Dnes je: nedeľa, 19. 8. 2018, meniny má: Lýdia, zajtra: Anabela

Andrew Ferencko Pulver: Inšpirujú ma najlepší umelci

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Metropolitná opera v New Yorku je jedna z najvyšších mét, aké môže operný spevák dosiahnuť. Mladý spevák Andrew Ferencko Pulver, s ktorým pripravila naša newyorská spolupracovníčka Elena Fedorková rozhovor, v nej začínal. Jeho prvou rolou na javisku METky bol Real Jake v opere Two Boys od Nica Muhlyho (o premiére sme písali TU…). Prečítajte si rozhovor, v ktorom sa dozviete, ako vníma svet opery mladý, ešte len začínajúci umelec, čím ho zaujala opera, ako prežíva mladý muž svoje prvé stvárnenia opernej postavy  na svetovej opernej scéne, aké sú jeho ambície, výzvy, názory…

Andrew Ferencko Pulver sa narodil 19. novembra 2001 v Summit v New Jersy, kde býva so svojou rodinou. Andrew končí štúdium siedmej triedy v Newark Academy v Livingston v New Jersy. Korene jeho rodiny nájdeme aj na Slovensku. Starý otec (z matkinej strany, Tanya Ferencko Pulver) sa narodil v Ľubici, čo je dnešná časť Kežmarku. Stará mama sa narodila v Pruskom (Ilava). Aj predchádzajúce generácie boli veľmi kultúrne a mali blízko k hudbe.

Nadanie predstavuje celý komplex vlôh, potenciálov, schopností. Vy máte talent hudobný. Aký bol Váš prvý kontakt s operou?

Moja prvá skúsenosť s operou bola, keď som spieval titulnú rolu vo vianočnej opere Amahl and the Night Visitors, od Gian-Carla Menottiho v miestnom divadle v našom meste. Mal som desať rokov. V prvom rade som nemal tušenie čo robiť. Mojou jedinou skúsenosťou so spevom bol až do tohto okamihu recitál. Zistil som, že spievať v opere je naozaj zábava – bolo veľmi vzrušujúce rozprávať príbeh prostredníctvom hudby a hereckého prejavu, pretože sa to dotkne diváka. V druhom rade som zistil, že milujem hranie pred publikom. Je to skvelý pocit spievať nahlas krásnu hudbu, herectvom vytvoriť iný svet a cítiť reakciu publika na príbeh, ktorý ste vytvorili na javisku.

Andrew Pulver (Malý princ)

Andrew Pulver (Malý princ)

Čo podnietilo Váš záujem o operu alebo spev všeobecne?

Zaujímali ma hodiny spevu u jednej opernej speváčky. Ona ma naučila spievať technicky správne. Bolo to pre mňa veľmi náročné, ale potom veľmi vzrušujúce, keď som urobil nejaký pokrok a bol schopný spievať s rezonanciou a kontrolou dychu.

Skôr ako som spieval v prvej opere, som bol snáď na jednom alebo dvoch predstaveniach, na ktoré si len matne spomínam. Preto musím povedať, že účinkovanie v tejto prvej opere naozaj podnietilo môj záujem o operu. Po tejto skúsenosti som chcel spievať v toľkých operách, v koľkých bude možné.

Aká bola doposiaľ Vaša najväčšia výzva v speve?

Mojou najväčšou výzvou v speve bolo to, že sa môj hlas začal meniť. Ako chlapčenský soprán bol môj hlas úplne spoľahlivý. Zrazu na začiatku tohto roku sa stalo pre mňa ťažké spievať určité časti a spievať rovnako kvalitne ako predtým. To, samozrejme, bolo pre mňa frustrujúce a znepokojujúce. Teoreticky viete, že váš hlas sa zmení, ale keď ste uprostred toho, nikdy si nie ste úplne istí, čo sa deje a ako dlho to potrvá. Toto extrémne náročné obdobie trvalo asi päť mesiacov. Našťastie sa zdá, že sa stabilizovalo a som schopný tento rok spievať rolu Tretieho ducha na festivale v Glimmerglass v Cooperstown, NY. Zmena hlasu takmer určite ešte neskončila, ale dúfajme, že to nebude také dramatické ako to, čo som zažil na začiatku tohto roku.

Andrew Pulver

Andrew Pulver

Ctižiadostivosť je veľmi úzko spojená s úspechom. Aká je Vaša maximálna ambícia v kariére?

Mojím cieľom v priebehu najbližších rokoch je študovať spev, naďalej zlepšovať svoju techniku, prechod do ďalšieho hlasového odboru. Rád by som spieval v niekoľkých operách s mojím ,,novým hlasom”, aj keď som si uvedomil, že môže byť ťažšie nájsť tieto príležitosti ako v minulosti. Budem mať tiež možnosť spievať na koncertoch ako predtým na fundraisers (dobročinných akciách), v nemocniciach, v assisted living facilities (zariadeniach pre seniorov).

Je pre mňa ťažké teraz premýšľať, či by som chcel byť operným spevákom, pretože ani neviem, či budem tenor alebo barytón. Som otvorený možnosti robiť kariéru v opere. Úprimne povedané, teraz ma to teší a pracujem veľmi tvrdo – uvidím, ako sa veci vyvinú.

Ste teda vo veku, kedy sa Váš hlas mení. Byť operným spevákom predstavuje rôzne výzvy. Táto zmena znamená aj zmenu typu rolí.

Samozrejme, v budúcnosti budem musieť účinkovať v iných úlohách. Aspoň po niekoľko nasledujúcich rokov budem v štádiu, kedy môj hlas už nebude chlapčenským sopránom, ale ešte ani mojím novým hlasom.

Ešte stále som sa nerozhodol, čo budem robiť. Budem musieť pracovať s mojím hlasovým pedagógom, určiť si vhodné roly, ktoré budem spievať a ktoré neublížia môjmu hlasovému vývoju.

Ktorá opera, v ktorej ste hrali, je Vašou obľúbenou a ktorú zas veľmi radi počúvate alebo si pozriete?

Moja obľúbená opera, v ktorej som účinkoval, bola Two Boys od Nica Muhlyho, pretože v nej bolo veľa hrania, aj keď som ju nikdy nesledoval z hľadiska! Musel som vytvoriť strašidelný charakter. Hudba bola tiež unikátna a príjemná na spievanie.

Moje obľúbené opery, ktoré si rád vypočujem alebo pozriem sú Popoluška (Rossini), Rigoletto (Verdi), Hoffmannove poviedky (Offenbach), Barbier zo Sevilly (Rossini), Nápoj lásky (Donizetti)… Myslím, že mám rád veľa opier!

Máte konkrétnu inšpiráciu?

Inšpirujú ma najlepší umelci, s ktorými som pracoval v opere v priebehu posledných rokov. Sú to neuveriteľní speváci, herci, režiséri, dirigenti, tím návrhárov, dizajnérov, make-up umelcov. Keď sa všetci stretnú, aby vytvorili operu, konečný výsledok je veľkolepý a pre mňa veľmi inšpirujúci. Chcem robiť toto aj naďalej a tvrdo pracovať, aby som sa sám stal vynikajúcim umelcom.

Paul Appleby a Andrew Pulver, Two Boys, Metropolitná opery New York, foto: Sara Krulwich/The New York Times

Paul Appleby a Andrew Pulver,
Two Boys, Metropolitná opery New York,
foto: Sara Krulwich/The New York Times

Metropolitná opera v New Yorku je jedna z najvyšších mét, aké môže operný spevák dosiahnuť. Aké bolo pre Vás vystupovať na scéne tejto opery? Aká bola príprava?

Skúšky a nácvik v Met boli veľmi aktívne. Hudbu, skorú som skúšal, bola asi jedna z najťažších, aké som kedy spieval. Aby som sa pripravil správne, musel som nielen cvičiť sám, ale aj niekoľko mesiacov pracovať s hlasovým trénerom. V Met som pracoval s požiadavkami trénerov, režisérov a dirigentov, ktorí všetci boli vynikajúci a presne vedeli, čo chcú. Hrať v tomto opernom dome bolo úžasné! Pracoval som s fantastickými opernými spevákmi. Táto skupina na mňa veľmi zapôsobila: vynikajúci režiséri, skvelý orchester a dirigenti atď… Každý bol špičkou vo svojom odbore, a tak to bol nezabudnuteľný zážitok. Nebol som nervózny z vystupovania na scéne, pretože som sa cítil dobre pripravený.

Povedzte nám niečo o Vašej postave v opere Two Boys od Nica Muhlyho. Aké bolo stotožniť sa s touto postavou?

Charakter a ústrednej postavy (Real Jake) v tejto opere bol veľmi strašidelný. Režisér Bart Sher mal premyslenú víziu toho, ako by mal Jake vyzerať na javisku – ako by mal chodiť, aký by mal byť výraz jeho tváre atď. Strávil na skúškach celé hodiny tým, aby mi ukázal správnu cestu. Naozaj som si vychutnal stvárnenie tejto postavy Real Jake, pretože bol taký neobvyklý a znepokojujúci- cítil som napätie v divadle, keď som bol na javisku.

Hlavná postava je kľúčová a nenahraditeľná. V opere s takou prevratnou a citlivou témou bolo hrať asi náročné.

Bolo, samozrejme, vzrušujúce hrať premiéru tejto opery, lebo práve o nej sa veľa diskutovalo, a teda sa na ňu upierala pozornosť. Pokiaľ ide o citlivé témy v diele, nebol som si vedomý ,,veľkého obrazu” príbehu… Pravdaže, nikdy som nevidel, ako bola robená predtým. Naozaj som sa musel spoliehať na režiséra, aby mi pomohol vykresliť charakter a ja som sa len snažil spievať a hrať moju postavu tak, ako si to želal. Teraz, keď už dôvernejšie operu poznám, tak, keby som v nej opäť hral, vyskladal by som úlohu aj z mojich myšlienok. (pozn. red. o premiére sme písali TU…)

Práca s profesionálmi je práca na vysokej úrovni. Aká bola atmosféra a aké bolo pracovať s takými veľkými menami v tejto oblasti?

Atmosféra v Met bola neuveriteľne profesionálna a  vyžadujúca výkon, ale zároveň ostatní umelci boli ľudia, ktorí druhého podporovali a povzbudzovali. Nepoznal som predtým mená umelcov, takže som tým nebol ovplyvnený.

Momentálne po štvrtýkrát účinkujete v opere Čarovná flauta od W. A. Mozarta na Glimmerglass festivale. Aká dlhá je príprava pred prvým predstavením? Ide o celkom novú produkciu.

Táto produkcia Čarovnej flauty v Glimmerglass nie je len kompletne nová inscenácia, odohrávajúca sa v lese v štáte New York, ale nový je aj anglický preklad. Navyše spievam rolu Tretieho ducha, čo je pre mňa nová postava, nakoľko som predtým spieval Prvého ducha. Z tohto dôvodu som sa musel naučiť úlohu od začiatku, ale určite mi pomohlo to, že som poznal príbeh opery ako aj hudbu a štýl Mozarta. Učiť sa túto úlohu bol príjemný proces. Vlastne každá inscenácia opery Čarovná flauta, v ktorej som účinkoval, bola unikátna. To je dôvod, prečo sú živé predstavenia také vzrušujúce! Táto konkrétna produkcia ma úplne nový scenár – odohráva sa v lese a prebieha v súčasnosti. Preklad libreta je veľmi zábavný a odhaľuje iný výklad opery. Publikum sa smeje celý čas, teší sa z nového prekladu. Kostýmy sú tiež nové a zodpovedajúce lesnej scenérii. Napríklad Papageno je moderný lovec, kostýmy Ducha pripomínajú svätojánske mušky atď. Napokon Traja duchovia sú na scéne vo všetkých áriách. Nelietajú vo vzduchu, ako v niektorých inscenáciách. Je tu veľa scén v ktorých duchovia zapojení. Kvôli tomuto všetkému bol skúšobný proces intenzívny. Dokopy sa hrá jedenásť predstavení až do konca augusta.

Andrew Pulver (Čarovná flauta)

Andrew Pulver
(Čarovná flauta)

Aj keď letné prázdniny strávite účinkovaním v opere, predsa len, keď zostane čas, čo budete robiť – alebo čo robiť musíte?

Trávim leto v severnej časti štátu New York. Okrem účinkovania v Čarovnej flaute, mám, ako zvyčajne, malú domácu úlohu. (Bohužiaľ, moja škola má vždy nejaké letné domáce úlohy.) Užívam si vonkajšie aktivity, ako výlety do hôr, cyklistiku, ohňostroje a hviezdne večery a v neposlednom rade kúpanie v rybníkoch a jazerách v horúcich dňoch.

Ďakujem za milé stretnutie a veľmi príjemný rozhovor. Prajem veľa ďalších úspechov!

Pripravila: Elena Fedorková

video

Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Zanechajte komentár