Dnes je: štvrtok, 26. 4. 2018, meniny má: Jaroslava, zajtra: Jaroslav

Zoznámte sa s operou Ariadna na Naxe

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Pri príležitosti premiéry opery Richarda Straussa Ariadna na Naxe v košickej opere predstaví našim čitateľom toto dielo vo všeobecnosti študentka hudobných vied Daniela Petrovská.

Opera Richarda Straussa Ariadna na Naxe je jednoaktová opera s prológom, ktorej autorom libreta je Hugo von Hofmannstahl. Tvorcovia operu venovali režisérovi Maxovi Reinhardtovi za réžiu Gavaliera s ružou v Drážďanoch. Ich úmyslom bolo oživiť Molliérovu tvorbu na nemeckom javisku (konkrétne šlo o komédiu Meštiak šľachticom). Dielo Meštiak šľachticom bola comèdie ballet, teda komédia, v ktorej sa spájali hudba, spev, tanec a hovorené slovo. Svetová premiéra prvej verzie Ariadny na Naxe sa konala 25. októbra 1912. O rok neskôr Hofmannstahl navrhol prepracovanie opery, ktoré sa však uskutočnilo až roku 1916. Premiéra prepracovanej verzie sa konala 4. októbra 1916 vo viedenskej Hofoper.

Postavy a stručný obsah opery:

Majordóm – hovorená rola

Učiteľ hudby – barytón

Skladateľ – soprán/mezzosoprán

Tenor/Bacchus – tenor

Dôstojník – tenor

Tanečný majster – tenor

Parochniar – barytón

Lokaj – bass

Zerbinetta – soprán

Primadonna /Ariadna – soprán

Harlekýn – barytón

Brighella – tenor

Scaramuccio – tenor

Truffaldin – bass

Najada – soprán

Echo – soprán

Drayada – alt

Prológ sa odohráva v dome grófa, kde vrcholia prípravy na divadelné predstavenie. Inscenovať sa má opera mladého skladateľa Ariadna na Naxe. Prichádza Majordómus s prianím grófa, podľa ktorého sa okrem vážneho kusu má uviesť aj krátke tanečné číslo. Skladateľ je sklamaný a nahnevaný. Po chvíľke prichádza opäť Majordóm s novým príkazom. Obe diela sa majú hrať súčasne. V tom sa Skladateľ rozhodne svoje dielo stiahnuť. Tanečný majster žiada, aby sa vážny kus skrátil a viac času sa venovalo výstupu Zerbinetty. Vo chvíli, keď Skladateľ zbadá Zerbinettu, okamžite sa mu zapáči. V ich duete je vykreslená až snová atmosféra, ktorá kontrastuje so záverom prológu, kde si Skladateľ uvedomí, že to bola len ilúzia a šalie.

II. dejstvo predstavuje inscenovanie oboch kusov. Je prelínaním vážneho umenia, ktoré reprezentuje opera Ariadna a komediálnej frašky Zerbinetty s Harlekínom, Brighellou, Scaramucciom a Truffaldinom.

Ariadne au naxos

Ariadna na Naxe je divadlo v divadle, v prológu je zobrazené divadelné zákulisie a je akousi zoznamkou s postavami, zatiaľ čo samotná opera je už len prelínaním dvoch príbehov. Ústredná téma lásky je zobrazená v dvoch rovinách – ako hlboký cit v prípade Ariadny a ako rozkoš v prípade Zerbinetty. Ďalšia téma, ktorá pulzuje celým dielom je súperenie vážneho umenia s tým nižším. Táto téma je v súčasnosti čoraz viac aktuálnejšou. Postavy predstavujúce vážne umenie – Ariadna, Bacchus a Nymfy sú mytologické, Zerbinetta a jej štyria spoločníci sú zas prevzatí z talianskej ľudovej comedie dell´arte.

Výber scén z Ariadny na Naxe:

Duet Skladateľa a Zerbinetty z prológu – intímny duet, v ktorom Skladateľ odhalí Zerbinette svoju dušu.

 

Lamento Ariadny z II. dejstva – Ariadna spomína na Tézea a chce zabudnúť

 

Grössmächtige Prinzessin – recitatív a ária Zerbinetty z II. dejstva o láske, sklamaní a živote.

 

Milostný duet Ariadny a Baccha a záver II. dejstva

 

Richard Strauss

Richard Strauss sa narodil 11. júna 1864 v Mníchove. Pochádzal z muzikantskej rodiny. Niet divu, že sa u neho prejavil hudobný talent už v detstve. Síce nemal školské hudobné vzdelanie a dirigovanie sa učil sám, no dosiahol výrazné úspechy. Už ako dvadsaťročný mal premiéru v New Yorku a o rok neskôr sa stal hudobným riaditeľom Dvornej kapely v Meiningene. V tom čase už bol autorom niekoľkých skladieb, no uznanie mu priniesla až symfonická báseň Don Juan. Predstavil sa v nej ako skladateľ programovej hudby. Okrem Dona Juana zložil 6 symfonických básní napr. Macbeth, Smrť a vykúpenie, či Tak vravel Zarathustra.

Ďalšou významnou skladateľskou oblasťou Richarda Straussa bola opera. Prvú operu napísal ako tridsaťročný v čase, kedy bol uznávaným symfonikom a dirigentom. Opery Guntram a Ohňa zmar pripomínajú Wagnera. Nasledovali opery Salome a Elektra, ktorými sa zaradil medzi najlepších skladateľov 20.storočia. Vo svojich dielach nadviazal na Wagnera, jeho neustále plynúcu melódiu a leitmotívy. Už pri opere Elektra začal spolupracovať s básnikom a libretistom Hugom von Hofmannstahlom. Spolu vytvorili aj nádhernú viedenskú komédiu Gavalier s ružou a Ariadnu na Naxe. Okrem spomínaných, zložil Strauss ešte osem opier neoklasicistického charakteru. Jeho tvorbu reprezentujú aj koncerty. V posledné dni vojny skomponoval Metamorfózy – štúdiu pre 23 sólových nástrojov. Po skončení 2. sv vojny trávil posledné roky vo Švajčiarsku, odkiaľ sa vrátil do vlasti až tesne pred smrťou a skomponoval Duo-Concertino pre klarinet, fagot, sláčikový orchester a harfu a Štyfi posledné piesne pre soprán a orchester.

Richard Strauss zomrel v roku 1949 v Garmisch-Partenkirchene.

 

Pripravila Daniela Petrovská

Video a foto: internet

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Zanechajte komentár