Adriana Kučerová: Túžba spievať vo mne driemala už od detstva

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Slovenská operná speváčka Adriana Kučerová pri príležitosti svojich narodenín poskytla Opera Slovakia rozhovor, v ktorom hovorila o svojich začiatkoch, účinkovaní na medzinárodnej opernej scéne, ale prezradila aj to, ktoré postavy by si rada zaspievala či ako trávi dni počas pandémie koronavírusu.

Adriana Kučerová (koloratúrna sopranistka) patrí medzi strednú generáciu našich operných spevákov úspešne reprezentujúcich Slovensko na medzinárodnej scéne, kde pracuje s renomovanými opernými tvorcami a účinkuje so svetovo uznávanými umelcami.

Pochádzate z Lučenca, z mesta, kde nie je operná tradícia. Čím si vás hudba v tomto pohraničnom meste podmanila?

Do svojich 14 rokov som vyrastala v Hriňovej, v podpolianskej oblasti pri Detve kde je folklór veľmi prítomný. Nevyhla som sa mu ani ja a na základnej škole som spievala ľudové piesne, dokonca sme sa so svojou sestrou zúčastnili aj viacerých súťaží. Takže s klasickou hudbou som u nás do styku veľmi neprišla a nebolo tomu tak ani v Lučenci, kam sme sa presťahovali v období môjho štúdia na gymnáziu. Nepochádzam z hudobníckej rodiny, čiže ani tu som sa ku klasickej hudbe nedostala.

Prvé dotyky som s ňou zažila až počas štúdia na univerzite v Banskej Bystrici. Túžba spievať vo mne driemala a spomínam si, ako som pokukovala po Základnej umeleckej škole na Kapitulskej ulici, a v poslednom ročníku vysokej školy som sa konečne odhodlala zaklopať na dvere speváckej triedy. Ujala sa ma pani Mojžišová a pracovali sme spolu celý rok.

Under My Spell, Szent István Bazilika, Budapešť 2014, Adriana Kučerová, foto: Zdenko Hanout

Následne som sa zúčastnila speváckej súťaže vo Vrábľoch, kde som vyhrala prvé miesto a v porote sedela pani prof. Billová, ktorá mi navrhla venovať sa hudbe profesionálne. Toto sa stalo pre mňa kľúčovým a po ukončení pedagogiky som nastúpila rovno do 2. ročníka bratislavského Konzervatória. Zistila som, že ma spev baví čoraz viac, cítila som progres a po dvoch ročníkoch som sa ocitla na Vysokej škole múzických umení.

Študovali ste na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici. Aký predmet ste chceli vyučovať?

Študovala som učiteľstvo pre prvý stupeň a tomuto som sa chcela aj venovať, pretože je to krásne povolanie. Štúdium som absolvovala so svojou sestrou, dvojičkou Ivonou, s ktorou sme boli dovtedy nerozlučné, ale na konzervatórium som už išla sama, pretože vtedy sme si už hľadali svoju životnú cestu, mali sme prvé lásky a každá svoje vlastné sny.

Ako si spomínate na obdobie štúdia na VŠMU?

Aj keď som veľmi temperamentná, na VŠMU som prišla s malou dušičkou, pretože som si uvedomovala, že zatiaľ za sebou nemám štandardné hudobné vzdelanie. Stále som sa v tomto svete cítila ako nováčik. Na prijímacích pohovoroch som skončila prvá, čo mi dodalo odvahy, a po prijatí ma zadelili do triedy pani prof. Stracenskej, pred ktorou som mala veľký rešpekt. Postupne sme si k sebe našli cestu a dokázala vo mne vybudovať disciplínu, pre spevákov veľmi dôležitú. Spomínam si, že na VŠMU vedú do triedy dvojité dvere a aj som vkuse kontrolovala, či sú oboje zatvorené, aby ma niekto zvonku nepočul spievať (smiech).

Koncert agentúry Kapos, 2017, Adriana Kučerová, Javier Camarena, Slovenská filharmónia, foto: © PANER

Prečo ste sa rozhodli v štúdiu pokračovať v zahraničí?

Chcela som zájsť na skusy aj do zahraničia, a tak som už počas VŠMU dostala príležitosť vycestovať do francúzskeho Lyonu, kde som absolvovala dva semestre u Isabelle Germain, ktorá veľmi dobre odhadla môj hlas a navrhla mi smer, cez ktoré postavy by som sa mala umelecky rozvíjať. Videla ma v postave Gildy, Manon a ďalších vyšších koloratúr. Bola to moja prvá veľká zahraničná skúsenosť a následne som absolvovala aj rôzne zahraničné majstrovské kurzy, napríklad vo Florencii či Baden Badene.

Doma aj v zahraničí ste absolvovali aj viaceré rešpektované spevácke súťaže, z nich spomeniem absolútne víťazstvo na Hans Gabor Belvedere 2005. V čom bola táto súťaž pre vás dôležitá?

Finálové kolo Belvederu sa konalo v deň mojich promócií, takže som sa ich nemohla zúčastniť. V prvom kole som sa porote predstavila ako Morgana z Alciny, spievala som tam aj áriu Júlie z Romea a Júlie a predpokladám, že výhru som si vyspievala áriou z Massenetovej Manon.

Absolvovanie súťaží je pre každého mladého speváka rozhodujúcim momentom. Nejde len o vidinu zvíťaziť, ale aj o možnosť spoznať konkurenciu, konfrontovať sa, vyskúšať si psychický nápor a v neposlednom rade predstaviť sa intendantom a dirigentom operných divadiel. Vďaka absolútnemu víťazstvu – spolu s ďalšími oceneniami – som dostala množstvo príležitostí, spomeniem napríklad pozvanie do Salzburgu či ponuku angažmánu do Viedenskej štátnej opery, ktorú som ale neprijala, pretože som chcela byť na voľnej nohe a cestovať.

Spolupracovali ste s viacerými režisérmi – tradicionalistami aj tými kontroverznými – spomeniem napríklad Martina Kušeja a jeho inscenáciu Stravinského opery The Rake‘s Progress v Theater an der Wien alebo vaše účinkovanie v klasickej produkcii Donizettiho Nápoja lásky od Otta Schenka vo Viedenskej štátnej opere. Čo je vám bližšie?

Inklinujem k tradičnej réžii a k moderným podobám mám rezervovanejší prístup, aj keď som už v takýchto inscenáciách účinkovala. Musím povedať, že výklad Martina Kušeja ma zaujal, ale na jeho pochopenie a stotožnenie som potrebovala celý päťtýždňový skúšobný proces. Treba povedať, že Stravinského The Rake‘s Progress je dielo, ktoré znesie takýto odvážnejší výklad. Operu hudobne naštudoval, z môjho pohľadu klasik, Nikolaus Harnoncourt, a aj on sa s týmto provokatívnym výkladom stotožnil. Veľmi rada spomínam na túto produkciu.

I. Stravinskij: The Rake‘s Progress, Theater an der Wien, 2008, Toby Spence (Tom Rakewell), Adriana Kučerová (Anne Trulove), Anne Sofie von Otter (Baba the turk), foto: Hans Jörg Michel,/Theater an der Wien

Čo je pre vás dôležité pri študovaní novej opernej inscenácie?

Celý proces naštudovania musí byť plnohodnotný po každej stránke a mal by trvať aspoň 3-4 týždne. Nemám rada rýchle doskakovania do inscenácii, v ktorých som predtým nikdy neúčinkovala. Stalo sa tak napríklad v bratislavskej Predanej neveste, kde sme mali len dva dni skúšok. Pre mňa to bola celkovo nová postava a v takomto prípade dva dni na serióznu prípravu nestačia. V Bratislave to bolo podobne aj s Rosinou v Barbierovi zo Sevilly a povedala som si, že takto to už robiť nebudem.

Opera je náročné umenie a interpretácia postavy vyvoláva stres, ktorý sa dá eliminovať práve dôkladnou prípravou. Mám rada, ak vo mne dozrie nielen postava, ale aj samotná inscenácia. Dôkladné naštudovanie sa dostane hlbšie do interpretovho vedomia a odzrkadlí sa aj na kvalite repríz.

Adriana Kučerová, Juan Diego Flórez, klaňačka po predstavení Donizettiho Nápoja lásky vo Viedenskej štátnej opere, 2014, foto: Angelo Capodilupo

Vo svete sa v súčasnosti zvyknú skúšobné procesy skracovať, aký máte na to názor?

Je dosť bežné, že skúšobný proces novej inscenácie trvá napríklad iba dva týždne, čo je dosť málo. Takéto zrýchlenie prináša pre všetkých omnoho viac stresu. Dnes vznikajú inscenácie s rôznymi výkladmi, posunmi, a preto je pre mňa mimoriadne dôležitá dôkladná príprava s režisérom. S postavou sa zoznamujem aj štúdiom či už historických prameňov, literárnych námetov alebo iných súvislostí rozširujúcich obzory.

Asi najdlhšie som skúšala v Glyndebourne v Nápoji láskyFalstaffovi. Boli to 5 až 6-týždňové procesy a dôkladnú prípravu som zažila aj v Theater an der Wien. Výsledkom sú do detailov prepracované produkcie a napríklad v Glyndebourne ich zvyknú aj nahrávať na DVD. Mala som to šťastie, že som sa ocitla na DVD nahrávke Falstaffa a Hänsel und Gretel.

G. Donizetti: Nápoj lásky, Glyndebourne Festival, Adriana Kučerová (Adina), foto: Glyndebourne Festival

Ktoré postavy sú vám bližšie? Komické alebo tie vážne?

Vážnych postáv som zatiaľ veľa nespievala, mám viac šťastia stvárňovať komické, ale spomínam si napríklad na svoju Gildu v Tel Avive, pri ktorej som aj počas predstavenia vyronila slzu. Takže mám rada aj smutnejšie, dramatickejšie a tragickejšie polohy postáv. Také boli napríklad aj Anne Trulove v The Rake‘s Progress či Angelica v Orlandovi a rada som ich prijala.

Ako je to s postavami mimo vášho speváckeho odboru?

Musím sa priznať, že som už vyskúšala aj postavy, ktoré boli, dalo by sa povedať, na hranici mojich dispozícií lyrického sopránu. Takou bola napríklad Mařenka v Predanej neveste, ktorú zvyknú spievať dramatickejšie soprány. Pri jej naštudovaní v SND mi veľmi pomohol dirigent Robert Jindra a minulý rok som po dlhšom uvažovaní naštudovala aj Dvořákovu Vandu na festivale Opera Rara v Krakove. Mám rada výzvy a aj takéto spevácke príležitosti vnímam ako nové poznanie a skúsenosť.

Predstavili ste sa na viacerých medzinárodných operných festivaloch, spomeniem napríklad Salzburg, Glyndebourne či Maggio Musicale Fiorentino, Ravenna a ďalšie. Aký máte vzťah k takýmto podujatiam?

Festivaly sú úžasné predovšetkým svojou atmosférou nielen pre divákov, ale aj pre účinkujúcich. Vnímam, že festivalová atmosféra je iná v Rakúsku, iná v Taliansku či Francúzsku… Vyhovuje mi na nich, že sa ako účinkujúca môžem sústrediť na jednu konkrétnu inscenáciu.

W. A. Mozart: Záhradníčka z lásky, Salzburger Festspiele, 2006, Adriana Kučerová (Serpetta), Markus Werba (Roberto), foto: Christian Schneider

Môžeme sa pristaviť pri Salzburgu, kde ste sa predstavili v dvoch produkciách. Ako si spomínate na túto spoluprácu a ako k nej prišlo?

Prvé pozvanie do Salzburgu prišlo krátko po súťaži Belvedere. Debutovala som tu so Serpettou v Mozartovej Záhradníčke z lásky na Mozartwoche a produkciu potom uviedli aj na Salzburskom festivale. Pre mňa to bol veľký profesionálny svet. Na Salzburg mám veľmi pekné spomienky, s kolegami sme si po skúškach zašli do blízkej reštaurácie Triangel. Cítila som, ako celé mesto žije festivalom a toto všetko následne cez nás presiaklo aj do inscenácií.

V čase svojho účinkovania v Salzburgu bol mozartovský rok (2006) a mala som tak šťastie aj v tom, že produkcie vyšli aj na DVD. Mám teda aj takúto pamiatku. Veľmi milo ma prekvapilo, že som sa ako neznáma mladá speváčka ocitla aj na obale DVD Záhradníčky z lásky. Neskôr som spievala aj vo Fideliovi, kam ma angažovali po predspievaní pred Danielom Barenboimom. S touto produkciou sme okrem Salzburgu účinkovali aj v španielskej Seville a na BBC Proms v Londýne.

Salzburský festival je jeden z najlepších festivalov sveta a účinkovanie na ňom je prestížnou záležitosťou. Otvoril vám nové možnosti?

Určite áno, napríklad Daniel Barenboim ma po Fideliovi pozval aj do Carmen v milánskej La scale a ponuku som dostala napríklad aj od Ivora Boltona do Werthera v Mníchove. Následne som tu spievala aj v Nápoji lásky, Hänsel und Gretel a vo Figarovej svadbe.

G. Bizet: Teatro alla Scala, 2009, Michèle Losier (Frasquita), Anita Rachvelishvili (Carmen), Adriana Kučerová (Mercédes), foto: Archív Teatro alla Scala

Na Slovensku sme vás nemali možnosť bližšie spoznať, pretože vaše kroky viedli na medzinárodnú opernú scénu. Napriek tomu si slovenské publikum pamätá predovšetkým na vašu Adinu z Nápoja lásky či Morganu z Händelovej Alciny. Obe postavy vysoko hodnotila aj kritika.

V SND som účinkovala už počas štúdia na VŠMU, prvú príležitosť som dostala v Alcine. V tomto období som bola v SND zamestnaná na polovičný úväzok a naštudovala som tam okrem Morgany aj prvú žienku v Rusalke či Prvú neter v Petrovi Grimesovi.

Potom nasledoval už spomínaný Belveder, prišli medzinárodné ponuky a tak som sa rozhodla pôsobiť na voľnej nohe a na Slovensko sa vraciam hosťovať. V Bratislave som naštudovala aj vami spomínanú Adinu, ktorú som spievala na rozličných scénach či už vo Viedni, Ríme, Glyndebourne, Mníchove, Berlíne či v Buenos Aires.

G. F. Händel: Alcina, 2004, Denisa Šlepkovská (Bradamante), Adriana Kučerová (Morgana), foto: Alena Klenková/Archív SND
G. Donizetti: Nápoj lásky, Opera SND, 2003, Adriana Kučerová (Adina), Pavol Bršlík (Nemorino), foto: Alena Klenková/Archív SND

Spievali ste viacero barokových operných postáv, za ktoré ste získali uznanie. Aký máte vzťah k tomuto obdobiu?

Škoda, že sa na Slovensku barokové opery uvádzajú veľmi málo. Po Morgane som sa v zahraničí dostala aj k ďalším ako Orlando, Xerxes či Alessandro, na ktorých som spolupracovala vždy s odborníkmi na „starú hudbu“. Barok mi ponúkol pestrú paletu emócií či výrazových prostriedkov.

Môžem prezradiť, že barokové sopránové postavy, ich špecifiká a interpretácia sú aj témou mojej pripravovanej dizertačnej práce. Využívam v nej aj svoje skúsenosti či už s Maxom Emanuelom Cenčićom alebo Jeanom-Christophom Spinosim, s ktorými som spolupracovala na opere Alessandro v Aténach. Barok bude aj naďalej súčasťou môjho repertoáru. (pozn. red.: Diváci francúzskej televíznej stanice Mezzo-TV si vybrali inscenáciu Händelovej opery Alessandro s Adrianou Kučerovou ako Operu roka 2013.)

G. F. Händel: Alessandro, Megaron Athens International Conference Centre Atény, 2013, fotografia zo skúšky predstavenia, Rossane (Blandine Staskiewicz), Max Emanuel Cenčić, Lisaura (Adriana Kucerova), foto: A. Pappas/zdroj: FB M. E. Cenčić

Spievali ste nielen v Európe, ale aj na americkom kontinente. Ako by ste tieto dva svety porovnali?

Opera je medzinárodná a v divadlách po celom svete pracujú medzinárodné tímy, takže skúšobné procesy sú štandardizované. Rozdiel však cítim napríklad v tom, že na americkom kontinente sa opery inscenujú tradičnejšie a nie je tam toľko experimentátorov ako napríklad v typických režisérskych divadlách v Nemecku, kde sú na to zvyknutí aj diváci.

V tomto období ste mamou, a to je zrejme vašim hlavným povolaním. Ako vám rodičovstvo zmenilo život?

Posledné roky, kedy som bola aj 10 mesiacov v roku na pracovných cestách, som veľmi chcela zmeniť spôsob života, túžila som po deťoch a rodine. Keďže som spievať začala neskôr, posunulo sa mi aj všetko ostatné vrátane rodičovstva. S prvorodeným Jonáškom som ešte stále v pracovnom tempe výrazne nepoľavila. Bolo to aj na neho veľa, takže s príchodom druhého dieťaťa som už uprednostnila rodinu, ale samozrejme venujem sa aj spevu.

Už takmer rok čelíme celosvetovej pandémii koronavírusu. Ako trávite toto obdobie?

Situácia je skutočne vážna, starší syn je už školák, takže sa spolu učíme, ale venujem sa aj sama sebe. V minulom roku sa mi podarilo účinkovať na dvoch festivaloch, v Bregenzi v novej opere Ľubice Čekovskej Impresario Dotcom a v D Dvořákovej Vande na Opera Rara v Krakove.

A. Dvořák: Vanda, Opera Rara, 2020, Adriana Kučerová (Vanda), foto: Monika Stolarska

Pracujem na Violette z La traviaty, ktorú som mala pôvodne prvýkrát spievať v SND, ale pandémia plány narušila, takže uvidím, ako sa to všetko vyvinie. Toto obdobie využívam aj na prípravu koncertného repertoáru, snažím sa udržiavať v kondícii. Po druhom dieťati som si uvedomila, že potrebujem popracovať na technike, takže navštevujem hodiny spevu u pani profesorky Vlasty Hudecovej. Uvidíme, čo prinesie čas.

Rozprával sa: Ľudovít Vongrej

Adriana Kučerová spev študovala na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v triede Viktórie Stracenskej a na Národnom konzervatóriu (Conservatoire Supérieur de Musique et Danse) vo francúzskom Lyone. Absolvovala viaceré medzinárodné súťaže a je laureátkou napríklad European Music Prize for Youth v Hamburgu (2001) či Internationale Sommer Akademie Prag-Wien-Budapest (2002). K najvýznamnejším oceneniam patrí absolútne víťazstvo a štyri ďalšie ocenenia na prestížnej medzinárodnej súťaži Hanns Gabor Belvedere vo Viedni v roku 2005.

Za mimoriadny umelecký výkon jej bola dvakrát udelená Cena Literárneho fondu a v roku 2005 získala nomináciu Divadelné dosky Nitra za postavu Morgany v Händelovej opere Alcina (SND). Je držiteľkou Ceny ministra kultúry SR, Ceny Tatra banky či Krištáľového krídla.

Adriana Kučerová, foto: súkr, archív A. K.

V Opere Slovenského národného divadla debutovala v roku 2004, kde doteraz stvárnila Morganu v Händelovej Alcine, Prvú žienku v Dvořákovej Rusalke, Prvú neter v Brittenovom Petrovi Grimesovi, Adinu v Donizettiho Nápoji lásky, Zuzanku v Mozartovej Figarovej svadbe či Mařenku v Smetanovej Predanej neveste. Na Slovensku sa predstavila aj na viacerých koncertoch.

Účinkovala na viacerých medzinárodných festivaloch: Salzburger Festspiele, Opera Rara Festival, Krakov, Glyndebourne Festival, Bregenzer Festspiele, Pražská jar, Bratislavské hudobné slávnosti, Stredoeurópský festival koncertného umenia v Žiline či Viva Musica v Bratislave.

Adriana Kučerová sa predstavila na viacerých medzinárodných scénach: Teatro alla Scala, Teatro dell’Opera Rím, Wiener Staatsoper, Theater an der Wien, Staatsoper Berlin, Bayerische Staatsoper, Semperoper Dresden, Opéra National de Paris, Théâtre du Capitole Toulouse, Israeli Opera, Národné divadlo Praha, Tel Aviv, Teatro Colón Buenos Aires, The Dallas Opera, Houston Grand Opera, BBC Proms Londýn a mnohých ďalších.

Účinkovala pod taktovkou svetoznámych dirigentov R. Muttiho, I. Boltona, Ch. Hogwooda, D. Orena, J. Bělohlávka, S. Cambrelinga, D. Barenboimoma, N. Harnoncourta, I. Boltona, K. Nagana, J. Ch. Spinosiho a ďalších. Realizovala celý rad koncertných vystúpení v kultúrnych metropolách Európy – Salzburgu, Viedni, Paríži, Ravenne, Mníchove, Varšave, Janove a i.

Vo svojom repertoári má operné postavy viacerých období Adina (Nápoj lásky), Norina (Don Pasquale), Zuzanka (Figarova svadba), Lauretta (Giani Schicchi), Vanda (Vanda), Nannetta (Falstaff), Mercédès (Carmen), Bystrouška (Příhody lišky Bystroušky), Gretel (Hänsel und Gretel), Lisaura (Alessandro), Morgana (Alcina), Anne Trulove (The Rake‘s Progress), Angelica (Orlando), Gilda (Rigoletto), Sophie (Werther), Serpetta, Ninetta (La finta semplice), Marcelina (Fidelio), Rosina (Barbier zo Sevilly), Romilda (Xerxes), Júlia (Romeo a Júlia), Mařenka (Predaná nevesta) a iné.

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

video

Portrét s opernou speváčkou Adrianou Kučerovou

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku