10. abonentný koncert Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Desiaty abonentný a zároveň aj záverečný koncert 92. sezóny SOSR ponúkne diela Sibelia, Čajkovského a Schumanna pod dirigentskou taktovkou Adama Sedlického. Sólistom koncertu bude talentovaný slovenský violončelista Ján Bogdan. Koncert sa uskutoční v piatok 11. júna o 19.00 h vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu.

(reklamný článok, SOSR)

PROGRAM
Jean Sibelius: Finlandia, symfonická báseň op. 26
Piotr Iľjič Čajkovskij: Variácie na rokokovú tému pre violončelo a orchester op. 33
Robert Schumann: Symfónia č. 2 C dur op. 61

Samotný titul Jeana Sibelia Finlandia naznačuje istý súvis so zápasom Fínov o národnú a štátnu identitu. Sibelius v tomto hymnuse spracoval podnety zo štúdia runického spevu karélskych obyvateľov, aký súvisel s orálnym šírením a uvádzaním eposu Kalevala. V roku 1941 pripísal Veikko Antero Koskenniemi k tejto vrúcnej melódii text a Finlandia sa v okamihu stala neoficiálnou hymnou Suomi (autorom oficiálnej hymny Maamme je Sibeliov starší kolega a učiteľ Frederik Pacius). Dnes znie pri všetkých mimoriadnych spoločenských príležitostiach v celom Fínsku.

Celkom odlišnú, ako vzodorvitú a bojovú atmosféru prinášajú Variácie na rokokovú tému pre violončelo a orchester Petra Iľjiča Čajkovského. Z diela žiari apolónske mozartovské fluidum. Dielo je svojou eleganciou a suverenitou naozaj zdravo „nákazlivé“ a sólový part si vyslúžil aj transkripcie pre trúbku, kontrabas alebo violu. Lahodná prechádzka mozartovským svetom v ničom nenaznačuje zdrvujúcu krízu, do akej Čajkovskij upadne po nešťastnom sobáši s jednou z jeho študentiek.

V protikladoch sa zmietala počas celého života aj Robert Schumann – jeden z duchovných symbolov nemeckej hudby a nemeckej kultúry vo všeobecnosti. K odkazu glorifikovaného a milovaného Ludwiga van Beethovena sa Schumann prihlásil aj vo Finále Symfónie č. 2 C dur. Obsahuje parafrázy motívov z Beethovenovej piesne z cyklu An die ferne Geliebte a takisto náznak motívu z Finále 9. symfónieÓda na radosť“. Sled jednotlivých častí Allegro – Scherzo – Andante – Finále takisto reaguje na Beethovenovu 9. symfóniu. V Introdukcii k prvej časti zasa prerážajú do popredia vzory Johanna Sebastiana Bacha (chorálová povaha pasáže) a Josepha Haydna (celková atmosféra pomalej Introdukcie). Robert Schumann sa k svojim vzorom a modlám vždy úprimne hlásil nie len vo svojej hudbe, ale aj v literárnej spisbe. Druhá symfónia je jedným z najvýraznejších príkladov autorskej a ľudskej pokory pred vysnívanou dokonalosťou.

Ján Bogdan

Ján začal hrať na violončelo vo veku 5 rokov a krátko na to začal navštevovať prípravné kurzy na Konzervatóriu v Košiciach u prof. Milana Červenáka. Následne pokračoval v štúdiu na Universität für Musik und darstellende Kunst vo Viedni. Okrem toho mal možnosť zúčastniť sa majstrovských kurzov u špičkových violončelistov ako David Geringas, Ralph Kirshbaum, Amit Peled, Ofer Canetti, Hillel Zori, Daniel Veis, Csaba Onczay, Robert Nagy a ďalší.

Ján prvýkrát vystúpil ako sólista so Štátnou filharmóniou Košice keď mal 12 rokov, odvtedy ešte niekoľkokrát. Tak isto vystúpil s orchestrami ako Filharmónia Bohuslava Martinů, Slovenský komorný orchester, Franz Schmidt Kammerorchester, Štátny komorný orchester Žilina, Targu Mures Symphony Orchestra a ako orchestrálny hráč spolupracuje s orchestrami ako Wiener Philharmoniker a Israel Philharmonic Orchestra.

Ján Bogdan

Od svojich siedmich rokov získal mnoho ocenení na národných a medzinárodných súťažiach. Zo všetkých môžeme spomenúť: 1. miesto na “Buchmann-Mehta strings competition”, 1. miesto na medzinárodnej súťaži “Wettbewerb für Violoncello” v Rakúsku, laureát medzinárodnej súťaže Talents for Europe, laureát súťaže Eugena Suchoňa, laureát súťaže študentov slovenských konzervatórií, laureát súťaže ,,Mladý violončelista Slovenska”. Ján Bogdan je osemnásobný držiteľ Ocenenia ,,Talent novej Európy“ a udelenia grantu od CEF a spoločnosti Slovnaft a.s. Od roku 2015 je členom poroty medzinárodnej sútaže Talents for Europe.

Počas svojej kariéry mal Ján možnosť hrať v známych koncertných sieňach ako napríklad Musikverein vo Viedni, Wiener Staatsoper a pre významné osobnosti ako holandská kráľovná Beatrix. V koncertnej sezóne 2021/22 ho čaká Izraelský sólo debut v Charles Bronfman Auditorium pod taktovkou Maestra Lahav Shani, šéfdirigenta Israel Philharmonic Orchestra a Rotterdam Philharmonic Orchestra.

V oblasti komornej hudby vyhral súťaž študentov slovenských konzervatórií a zúčastnil sa programu Hotchkiss Chamber Music Program v USA. Taktiež vystupoval s umelcami ako Dalibor Karvay, Sergey Ostrovsky, Hillel Zori, Andryi Viytovych, Garth Knox, Qian Zhou a ďalší. Viackrát sa zúčastnil na letnej akadémií „Angelika Prokopp Sommerakademie der Wiener Philharmoniker“ v Salzburgu a taktiež bol účastníkom letných majstrovských kurzov Keshet Eilon v Izraeli a AIMS v Španielsku. V rokoch 2015-2018 bol aktívnym členom Quasars Ensemble, s ktorým úzko spolupracuje dodnes. V súčasnosti študuje v triede Prof. Hillel Zori na Buchmann-Mehta School of Music, Tel Aviv University v Izraeli.

Adam Sedlický

Adam Sedlický patrí k najmladšej generácii slovenských dirigentov. Od roku 2017 je stálym dirigentom operného súboru Národného divadla moravskosliezského v Ostrave a od roku 2020 stálym dirigentom Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu.

Je absolventom hry na klavír a dirigovania na Konzervatóriu v Žiline. V roku 2016 ukončil magisterské štúdium orchestrálneho dirigovania na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Absolvoval semestrálne štúdium na Hudobnej Akadémii v Krakove. Úspešne sa zúčastnil majstrovských dirigentských kurzov u Gabriela Chmury, Colina Mettersa a Michalisa Economou, kde mal možnosť dirigovať orchestre ako Beethoven Academy Orchestra, Cardiff Sinfonietta či Athens Philharmonia Orchestra.

S NDM Ostrava spolupracuje od roku 2014, kde ešte počas štúdií získal angažmán v súbore opereta/muzikál (sezóna 2015/16). Dirigoval a diriguje tu tituly ako Nabucco, La Traviata (Verdi), Rusalka (Dvořák), Osud (Janáček), Tosca, Triptych (Puccini), Labutie jazero (Tchaikovsky), Búrka (Fibich), Zneuctenie Lukrécie (Britten), Don Quijote (Minkus), Róbert diabol (Meyerbeer), Carmina Burana (Orff), Škola žiarlivých (Salieri) a i.

Adam Sedlický, foto: Patrik Dorcik

Ďalej spolupracoval s Filharmóniou Brno, Štátnou filharmóniou Košice, Filharmóniou Bohuslava Martinů Zlín, Štátnym komorným orchestrom Žilina, Moravskou filharmóniou Olomouc, Juhočeskou komornou filharmóniou České Budějovice, Trnavským komorným orchestrom a i.

Popri svojom pôsobení v rôznych orchestroch je od roku 2015 dirigentom a umeleckým vedúcim Akademického speváckeho zboru Vysokej školy baníckej v Ostrave, ktorý v súčasnosti patrí medzi popredné komorné spevácke zbory v Českej republike. S týmto telesom vyhral I. cenu v litevskom Vilniuse (2015), tituly absolútneho víťaza v Jihlave (2016) a na medzinárodnej súťaži Akademická Banská Bystrica (2017), ale taktiež Grand Prix na Voce Magna Žilina (2018), kde Adamovi Sedlickému bola udelená špeciálna cena za dirigentský výkon. V rakúskom Spittali (2019) získali II. cenu v kategórii folklór.

Za rok 2018 bola Adamovi Sedlickému udelená cena „Sbormistr junior“ v Českej republike. Je finalistom dirigentskej súťaže „Romano Gandolfi International Competition for Choral Conductors 2019“ v talianskej Parme. Ako hosťujúci zbormajster spolupracoval so Slovenským filharmonickým zborom.

OPATRENIA pri koncertoch SOSR

www.sosr.rtvs.sk

Informoval: Richard Bednár, manažér umeleckých telies RTVS
zdroj: RTVS
PR článok

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Zanechajte komentár