Andrea Danková ako Tosca na javisku košického Štátneho divadla

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V dvanástej repríze (premiéra 10. mája 2022) Pucciniho opery Tosca sa dňa 12. decembra 2022 na javisku opery Štátneho divadla v Košiciach v hlavnej úlohe Toscy predstavila medzinárodne etablovaná slovenská sopranistka Andrea Danková. Pred pár mesiacmi (24. septembra 2022) na Galakoncerte Petra Dvorského patrila k jeho hosťom a zaspievala áriu Amélie z Verdiho Maškarného bálu a áriu Toscy z rovnomennej opery Giacoma Pucciniho.

Najnovšia košická inscenácia Toscy režiséra Antona Korenčiho v hudobnom naštudovaní Petra Valentoviča už stihla vzbudiť pozornosť domácej aj zahraničnej opernej obce. Pozitívne recenzie potvrdili jej mimoriadnu úspešnosť. Naprieč celým tímom zúčastnených umelcov vrátane sólistov, zboru, dirigenta, režiséra, scénografa, kostyméra i ostatných nemenovaných aktérov, ktorí sa podieľali na definitívnom tvare inscenácie, ostáva výsledok stále rovnaký: hlboký umelecký a estetický zážitok.

Prečítajte si tiež:
Štátne divadlo Košice uvádza premiéru Pucciniho opery Tosca
Košická Tosca ako mierne poetizujúci, no silno emotívny verizmus (recenzia)
Hudobný atentát – Pucciniho Tosca
Z potlesku zostal prach. Prvá Tosca Hariclea Darclée
Zrod nesmrteľnej Toscy
Čo všetko prezradil o Puccinim obsah nenápadného kufríka
Niekoľko poznámok k okrúhlemu výročiu Pucciniho úmrtia
S Vladimírom Blahom o verizme a predstaviteľoch ,,Mladej talianskej školy“
Luigi Illica a Mladá talianska škola. K storočnici úmrtia libretistu

Hosťujúca Andrea Danková, ktorá Toscu v rámci doterajších košických inscenácii stvárnila po prvýkrát, vniesla popri už recenzovaných predchádzajúcich kvalitných výkonoch na javisko Štátneho divadla ďalší mimoriadne presvedčivý umelecký rozmer úlohy hlavnej ženskej postavy. Obohatila ju o možnosť takého dramatického formovania, ktorý táto zaujímavá, absolútne výbušná Pucciniho ženská rola skrýva, avšak treba ho nájsť, čo vo svojej výnimočnej kreácii Andrea Danková uskutočňovala počas celého predstavenia.

G. Puccini: Tosca, Štátne divadlo Košice, 2022, Andrea Danková (Tosca), foto: Tomáš Hodermarský

Tosca v jej stvárnení je zraniteľná, vášnivá, búrlivá, zároveň pokorná, osudová i vlastnícka. Javisko Andree Dankovej patrilo a ožívalo v záplave tónov obdivuhodne farebného dramatického sopránu s veľkým hlasovým rozpätím, vždy však pod kontrolou v sile i dynamike. Túto viackrát medzinárodne ocenenú umelkyňu, ktorej tlieskali v renomovaných svetových operných domoch si konečne mohlo vypočuť aj košické publikum v plnej kráse speváckeho umenia.

Pochvalné slová patria umeleckému vedeniu súboru košickej opery, ktoré ju ako celok mobilizuje pozitívnym smerom (podobne sa správa aj balet a činohra), pričom hľadá a nachádza doteraz nevyužité umelecké rezervy.

Klaňačka po predstavení Pucciniho Toscy v Štátnom divadle Košice, 2022, foto: Tomáš Hodermarský

V interpretačne krásne vyrovnanej a umelecky prijateľnej rovine spieval a vierohodne hral úlohu Scarpiu Marek Gurbaľ. V úlohe Maria Cavaradossiho sa predstavil Jaroslav Dvorský. Spoľahlivé spevácke výkony a herecké kreácie podali Marián Lukáč (Kostolník), Martin Kovács (Cesare Angelotti) a v menších postavách Anton Baculík (Spoletta), László Havasi (Sciarrone), Daniel Karas (Žalárnik) a Blanka Marcinová (Pastierik). Zbor opäť tvoril spoľahlivú súčasť inscenácie. Orchester Štátneho divadla znel pod taktovkou Igora Dohoviča.

Autor: Dita Marenčinová

písané z reprízy 12. 12. 2022

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, pedagogička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár