24-hodinový online hudobný maratón Drážďanských hudobných slávnosti a jeho víťazi

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
43. Drážďanské hudobné slávnosti (Dresdner Musikfestspiele), ktoré sa mali uskutočniť od 12. 5. do 12. 6. 2020, boli kvôli koronavírusovej pandémii 16. apríla definitívne zrušené. Za obeť padlo 62 koncertov, na ktorých malo vystúpiť cca 1500 umelcov z rôznych krajín. V predpredaji boli predané vstupenky za 1,4 milióny eur, počas festivalu by boli všetky hotely mesta vypredané. Straty na celej čiare! Náhrada prišla 16. mája v online podobe festivalu pod názvom Music Never Sleeps DMF.

Skôr ako začal intendant festivalu, Jan Vogler, lamentovať nad nedoziernymi stratami a škodami rôzneho druhu, nastala preňho okamžite prípravná fáza ďalšieho festivalu – preneseného do online priestoru, hudby z Drážďan, ktorá nikdy nespí. Týmto krokom a novým festivalom si Vogler zaumienil osloviť široké publikum v obývačkách, priniesť festivalovú atmosféru hudobných Drážďan do rôznych príbytkov mesta, ale i mnohých kútov sveta a zachrániť z plánovaného sviatku hudby aspoň torzo.

Drážďanské hudobné slávnosti 2020, online, Jana Vogler, screen: Opera Slovakia

Len v januári 2020, keď bol ešte svet v našich zemepisných šírkach zdanlivo v poriadku, podpísal Jan Vogler zmluvu s mestom Drážďany na ďalších šesť rokov. 55-ročný violončelista narodený v NDR, bývajúci v New Yorku, si predsavzal naďalej pracovať kontinuitne na úspešnom napredovaní festivalu, na ďalšom kryštalizovaní najživšieho tradičného a inovatívneho festivalu Európy. Nejde o festival pre elity, ale o sviatok hudby, v ktorom sa nájde široké publikum. Tohoročný program ponúkal spektrum od New York Philharmonic s geniálnym klaviristom Trifonovom po superhviezdu Stinga, bývalého speváka skupiny The Police.

Keď po vypuknutí pandémie v strednej Európe ponúkol klavirista Igor Levit, ako jeden z prvých vôbec, náhradu za živú hudbu večer z obývačky na sociálnej sieti, žasli sme nad jeho pohotovosťou a technickou erudíciou. Jeho stvárnenie ciaccony z Bachovej Partity pre husle č. 2 BVW 1004 v transkripcii pre ľavú ruku Johannesom Brahmsom bolo akoby modlitbou za každého z nás, za celé ľudstvo.

Vtedy sme netušili, že na podobný typ „koncertnej siene“ budeme odkázaní dlhšie. Netušili sme tiež, že aktívni hudobníci budú postihnutí oveľa viac ako my, hudobní konzumenti, že medzi famóznymi hudobníkmi budú mnohí, ktorí budú musieť v dôsledku neexistujúceho hudobného života bojovať o svoju existenciu.

Drážďanské hudobné slávnosti 2020, online

Množstvo zmlúv s umelcami na účinkovanie bolo na celom svete zrušených, honoráre sa pohybujú na bode mrazu, živá hudba okolo nás takmer zmĺkla. Ale svet hudby sa aj napriek tomu medzičasom rozzozvučal v našich príbytkoch v doteraz nepredstaviteľných súvislostiach. K nám domov prichádzajú denne operné predstavenia z tých najvyberanejších operných divadiel. O koncerty z každej možnej existujúcej hudobnej inštitúcie tiež nie je núdza. V obidvoch prípadoch ide o nedávno uskutočnené videozáznamy, ale tiež o vzácne historické nahrávky z archívov hudobných inštitúcií. Operné i koncertné záznamy počuli a videli medzičasom milióny záujemcov. Ponuka je tak bohatá, že je treba si vyberať a zadeliť čas. Podobne ako bolo potrebné ešte len nedávno sa rozhodnúť na ktorý živý koncert z bohatej ponuky ísť…

Najnovšia digitálna technika ponúka však i celkom nové možnosti – live prenosy koncertujúcich ansámblov pozostávajúcich zo sólistov či členov rôznych orchestrov. Je to neprehliadnuteľná snaha umelcov po kontakte so svojím sociálnym okolím, so svojím publikom. Môžeme vymenovať desiatky, ba stovky eventov, ktorými sa umelci doslova derú k slovu. Izolácia ich ženie až priam k surrealistickým scénam: pred digitálnym koncertom, ktorý si hudobník sám zahrá, nahrá a „odvysiela“, sa elegantne oblečie, po koncerte si dá sám sebe kvety, na úspech si pripije sám so sebou pohárom vína, celý večer nezloží motýlika – a prosí o podporu… Sú to také smutnokrásne momenty, ktoré by sme za inej situácie zaradili niekam k satire…

Celkom inak, hlavne profesionálne – a s nasadením špičkového umenia, pôsobili doposiaľ dva mimoriadne globálne sledované produkcie organizované ako náhrada kontaktu so živou hudbou. Zaznamenali sme ich z New Yorku, z mesta, ktoré doposiaľ nikdy nespalo. Ten prvý sa uskutočnil 27. marca pod názvom Music Never Sleeps NYC, a písali sme o ňom TU… Jeho iniciátorom a kreatívnou dušou bol nad prázdnymi ulicami New Yorku „uväznený“ čelista a intendant Drážďanských hudobných slávností Jan Vogler.

Drážďanské hudobné slávnosti 2020, online, Dani Espasa, Xavier Sabata, screen: Opera Slovakia

Nad smrtonosným strachom niekoľkomiliónovej metropoly sa jeho zásluhou naraz ako svätožiara vzniesla na 24 hodín hudba! A takmer stovku hudobníkov – Newyorčanov – bolo možné počuť na každom kontinente. Umelci a ich výkony sa bez koncertnej siene a bez publika dostali vďaka digitálnej technike na „verejnosť“, do našich obývačiek. Ak sme si snáď niečo pred dvomi mesiacmi mysleli, že online koncert je vydareným intermezzom ako náhrada živého hudobného života, dnes vieme, že s takýmto typom návštev „koncertných siení“ musíme v dohľadnej dobe bez alternatívy počítať. Návrat k pôvodnému koncertnému životu vo veľkých koncertných sieňach bude pravdepodobne, ako sa vyslovilo už viacero usporiadateľov, pomalý.

Ten prvý online koncert streamovaný z New Yorku bol súčasne generálkou na ďalšie podobné. A jeho úspech – zhliadlo ho cca. 200 000 poslucháčov – sa stal východiskom realizácie prvých online Drážďanských hudobných slávnosti 2020. Tie sa začali 16. mája o 18. hodine, trvali 24 hodín, počuť a vidieť ich bolo všade tam, kde bol spoľahlivý internet (pisateľke týchto riadkov na hodinu vypadol!).

Drážďanské hudobné slávnosti 2020, online, Jana Vogler, Ute Lemper, screen: Opera Slovakia

Pripraviť takýto hudobný maratón si vyžadoval nadviazanie kontaktov nielen s umelcami, ale aj so sponzormi. Keď títo uznajú, že Drážďanské hudobné slávnosti napriek pandémii bežia, že neboli zrušené, bude vyzerať finančná strata okamžite inak, aj čo sa týka budúcnosti – to boli úvahy intendanta Voglera. Sediac v New Yorku sa pustil so svojím nemeckým tímom a s umelcami na celom svete, do mamutieho maratónu. Do maratónu, na ktorého konci bol každý víťazom.

Do streamingu sa podarilo koniec koncom „angažovať“ takmer 70 hudobníkov rôznych hudobných žánrov či inštrumentov, hviezdy i mladých vysokotalentovaných hudobníkov. Mnohí patrili k tým menám, ktoré sa mali v týchto dňoch prezentovať na festivale v Drážďanoch, ale ich účinkovanie bolo zrušené.

Každý umelec obdržal na svoju online prezentáciu z domáceho prostredia alebo skúšobného priestoru 15 až 20 minút. Organizátori vytvorili dvojhodinové bloky s menami hudobníkov, hlavne, aby ustriehli logistiku, aby sa tá celá armáda umelcov dostala k slovu, aby sa dalo medzi 70 umelcami orientovať, prípadne si vybrať – podobne ako z bulletinu klasického festivalu. Preniesť umenie toľkej rôznorodej ponuky na obrazovky sveta v plnej umeleckej hodnote znamenalo nájsť aj partnera, ktorý je schopný kvalitou obrazu a zvuku garantovať kreatívnu silu hudby.

Drážďanské hudobné slávnosti 2020, online, screen: Opera Slovakia

Behom necelých štyroch týždňov tvrdej práce organizátorov nastal 16. mája o 18. h. ten moment, keď mnohí „návštevníci“ týchto online hudobných slávností zasadli pred obrazovku a vydržali pri nej tak dlho, ako to bolo fyzicky možné. Svedčia o tom aj nadšené ohlasy z USA, Japonska či Austrálie. Ja som strávila s týmto festivalom spolu 16 hodín a zažila som skutočne mimoriadne festivalové chvíle.

Celú akciu mal v rukách ako iniciátor, organizátor, ale i ako moderátor, intendant festivalu Jan Vogler. Pri 24-hodinovej non stop akcii sa striedal s ďalšími: po jeho boku stála populárna nemecká herečka a džezová speváčka Ute Lemper žijúca v New Yorku, herec Martin Brambach a herečka Katja Riemann, moderujúca z Berlína, tiež v New Yorku žijúci čelista Eric Jacobsen. Bol to vydarený ansámbel, na ktorého verbálnych krídlach prebehol celý náročný streaming a stal sa exkluzívnou vizitkou hudobných Drážďan.

Drážďanské hudobné slávnosti 2020, online, Hannah Stone, Sir Bryn Terfel, screen: Opera Slovakia

Spomeniem aspoň zopár mien či súborov, z tých, ktoré som počula, ktoré zanechali vo mne hlboký umelecký dojem a chuť na opätovné stretnutie s nimi. Všetci účinkujúci by si zaslúžili spomenúť, pretože všetci prišli s prekvapením a úžasným umeleckým posolstvom. Brilantní britskí vokalisti The King’s Singers predstavili projekt If you Love Me, komediálna hudobná skupina The Ukulele Orchestra of Great Britain prekvapila s netradičnými nástrojmi a spevom, basbarytonová hviezda Sir Bryn Terfel nechal v kombinácii s harfistkou Hannah Stone prehovoriť svoje najintímnejšie pianissimové hlasové registre.

Americký klavirista Emanuel Ax ponúkol priam étericky zahranú 2. časť Beethovenovej Patetickej sonáty, čelista Gautier Capucon a klavirista Jerome Ducros predstavili priam geniálne 1. časť Rachmaninovej čelovej sonáty g mol, dirigent Omer Meir Wellber vzal do rúk akordeón a s mandolinistom Jacobom Reuvenom majstrovsky predviedol myšlienku, vyjadriť hudbou nádej. Kráľovná koloratúry Simone Kermes s teorbistom Gianlucom Geremiom vyzvala všetkých zaspievať si s ňou ľudovú pieseň Der Mond ist aufgegangen – Vyšiel mesiac, aby nám bolo všetkým lepšie.

Nová klavírna hviezda pochádzajúca z Honkongu, Tiffany Poon, nechala zatajiť dych Scarlatiho Sonátou C dur K. 159 či výberom z Lesných scén op. 82 Roberta Schumanna. Zo záznamu predstavili Jan Vogler, čelo, Omer Meir Wellber, dirigát, spolu s BBC Philharmonic výber z koncertu Dorma Nikolaja Budashkina, Valer Sabadus Ensemble Nuovo Aspetto priniesli samé skvosty s dielami Caldaru a Händla, izraelský mandolinista Avi Avital sa prihlásil z Berlína okrem iného s populárnou chaconnou z Bachovej Partity č. 2 d mol, francúzska klaviristka Lise de la Salle nechala pripomenúť Massenetovu Meditáciu z opery Thaȉs, dirigent Fabio Luisi sprevádzal pri klavíri violončelistu Jana Voglera v Saint- Saёnsovej Labuti.

Drážďanské hudobné slávnosti 2020, online, Jana Vogler, Fabio Luisi, screen: Opera Slovakia

Vogler s manželkou, huslistkou Mirou Wang, zahrali zo svojho bytu v Manhatane strhujúco Schulhoffovu Zingaresku, ruská violončelistka Anastasia Kobekina ponúkla premiéru sólového čelového diela Ditties jej otca, skladateľa Vladimira Kobekina, maďarský trubkár Tamás Pálfalvi a francúzsky tanečník Yaman Okur, ignorujúci zemskú príťažlivosť, nechali žasnúť nad svojou technickou zdatnosťou. Nemecký tenorista Julian Prégardien, sprevádzajúc sa sám na klavíri, priniesol krásne Schubertovské polomatiné, moldavsko-rakúska huslistka Patricia Kopatschinskaja predstavila časť Jeu z Milhaudovej Suity pre klarinet, husle a klavir, renomovaný nemecký klavirista Lars Vogt dal priestor zaznieť všetkým šiestim Beethovenovým Bagatelám op. 126.

Z Viedne sa prihlásili trúbkár Thomas Gansch a kontrabasista Georg Breinschmid, top džezmeni, aby frapovali virtuozitou a improvizačnou vynaliezavosťou, z Luxemburgu sa ozval špeciálnym renesančným programom pre klavír producent, klavirista a skladateľ Francesco Tristano, medzinárodná operná hviezda, Argentínčan José Cura, učaroval v live streame spolu s klaviristom Guiliom Laguzzim humoristickými piesňami a improvizáciami, ktorej autorkou bola Maria Elena Walsh.

Priam zázračná mezzosopranistka Angelika Kirschschlager z Viedne ponúkla so svojimi rovnako geniálnymi partnermi Alfredom Dorferom a Juliuom Drakem program Tod eines Pudels (Smrť pudlíka) so satirickým podtónom. Skupina dynamických hudobníkov New York Gypsy All-Stars sa live streamom ozvala z piatich rozličných miest, španielsky kontratenorista Xavier Sabata pripravil s čembalistom Danim Espasom ponuku piesní a árií starých talianskych majstrov, v Paríži žijúca čierna džezová speváčka China Moses sa predstavila vlastnými songami, z Moskvy pochádzajúci izraelský klavirista Boris Giltburg sa prihlásil z Amsterdamu a ponúkol výber z romantického klavírneho diela Sergeja Rachmaninova.

Drážďanské hudobné slávnosti 2020, online, José Cura, Giulio Laguzzi, screen: Opera Slovakia

Nedávna premiéra diela čínsko-amerického skladateľa Prayer and Blessíng Tana Duna pre soprán, sláčiky a dvanásť tam-tamov, ktorá bola streamovaná 12. apríla t.r. na živo z New Yorku a Šanghaja pod jeho vedením, našla svoju reprízu v záverečnej fáze Music Never Sleeps DMF. Multitalent Ute Lemper, šansoniérka, herečka, autorka, ponúkla okrem iného piesne Charlesa Bukowskeho, Charlesa Treneta, i song The Saddest Poem Pabla Nerudu vo vlastnom spracovaní. Speváčka, songwriterka a gitaristka Aoife O’Donovan pripravila s manželom, čelistom Ericom Jacobsenom, nádherný, štýlami vandrujúci program Red & White & Blue & Gold.

K festivalu patrí už roky udeľovanie prestížnej a finančne veľkoryso dotovanej ceny „Glashütte Original MusikFestspielPreis“. Poprvýkrát bola udelená ako videostream. Obdržala ju medzinárodne ospevovaná dirigentka a sopranistka Barbara Hannigan, virtuálne jej ju slávnostne odovzdal Ján Vogler. „Toto ocenenie venujem mladým umelcom v prvej fáze ich kariéry.”, povedala držiteľka 25tisícami eur podloženej ceny a pokračovala: ,,Nech je znakom nádeje a povzbudenia. Milí mladí umelci: chceme vás počúvať, počuť váš hlas, chceme počuť čo nám chcete povedať, chceme, aby ste pracovali ďalej, aby ste rozvíjali svoje projekty a uskutočnili svoje sny! Teraz stojíme všetci spolu a navzájom si pomôžeme. Som neskutočne vďačná a plná nádeje“. Čerstvá nositeľka ceny odmenila divákov a poslucháčov prekvapením, nádhernými piesňami Chaussona, Ligetiho a Barbera sprevádzanými na klavíri Gregoirom Henzelom.

Drážďanské hudobné slávnosti 2020, online, screen: Opera Slovakia

Poét violončela Mischa Maisky kráľoval so svojím zamatovým zvonom znejúcim tónom na pomyslenom koncertnom pódiu počas interpretácie Bachovej violončelovej suity č. 5. Kým Maisky je na pódiach v Drážďanoch známy, plánovaný hosť zo Senegalu, popredná osobnosť afrického popu, Pape Diof, sa kvôli pandémii na svoj nemecký debut do Drážďan nedostal. Ale do sledovanej akcie sa online prihlásil so svojou skupinou zo západnej Afriky.

Vďaka záznamu z vlaňajšieho festivalového koncertu Orchestra Mariinskeho divadla s dirigentom Valeryom Gergievom v Berlínskom Konzerthause, sme mohli počuť aj Šostakovičov 2. koncert pre violončelo a orchester op. 129 so sólistom Janom Voglerom. Keďže šlo o verejný koncert, počuli sme aj obrovský aplauz, ktorý padol na záver streamingu bez potlesku mimoriadne dobre! Na záver streamingu zapadol intendant a violončelista Vogler akoby samozrejme do skupiny veľkého bluesového speváka a gitaristu, Brita Erica Claptona. Záznam z vlaňajšieho koncertu 41. Drážďanských hudobných slávností, dokumentuje nebývalý záujem a úspech podujatia, ktorý bol odmenený burácaním poslucháčov.

24 hodín hudby z Drážďan sa skončilo, priznám, že boli náročné na sledovanie. Ale oplatilo sa investovať čas, tento live streaming poskytol vzácne hodiny hudobného umenia, miestami boli naozaj akoby skutočné, živé… Niektorí umelci ďakovali za neexistujúci potlesk, za možnosť zahrať si pred online publikom, za možnosť byť súčasťou spoločnosti.

Niektorí umleci náplň svojho online vstupu nápadito zaktualizovali. Nemecký klavirista Martin Stadtfeld zahral Beethovenove virtuózne dielko Wut über den verlorenen Groschen (Zlosť nad strateným grošom) azda ako úsmevnú reakciu na stratené honoráre… Vokálna skupina AuditivVokal Dresden prišla s čierno-bielym filmom Ruf in die Stille (Volanie do ticha). Vokalisti sú s rúškami a s chorálom Heinricha Schütza na ceste mestom, v ktorom chýba hudba…

Drážďanské hudobné slávnosti 2020, online, screen: Opera Slovakia

Nevieme, aké bezprostredné pocity ovládli na akcii sa podieľajúcich umelcov. Snáď sa cítili takmer ako na skutočnom pódiu, snáď tušili silný potlesk, ktorý by im bol publikom sledujúcich ich výkony na mobiloch, počítačoch či tabletoch venovaný. V každom prípade vložili do interpretácií celý svoj talent, ktorý sa cez umnosť technikov dostal naživo k divákom. K divákom som opatrila aj ja a silu hudobnej výpovede som cítila tak, akoby som sedela na prízemí koncertnej siene, živá hudba bola na dosah.

Prvé onlinové Drážďanské hudobné slávnosti vyvolali miestami zimomriavky, chvíľami spôsobili zatajenie dychu, boli krásnym hudobným sviatkom. Vystúpil na nich úžasný medzinárodný ansámbel pozostávajúci s takmer 70 špičkových sólistov. Tí všetci presvedčili, že bez hudby nič nejde, a že je záležitosťou srdca. Kvôli koronavírusu hudby zbavené mesto vyslalo 24-hodinovou produkciou Music Never Sleeps DMF do medzinárodného éteru silné hudobné signály. Zvíťazili všetci, ktorí sa ho zúčastnili – umelci, organizátori a sponzori. Lepšiu a pôsobivejšiu reklamu si festival a mesto Drážďany doposiaľ nedokázali vyrobiť.

Autor: Agata Schindler

písané z dňa 16. – 17. mája 2020

Program festivalu nájdete TU…
Organizátori avizujú, že na ich YouTubovom kanáli čoskoro zverejnia záznamy vystúpení z odvysielaného prenosu.

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Agata Schindler

hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár