Audiovizuálne koncertné hrozienka v HD kvalite online zo Semperovej opery v Drážďanoch

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Sächsische Staatskapelle Dresden ponúka od 8. apríla každú stredu o 18. hodine priateľom hudby možnosť byť prítomnými na špičkových koncertných večeroch orchestra posledných rokov. Vďaka firme UNITEL, dlhoročnému partnerovi Staatskapelle Dresden, boli tieto koncerty zaznamenané v najvyššej audio-vizuálnej kvalite. Tieto záznamy poskytuje UNITEL bezplatne do 6. mája na webstránke www.staatskapelle-dresden.de a každé zverejnené video je k dispozícii 48 hodín.

UNITEL je nemecká firma produkujúca a požičiavajúca nafilmované podujatia klasickej hudby. Pod názvom Cosmotel ju založili v roku 1964 mediálni magnáti Leo Kirch a Herbert von Karajan. Kým televízne vysielače majú k dispozícii celý zásobník vlastných operných a koncertných záznamov, samotná opera nemá napríklad k mnohým prístup, pretože často nevlastní obrazové autorské práva. O to vzácnejšia je dohoda Staatskapele Dresden s firmou UNITEL, ktorá práve v týchto dňoch poskytuje bezplatne koncerty produkované v ,,koncertnej izbe”, teda na javisku Semperovej opery.

Semperoper Dresden, foto: Matthias Creutziger

Už je to dlho, čo sme kvôli zúriacej pandémii koronavírusu odrezaní od živej hudby, od koncertov a operných predstavení, od toho samozrejmého luxusu, na ktorý sme boli zvyknutí. Tri týždne pauzovania je dlho pre poslucháčov, ale nepochybne oveľa ťažšie znesiteľné pre hudobníkov, ktorých je neustály styk s publikom nielen srdcovou, ale i existenčnou záležitosťou. Už to je dlhý čas absencie, odriekania, strádania… Albert Einstein by asi okamžite rozvinul svoju teóriu relativity na filozofickej úrovni a možno by nám dokázal, že to odlúčenie trvá iba chvíľku, že je závislé len na našich pocitoch, na našom vnímaní celej situácie. Tá je pomaly, ako všetci vieme, smutná a demoralizujúca na všetkých frontoch a kontinentoch našej planéty – aj pre aktívnych i pasívnych milovníkov hudby.

Prečítajte si tiež:
Viedeň, Mníchov, Berlín či New York sprístupňujú svoje operné produkcie a koncerty klasickej hudby cez internet

Čo sme sa už napozerali a napočúvali televíznych záznamov koncertov či koncertíkov z obývačiek hudobníkov, ktoré sú nepochybne sympatickými gestami, ale často nespĺňajú ani len tie najelementárnejšie technické či optické parametre našej doby. Koľkokrát sme siahli po technicky vysoko kvalitnej ponuke hudby rozhlasu, či po našich vlastných nepreberných zásobách hudobných nosičov. Možno, že nie som sama keď priznám, že oproti skutočnému zážitku naživo sa nedostavila žiadna náhrada. Človek očakáva podvedome bezprostredný kontakt s hudbou, a tiež atmosféru koncertnej siene či operného divadla. Túži po všetkom tom, čo sa zo dňa na deň z nášho života vytratilo. Alternatívu sa nám nedarí nájsť.

Alternatívu nenáchadzajú ani v aktívnom hudobnom živote pôsobiaci umelci. Ani taký dirigent, akým je Christian Thielemann, ktorý je už desaťročia bez pauzy denne úzko spätý s hudbou. Šéfdirigent Thielmann mal koncertovať v týchto dňoch so svojím orchestrom, so Staatskapelle Dresden, v Salzburgu. Uvedenie Schönbergových Piesní z Gurre malo byť jedným z vrcholov hudobnej sezóny v našich zemepisných šírkach, ale Osterfestspiele Salzburg, ba dokonca i Bayreuther Festspiele, plánované s Thielemannom ako dirigentom na koniec júla, sú zrušené (písali sme o tom TU…). Wagnerov Prsteň trvajúci 16 hodín by bolo treba začať po technickej stránke pripravovať už teraz. Zavedenie obmedzených spoločenských kontaktov to neumožňuje.

Koncert Sächsische Staatskapelle Dresden, 2018, Christian Thielemann, Sächsische Staatskapelle Dresden, foto: Matthias Creutziger

Ako sa Christian Thielemann v jednom z posledných rozhovorov vyjadril, nachádza sa na nútenej dovolenke a v situácii, ktorú doposiaľ ešte nezažil. Počúva hudbu. Nahrávky klaviristu Vladimira Horowitza z Carnegie Hall zaznamenané po jeho dvanásťročnej pódiovej prestávke a Schumannove piesne s Petrom Schreierom. Samozrejme, že na jeho stole leží aktuálne aj otvorená partitúra. Ide o Verdiho operu Don Carlos, ktorá má byť, lepšie povedané mala byť, 23. mája najbližšou dlho očakávanou premiérou v Drážďanoch. Zlatým klincom mala byť Anna Netrebko v hlavnej ženskej úlohe. Premiéra ešte oficiálne odrieknutá nie je… Semperova opera čaká vôbec snáď na zázrak!

Podľa aktuálneho online programu je možné aj dnes zakúpiť vstupenky na predstavenia koncom tohoto mesiaca, napríklad na Barbiera zo Sevilly dňa 24. apríla, ale aj na premiéru Pucciniho opery Madama Butterfly 26. apríla… Koncerty a predstavenia v Semperovej opere sú oficiálne odrieknuté iba do 20. apríla….

Reklama

Triezvo rozmýšľajúci človek však s premiérou Madama Butterfly o pár dní v Semperovej opere nemôže počítať, skôr sa zaoberá myšlienkami, ako prežijú krízu všetci tí, ktorí prichádzajú denne o živobytie, ako bude možné znova naštartovať hudobný život v tej kvalite, ako sme naňho boli zvyknutí. Solidarita s postihnutými kolegami je v hudobnej oblasti nebývalá.

Aj Thielemann sa zapojil do iniciatívy na podporu hudobníkov na voľnej nohe. Staatskapelle so svojím šéfdirigentom poskytla z orchestrálnej pokladne 20.000 € pre tých, ktorí vypomáhajú orchestru v bežnej koncertnej sezóne, a teraz sú bez príjmov. Je to kvapka v mori v rámci celoštátnej darovacej akcie Deutsche Orchester-Stiftung pre hudobníkov v núdzi, ktorá vyniesla dokonca už takmer milión eur. Do akej miery vyzbierané sumy pomôžu závisí od toho, kedy bude možné obnoviť hudobný život, kedy sa my všetci dostaneme do normálnej situácie, a kedy hudba znova uživí všetkých tých, pre ktorých bola doposiaľ chlebodarcom.

Christian Thielemann, Sächsische Staatskapelle Dresden, foto: Matthias Creutziger

Do tých čias sme odkázaní na náhradu, na digitálne hudobné podujatia na najvyššej úrovni. K nim patrí nepochybne to, čo práve UNITEL so Sächsische Staatskapelle Dresden do 6. mája ponúka. Akcia sa začala 8. mája Beethovenovou Missou solemnis s vysokokarátovými sólistami Krassimirou Stoyanovou, Elīnou Garančou, Michaelom Schadem, Franz-Josefom Seligom a zborom Semperovej opery pod vedením Christiana Thielemanna. Táto pozoruhodná a v každom ohľade kvalitná videonahrávka je k dispozícii do 10. apríla 18. hodiny.

Nasledovať budú nahrávky koncertov s dirigentmi ThielemannomBertrandom de Billym, s klaviristom Mauriziom Pollinim či sopranistkou Annou Netrebko. Vypočuť si bude možné o.i. Pergolesiho Stabat Mater, Lisztovu Faustovskú symfóniu i nezvyčajný galavečer pri príležitosti 150. výročia narodenia Richarda Straussa. Snáď sa producentom podarilo vytvoriť na záznamoch i atmosféru živých koncertov, snáď nás prenesú do momentov, keď interpretmi vznikajúce a publikom zažívajúce momenty tvoria spolu to, čomu hovoríme neopakovateľné chvíle hudby. Video s nahrávkou Missa solemnis sa k tej neopakovateľnej chvíľke hudby priblížilo…

Sächsische Staatskapelle Dresden – online program

streda, 8. apríl 2020, od 18. h.

Christian Thielemann | dirigent
Krassimira Stoyanova, Elīna Garanča, Michael Schade, Franz-Josef Selig | sóla
Sächsische Staatskapelle Dresden
Sächsischer Staatsopernchor Dresden

L. v Beethoven: Missa solemnis D dur, op. 123

streda, 15. apríl 2020, od 18. h.

Christian Thielemann | dirigent
Maurizio Pollini | klavír
Sächsische Staatskapelle Dresden

F. Busoni: Lustspielouvertüre
J. Brahms: Klavírny koncert č. 2 B dur, op. 83
J. Brahms: Symfónia č. 2 D dur, op. 73

streda, 22. apríl 2020, od 18. h.

Bertrand de Billy | dirigent
Anna Netrebko, Marianna Pizzolato | sólistky
Sächsische Staatskapelle Dresden

G. B. Pergolesi: Stabat Mater
J. Haydn: Sieben letzte Worte des Erlösers am Kreuze
J. S. Bach: Erbarme dich z Matúšových pašií

streda, 29. apríl 2020, od 18. h.

Christian Thielemann | dirigent
Sächsische Staatskapelle Dresden

R. Wagner: Faust, predohra
F. Liszt: Faustova symfónia

streda, 6. máj 2020, od 18. h.

Christian Thielemann | dirigent
Christine Goerke, Anja Harteros, Camilla Nylund | soprán
Sächsische Staatskapelle Dresden

Richard-Strauss-Gala

Všetky streamy je možné sledovať od uvedeného dátumu na www.staatskapelle-dresden.de/mediathek/mittwochsmitschnitt.

Pripravila: Agata Schindler

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Agata Schindler

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku