Dnes je: streda, 15. 8. 2018, meniny má: Marcela, zajtra: Leonard

Austrálčanka Louise Hudson na slovenských operných javiskách

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Ide o rodáčku z austrálskeho Sydney (1966), ktorá si za svoj európsky debut vybrala Operu Štátneho divadla v Košiciach (2004) a odvtedy sa pohybovala v extrémne náročných úlohách na javiskách všetkých troch slovenských operných divadiel, ale aj v Prahe a Brne, neohovoriac o jej vystúpeniach v Nemecku, Španielsku, Taliansku a Maďarsku.

Dnes o nej platí známa fráza z viacerých opier, ktorá znie „mai piú“ (už nikdy viac). Speváčka totiž 31.mája podľahla ťažkej chorobe, takže na našich javiskách po nej zostanú len spomienky. Speváčka po príchode do Európy študovala u mnohých pedagógov (medzi inými aj v kurzoch G. Beňačkovej a E. Blahovej) a na operné javisko sa uvážlivo postavila až sedem rokov po svojom príchode do Nemecka. Jej doménou sa v SND (od roku 2008) stali dramaticky exponované party Turandot, Aidy, Abigail, Lady Macbeth, Lucrezie Contarini (v Dvoch Foscariovcov) a bohatý verdiovský repertoár si rozšírila v Banskej Bystrici o postavy Leonóry z Trubadúra a Odabelly z Atillu a v Janáčkovej opere v Brne o Elenu zo Sicílskych nešporov a sopránový part v Requiem. Z vypätých veristických úloh spievala ešte Santuzzu v SND a Tosku v Brne, v pražskom ND popri svojich ťažiskových úlohách aj Viteliu v Mozartovej opere La clemenza di Tito a v Benátkach koncertne Leonóru vo Fideliovi.

Macbeth, Štátna opera Banská Bystrica, Louise Hudson (Lady Macbeth), foto: ŠOBB

Macbeth, Štátna opera Banská Bystrica,
Louise Hudson (Lady Macbeth),
foto: ŠOBB

Dnes, kedy po vzore Anny Netrebko publikum okrem krásneho spevu kladie dôraz aj na vizuál, jej korpulentnejšia postava ju značne handicapovala v priazni operných režisérov. V klasickej opere (ako dokazuje prípad Monserrat Caballé) je však predsa na prvom mieste spev. A tak po jej bratislavskom vystúpení v koncertnom predvedení Pucciniho prvotiny Le Villi (2011) som o jej výkone mohol napísať, že sa v sopránovom parte zaskvela Austrálčanka Louise Hudson vládnuca prieraznými výškami ale aj mäkkým mezzoforte, O jej skvelej Lady Macbeth na ZHZ zasa, že speváčka je na naše pomery ojedinelým dramatickým sopránom výrazovej sily a Michaela Mojžišová zhodnotila jej výkon v nesmierne náročnej úlohy Ariadny v Straussovej opere v ŠD v Košiciach slovami, že „umelkyňa má pevnú vokálnu techniku, úctyhodnú kondíciu a muzikantskú inteligenciu“. Za túto kreáciu sa v ankete kritikov v kategórii najlepší ženský výkon umiestnila po minulej sezóne na treťom a rok predtým za úlohy Lady Macbeth (v Štátnej opere Banská Bystrica) na druhom mieste. V posledných sezónach ju v dramatických úlohách v SND vystriedali iné speváčky, no jej raz ušľachtilý raz dravý spev nám ešte dlho zostane v pamäti.

Autor: Vladimír Blaho

Turandot, Opera SND, foto: SND

Turandot, Opera SND,
foto: SND

 

Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista

Zanechajte komentár