Banskobystrická Štátna opera uvádza premiéru muzikálu Hello, Dolly!

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Banská Bystrica – Namiesto v decembrovom období tradične uvádzanej operety pripravila Štátna opera premiéru novej inscenácie jedného z najslávnejších broadwayských muzikálov Hello, Dolly! Úsmevný príbeh podnikavej vdovy Dolly Leviovej, ktorá sa živí ako dohadzovačka a určuje smer vo všetkých situáciách, zaznie v hudobnom naštudovaní Igora Bullu a v réžii Dany Dinkovej na premiére 14. a 15. decembra 2018.

Repertoár Štátnej opery ponúka opery, operety, balety, hudobnodramatické či tanečné diela, ako aj muzikál. Po minuloročnej derniére muzikálu My fair lady, ktorý mali Banskobystričania v repertoári 17 rokov, prichádza do mesta pod Urpínom jeho ďalší žánrový súputník, tento raz z dielne M. Stewart – J. Herman, Hello, Dolly!

,,Dej sa sústredí okolo šarmantnej vdovy Dolly Leviovej, ktorá poskytuje konzultácie všetkého druhu, od finančných, cez právnické až po psychologické. Niet problému, s ktorým by si neporadila. Ako úspešná dohadzovačka je vyhľadávaná starými i mladými, lebo vraj nikto nie je lepší v sprostredkovaní manželstva, ako ona. Takto sa zoznámi s Horácom Vandelgerderom, ktorý sa chce oženiť. Starý mládenec Horác vyzerá na ťažký oriešok – ako áno, ako nie, pri jeho lúskaní i Dolly nakoniec stretne láska…” uvádza k predstaveniu webová stránka Štátnej opery.

M. Stewart – J. Herman: Hello, Dolly!, Štátna opera, 2018,
foto: Zdenko Hanout

Hello, Dolly! je klasický muzikál v dvoch dejstvách. Autorom hudby a textu je jedna z kľúčových osobností amerického muzikálu Jerry Herman, ktorý sa s týmto dielom medzinárodne zviditeľnil. Za úspechom muzikálu je aj jeho spoluautor, dramatik a scenárista Michael Steward, ktorý napísal scenár podľa komédie Thortona Wildera Matchmaker. Svetová premiéra Hello, Dolly! sa uskutočnila 16. januára 1964 v divadle St. James Theater a odvety si tento americký muzikál podmanil divákov na celom svete. Hello, Dolly! má aj svoje slávne filmové spracovanie v réžii Gena Kellyho, v ktorom si hlavnú postavu zahrala Barbra Streisand.

V Štátnej opere zaznelo toto dielo na premiére po prvýkrát v roku 1999 pod taktovkou Zdeňka Macháčka a v réžii Pavla Smolíka. Aktuálne nové naštudovanie bude na javisku banskobystrickej opery jeho druhým uvedením. Slovenské libreto napísal dramaturg, prekladateľ a priekopník hudobného divadla na Slovensku Dalibor Heger (1930 – 2011) a prozaické texty pre novú inscenáciu Štátnej opery upravila dramaturgička Alžbeta Lukáčová.

M. Stewart – J. Herman: Hello, Dolly!, Štátna opera, 2018,
Šimon Svitok (Horác Vandergelder),
foto: Zdenko Hanout

,,Slávny muzikál Hello, Dolly! má svoje korene už v 1. polovici 19. storočia. V roku 1835 vznikla komédia Johna Oxenforda (1812 – 1877) pod názvom A Day Well Spent (Dobre strávený deň), ktorá odštartovala sériu inšpirácií, ktoré vyvrcholili premiérou muzikálu v roku 1964. V roku 1842 vytvoril Johann Nestroy (1801 – 1862) na základe Oxenfordovho diela nemeckú verziu, ktorá sa volala Einen Jux will er sich machen (Ide sa vyvádzať). Dielo nezaznamenalo výraznejší ohlas, ale jeho námet lákal ďalších: takmer po sto rokoch sa týmto námetom inšpiroval Thorton Wilder (1897 – 1975) a na popud divadelného režiséra a producenta Maxa Reinhardta (1873 – 1943) napísal komédiu Merchant of Younkers (Kupec z Younkersu). Úspechu sa však znovu nedočkala. Wilder však námetu bezvýhradne veril, a preto hru prepracoval. Nové uvedenie sa uskutočnilo na Broadwayi v roku 1955 pod názvom The Matchmaker (Dohadzovačka) a tento raz už zožalo veľký úspech. Práve túto hru môžeme považovať za zárodok svetoznámej hudobnej šou, ako ju poznáme dnes. Ostrieľaný broadwayský producent David Merrick (1911 – 2000) poveril libretistu Michaela Stewarda (1924 – 1987), aby komédiu prepracoval na výpravný muzikál.” uvádza k okolnostiam vzniku muzikálu Hello, Dolly! v článku pre Opera Slovakia Vitálna vdova si podmanila svet! dramaturgička Štátnej opery Alžbeta Lukáčová a dodáva, že ,,muzikálom Hello, Dolly! sa končí zlatá éra klasického muzikálu 60. rokov – po nej nasledoval muzikál iného strihu, iných inšpirácií, inej poetiky.”

M. Stewart – J. Herman: Hello, Dolly!, Štátna opera, 2018,
foto: Zdenko Hanout

Hello, Dolly! zinscenovala režisérka a choreografka Dana Dinková. ,,Musím sa priznať, že k muzikálu ako k žánru som si hľadala cestu pomerne dlho. Bola som totiž odchovaná na celkom iných umeleckých druhoch, ktoré by som charakterizovala ako žánre prezentujúce tzv. vysokú kultúru, čiže balet, operu, pohybové umenie či experimentálne divadlo. Muzikál som v mladších rokoch pokladala vyslovene len za ľahšiu, populárnu múzu neuvedomujúc si náročnosť pozadia vzniku jednotlivých inscenácií. Dnes to vidím inak: muzikál pokladám, z hľadiska jeho uvádzania na javisku, za jeden z najťažších útvarov, za rovnocennú syntézu viacerých druhov umení. Od umelca vyžaduje mimoriadne všestranné schopnosti a dlhoročnú prípravu – musí nielen vedieť pracovať s textom, ale vynikajúco ovládať aj spev, pohybové divadlo a tanec. Ak má byť muzikál muzikálom, je nevyhnutné tieto umelecké zložky používať na rovnakej úrovni a v rovnakej kvalite.” uvádza Dana Dinková.

M. Stewart – J. Herman: Hello, Dolly!, Štátna opera, 2018,
Oľga Hromadová (Dolly Leviová), zbor a balet Štátnej opery,
foto: Zdenko Hanout

Režisérka vo svojej koncepcii vychádzala z príbehu, v ktorom je hlavnou hybnou silou ženská postava a na ženách postavila aj autorský tím. ,,Pod kostýmy sa podpísala Janka Kuttnerová a pod scénu Lucia Šedivá. Hoci sme si predsavzali nevzdialiť sa priveľmi od verzie klasického muzikálu a rámcovať ho obdobím okolo roku 1890, v ktorom sa dej pôvodne odohráva, dovolili sme si menšie posuny. Z Horáca Vandergeldera sme namiesto veľkopodnikateľa s krmivom pre hydinu a domáce zvieratá urobili veľkoobchodníka s hodinami. Cieľom bolo spestriť najmä vizuálnu a výtvarnú stránku inscenácie. Kostýmy a scénu sme vytvorili v rámci poetiky gotik módy, steampunku, či ako sci-fi a fantasy žánru, ktorému konvenujú technológie a para. To možno na prvý pohľad posúva inscenáciu k modernejšej koncepcii, no historizujúce prvky sú tu bytostne prítomné. Práve tieto výtvarné a dizajnové štýly nesú v sebe akúsi nostalgickú atmosféru tajomných postáv a prízrakov pohybujúcich sa v pouličnom opare newyorskej ulice. Jednou z inšpirácii bola aj skutočnosť, že Dolly Leviová je vdova, ktorá sa napriek smrti svojho muža Efreina stále s ním rozpráva a o všetkom radí. Aj samotná Dolly je záhadnou bytosťou – na jednej strane je podnikavou sprostredkovateľkou sobášov meniacou životy iných a na druhej strane je ženou túžiacou po opätovnom vzťahu. Za jej navonok autoritatívnou povahou sa skrýva jemná a citlivá ženská duša.” dodáva ku svojej režijnej koncepcii Dana Dinková.

M. Stewart – J. Herman: Hello, Dolly!, Štátna opera, 2018,
foto: Zdenko Hanout

Michael Stewart – Jerry Herman: Hello, Dolly!
klasický muzikál v dvoch dejstvách
Štátna opera v Banskej Bystrici
Premiéry 14. a 15. decembra 2018

inscenačný tím

Hudobné naštudovanie a dirigent: Igor Bulla
Réžia: Dana Dinková
Choreografia: Dana Dinková
Dramaturgia: Alžbeta Lukáčová
Kostýmy: Jana Kuttnerová
Scéna: Lucia Šedivá

osoby a obsadenie

Dolly Leviová: Oľga Hromadová / Adriana Kohútková
Horác Vandergelder: Šimon Svitok / Marián Lukáč
Kornelius Hackel: Tomáš Dedič / Peter Svetlík
Barnabáš Tucker: Anton Baculík / Peter Račko
Irena Mollyová: Katarína Procházková / Oľga Bezačinská
Minnie Fayová: Oľga Bezačinská / Miriam Trembáčová
Ermengarda: Ivana Kurtulíková / Mária Knoppová
Ambróz Kemper: Michal Hýrošš
Rudolf: Radoslav Kuric
Flora: Eva Lucká
Toliarová: Alena Hodálová
Drožkar: Martin Popovič
Sluha u Flory: Igor Lacko
Policajt: Marián Hadraba
Malachy: Ján Haruštiak
August: Jozef Maliňák
Traja zákazníci: Karol Kurtulík, Slavomír Macák, Juraj Kašša

spoluúčinkuje zbor a balet Štátnej opery v Banskej Bystrici

www.stateopera.sk

Zostavil: Ľudovít Vongrej

zdroj: Štátna opera

video

reportáž TV Hronka

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár