Balet SND uvádza svetovú premiéru projektu Beatles go Baroque

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Balet Slovenského národného divadla pripravil svoju prvú novú inscenáciu aktuálnej 99. sezóny, ktorou bude v svetovej premiére uvedený pôvodný slovenský projekt Beatles go Baroque. Na tomto titule sa podieľal domáci tím tvorcov. Autorom úprav piesní kultovej kapely Beatles a zároveň aj autorom hudobného naštudovania novej baletnej inscenácie SND je skladateľ Peter Breiner a choreografie pochádzajú z dielne piatich choreografov. Premiéry sa uskutočnia 30. novembra a 1. decembra v historickej budove SND.

,,V Balete SND sme kedysi mali choreografický ateliér, v ktorom sme dávali príležitosť mladým talentovaným členom nášho baletného súboru a projekt Beatles go Baroque je akoby jeho pokračovaním s tým rozdielom, že sme chceli vstúpiť do konfrontácie so skúsenými tvorcami, aby sa tí mladší dokázali učiť a videli priamo v praxi, ako je náročné vytvoriť baletné predstavenie alebo tanečný večer. Z tohto dôvodu som rád, že Igor Holováč vstúpil do tejto konfrontácie ako skúsený choreograf, ako aj Andrej Petrovič, ktorý pôsobí v zahraničí a prináša niečo iné. Ide nám aj o to, aby sa rôzne pohľady a štýly, resp. tanečné rukopisy objavili na javisku v jeden večer. Ideálnym riešením bolo vybrať hudbu, ktorá by tvorcom aj divákom niečo povedala a vniesla ducha istej doby, hoci pretaveného do inej formy. Samozrejme, hľadali sme aj patričný výtvarný výraz a som rád, že pozvanie prijali naši skvelí javiskoví dizajnéri.” uviedol na tlačovej konferencii riaditeľ Baletu SND Jozef Dolinský.

P. Breiner: Beatles go Baroque, Balet SND, 2018,
Evgenii Korsakov, Ilinca Ducin (choreografia Eight days a week),
foto: Peter Brenkus

Dramaturgička Baletu SND Eva Gajdošová k novej inscenácii uviedla: ,,Do repertoáru Baletu SND pribudla ďalšia pôvodná tvorba, ktorá je v základnej dramaturgickej línii nášho súboru, a ďalší význam vidím v tom, že priestor dostala ďalšia generácia choreografov, pretože bez toho, aby dostala príležitosť, sa nemôže prejaviť. Čas uvedenia tejto inscenácie sa mi zdá symbolický, keďže pred týždňom oslávil 90. narodeniny Juraj Kubánka, legenda slovenskej choreografie, a práve uvedením Beatles go Baroque symbolicky prevezme žezlo nová generácia mladých tvorcov”.

Impulzom pre vznik nového predstavenia Baletu SND sa stali nesmrteľné hity kultovej kapely Beatles, ktoré do barokovej podoby upravil slovenský skladateľ Peter Breiner. Skladby do súčasnej pohybovej reči pretlmočila pätica choreografov pôsobiacich na Slovensku. Peter Breiner ich napísal pre barokový orchester a pri Beatles go Baroque bude v SND tanečníkom rovnocenným partnerom 25 členný orchester pozostávajúci z členov orchestra Opery SND. ,,Pre naše predstavenie sme orchester v orchestrálnej jame umiestnili vyššie a tým pádom je nielen zviditeľnený, ale aj lepšie počuteľný.” dodáva k novej inscenácii Peter Breiner.

Peter Breiner, foto: www.peterbreiner.com

,,Niektoré z pesničiek Beatles už aj bez aranžmánu obsahujú barokové prvky, ktoré do nich umne zakomponoval George Martin a tak je pre mňa prirodzené, že som sa toho chytil. Barokových adaptácii hitov Beatlesu existuje okrem mojich viacero. Je akousi prirodzenou príchylnosťou, že obe obdobia oddelené niekoľkými storočiami vedia spolu existovať.” poznamenal k svojmu zámeru upraviť piesne kapely Beatles Peter Breiner.

Breinerove úpravy beatlesoviek vznikli už v minulosti. ,,Niekedy v polovici 80. rokov minulého storočia ma oslovil legendárny zakladateľ a vedúci Slovenského komorného orchestra Bohdan Warchal, aby som pre nich napísal úpravy popových piesní, najlepšie Beatles, ktoré by mohli hrať. Výzvu som prijal a napísal som Beatles Concerto Grosso – päť piesní od Beatles, kombinovaných s Händelovým Concertom grossom op. 6, č. 1.”, vysvetľuje vznik svojich úprav Peter Breiner. Tieto skladby neskôr uviedol komorný orchester Capella Istropolitana pod taktovkou Libora Peška a následne sa nahrávka dostala do rúk producentov EMI, ktorí Petra Breinera oslovili, aby napísal ďalšie skladby. V roku 1987 vydali LP platňu s dvadsiatkou takto upravených pesničiek. O úspešnosti projektu svedčí aj fakt, že ,,za vyše tridsať rokov existencie tohto projektu sa predalo takmer trištvrte milióna nosičov a počet streamov a stiahnutí veľmi ťažko určiť, najmä v dôsledku existencie tisícok pirátskych stránok a neautorizovaných videí” dodáva Peter Breiner, ktorý je jedným z najnahrávanejších hudobníkom vo svete. Jeho barokové úpravy Beatles sa umiestňujú na popredných miestach v rebríčkoch predajnosti a vysielanosti na celom svete a patria k jeho najúspešnejším nahrávkam.

P. Breiner: Beatles go Baroque, Balet SND, 2018,
Sumire Shojima (choreografia Resemblance of feminity),
foto: Peter Brenkus

Breinerova baroková úprava beatlesoviek bola taktiež impulzom pre množstvo rôznych predstavení. ,,Počet verejných predvedení je už tiež štvorciferné číslo a konajú sa doslova po celom svete. Pred vznikom bratislavského predstavenia bolo vytvorených niekoľko desiatok ďalších choreografií na svetových pódiách vrátane American Ballet Theatre či Houston Ballet. Po tridsiatich rokoch som sa rozhodol upraviť ďalších 23 pesničiek pre album Beatles Go Baroque Again a bratislavské publikum bude mať možnosť spoznať jednu z jeho siedmich častí v rámci nového predstavenia Baletu SND Beatles go Baroque. Som veľmi rád, že sa projekt BGB širokým oblúkom vracia po desaťročiach na miesto svojho vzniku a že sa na realizácii jeho slovenskej baletnej podoby môžem aj osobne zúčastniť.” dodal k novému baletnému projektu našej prvej scény Peter Breiner, pre ktorého je to po produkciách Slovenské tance (Životy svetiel) a ROMEO A JÚLIA – Tak ako včera… tretia spolupráca s Baletom SND.

Beatles go Baroque je spoločným dielom piatich choreografov – Reony Sato, Andreja Petroviča, Glena Lambrechta, Adriana Ducina a Igora Holováča. Predstavenie tvorí päť kratších diel na päť hudobných častí z dvoch albumov Beatles Go Baroque Petra Breinera.

Reona Sato, Igor Holováč, Adrian Ducin a Glen Lambrecht,
foto: FB Balet SND

Sólistka Baletu SND a choreografka Reona Sato má za sebou viacero autorských prác. Na javisku Baletu SND dostala príležitosť autorsky sa podieľať na Ravelovom jednoaktovom balete Dafnis a Chloé (rozhovor s ňou o tomto predstavení z roku 2017 sme priniesli TU…). V predstavení Beatles go Baroque je autorkou choreografie Fool on the hill o ktorej hovorí: „Moja choreografia je o hľadaní skutočnej krásy. Každý vnímame krásu inými očami, pre každého je krásne niečo iné. Pokúšam sa nájsť odpoveď na otázku, kde sa krása skrýva.“

Tanečník, performer a choreograf nezávislej tanečnej scény Andrej Petrovič sa do SND vracia po tom, čo v sezóne 2013/2014 vytvoril pre Balet SND choreografiu Caliban k predstaveniu The Tempest. V Beatles go Baroque je autorom choreografie na jednu z piesní Beatles – Michelle. „Istota a pochybnosti, radosť a smútok, pokora a pýcha… moja choreografia je o hľadaní cesty k sebe cez zmierenie,“ uviedol k svojej choreografii Andrej Petrovič.

P. Breiner: Beatles go Baroque, Balet SND, 2018,
Cosmina Zaharia, Sarah Millner (choreografia Michelle),
foto: Peter Brenkus

Člen Baletu SND Glen Lambrecht sa už v minulosti podieľal na tvorbe choreografie na našej prvej scéne – v projekte Fragile & Balet SND. „V choreografii Resemblance of Feminity chcem zobraziť päť ženských daností – vyžarovanie, starostlivosť, empatiu, intelekt a schopnosť viesť. Zobrazujem ich prostredníctvom piatich charakteristických pohybových väzieb, inšpirujem sa hudbou a textami od Beatles,“ opisuje myšlienku svojej choreografie Glen Lambrecht.

Autorom choreografie s názvom rovnomennej beatlesovky Eight days a week je sólista Baletu SND Adrian Ducina, ktorý má na svojom konte choreografie pre Galavečere Viva Musica a taktiež pre večer Fragile & Balet SND. O svojej novom titule v Beatles go Baroque hovorí „Moja choreografia je o tom, ako žijeme, že naše životy plynú príliš rýchlo a v chvate dní nie sme schopní zastaviť sa a vnímať skutočný život. Akoby sme potrebovali ôsmy deň, aby sme sa zastavili a prežívali život naplno.“

Päticu choreografov uzatvára skúsený dlhoročný baletný majster Igor Holováč, ktorý sa scéne SND autorsky podieľal titulmi Quarteto pre jedného, Don Juan, Keď umrieť znamená žiť, Dialóg bez záruky či Faustovo prekliatie v spolupráci s Operou SND. V svojej choreografii Yesterday, today and tomorrow konfrontuje minulosť s prítomnosťou. „Často radi spomíname na minulosť. S trochou šťastia, rozumu a úsilia môžu byť aj súčasnosť a budúcnosť rovnako pekné, alebo krajšie,“ hovorí Igor Holováč.

P. Breiner: Beatles go Baroque, Balet SND, 2018,
Helene Ziener, Tatum Shoptaugh, Viacheslav Kruť, Klaudia Görözdös
(choreografia Yesterday, today and tomorrow),
foto: Peter Brenkus

Za dirigentský pult sa postaví autor hudby Peter Breiner v alternácii s Petrom Valentovičom, ktorí sa zároveň predstavia aj ako čembalisti realizujúci basso continuo bežné pre barokovú prax. Autorom scény je slovenský scénograf Milan Ferenčík, ktorý sa na javisko SND vracia do dlhšom období, autorom kostýmov je Peter Čanecký, svetelný dizajn vytvoril Robert Polák a dramaturgičkou je Eva Gajdošová.

Beatles go Baroque
Balet SND
historická budova SND
premiéry 30. 11 a 1. 12. 2018

Hudba: Peter Breiner
Choreografia, libreto a réžia: Reona Sato, Andrej Petrovič, Glen Lambrecht, Adrian Ducin, Igor Holováč
Hudobné naštudovanie: Peter Breiner
Dirigenti: Peter Breiner, Peter Valentovič
Scéna: Milan Ferenčík
Kostýmy: Peter Čanecký
Svetelný dizajn: Robert Polák

obsadenie choreografií

The fool on the hill, choreografia Reona Sato

Chiaki Honda, Margaux Bortoluzzi, Sarah Millner, Viktória Gypes-Árvová, Chelsea Andrejic/Viola Mariner, Katsiaryna Kavaleuskaya, Viktoria Zinovieva, Seiru Nagahori, Aliaksei Kavaleuski, Jean-Michel Reuter, Marian Kuchár, Andrej Szabo/Francisco Garcia, Teodoro Caravati, Juraj Žilinčár

Michelle, choreografia Andrej Petrovič

Sarah Millner/Margaux Bortoluzzi, Cosmina Zaharia/Nikoleta Rafaelisová

Resemblance of femininity, choreografia Glen Lambrecht

Romina Kołodziej/Helene Ziener, Klaudia Görözdös/Sumire Shojima, Viktória Šimončíková/Viktória Gypes-Árvová/Anna Vágnerová, Sakura Shojima/Júlia Ondrášiková, Helene Ziener/Isa Ichikawa, Andrej Szabo/Konstantin Korotkov, Martin Kreml/Mergim Veselaj, Adrian Szelle/Evgenii Korsakov, Kristián Achberger/Viacheslav Kruť, Enrico Vanroose, Evgenii Korsakov

Eight days a week, choreografia Adrian Ducina

Ilinca Ducin/Silvia Najdená, Evgeni Korsakov, Adrian Szelle, Valéria Stašková, Zsóka Tallósiová, Katarína Kaanová, Natália Planková/Margaux Bortoluzzi, Isa Ichikawa, Tamara Szilagyi, Viktoria Zinovieva, Kristina Kostiuchenko, Viacheslav Kruť, Kristián Achberger, Dansaran Vandanov, Jean-Michel Reuter/Reuter/Juraj Žilinčár, Enrico Vanroose, Teodoro Caravati, Francisco Garcia

Yesterday… today and tomorrow, choreografia Igor Holováč

Teodoro Caravati/Klaudia Görözdös/Katarína Kaanová, Ilinca Ducin, Tatum Shoptaugh/Maho Miyagawa, Tamara Szilagyi/Viktoria Zinovieva, Katarína Košíková/Isa Ichikawa, Helene Ziener/Kristina Kostiuchenko, Andrej Szabo/Damián Šimko, Viacheslav Kruť/Jean-Michel Reuter, Artemyj Pyzhov/Raphael Schuster, Martin Kreml/
Kristián Achberger, Mergim Veselaj/Aliaksei Kavaleuski/Juraj Žilinčár

Spoluúčinkuje zbor Baletu SND a orchester Opery SND

www.snd.sk

zdroj: SND

video

Diskusný večer v spoločnosti Baletu SND o premiére diela Beatles go Baroque.

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár