Adventný koncert opäť v nezameniteľnej scenérii Frauenkirche v Drážďanoch

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Už desať rokov vysiela nemecká televízia ZDF počas adventu do celého sveta koncert, zaznamenávaný v nádhernom chráme v centre Drážďan, vo Frauenkirche. Partnerom mu je orchester Semperovej opery, Sächissche Staatskapelle Dresden, ktorý si na túto udalosť prizýva medzinárodne uznávaných dirigentov a sólistov. V tomto roku, 26. novembra 2022, účinkovali Diana Damrau, Nicole Chirka, Mauro Peter, Martin-Jan Nijhof a dirigentka Marie Jacquot. Avizovaný tenorista Piotr Beczała žiaľ ochorel a zmenil sa aj program.

Prekročiť prah drážďanskej protestantskej katedrály Frauenkirche je za každých okolností mimoriadnou udalosťou. Je to okamih pohnutia najmä pre návštevníkov, ktorí si uvedomujú jej históriu a poznajú jej „zmŕtvychvstanie“. Hrdý barokový chrám s nádhernou kupolou neprežil vo februári 1945 bombardovanie, ľahol doslova popolom. Jeho ohorené a šedivé ruiny takmer 50 rokov formovali tvár mesta. Nič nepripomínalo niekdajší lesk, ani kedysi nainštalovaný Silbermannov organ, ani koncert, ktorý na ňom v roku 1736 hral Johann Sebastian Bach, ani Goetheho výstup na jeho vežu v roku 1813.

Adventný koncert vo Frauenkirche v Drážďanoch, 2022, foto: Markenfotografie

Znovupostavenie chrámu bolo výsledkom pozoruhodnej občianskej iniciatívy, ktorá od roku 1990 oslovovala potenciálnych privátnych domácich i zahraničných adresátov kvôli finančnej pomoci. Neuveriteľný sen sa stal skutočnosťou, v roku 2005 bol chrám hotový a v celej bývalej barokovej nádhere odovzdaný občanom mesta. Ročne sa tu uskutočňuje 120 bohoslužieb, 550 pobožností, viac ako 100 koncertov, ako i prehliadky tejto sakrálnej a kultúrnej pamiatky. Chrám navštívi za rok okolo dvoch miliónov hostí, ktorí sa stávajú multiplikátormi myšlienok pokoja a mieru.

Prečítajte si tiež:
Sviečky namiesto publika vo Frauenkirche – Aida Garifullina vháňala slzy do očí
Slávnostná adventná hudba z Drážďan – publikum muselo ostať doma

Po dvoch pandemických rokoch, kedy bol väčšinou neprístupný, k nim patrili aj návštevníci tohoročného vypredaného adventného koncertu. Publikum pozostávalo hlavne z vysokých reprezentantov saskej vlády a spoločenského života, ako i z návštevníkov z celého Nemecka. Pre domácich bola možnosť opäť vkročiť do tohoto skvostného božieho stánku kvôli adventnej hudobnej slávnosti viac než pietnou záležitosťou. Človek súčasne vchádzal do hudobnej svätyne, ktorá práve hudbou evokuje mierové myšlienky.

Adventný koncert vo Frauenkirche v Drážďanoch, 2022, Marie Jacquot, Sächsische Staatskapelle Dresden, Sächsischer Staatsopernchor, Kammerchor der Frauenkirche, foto: Markenfotografie

Pred oltár pôsobivo iluminovaného chrámu zasadla Sächsische Staatskapelle Dresden a Sächsischer Staatsopernchor (operný zbor Semperovej opery). Na pódiu sa vystriedali štyria sólisti: nemecká špičková sopranistka Diana Damrau, patriaca k aktuálne najlepším sopranistkám vôbec, ukrajinská mezzosopranistka Nicole Chirka, čerstvá členka mladého súboru Semperovej opery a debutantka na Salzburger Festspiele 2022 v Janáčkovej Káti Kabanovej pod vedením Jakuba Hrůšu, švajčiarsky tenorista Mauro Peter, člen súboru opery v Zürichu (záskok za Piotra Beczału) a basista Martin-Jan Nijhof, člen súboru Semperovej opery.

Za dirigentským pultom stála mladá Francúzska Marie Jacquot, od r. 2024 bude hudobnou riaditeľkou Kráľovského divadla v Kodani. Na druhom balkóne bol umiestnený komorný zbor Kammerchor der Frauenkirche, ktorý nezávisle od dirigentky do programu večera zasiahol dvomi priam mimozemsky znejúcimi kratučkými zbormi Der Morgenstern ist aufgedrungen Michaela Praetoria a Verbum caro factum est Hansa Lea Hasslera. Chrámový organista Matthias Grünert dal z miesta nad oltárom, na ktorom kedysi sedel Johann Sebastian Bach, prehovoriť majestátne registrovanej skladbe Grand Choeur (komponovanej na známy vianočný motív) Césara Franka.

Adventný koncert vo Frauenkirche v Drážďanoch, 2022, Kammerchor der Frauenkirche, foto: Markenfotografie

Tieto tri diela a k nim i úvodné skvele interpretované orchestrálne Gloria Anonia Vivaldiho zodpovedali koncertu, na ktorom sa možno sústrediť iba na hudbu. Ten zbytok sa odohral za neustáleho nepokoja v „parkete“, rušivého prenášania mikrofónov pre spevákov pred a po každej skladbe a doslovného prenasledovania sólistov kamerami (iste kvôli skvelým záberom pre televíznych divákov) počas cesty na pódium. Moderátorku večera, komentujúcu diela a sólistov nebolo počuť, jej text ostal tajomstvom, nahrával sa zrejme iba pre televízny záznam. Publikum často nevedelo, na čo sa čaká, prečo dirigentka nečinne stojí pred orchestrom a obzerá sa po televíznom tíme.

Nefungovalo bezdrôtové spojenie? Nepíšem z generálnej skúšky, ale sedela som predsa na slávnostnom adventnom koncerte bohatej verejnoprávnej televízie, ktorú financujú občania – Nemecko má vyše 80 miliónov obyvateľov! Časť divákov za koncert zaplatila až trojciferné vstupné. Situácia neprispela k vnútornej pohode, ktorú si poslucháči na koncert prinášajú a chcú v nej zotrvať. Keďže hudobný kritik dostane spravidla veľmi dobré vstupenky, sledovala som toto mimohudobné dianie počas celého večera z bezprostrednej blízkosti.

Adventný koncert vo Frauenkirche v Drážďanoch, 2022, Marie Jacquot, Sächsische Staatskapelle Dresden, foto: Markenfotografie
Adventný koncert vo Frauenkirche v Drážďanoch, 2022, Matthias Wollong, Lukas Stepp, Sächsische Staatskapelle Dresden, foto: Markenfotografie

Koncert bol rozdrobený ešte viac, ako to naznačoval program. Čísla boli krátke ako drobnosti majstrov, interpreti ich nestačili ani rozvinúť. Sotva sa začali, už odznel posledný tón. Nedá mi ale nespomenúť výborných sólistov Vivace z Koncertu pre 2 huslí a orchester Johanna Sebastiana Bacha Matthiasa Wollonga a Lukasa Steppa či jedinú ucelenú dlhšiu kompozíciu, predohru k Humperdinkovej rozprávkovej opere Hänsel und Gretel.

Samozrejme, že cez všetok rozruch na prízemí chrámu prerazila umelecká jedinečnosť Diany Damrau. V árii Rejoice Greatly, O Daughter of Zion z Händelovho Mesiáša zaujala nielen vrúcnym a vo všetkých polohách nosným sopránom, ale i okamžitým kontaktom s publikom. Aj neznámej kratučkej lyrickej vianočnej piesni Weihnachtsfriede Reného Kolla prepožičala silu svojej nekonvenčnej osobnosti.

Adventný koncert vo Frauenkirche v Drážďanoch, 2022, Marie Jacquot, Diana Damrau, Nicole Chirka, Sächsische Staatskapelle Dresden, Sächsischer Staatsopernchor, Kammerchor der Frauenkirche, foto: Markenfotografie

Tenorista Mauro Peter mal tiež príležitosť dvoch sólových prejavov: v krátkej piesni Mariä Wiegenlied Maxa Regera nechal najprv iba nahliadnuť do svojho nie veľmi veľkého, ale príjemne zafarbeného mäkkého hlasu. Z klasickej vianočnej hymny Noёl Charla Gounoda spracovanej pre tenor, zbor a orchester, vytvoril spolu s operným zborom rozjímavú adventnú atmosféru. V programe nechýbal ani Wolfgang Amadeus Mozart. Z jeho Korunovačnej omše zaznelo Credo v podaní všetkých sólistov a operného zboru.

Bolo by asi divné, keby adventný koncert v takom chráme ako je Frauenkirche nereagoval na to, čo sa už pomaly rok deje v Ukrajine. Ale v preplnenom chráme asi sotva niekto postrehol, že v záverečnom medley, pozostávajúcom zo štyroch vianočných piesní, odznela i ukrajinská koleda Ščedryk, ktorá významovo znamená azda štedrý večer. Možno, že o tom hovorila moderátorka, lenže obsah jej textu sa k publiku nedostal… Ukrainka Nicole Chirka zaspievala „svoju“ pieseň s krásnym jasným a srdcom naplneným mezzosopránom.

Adventný koncert vo Frauenkirche v Drážďanoch, 2022, Marie Jacquot, Martin-Jan Nijhof, Mauro Peter, Sächsische Staatskapelle Dresden, foto: Markenfotografie

Publikum nešetrilo potleskom – napriek rušivým momentom je zrejme typ takéhoto adventného koncertu vítaný. Účinkujúci dostali od usporiadateľa, teda televízie, nádherné kytice veľkokvetých ruží. Dostala ich aj moderátorka, ktorú publikum prvýkrát uvidelo až pri odovzdávaní kvetov… Po bežných koncertoch, na ktorých zaznie oveľa viac veľkého umenia ako v tento večer, sa kvety väčšinou nerozdávajú. Šetrí sa…

Je desaťročnou tradíciou, že Adventný koncert z Frauenkirche v Drážďanoch vysiela v prvú adventnú nedeľu druhý program nemeckej televízie ZDF. V tomto roku si treba na televízny záznam počkať do 11. decembra. Majstrovstvám sveta vo futbale sa podarilo z televízneho programu advent vytlačiť. Ale paralelný videoprenos koncertu sledovalo pred chrámom niekoľkotisícové publikum.

Medzičasom možno zostrihaný koncert sledovať v mediatéke TU…

Autor: Agata Schindler

písané z koncertu 26. 11. 2022

Adventný koncert ZDF
Frauenkirche, Drážďany, 26. november 2022

Marie Jacquot: dirigentka
Diana Damrau, soprán
Nicole Chirka, mezzosoprán
Mauro Peter, tenor
Martin-Jan Nijhof, bas
Matthias Wollong, husle
Lukas Stepp, husle
Matthias Grünert, organ
Sächsischer Staatsopernchor
Kammerchor der Frauenkirche
Sächsische Staatskapelle Dresden

Antonio Vivaldi: Gloria: Gloria in excelsis deo
Georg Friedrich Händel: Messiah: Rejoice Greatly, O Daughter of Zion
Michael Praetorius: Der Morgenstern ist aufgedrungen
Max Reger: Mariä Wiegenlied
Johann Sebastian Bach: Koncert pre 2 huslí a orchester: Vivace
Wolfgang Amadeus Mozart: Korunovačná omša: Credo
César Franck: Grand Choeur (Sortie pour Noël)
Charles Gounod: Noël
Engelbert Humperdinck: Hänsel und Gretel: predohra
Hans Leo Hassler: Verbum caro factum est
René Kollo: Weihnachtsfrieden
Vianočné piesne-medley
Shchedryk
Es ist für uns eine Zeit angekommen
Midden in de Winternacht
Les anges de nos campagnes

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár