Dnes je: pondelok, 20. 11. 2017, meniny má: Félix , zajtra: Elvíra

Vivaldiho opera Arsilda získala najviac divadelných ,,Dosiek 2017″

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – V nedeľu 15. októbra 2017 sa na javisku Činohry Slovenského národného divadla už po 22. krát uskutočnil slávnostný ceremoniál odovzdávania divadelných ocenení sezóny Dosky. O ocenených umeleckých osobnostiach či inscenáciách uplynulej divadelnej sezóny rozhodlo štyridsať kritikov, teoretikov a publicistov. Dosky 2017 priniesli aj viaceré novinky a po prvý raz sa udeľovala Cena za počin v hudobnom, tanečnom aj v činohernom divadle. Najviac ocenenou sa stala Vivaldiho baroková opera Arsilda, ktorú v novodobej svetovej divadelnej premiére uviedli na javisku Opery SND ako koprodukčný projekt v hudobnom naštudovaní Václava Luksa a v réžii Davida Radoka, ktorý si za túto úspešnú inscenáciu prevzal viacero Dosiek.

O ocenení Dosky

Anketu DOSKY, ktorej autormi sú Silvia Hroncová, René ParákZuzana Uličianska, vyhlasuje Asociácia súčasného divadla v spolupráci so Slovenským centrom AICT – Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov. Ceny DOSKY sú ocenením tvorivých činov v oblasti profesionálneho divadla na Slovensku, a to vo všetkých žánroch: činoherné divadlo, opera, muzikál, bábkové divadlo, balet, súčasný tanec. DOSKY sa udeľujú fyzickým osobám bez ohľadu na štátnu príslušnosť tvorcov za umelecké výkony, ktoré mali premiéru v divadlách na území Slovenska v predchádzajúcej divadelnej sezóne. Udeľovanou cenou je doska s postriebreným štítkom. Autorom návrhu samotnej ceny je Aleš Votava, jej realizátorom je Tomáš Lupták. Cena DOSKY sa udeľuje od roku 1996, v tomto ročníku došlo k zmene štatútu a k rozšíreniu kategórií na desať. Doterajšia kategória Objav sezóny sa rozdelila na tri nové kategórie podľa divadelných druhov. Po prvý raz sa udeľovala oddelene Cena za počin v hudobnom, tanečnom aj v činohernom divadle.

Dosky 2017,
Lucia Siposová, Juraj Rašla, Ján Rampák, David Radok,
foto: Ctibor Bachratý

Dosky 2017

Ceremoniál 22. ročníka sa konal v nedeľu 15. októbra 2017 v sále Činohry novej budovy SND v réžii Aleny Lelkovej. Moderátormi boli Lucia Siposová Juraj Rašla, spoluúčinkovali Red Cat Cabaret Showensemble. Odovzdávajúcimi boli zástupcovia najslávnejších slovenských amatérskych divadelných súborov: Ján Rampák zo súboru Disku z Trnavy, Gabriel Obernauer, vedúci  divadelného súboru Jána Chalupku v Brezne, režísér Jozef Krasula, Sofia Fratričová, členka bratislavského detského ochotníckeho súboru Lano či Lukáš Ludva, člen súboru Zádrapky zo Senice. Cenu Slovenského centra AICT odovzdala divadelná kritička a členka SC AICT Lenka Dzadíková a Cenu Bratislavskému divadlu sezóny 2017 odovzdal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal. Prenos z podujatia mohli vidieť v ten istý večer aj diváci Dvojky RTVS.

Dosky 2017 určilo celkovo 40 kritikov, teoretikov a publicistov

V rámci ankety každoročne niekoľko desiatok divadelných kritikov a kultúrnych žurnalistov zasiela svoje návrhy na ocenenia v rôznych kategóriách. Účastníci ankety majú navrhnúť tri výkony v každej kategórii. Pri celkovom súčte bodov udelených kritikmi sa rešpektuje poradie nominovaných výkonov: tri body získavajú výkony uvedené na prvom mieste, dva body výkony uvedené na druhom mieste a jeden bod výkony uvedené na treťom mieste. Víťaza určí súčet dosiahnutých bodov. V tomto roku sa do hlasovania formou elektronického formuláru zapojilo až štyridsať z oslovených kritikov, teoretikov a publicistov: Eva Andrejčáková, Zuzana Bakošová-Hlavenková, Emil Bartko, Juliana Beňová, Hana Beranová, Jaroslav Blaho, Barbara Brathová, Katarína Cvečková, Monika Čertezni, Jozef Červenka, Frederika Čujová, Lenka Dzadíková, Vladislava Fekete, Tibor Ferko, Zuzana Ferusová, Gejza Hisznyan, Marek Godovič, Lucia Holinová, Kristián Kohút, Miroslava Kovářová, Katarína Kučová, Miloslav Juráni, Michaela Jurovská, Lucia Lejková, Rudolf Leška, Nadežda Lindovská, Martina Mašlárová, Karol Mišovic, Michaela Mojžišová, Dagmar Podmaková, Vladimír Predmerský, Ján Rácz, Hana Rodová, Soňa Smolková, Martin Timko, Zuzana Uličianska, Martina Ulmanová, Pavel Unger, Katarína Zagorski a Dominika Zaťková.

Najviac Dosiek získala Vivaldiho opera Arsilda

Najviac Dosiek za sezónu 2016/2017 získala inscenácia Vivaldiho barokovej opery Arsilda, ktorú v novodobej svetovej divadelnej premiére uviedli na javisku Opery SND v marci 2017. Inscenácia vznikla v koprodukcii Slovenského národného divadla, Opéra de Lille, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Théâtre de Caen, Château de Versailles Spectacles a súbormi špecializujúcimi sa na interpretáciu starej hudby Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704. Táto novodobá premiéra bola realizovaná v marci 2017 v spolupráci so spoločnosťou Gesamtkunstwerk, Centrom starej hudby a festivalom Dni starej hudby. Premiéru vysielala v priamom prenose RTVS (záznam predstavenia z archívu RTVS je k dispozícii TU…) a spolu s ňou ju zaznamenávala aj francúzska spoločnosť OZANGO, od ktorej prevzala záznam Francúzska televízia a rozhlas a ďalšie zahraničné stanice a médiá. Inscenáciu po premiére v SND uviedli v koprodukčných operných domoch a podľa slov riaditeľa Opery SND Slavomíra Jakubeka, má byť inscenácia súčasťou repertoáru jubilejnej sezóny SND 2019/2020, tentokrát už ale v domácom interpretačnom obsadení. Dielo pôvodne naštudoval medzinárodný tím inscenátorov a umelcov špecializujúcich sa na interpretáciu starej hudby. O premiére sme písali TU… Recenziu premiéry si prečítate tu: Novodobá premiéra barokovej opery Arsilda v SND ako posledná párty. Vivaldiho Arsilda okrem Dosiek 2017 zarezonovala aj vo viacerých kategóriách Ankety opernej kritiky Opera Slovakia, ktorej výsledky si prečítate TU…

A. Vivaldi: Arsilda, Opera SND, 2017,
Lenka Máčiková (Mirinda), Fernando Guimaraes (Tamese), Olivia Vermeulen (Arsilda),
Lucile Richardot (Lisea), Kangmin Justin Kim (Barzane),
foto: Jozef Barinka

Arsilda ako inscenácia získala Dosky 2017 v kategóriách Mimoriadny počin v oblasti operného divadla a Najlepšia inscenácia sezóny. Za autorské počiny v tejto inscenácii získali Dosky: Zuzana Ježková v kategórii Najlepší kostým sezóny a David Radok si prevzal ocenenie za Najlepšiu scénografiu sezóny a Najlepšiu réžiu sezóny.

,,Som nesmierne rád, že Arsilda získala toľko Dosiek. Práca na inscenácii bola veľmi náročná nielen preto, že sme sa rozhodli zinscenovať 300 rokov nehraný a vlastne aj neznámy titul, ale aj preto, že sme pracovali v medzinárodnom tíme. Toto dielo si po hudobnej stránke vyžaduje veľmi štýlovú interpretáciu a pod vedením autora hudobného naštudovania Václava Luksa sa nám to so špecialistami na starú hudbu – sólistami, zborom Collegium Vocale 1704 a orchestrom Collegium 1704 podarilo. Takéto uznanie našej práce patrí pre celý náš tím na javisku aj za javiskom. Musím sa ale priznať, že ma veľmi teší aj Doska, ktorú som získal za scénografiu“, uviedol pre Opera Slovakia český režisér David Radok, ktorého v najbližšom období (21. októbra 2017) čaká premiéra vo švédskom Göteborgu, kde v jeden večer uvedie dve diela – balet Sedem smrteľných hriechov (Kurt Weill/Bertolt Brecht) a Pucciniho jednoaktovú operu Gianni Schicchi.

Predpremiérový rozhovor s Davidom Radokom o práci na opere Arsilda sme priniesli tu: Vivaldiho Arsilda prináša nadčasové otázky pravdy a lži

Dosky 2017,
David Radok, Jozef Krasula,
foto: Ctibor Bachratý

Dosky 2017 za Mimoriadny počin v oblasti tanečného divadla si odniesli aj Ondrej Šoth a Zuzana Mistríková za inscenáciu Denník Anny Frankovej (réžia a choreografia Ondrej Šoth, Balet Štátneho divadla Košice). Recenziu predstavenia sme priniesli tu: Duch Anny Frank v Košiciach.

Dosky 2017,
Ján Rampák, Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková,
foto: Ctibor Bachratý

Výsledky Dosky 2017

Mimoriadny počin v oblasti činoherného divadla: Péter Esterházy: Mercedes Benz, Činohra Slovenského národného divadla

Mimoriadny počin v oblasti tanečného divadla: Ondrej Šoth/Zuzana Mistríková: Denník Anny Frankovej, réžia a choreografia Ondrej Šoth, Balet Štátneho divadla Košice

Mimoriadny počin v oblasti operného divadla: Antonio Vivaldi: Arsilda, réžia David Radok, hudobné naštudovanie Václav Luks, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti

Najlepšia scénická hudba sezóny: Daniel Fischer za hudbu k inscenácii hry Bernharda Studlara Túžba po nepriateľovi, Činohra Slovenského národného divadla Bratislava

Najlepší kostým sezóny: Zuzana Ježková za kostýmy k inscenácií opery Antonia Vivaldiho Arsilda, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti

Najlepšia scénografia sezóny: David Radok za scénu k inscenácií opery Antonia Vivaldiho Arsilda, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti

Najlepší mužský herecký výkon sezóny: Tomáš Mischura za postavu Dávida v inscenácií hry Michaely Zakuťanskej Deň, keď zomrel Gott, Prešovské národné divadlo

Najlepší ženský herecký výkon: Lucia Korená za postavu Anny Frankovej v inscenácii Anna Franková, Nové divadlo Nitra

Najlepšia réžia sezóny: David Radok z réžiu opery Antonia Vivaldiho Arsilda, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti

Najlepšia inscenácia sezóny: Antonio Vivaldi: Arsilda, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti

Cena Slovenského centra AICT Vladimírovi Predmerskému

V rámci ceremoniálu už po tretí raz odovzdávali aj Cenu Slovenského centra AICT – Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (www.aict.sk) za mimoriadny prínos v oblasti divadla. Autorom výtvarného návrhu ceny ASC AICT Stoličky je Miroslav Duša, bábkarský výtvarník a technológ, spoluzakladateľ Teátra Neline, pôsobí ako pedagóg na VŠMU. Výbor SC AICT sa na základe podnetov svojich členov rozhodol udeliť cenu divadelnému historikovi, kritikovi, dramaturgovi a režisérovi Vladimírovi Predmerskému, ktorý je živou pamäťou slovenského bábkového divadla. Cenu odovzdala divadelná kritička a členka SC AICT Lenka Dzadíková.

Vladimír Predmerský (1932) – historik a kritik bábkového divadla, dramaturg a režisér. Počas štúdií bábkoherectva na Bábkarskej katedre DAMU v Prahe začal svoj záujem venovať výskumu dejín slovenského bábkového divadla. Prvé poznatky, ktoré publikoval v druhej polovici 50. rokov sa stali podkladom pre napísanie vôbec prvých dejín o slovenskom bábkovom divadle (1966). Ďalším výskumom vznikli vysokoškolské skriptá pre DAMU v Prahe. Ako dramaturg a režisér pôsobil v bábkovom divadle v Žiline a v Bratislave, hosťoval v zahraničí (Chorvátsko, Srbsko). V rokoch 1972 – 1993 pôsobil v Slovenskej televízii ako vedúci dramaturg tvorivej skupiny pre deti. V školskom roku 1989/90 založil a viedol na DF VŠMU bábkoherecké oddelenie, z ktorého vznikla Katedra bábkarskej tvorby VŠMU. Od roku 1996 pracoval v dokumentačnom oddelení Divadelného ústavu v Bratislave. V súčasnosti finalizuje rozsiahle kolektívne dielo o dejinách dramatiky pre bábkové divadlo na Slovensku. Publikuje v odborných časopisoch doma i v zahraničí, vystupuje na medzinárodných konferenciách a seminároch. Pôsobil v porotách na domácich i medzinárodných divadelných a televíznych festivaloch. Scenárista a komisár výstav o slovenskom a československom bábkovom divadle na Slovensku, v Čechách, Belgicku, Indii, Filipínach a v Srbsku. Prednášal na BK DAMU v Prahe, na FF UK v Bratislave, DF VŠMU, na Umeleckej akadémii v Osijeku (Chorvátsko) a v rámci Studia Academica Slovaca. Za celoživotnú tvorbu získal medzinárodnú cenu Malý princ (2009) v Srbsku a za televíznu tvorbu pre deti Cenu Dunaja (2010).

Dosky 2017,
Lucia Siposová, Juraj Rašla, Vladimír Predmerský, Lenka Dzadíková,
foto: Ctibor Bachratý

Bratislavské divadlo sezóny 2017

Aj v tomto roku sa organizátori rozhodli zapojiť do hlasovania divákov. Do 5. októbra bolo možné hlasovať v ankete za Bratislavské divadlo sezóny 2017 (Dosky 2018 umožnia hlasovať už aj za divadlá na celom Slovensku). Najviac bodov získalo Divadlo ASTORKA Korzo´90. Tento súbor sa hlási k tradícii Divadla na korze, ktoré bolo administratívne zrušené v čase normalizácie. Po presťahovaní z kultového priestoru na Suchom mýte sídli v historickej budove na námestí SNP v Bratislave. V minulej sezóne prinieslo na javisko dramatizáciu románu Pavla Vilikovského Letmý sneh v réžii Juraja Nvotu, Sofoklovu Elekru v réžii Lukáša Brutovského ako aj súčasnú hru nemeckého dramatika Davida Gieselmanna Kontajner Paríž v réžii umeleckého šéfa súboru Mariána Amslera. S úspechom sa divadlo prezentovalo aj v prestížnom umeleckom centre Bozar v Bruseli s inscenáciou Jama deravá v réžii Michala Vajdičku.

Cenu – symbolickú dlažobnú kocku – prevzal riaditeľ divadla Vladimír Černý z rúk primátora hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy Iva Nesrovnala, ktorý prevzal záštitu nad celým podujatím. „Kultúra a umenie sú základom duchovného rozvoja v každej spoločnosti. V Bratislave sa snažíme podporovať kultúru, ktorej som tiež fanúšik.“, povedal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.

V tomto roku sa po prvýkrát udelila Mimoriadna cena Asociácie súčasného divadla za projekt, ktorý si získal výraznú podporu hlasujúcich, avšak sa nedal zaradiť ani do jednej z existujúcich kategórií. Cenu získali Iveta Škripková a Marián Pecko (Bábkové divadlo na Rázcestí) za koncept festivalu Bábkarská Bystrica Tour 2016. Cieľom tohto trojdňového podujatia bolo sprostredkovať kvalitné umenie tým, ktorí sa do profesionálnych divadelných ustanovizní nedostanú tak ľahko ako ľudia z väčších miest. Predstavenia festivalu sa hrali v kultúrnych sálach alebo exteriéroch dediniek Banskobystrického kraja. „Tento projekt získal v ankete veľkú podporu, ale nespĺňal podmienky udelenia ceny DOSKY, ktorá je určená výkonom v konkrétnych inscenáciách. Jednoznačne však plní základnú úlohu, ktorú divadlo má, a to aj v neľahkých podmienkach, v ktorých pracuje a v opozícii k moci, ktorá sa snaží zo všetkých síl umlčať základné práva umelca slobodne vyjadrovať svoje pocity, názory a myšlienky,“ reagoval spoluautor ocenenia Dosky a kreatívny producent tohtoročného ceremoniálu René Parák.

Televízny záznam zo slávnostného ceremoniálu Dosky 2017 nájdete TU…

Viac informácií o ocenení Dosky, o predošlých ročníkoch ako aj o všetkých ocenených či nomináciách nájdete na www.cenydosky.sk

Pripravil: Ľudovít Vongrej

zdroj: Dosky

email

About Author

Ľudovít Vongrej

Leave A Reply