Koncom augusta a začiatkom septembra 2022 sa v oblasti východných hraníc Nemecka uskutočňuje už tretí ročník európskych slávností kultúry a umenia, Lausitz Festival. Jeho iniciátorom, autorom a intendantom je prof. Daniel Kühnel, súčasne intendant orchestra Symphoniker Hamburg. V kooperácii s početnými partnermi z regiónu až po Universität der Künste Berlin, festival finančne zabezpečuje spolková vláda a zastrešujú ho ministerskí predsedovia vlád Slobodného Saska a Brandenburska.
Teplé podjesenné večery voňajú niekedy šťastím, ktoré človeka stretne iba raz v živote. Takým bol aj 3. september 2022 v Cunewalde, obci na periférii približne 60 km východne od Drážďan. Cunewalde so 4500 obyvateľmi je jedným z 25-tich lokácií, kde práve prebieha tretí ročník festivalu Lausitz. Pod oficiálnym názvom Lausitz Festival sa tu od 25. augusta do 16. septembra 2022 uskutoční spolu 50 podujatí – divadelných predstavení, koncertov, literárnych večerov, výstav i diskusií, na ktorých postupne vystúpi 55 vysokokarátových umelcov. Festival pokrýva nemecko-poľské pohraničie a prekračuje nemecké hranice až po Wrocław.

K doterajším umeleckým zážitkom patrilo napríklad vystúpenie súboru Il Giardino Armonico v kostole St. Nikolai v Luckau, koncert nemeckého zboru Bundesjugendchor a Národného mládežníckeho zboru Poľska vo Wrocławi a Görlitzi, koncertné uvedenie komickej operety Candide Leonarda Bernsteina v naštudovaní dirigenta Martina Yatesa a Symphonikov Hamburg v továrenských priestoroch vo Weißwasser. Na programe je aj intímny piesňový večer, na ktorom zaznie cyklus Winterreise Franza Schuberta v podaní barytonistu Andrèho Schuena a výnimočná sopranistka Barbara Hannigan uvedie premiéru diela Star Catcher New Yorského skladateľa Johna Zorna, skomponovaného pre tento festival.
Program ponúkol i jedno z najväčších diel hudobnej histórie vôbec, Omšu h mol Johanna Sebastiana Bacha. Táto katolícka sakrálna skladba zaznela v chráme v Cunewalde, ktorý je tiež raritou, pretože je najväčším evanjelickým vidieckym kostolom Nemecka. Otvorený bol pred 230 rokmi, má tri galérie, je bohato vyzdobený a už 200 rokov v ňom visia nádherné české krištáľové lustre. Chrám pojme vyše 2600 sediacich ľudí.

Po oznámení, že 30. augusta 2022 v chráme v rámci Lausitz Festivalu vystúpi klaviristka Martha Argerich, jej fanúšikovia z rôznych kútov sveta okamžite skúpili vstupenky. Keď musel 80-ročný taliansky klavirista Maurizio Pollini kvôli slabosti srdca odrieknuť matiné na Salzburger Festspiele iba pár dní pred plánovaným koncertom M. Argerich, o koncert v Salzburgu prišlo 2000 poslucháčov. Vtedy mi prebehlo mysľou, že energiou nabitej Marthe Argerich sa niečo podobné azda nemôže stať. Ale štyri dni pred termínom sa rozniesla správa, že sa koncert prekladá na 3. septembra 2022.
Po účasti na festivale v Buenos Aires potrebovala klaviristka predsa len trochu odpočinku. O to viac si treba uvedomiť, že každý jej koncert je darom a byť naživo tam, kde muzicíruje ona, je niečo úžasné. Pre usporiadateľov i pre potenciálne publikum nastali horúce dni – stovky vstupeniek sa vracalo, vymieňalo. Mnohí, príduc z ďaleka, stáli v pôvodnom termíne pred zavretým kostolom…
Konečne nastal deň s veľkým „D“. Do slnkom zaliatej obce, ale hlavne na vŕšok ku kostolu, prúdilo publikum ako na púť. Ponúkali sa zvukové nosiče i občerstvenie. Pred chrámom čakali ľudia na možnosť dostať sa na vypredaný koncert. Okrem domácich prišli hostia z Mníchova, Zürichu, Amsterdamu, Drážďan, jedna kórejská rodina dokonca až z Kanady… Napriek novému šibeničnému termínu bolo v kostole 820 poslucháčov, viac sa nás tam nezmestilo. Galérie ostali neobsadené kvôli strmým schodom a neexistujúcim únikovým cestám.

Decentne osvetlené detaily chrámu nechali pred oltárom vyniknúť koncertnému krídlu, za ktorým počas celého koncertu kraľovala veľká dáma Martha Argerich – takmer dve hodiny bez prestávky! Klavírne party komorných diel Roberta Schumanna, Felixa Mendelssohna Bartholdyho, Fryderyka Chopina a Clauda Debussyho žiarili pod jej prstami farebnou brilantnosťou a diferencovanou štruktúrou.
Jej spolupráca a súhra s partnermi, čelistom Mischom Maiskym, ktorého netreba predstavovať, a sólovou flautistkou Hamburských symfonikov Susannou Barner, bola ideálna. Okrem toho bola tak inšpiratívna, že do hudobného deja dokázala vtiahnuť celú chrámovú loď. Niektorí vďační prítomní sem-tam tlieskali aj medzi časťami diel. Bulletin koncertu ich totiž neuvádzal. Klaviristka venovala publiku úsmev a hralo sa ďalej. Takže na koncerte sedelo aj neskúsené regionálne publikum, ktorému festival koncerty vyslovene adresuje.
Večer otvoril výber z Fantastických kusov pre violončelo a klavír op. 73 Roberta Schumanna. Dielo pôvodne pre klarinet a klavír vyšlo už počas jeho života. V tejto verzii patrí k obľúbeným Schumannovym skladbám vôbec. Aj Mischa Maisky a Martha Argerich si ho obľúbili a zaradili do programu „navyše“. Skladbičky hrali s plným priehrštím fantázie a poézie. Napriek tomu boli tematicky zreteľne artikulované a technicky perfektné. Podľa dobovej tlače ich na premiére hrala ospevovaná Clara Schumann. Zaujímavé by bolo porovnať tieto dve dámy, mať možnosť spoznať zvukový obraz superhviezdy vtedy a dnes…


Štvorčasťové Klavírne trio d mol op. 49 Felixa Mendelssohna Bartholdyho existuje vo viacerých verziách a považuje sa za prototyp romantického klavírneho tria. V obsadení flauta, violončelo a klavír ho ponúkli Martha Argerich a Mischa Maisky spolu s flautistkou Susanne Barner. Aké je len výrazom príbuzné Snu noci svatojánskej a Oktetu. Akú silu tvorivého ducha možno interpretáciou transformovať zo suchého notového zápisu do živej hudby. Koľko vášne znesú dve krajné rýchle časti, ako vecne sa dá vyspievať kvázi pieseň bez slov druhej časti…
Fryderyk Chopin, básnik klavíra, zanechal pre violončelo skromný skladateľský odkaz. Patrí do neho Sonáta pre violončelo a klavír g mol op. 65. Širokodyché melodické oblúky sa striedajú s virtuozitou obidvoch nástrojov, vyžadujú si spád a čerstvosť ducha. Napriek tomu, že Argerich a Maisky už majú toto dielo dlho v repertoári, ich interpretácia je stále plná ducha.
Aj interpretácia Debussyho trojčasťovej Sonáty pre violončelo a klavír d mol nechala poslucháča v úžase. V tomto prípade nad eleganciou výsledného zvuku, introvertnosťou, perfekciou a ľahkosťou miniatúr a intimitou dynamiky. Debussy sa chrámovou loďou premietol naozaj ako zdanie, ako impresionizmus s náznakmi irónie a s úctou pred francúzskou barokovou hudbou. Za bravúrnu interpretáciu sa publikum odmenilo búrlivým potleskom.

Napriek tomu, že žiadne z uvedených diel nebolo a priori pre klavír, Martha Argerich hrala prím večera. Svojou interpretáciu dokáže bezprostredne očariť, jej kultúra klavírnej hry je podmanivá, prostredníctvom hudby prehovára k publiku ako veľká osobnosť plná pokory pred svojou celoživotnou úlohou. Tieto atribúty rozohrala so všetkou bravúrou aj v prídavku. Chopinova Introdukcia a brilantná polonéza C dur op. 3 pre violončelo a klavír potvrdila, že v osemdesiatom druhom roku života Martha Argerich zo seba vyžaruje neskrotný temperament, pretekajúci cez katalyzátor umu a citu a zanecháva hlboké brázdy jedinečnosti. Počúvať ju je mimoriadnym zážitkom. Nie len šťastím, ale aj darom.
Autor: Agata Schindler
písané z koncertu 3. 9. 2022
Lausitz Festival
Dorfkirche Cunewalde
3. september 2022
Martha Argerich, klavír
Mischa Maisky, violončelo
Susanne Barner, flauta
Robert Schumann: Fantastické kusy op. 73 (violončelo a klavír), výber
Felix Mendelssohn Bartholdy: Klavírne trio d mol op. 49, verzia pre flautu, violončelo a klavír
Fryderyk Chopin: Sonáta pre violončelo a klavír g mol op. 65
Claude Debussy: Sonáta pre violončelo a klavír d mol
Prídavok:
Fryderyk Chopin: Introdukcia a brilantná polonéza C dur op. 3 pre violončelo a klavír
video
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.