Adriana Banásová predstavila svoj debutový CD album Desire

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V stredu 30. júna 2021 sa v Pálffyho paláci na Zámockej ulici v Bratislave uviedli do života debutový CD album sopranistky Adriany Banásovej s klavírnym sprievodom Petra Pažického a v hudobnej réžii Martina Leginusa. Operné árie na CD novinke spája jednotný menovateľ – túžba – v angličtine desire.

Adriana Banásová študovala spev na Konzervatóriu v Bratislave v triede Dagmar Livorovej a pod jej vedením si rozširovala vzdelanie aj v odbore operetná špecializácia. Pôsobí ako umelec na voľnej nohe a predstavila sa na viacerých operných javiskách – v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach, Opave, Ostrave, Prahe, Litomyšli, Šoproni…, či na rôznych koncertných pódiách. Na domácich i zahraničných speváckych súťažiach získala viacero cien. (www.adrianabanasova.com).

Hudobným partnerom sopranistky bol Peter Pažický, držiteľ viacerých interpretačných ocenení, ktorý okrem koncertnej činnosti pôsobí aj pedagogicky na Akadémií umení v Banskej Bystrici, na Konzervatóriu v Bratislave a na Hudobnej a umeleckej akadémii Jána Albrechta v Banskej Štiavnici.

Prezentácia CD Adriany Banásovej ,,Desire“, Pálffyho palác v Bratislave, 2021, Adriana Banásová, Martin Sillay, Robert Pospiš z vydavateľstva Real Music House, foto: Ľudovít Vongrej/Opera Slovakia

Nahrávanie CD prebiehalo v júni 2020 v Župnom dome v Nitre. Uvedenie albumu do života bolo naplánované na koniec roka 2020, avšak kvôli pandémii sa udalosť presunula na 30. júna 2021 do koncertnej sály Pálffyho paláca na Zámockej ulici v Bratislave.

Album Desire je debutovým CD Adriany Banásovej a rozhodla sa naň nahrať svoje obľúbené árie ženských operných hrdiniek od Mozarta až po 20. storočie, zastúpené Leošom Janáčkom. Všetky tieto sopránové árie spája spoločný menovateľ, a to túžba, po anglicky desire, čo je zároveň aj názov albumu.

,,Túžba ako taká vyjadruje tie najhlbšie pocity a pohnútky života ženy, ktoré sme sa cez nádhernú hudbu operných velikánov snažili predostrieť aj poslucháčom. Dominantná je tu samozrejme túžba po láske – najmä v romantických áriách Gounoda, Pucciniho či Dvořáka, no svoje zastúpenie si tu našla aj túžba po moci v árií Vitelie či túžba po slobode v árií Bystroušky.” uviedla pre Opera Slovakia Adriana Banásová, ktorá má okrem svojich umeleckých snov aj osobné túžby. ,,Ako väčšina z nás, aj ja mám najväčšiu túžbu alebo skôr želanie – možno trochu klišé, no predsa tak podstatné – byť stále zdravá a mať okolo seba milujúcich blízkych. Tiež by som si priala, aby všetko, do čoho sa v živote pustím, či už umelecky alebo aj neumelecky, malo zmysel a nieslo isté — hoc aj drobné posolstvo. No a ak by som mala byť konkrétnejšia, želala by som si viac cestovať a viac si pamätať z toho všetkého, čo si prečítam v knihách” prezradila čitateľom Opera Slovakia mladá speváčka.

Prezentácia CD Adriany Banásovej ,,Desire“, Pálffyho palác v Bratislave, 2021, foto: Ľudovít Vongrej/Opera Slovakia

Debutový album obsahuje deväť árií, ku ktorým má Adriana Banásová blízky vzťah: Ah! Je veux vivre, ária Júlie (Gounod: Romea a Júlia), Eccomi in lieta vesta… Oh! quante volte, ária Júlie (Bellini: I Capuleti e i Montecchi), Deh, se piacer mi vuoi, ária Vitellie (Mozart: La clemenza di Tito), Quando men´ vo´, Mussetin valčík (Puccini: Bohéma), Je dis que rien ne m´épouvante, ária Micaëly (G. Bizet: Carmen), O mio babbino caro, ária Lauretty (Puccini: Gianni Schicchi), Měsíčku na nebi hlubokém, ária Rusalky (Dvořák: Rusalka), Kradla jsem, ária Lišky (Janáček: Příhody lišky Bystroušky), Pleurez, pleurez mes yeux, ária Chimène (Massenet: Le Cid).

,,Každá z týchto árií operných hrdiniek je iná – každá vyjadruje iné pocity a inú príčinu konania. Už spomínaná túžba po láske, ktorá je tu dominantná, je zakaždým iná – Belliniho Giulietta odmieta dohodnuté manželstvo, Dvořákova Rusalka sa kvôli láske vzdáva vlastnej podstaty a Bizetova Micaëla je ochotná prekonať strach a odísť do hôr aj keď jej láska už nie je opätovaná. V súčasnosti by som si ale veľmi rada zaspievala kompletnú titulnú rolu z Gounodovej z opery Romeo a Júlia a aj Belliniho Giuliettu z opery Kapuletovci a Montekovci. Obe roly sú napísané pre mladý lyrický hlas a vnímam ich ako pomerne „zdravé“ spievanie.” prestavila obsah CD Adriana Banásová.

,,Pri výbere repertoáru som sa radila so svojou súčasnou profesorkou spevu pani Zlaticou Livorovou, ktorá má pozná a vie, čo môjmu hlasu sedí. Niektoré z árií reprezentujú operné postavy, ktoré by som mohla spievať pokojne už v tomto období, iné sú zatiaľ len akýmsi náznakom, ktoré roly by som mohla v budúcnosti spievať na javisku. Všetko sú to ale árie, ktoré mám veľmi rada a ktoré sa mi aj dobre spievajú.” uviedla k výberu repertoáru Adriana Banásová.

Krstnou mamou CD sa stala Dagmar Livorová (pedagogička, dcéra Zlatice Livorovej), ktorá so želaním, aby nová nahrávka zasiala ucho aj srdce poslucháča, pokrstila CD novinku lupeňmi kvetín a bylinnými pastilkami (speváci ich radi používajú, pretože majú príjemné účinky na hrdlo a ústnu dutinu).

Prezentácia CD Adriany Banásovej ,,Desire“, Pálffyho palác v Bratislave, 2021, Dagmar Livorová, Adriana Banásová, foto: Ľudovít Vongrej/Opera Slovakia

Pre speváčku bolo takéto nahrávanie premiérou. ,,Som zvyknutá stáť na javisku alebo živom koncerte, kde sa ľudský hlas a spev správa inak – vo väčšom priestore treba použiť aj viac energie. Pri živom vystúpení sa všeličo stratí a prípadné drobné chyby sa „odpustia“. Mikrofón, ktorý máte 20 centimetrov od nosa, reaguje na zvuk inak – všetko zachytí – ako sa nadýchnete, prípadne ak náhodou nedotiahnete frázu. Na druhej strane si môžete dovoliť viac „fajnovostí“ – napríklad využiť rôzne dynamické nuansy, keďže nebojujete s neprajnou akustikou. Bola to úžasná skúsenosť a veľká škola života, ktorá ma v podstate donútila pozerať sa na interpretáciu a tvorbu tónu zo širšej perspektívy.” priblížila svoje pocity z nahrávania Adriana Banásová.

CD je výsledkom tímu ľudí. ,,Aj toutu to cestou chcem poďakovať predovšetkým Martinovi SillayoviRobertovi Pospišovi z vydavateľstva Real Music House, ktorí celé nahrávanie a následnú postprodukciu kompletne zabezpečili. Odviedli kus výbornej práce, za čo som im veľmi vďačná. Hudobným partnerom v projekte bol vynikajúci klavirista a korepetítor Peter Pažický, ktorý sa na celom projekte spolupodieľal a ktorý mi pri nahrávaní vždy vedel poradiť, aby sme docielili čo najkrajší hudobný výsledok. Veľká vďaka patrí dirigentovi Martinovi Leginusovi, ktorý sa postaral o hudobnú réžiu, Brankovi LadičoviOlívii Strapekovej za textovú časť booketu a preklad a v neposlednom rade grafickej dizajnérke Veronike Holáskovej, ktorá CD „obliekla“ do krásneho šatu. Nahrávka by samozrejme nevznikla bez finančnej podpory Fondu na podporu umenia a Slovenského ochranného zväzu autorského, ktorým by som sa tiež veľmi rada poďakovala.” vyjadrila vďaku Adriana Banásová.

Prezentácia CD Adriany Banásovej ,,Desire“, Pálffyho palác v Bratislave, 2021, Martin Leginus, Adriana Banásová, foto: Ľudovít Vongrej/Opera Slovakia
Prezentácia CD Adriany Banásovej ,,Desire“, Pálffyho palác v Bratislave, 2021, foto: Ľudovít Vongrej/Opera Slovakia
Prezentácia CD Adriany Banásovej ,,Desire“, Pálffyho palác v Bratislave, 2021, autogramiáda, foto: Ľudovít Vongrej/Opera Slovakia

Najbližšie Adrianu Banásovú čakajú semifinálové kolá na medzinárodnej speváckej súťaži Ada Sari v Poľsku, ktorá sa bude konať začiatkom septembra 2021. Plánované účinkovania v operných predstaveniach a na koncertoch však budú závisieť od vývoja pandemickej situácie. ,,Budem veľmi rada, ak si toto CD nájde svojich poslucháčov. A ak by náhodou prišla ďalšia vlna pandémie a nastali opäť ťažké a pre živú kultúru chudobné časy, verím, že azda aj táto nahrávka spríjemní a rozradostí ľuďom dni a prinavráti ich opäť ku krásnej klasickej hudbe.” vyslovila svoje prianie Adriana Banásová.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár