Anna Netrebko a Don Carlo privítajú v Semperovej opere znova publikum

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Aufklang! Don Carlo (Vzostup! Don Carlo), tak je pomenovaný nový formát prezentácie rovnomennej Verdiho opery v Drážďanoch v mimoriadnych podmienkach. Takmer zo dňa na deň prekvapila Semperova opera s pozvánkou na štyri večery, ktorými počínajúc 19. júnom ukončí pandémiou podmienenú prestávku existencie exkluzívneho operného domu bez publika. Na koncertantných večeroch zaznejú v hviezdnom internacionálnom obsadení vrcholy Verdiho opery Don Carlo.

Počas takmer dvanástich týždňov, keď bola v strednej Európe živá hudba na verejnosti umlčaná, vyšlo z Dráždan viacero nekaždodenných hudobných akcií prezentovaných online a globálne sledovaných státisícami poslucháčov a divákov na celom svete. Patrí k nim iniciatíva intendanta Drážďanských hudobných slávností Jana Voglera uväzneného celý čas v New Yorku, ktorá priniesla hudobné maratóny Music Never Sleeps NYC a Music Never Sleeps DMF. Britský huslista Daniel Hope, hudobný riaditeľ Frauenkirche v Drážďanoch, zasa vytvoril so svojimi hosťami nový hudobný televízny formát Hope@Home.

vizuál zdroj: Semperoper Dresden

Semperova opera, okrem záznamov svojich predstavení, aktuálnych štvrtkových koncertných programov, videí Semperoper zuhause či výzvy na podporu tanečných videoprojekcií, ktorými chce podporiť umelecký pohyb detí doma, či ďalších aktivitách počas pandémie koronavírusu, prichádza s ďalšou zaujímavou ponukou, vychádzajúc pritom z pôvodného, ale pandémiou zmareného dramaturgického plánu.

Premiéra opery Don Carlo Giuseppe Verdiho, plánovaná na koniec mája 2020, mala byť parádnym kusom tohtoročnej drážďanskej opernej sezóny. Beznádejne vypredané predstavenie bolo avizované ako koprodukcia so Salzburger Osterfestspiele. Pandémia koronavírusu zmarila všetky veľkolepé plány, premiéra i reprízy boli zrušené.

Pod hudobným vedením šéfa Sächsische Staatskapelle Dresden, Christiana Thielemanna, sa operný svet tešil na Annu Netrebko ako Elisabettu, Yusifa Eyvazova ako Dona Carla a Ildara Abdrazakova v úlohe Kráľa Filipa, ktorí mali byť súčasťou plánovanej opernej premiéry. Títo sólisti sa teraz predstavia v koncertantnom prevedení jednej z najväčších Verdiho drám. Spolu s nimi budú účinkovať aj ďalšie medzinárodne uznávané a v Drážďanoch vysoko cenené operné osobnosti ako je Elena Maximova, Mariya Taniguchi, Alexandros Stavrakakis, Sebastian Wartig a Tilmann Rönnebeck.

Anna Netrebko, foto: Dario Acosta

Tak ako iné hudobné stánky, keď už oficiálne neboli nútené vyhlásiť pauzu na dlhý čas, aj opera v Drážďanoch sa doslova derie k slovu, hľadá rôzne možnosti komunikácie so svojím publikom. A tak sa Don Carlo predsa len uskutoční, dokonca s Annou Netrebko! Samozrejme, v rámci objektívnych okolností a za dodržania všetkých hygienických opatrení.

Vstupenky bez uplatnenia zľavy sa dajú objednať iba online, nie je ich možné obdržať poštou a ani postúpiť inej osobe. Platí zachovanie odstupu 1,5 metra, vstup je povolený len s rúškom a vedľa seba môžu sedieť maximálne dve osoby z jednej domácnosti. Výťah bude počas koncertov k dispozícii len obmedzene a šatne či gastronomické prevádzky v divadle nebudú funkčné. Koncert, na ktorý môžu prísť iba osoby bez príznakov choroby, sa uskutoční bez prestávky.

Nielen medzi publikom, ale aj na pódiu Semperovej opery musí všetko zodpovedať prísnym hygienickým požiadavkám týkajúcim sa vzdialenosti medzi hráčmi a spevákmi. Veľký operný zbor zastúpia sólistky a sólisti Sächsischer Staatsopernchor Dresden. Sólistov budú sprevádzať orchestrálni hráči, členovia Sächsische Staatskapelle Dresden, ktorí môžu byť popri sólistoch zastúpení iba po jednom v tomto obsadení: husle, violončelo, kontrabas, flauta, hoboj, anglický roh, harmónium a klavír.

Semperoper Dresden, foto: Matthias Creutziger

Hudobného vedenia sa od klavíra ujme Johannes Wulff-Woesten, ktorý v rekordnom čase – behom pár dní! – prispôsobil na prosbu Anny Netrebko aranžmán partitúry na túto nevšednú príležitosť. „Tento aranžmán som vytvoril vychádzajúc z divadelnej praxe začiatku 20. storočia, sólové hlasy niektorých dychov a sláčikov som spojil s klavírom a harmóniom. Harmónium pritom nahrádza plechové nástroje, lesné rohy a niektoré drevá, ktoré nie sú k dispozícii. Sám Verdi skomponoval niekoľko diel pre harmónium… Klavírom preberiem dôležité rytmické, zvukové ako i kontrapunktické hlasové štruktúry. Podľa môjho plánu by sme mohli dosiahnuť pekné zafarbenia.“, uvádza Wulff-Woesten, spritus rector novej produkcie.

Od 16. júna budú prebiehať skúšky a 19. júna odštartuje séria štyroch koncertov (19., 20., 21. a 22. 6). Bude to po dobe ticha ten dlho očakávaný moment, v ktorom sa snáď prinavráti všetok ten luxus, o ktorý boli umelci i publikum toľké týždne ukrátení.

Sériu koncertov pod mottom Aufklang! uzavrie 11. júla mimoriadny, 80 minútový koncert Sächsische Staatskapelle Dresden, na ktorom zaznie predohra Coriolan, Prvá a Druhá symfónia Ludwiga van Beethovena. Tento záver sezóny bude ležať v rukách šéfdirigenta Christiana Thielemanna.

Pripravila: Agata Schindler

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Agata Schindler

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku