Banskobystričania premiérujú Mascagniho operu Priateľ Fritz

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Banská Bystrica – Štátna opera Banská Bystrica pripravila premiéru opery Pietra Mascagniho Priateľ Fritz. Toto dielo bude na repertoári divadla od 17. októbra 2014 v hudobnom naštudovaní Mariána Vacha a v réžii Dany Dinkovej. Na slovenskej opernej scéne je tento titul zinscenovaný po prvýkrát. Premiéra bude uvedená v rámci otvorenia Banskobystrických hudobných dní 2014.

Štátna opera vo svojej 55. divadelnej sezóne predstavuje ďalšiu známu operu talianskeho skladateľa Pietra Mascagniho. Po jeho najznámejšom diele Sedliacka česť zaznamenal o rok neskôr (1891) Priateľ Fritz (L´amico Fritz) veľký úspech, ktorého kontinuitu si však nedokázal zachovať. Dnes sa do repertoáru svetových operných domov dostáva zriedkavo a aj na Slovensku – v Banskej Bystrici je v réžii Dany Dinkovej zinscenovaný po prvýkrát.

Priateľ Fritz, ŠOBB, 2014, foto. René Miko

Priateľ Fritz, ŠOBB, 2014,
foto. René Miko

Krátko o diele

Veristický autor Pietro Mascagni napísal trojdejstvovú lyrickú operu Priateľ Fritz inšpirovaný rovnomennou francúzskou poviedkou autorskej dvojice Emila Ercmanna a Alexandra Chatriana. Svetová premiéra sa konala 31. októbra 1891 v Ríme (Teatro Costanzi). Na Slovensku tento titul zaznel zatiaľ len v koncertnej podobe, ale inscenačne je u nás spracovaný po prvýkrát.

Pietro Mascagni (1863-1945)

Pietro Mascagni
(1863-1945)

Sujet príbehu tvorí v opernom svete mnohokrát variovaná téma: zámožný statkár a zaťatý starý mládenec Fritz neočakávane zahorí láskou k roztomilej Suzel, dcére svojho priateľa. Pôvabná dievčina je plná chuti do života a pri oberaní čerešní občas nejakú namiesto do košíka hodí aj jemu. Prefíkaný dohadzovač rabín David na konci už len inkasuje svoju výhru za stávku, keďže sa mu podarilo mrzutého Fritza predsa len oženiť.

Pietro Mascagni: Priateľ Fritz
banskobystrická premiéra
17. a 18. októbra 2014

Hudobné naštudovanie a dirigent: Marián Vach,
réžia: Dana Dinková
dramaturgia: Alžbeta Lukáčová
kostýmy: Adriena Adamíková
scéna: Jaroslav Valek
zbormajsterka: Iveta Popovičová

Osoby a obsadenie

Suzel: Patrícia Macák Solotruková / Eva Šušková a. h.
Fritz Kobus: Robert Smiščík / Michal Lehtoský a. h.
Beppe: Simona Mrázová a. h. / Alena Kropáčková a. h.
David: Martin Popovič / Marián Lukáč a. h.
Federico: Michal Hýrošš / Peter Malý a. h.
Hanezò: Csaba Kotlár a. h. / Martin Mikuš a. h.
Caterina: Darina Benčová / Monika Kišková a. h

Spoluúčinkujú orchester, zbor a balet ŠO
Koncertný majster: Oldřich Husák

Priateľ Fritz, ŠOBB, 2014, foto. René Miko

Priateľ Fritz, ŠOBB, 2014,
foto. René Miko

Marián Vach

Marián Vach

,,V liste svojmu vydavateľovi Mascagni písal, „Fritz mi dáva nádej… V tejto chvíli z môjho srdca prúdi svieža a jednoduchá hudba! Niekedy sa obávam, že je príliš jednoduchá, príliš naivná!… Ale je to presne to, čo si myslím, a píšem.” Toto dielo je skutočne napísané jednoducho, ale s rafinovanosťou a dokonalosťou. Oproti tvrdému veristickému poňatiu Sedliackej cti, prichádza Mascagni s krásnou, upokojujúcou poetikou, plnou jemných nuáns, pripomínajúcich impresionistické obrazy. Napriek značnému množstvu recitatívnych úsekov, ktoré by zdanlivo mohli rozbíjať túto príjemnú atmosféru, je dielo kompaktné. Aj v týchto častiach cítiť melodiku, ktorá nadväzuje na bel canto. Ak aj Mascagni využije citáciu chorálu, tak po niekoľkých taktoch vloží vlastnú melodiku (duet Suzel a David) a skĺbi skladobný proces do jednoliateho obrazu. Autor v podtitule opery L´amico Fritz uvádza „commedia lirica” – znamená to, že hudba by mala byť v súlade s libretom, teda lyrická. Pravda je však taká, že stavba árií či duet je na hrane medzi dramatickosťou a sentimentom. Hudba má veľký dramatický potenciál, preto sa snažím o taký výklad diela, ktorý bude harmonizovať s jeho prvotnou koncepciou i jeho inscenovaním.

Inštrumentácia opery je volená tak, že vzbudzuje dojem pastorálnosti − nečudo, veď v nej dominujú drevené dychové nástroje. Plechové nástroje a bicie, vrátane timpanov, Mascagni využíva len sporadicky. Výhradne na dofarbenie nálady alebo prostredia v ktorom sa príbeh odohráva. Napriek veľkej farebnosti hudby, ktorú partitúra Fritza ponúka, obsadenie orchestra je klasické, bez využitia trojobsadenia v drevených dychových nástrojoch. Husľové sólo, či intermezzo v opere dokazujú, že Mascagniho rukopis je jedinečný a autor právom patrí medzi operných velikánov. Rovnako „veľká“ je aj jeho opera Priateľ Fritz. Mal som už možnosť niektoré jej časti uviesť so sólistami a orchestrom v rámci festivalu Zámocké hry zvolenské. Dnes sme pripravili operu ako celok – a ten dáva hudbe Mascagniho ďalší rozmer. Som rád, že mám možnosť hudobne ju naštudovať ako prvý dirigent na Slovensku.

Priateľ Fritz, ŠOBB, 2014, foto. René Miko

Priateľ Fritz, ŠOBB, 2014,
foto. René Miko

Dana Dinková

Dana Dinková

,,Keď ma vedenie divadla oslovilo, aby som sa podujala na réžiu opery Priateľ Fritz, bola som nadšená. Dôvodom môjho nadšenia však nebola len samotná opera (v tom čase som ju ešte dobre nepoznala), ale najmä autor hudby Pietro Mascagni. Skladateľ je verejnosti známy najmä ako predstaviteľ verizmu. Talianska opera mi je veľmi blízka a vďaka rodinnému zázemiu v Taliansku mi je blízka aj „fyzicky”. Mascagni ako jeden z radu vynikajúcich predstaviteľov Mladej talianskej školy priniesol do sveta opery novinky, ktoré stojí za to objavovať i na Slovensku. Tešila som sa teda na Mascagniho dielo, opradené tak trochu fámami. Niektoré časti opery Priateľ Fritz ma očarili už dávnejšie: bolo to najmä známe čerešňové dueto Fritza a Suzel z 2. dejstva s jednoduchou, ale s pôvabnou melódiou (patrí k najlepším hudobným kúskom Mascagniho produkcie vôbec) a Fritzova ária z 3. dejstva.

Priateľ Fritz je opera s veľmi jednoduchým ľúbostným príbehom, na prvý pohľad takým všedným, až vyznieva banálne. Je nepopierateľné, že jednoduchosť príbehu bola prvoradým zámerom samotného skladateľa. Upustil od dramatickej intenzity a tragických dejových zvratov, smerujúc ku komédii. To sa mu podarilo, avšak pri hlbšom pohľade na príbeh v ňom pozorný divák nachádza hlbokú lásku, sebareflexiu, sebauvedomenie a fyzickú očistu − teda veci aktuálne a potrebné aj v dnešnej dobe. Táto Mascagniho opera, viac ako jeho ktorákoľvek iná, reprezentuje skladateľovo smerovanie k intimite. Pri jej počúvaní sa mi vždy pred očami zjavoval akoby maľovaný obraz toskánskej krajiny, hudba v mojej fantázii menila noty z partitúry na pestrofarebné farby miešajúce sa na maliarskej palete. Až neskôr, v čase, keď som už mala koncepciu diela hotovú, pochopila som prečo. Dostala som sa totiž k talianskemu textu, v ktorom sa uvádzalo: „Okrem literárneho základu – rovnomenného románu (L´ami Fritz, 1864) je v opere veľmi evidentný odkaz na obrazy toskánskej výtvarnej školy, zahŕňajúci „macchiaiolismo“ [macchia – škvrna]maliarov, ako Fattori, Cecioni, Cannici a Lega alebo Borrani.“ Táto informácia potvrdila moju koncepciu opery, v ktorej sa Fritz na všetko pozerá akoby cez svoje maliarske plátno. Z boháča Fritza spravila nielen maliara, ale aj bohéma, ktorý nadovšetko uprednostňuje spoločenský život, priateľov a vysmieva sa každému, kto zatúži po trvalom vzťahu. Jednoducho – „dolce vita“… Taliansko nás ovplyvnilo pri vytváraní kostýmovej koncepcie − s výtvarníčkou nás inšpirovala najmä talianska móda. Chcela som, aby sme u divákov dokázali vyvolať pocit, že listujú v poslednom čísle talianskeho módneho časopisu, pretože talianska móda, tak ako talianska hudba, talianske jedlo a architektúra vytvárajú taliansku kultúrnu a národnú identitu. Verím, že nová inscenácia Priateľa Fritza bude pastvou nielen pre uši, ale aj pre oči.”

Priateľ Fritz, ŠOBB 2014

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Publikované v spolupráci so ŠOBB

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár