Dnes je: štvrtok, 16. 8. 2018, meniny má: Leonard, zajtra: Milica

(Aj opera žije Hollywoodom) Plácido Domingo sa predstaví ako Gianni Schicchi v réžii Woodyho Allena

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Los Angeles – Dnešná noc priniesla mená víťazov a nových držiteľov zlatých sošiek americkej filmovej akadémie. Operné domy na celom svete v týchto dňoch zverejňujú svoje dramaturgické plány na sezónu 2015/16 a v snahe zaujať a priniesť niečo netradičné a výnimočné, ponúka “L.A. opera” v Los Angeles sezónu programovo úzko spätú práve s Hollywoodom. Jej najväčším ťahákom bude kombinácia divácky vďačného titulu Gianni Schicchi a speváckej opernej hviezdy Plácida Dominga – v réžii kultového herca, dramatika a režiséra Woodyho Allena.

Ten síce vytvoril réžiu k Pucciniho komickej jednoaktovke pre toto divadlo ešte v roku 2008, ale keďže sa celá jubilejná 30. sezóna slávneho kalifornského operného domu ,,susediaceho s Hollywoodom” bude niesť v duchu inscenácií slávnych režisérov strieborného plátna, prichádza Gianni Schicchi opäť na scénu – tentokrát v hlavnej úlohe s aktuálnym riaditeľom L.A. opery – Plácidom Domingom. Ten už pred časom prešiel od tenorových úloh späť k barytónovým, pri ktorých v počiatkoch svojej kariéry aj začínal.

74 ročný Domingo si florentského špekulanta Gianniho zaspieva v lete 2016 (teda ešte pred uvedením v Los Angeles) aj ,,doma” v Madride v Teatro Real, aby sa potom v septembri a októbri 2016 predstavil americkému publiku na scéne inšpirovanej čierno-bielymi talianskymi komédiami štyridsiatych a päťdesiatych rokov.

Záber z Inscenácie ,,Gianni Schicchi", réžia Woody Allen, L.A. Opera, foto: Lawrence K. Ho / Los Angeles Times

Záber z Inscenácie ,,Gianni Schicchi”,
réžia Woody Allen, L.A. Opera,
foto: Lawrence K. Ho / Los Angeles Times

Gianni Schicchi, réžia Woody Allen, foto: Robert Millard

Gianni Schicchi,
réžia Woody Allen,
foto: Robert Millard

A ako došlo k spolupráci Dominga a Allena? Humorom sebe vlastným sa o nej Woody Allen v roku 2008 vyjadril takto: ,,Plácido Domingo ma pri rôznych príležitostiach nahováral, aby som režíroval operu. Snažil som sa z toho nejako vykrútiť. Povedal som si – za tri roky aj tak umriem, aj tak na to nikdy nedôjde, tak som nakoniec prikývol. Lenže som nezomrel a tak som urobil tú operu dúfajúc, že Pucciniho materiál je sám o sebe taký silný, že moc mu neublížim. Predsa len – narozdiel od filmov – v opere hrozí, že vás vybučia.”

Neskôr, počas príprav a priebehu skúšok na novú produkciu, sa na otázku ako mu to ide, Allen opakovane vyjadroval: ,,Netuším čo robím, ale absolútna nekompetencia mi nikdy nebránila v tom, aby som sa ponoril do práce s totálnym entuziazmom.” Dnes sa možno len domnievať, či sa len snažil znížiť vysoké očakávania a nároky na neho kladené pri jeho režijno-opernom debute, alebo to jednoducho bol len starý dobrý Woody.

Premiéra v roku 2008 síce skončila mohutnými standing ovations, ale plachý Allen sa na ďakovačke neukázal. ,,Zostal v zákulisí. Bol príliš nervózny, aby sa prišiel pokloniť”, uviedli vo svojej následnej kritike New York Times.

foto: L.A. opera

foto: L.A. opera

Domingo, ktorý sa pútavou dramaturgiou snaží napraviť nie najúspešnejšiu minulú sezónu divadla ktoré vedie, sa v druhej časti večera sám postaví za dirigentský pult v Leoncavallových Komediantoch. Pôjde o návrat inscenácie z roku 1996, ktorej režijným autorom je pre zmenu Franco Zefirelli, ktorý sa vo svete opery etabloval modernými inscenáciami klasických opier – či už v operných domoch (MET, La Scala, Viedenská štátna opera), alebo ich filmovými adaptáciami – Komedianti (1978), Carmen (1979), Traviata (1982), Cavaleria Rusticana (1982), Don Giovanni (1990), Don Carlo (1992). Stále žijúci 93 ročný režisér formou filmu ,,Callas forever” (2002) vzdal poctu aj svojej dávnej priateľke, opernej dive Marii Callas.

V Belliniho Norme sa v októbri a novembri 2015 predstaví európskemu publiku stále neznáma, ale na amerických scénach už dávno dominujúca Angela Meade. V decembri koncertne vystúpi Erwin Schrott, aby predstavil melanchóliu a erotickú silu argentínskych a brazílskych ľudových piesní a tanga Astora Piazzollu v programe s názvom Rojotango. Publikum sa dočká aj spoločného koncertu P. Dominga a René Fleming, v marci budú mať diváci možnosť vzhliadnuť filmom inšpirované predstavenie Čarovnej flauty z dielne Komickej opery v Berlíne.

foto: L.A. opera

foto: L.A. opera

So zvýšeným mediálnym záujmom sa v tomto opernom dome istotne stretne dirigentský debut 35 ročného temperamentného venezuelského dirigenta Gustava Dudamela , ktorý v L.A. pôsobí takpovediac ,,pár ulíc vedľa” – ako hudobný riaditeľ L.A. Philharmonic. Pôjde totiž prvýkrát o situáciu, kedy dirigent, ktorý je úradujúcim riaditeľom L.A. filharmónie, bude dirigovať predstavenie v miestnej opere. Čaká ho Bohéma s Nino Machaidze ako Mimi, v réžii ďalšieho amerického filmového režijného esa – Herberta Rossa.

Video: Gustavo Dudamel diriguje Bernsteinovo Mambo z West Side Story na novoročnom koncerte v Caracase (2007)

Ďalšou dramaturgickou lahôdkou v duchu ,,holywoodskej témy” sezóny 2015/16 bude koncert ansámblu Kronos quartet, ktorý uvedie pôvodný soundtrack k filmu Dracula (1931) z pera Philipa Glassa. Koncert “hororovej klasiky” zaznie veľmi príznačne – na Halloween.

foto: L.A. opera

foto: L.A. opera

K zaujímavostiam jubilejnej 30. sezóny L.A. opery patrí tiež uvedenie súčasného titulu. Americký skladateľ Jake Heggie’s je autorom opery ,,Mobby Dick“, ktorá je adaptáciou rovnomenného románu Hermana Melvilla a vznikla na spoločnú objednávku operných domov v San Diegu a Dallase.

www.laopera.org

Pripravila: Natália Dadíková

Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Natália Dadíková

spravodajkyňa a publicistka

Zanechajte komentár