65. Košická hudobná jar sa začala „letným“ programom

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Vytúžené koncerty hudobného festivalu, ktorý má v Košiciach už 65-ročnú tradíciu, sa mohli vďaka zmierneniu pandémie realizovať v novom termíne (9. – 27. júla 2021), v novej atmosfére a s novou dramaturgiou. Na úvod festivalu sa predstavili Lucienne Renaudin Vary, Leoš Svárovský, Štátna filharmónia Košice a Goldmund Quartet.

Skúsenosti nového vedenia Štátnej filharmónie, hlavného organizátora festivalu, sú evidentne postavené na poznaní programových zámerov z minulosti, keď sa uvádzali hlavne diela symfonické, komorné a sólistické s hosťujúcimi súbormi, orchestrami a sólistami zvučných mien najmä z Európy, ale dokázali skĺbiť tradície a skúsenosti s nápaditou omladenou kvalitou a perspektívami.

Košická hudobná jar, 2021, Lucia Potokárová, Štátna filharmónia Košice, foto: Miriama Fenciková

Prečítajte si:
Štartuje 65. ročník Košickej hudobnej jari

Snaha vytvoriť „letnú“ náladu na otváracom koncerte v exteriéri Kultúrneho parku sa síce kvôli neistému počasiu nerealizovala, ale pódium košického Domu umenia i tak poskytlo pre výnimočnú udalosť výnimočný prostredie.

Otvárací prejav riaditeľky ŠfK Lucie Potokárovej a zvučka KHJ z pera skladateľa Jozefa Podprockého, umocnili slávnostný pocit, ktorý sa znásobil nielen v hľadisku, ale i na pódiu Štátnej filharmónie s dirigentom Leošom Svárovským, keď privítali sólistku večera Lucienne Renaudin Vary z Francúzska. Mladučkú trubkárku s veľkým talentom, sólistku mnohých svetových nahrávok s neobvyklým repertoárom. Pripomenula nám 100. výročie narodenia, život a dielo a populárne skladby argentínskeho skladateľa Astora Piazzollu (1921 – 1992). V bežnom programovom repertoári mu pripisujeme prednosti z oblasti jazzu a argentínskeho tanga.

Košická hudobná jar, 2021, Lucienne Renaudin Vary, Leoš Svárovský, Štátna filharmónia Košice, foto: Miriama Fenciková

Sólistka večera, „divožienka“ vo večernej róbe, hrala bosá a sprístupnila dielo Piazzollu rytmom, šarmom, túžbou a vášňou, akú poznáme z latinsko-amerických tancov. Piazzolla v skladbe María de Buenos Aires siahol po hudobnom materiáli formou trojčasťovo členeného quasi koncertu, ktorý umožnil trubke s rozsiahlymi melodicko-rytmickými plochami „komunikovať“ s melodickými nástrojmi orchestra. Farba a pevnosť, ale aj ľahkosť a nosnosť jej tónu bola obdivuhodná, krásna a svieža.

Aj ďalšie známejšie skladby Oblivion Libertango sú populárne predovšetkým zo súhry s akordeónom, ale aj gitarou, klavírom a pod. Programový bulletin koncertu o sólistke pripomenul, že operný spevák Rolando Villazón predstavil trubkárku Lucienne Renaudin Vary vo vysielaní stanice ARTE/ZDF v Berlíne ako „hviezdu zajtrajška“. V tomto duchu vyznel aj jej koncert na festivalovom podujatí v Košiciach.

Košická hudobná jar, 2021, Lucienne Renaudin Vary, Štátna filharmónia Košice, foto: Miriama Fenciková
Košická hudobná jar, 2021, Leoš Svárovský, Štátna filharmónia Košice, foto: Miriama Fenciková

Jubilujúci český dirigent Leoš Svárovský (1961) je stálym druhým dirigentom košických filharmonikov, vo svojej umeleckej kariére sa dokázal obdivuhodne sústrediť na najrôznejšie umelecké žánre ako v tomto prípade, keď uviedol náročnú skladbu Leonarda Bernsteina, 8-časťovú suitu Divertimento pre orchester s náročnými a klasicuzujúcimi témami, odhaľujúcimi osobitý štýl a spomienky na neobyčajnú kariéru amerického tvorcu.

Divertimento aj Symfonické tance z West Side Story vyzneli v podaní orchestra so sústredenou taktovkou Svárovského koncízne, presne a hudobne muzikantsky zreteľne, ale aj hravo a optimisticky. Zaujali charakteristické prvky americkej hudby 20. storočia, náznaky džezu, folku, rytmických figúr tancov. Miestami až priveľké rozmery orchestrálnych partov, až prehnaná rozvláčnosť diela si žiadali hráčsku virtuozitu, náročnosť a neobvyklú monumentalitu celého aparátu. Pochvala patrila všetkým nástrojovým skupinám, harfistke, flautám, hoboju, a ako vždy sláčikom a dychovej sekcii, tentoraz aj všetkým bicím „zvukom“.

Premiestnenie konania komorného koncertu Goldmund Quartet z Domu umenia do Premonštrátskeho kostola v centre Košíc (12. 7.) malo nepochybne pôsobivý význam. Koncert sa konal v barokovej katedrále s nosnou akustikou, akú tu majstri starých nástrojov využívali už v 18. storočí. Bolo to inšpiratívne prostredie, kde možno obdivovať vzácnu iluzívnu maľbu Erasma Schrὅtta z r. 1786, autora dekorácií na košickej premiére Mozartovej opery Čarovná flauta r. 1794 vo vedľajšej budove divadla.

Košická hudobná jar, 2021, Goldmund Quartet, foto: Dávid Hanko

Program, s ktorým sa Košičanom predstavili mladí umelci z Nemecka bol na vysokej profesionálnej úrovni v súlade s harmonickými pocitmi celého večera. Z bulletinu zaujala skutočnosť, že kvarteto hrá na nástrojoch známeho talianskeho výrobcu Antonia Stradivariho, ktoré im na dlhšie obdobie zapožičala japonská nadácia Nippon. A bolo to zrejmé aj poslucháčom koncertu. V skladbách Ludwiga van Beethovena a Franza Schuberta bolo možné precítiť všetky nuansy, farby, intenzitu, súhru a hudobné myšlienky, vždy s veľkým umeleckým zážitkom.

Zaznelo všetkých päť častí Sláčikového kvarteta č. 6 B dur, op. 18/6 Ludwiga van Beethovena. Prvá v sonátovej forme, preduchovnelé adagio druhej, kým v treťom Scherze sa striedali rytmické figúry, najmä v husliach. Pôsobivá bola časť Melancolia s éterickým výrazom a prestissimo záverečnej časti vyvolalo obdiv.

Košická hudobná jar, 2021, Goldmund Quartet, foto: Dávid Hanko

Majstrovstvo interpretov sa po stránke technickej, výrazovej a obsahovej dokonale prejavilo v monumentálnom Sláčikovom kvartete č. 14 d mol, D810 „Smrť a dievča“ od Franza Schuberta. Vo variabilnej druhej časti použil skladateľ tému zo svojej piesne Smrť a dievča a celé štvorčasťové dielo si získalo obdiv výnimočnou interpretáciou všetkých štyroch nástrojov a ich súhrou, jednotným výrazom a atmosférou nekonečna.

Autor: Lýdia Urbančíková

písané z koncertov KHJ 9. a 12. 7. 2021

Otvárací koncert Košickej hudobnej jari
Dom umenia Košice
9. júla 2021

Štátna filharmónia Košice
Leoš Svárovský, dirigent
Lucienne Renaudin Vary, trúbka

Astor Piazzolla: María de Buenos Aires (orch. Jérôme Ducros)
Astor Piazzolla: Oblivion (arr. Bob Zimmerman)
Astor Piazzolla: Libertango (arr. Julian Milone)
Leonard Bernstein: Divertimento
Leonard Bernstein: Symfonické tance z West Side Story

Goldmund Quartet
Kostol Najsvätejšej trojice (premonštráti)
12. júla 2021

Florian Schötz, 1. husle
Pinchas Adt, 2. husle
Christoph Vandory, viola
Raphael Paratore, violončelo

Ludwig van Beethoven: Sláčikové kvarteto č. 6 B dur, op. 18/6
Franz Schubert: Sláčikové kvarteto č. 14 d mol, D810 „Smrť a dievča“

www.sfk.sk

Archív Košická hudobná jar

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, dramaturgička, hudobná kritička, hudobná historička a publicistika

Zanechajte komentár