Na štvrtom koncerte KHJ (11. 5. 2023) si dramaturgia predsavzala postaviť vedľa seba dva hudobné štýly, oddelené 300 ročnou vzdialenosťou a premenami, ktorými za ten čas hudba prechádzala. Samozrejme, kvalitnej hudbe nemôže a ani neublíži, ak sa vedľa seba ocitnú nosné diela bez ohľadu na štýl. Tak to bolo aj na koncerte, kde si podali ruky anglický skladateľ Henry Purcell s Antoniom Vivaldim a potom spoločne medzi sebou uvítali aj amerického skladateľa Georgea Gershwina.
Dirigentom koncertu bol Milan Turković, spätý s rakúsko-chorvátskymi rodinnými koreňmi, dlhodobo vyhľadávaný ako jeden z najznámejších sólistov v hre na fagote s kontom viacerých CD nosičov nielen ako sólista, ale aj ako dirigent.

V súčasnosti 83-ročný Milan Turković sa v Košiciach predstavil s orchestrom Štátnej filharmónie ako dirigent barokovej a symfonickej džezovej hudby. V prvej polovici koncertu bol na programe anglický skladateľ Henry Purcell, tvoriaci v období anglickej reštaurácie, teda návratu anglickej monarchie Stuartovcov na trón v roku 1660. Stal sa hudobníkom na kráľovskom dvore. Z jeho tvorby sa na koncerte ocitla Suita z hudby k semiopere (opera s hovoreným textom) Kráľovná víl v úprave Nicolausa Harnoncourta, rakúskeho dirigenta, známeho najmä svojimi historicky poučenými interpretáciami klasicistickej a barokovej hudby.
Prečítajte si tiež:
KHJ 2023
Z rozsiahlej tvorby talianskeho skladateľa Antonia Vivaldiho, patriaceho už do obdobia vrcholného baroka a na rozdiel o Purcella európsky scestovaného, bol na programe Koncert pre fagot a sláčikový orchester e mol RV484 so skvelým sólistom Danielom Hrindom (rodákom z Michaloviec).

Hudobné vyjadrovanie oboch skladateľov, i keď patria do obdobia baroka, je odlišné už aj tým, že Anglicko nebolo natoľko zasiahnuté vplyvmi Talianska či Nemecka ako ostatná Európa. Okrem toho H. Purcell necestoval, ale bol natrvalo v službách kráľa. Určitá svojbytnosť a originalita oboch je nesporná, a preto potrebná aj pri interpretácii ich hudby.
Nazeranie na hudbu, ktorá podlieha kritériám historicky poučenej interpretácie, má svoje nuansy a výklady interpretov aj teoretikov ku kadenciám, harmonickým záverom, ozdobám, vibratu, dynamike a ďalším drobnostiam v partitúrach. Tobôž, keď hudba barokových majstrov a ich interpretácia podliehala rôznym výkladom už v čase svojho vzniku v závislosti od jednotlivých krajín či dokonca menších lokalít, od voľby nástrojov a ich použitia, samozrejme aj od interpretov, ktorými boli v baroku ešte stále zväčša samotní skladatelia.

Dirigent Milan Turković nazeral na obe skladby z uhla súčasnosti a súčasnej interpretácie, pričom pozadie interpretačného historizmu, ale i vzájomné odlíšenie originality oboch skladateľov sa dostalo do úzadia. Atmosféra vzájomnej, slovami nevysvetliteľnej intimity medzi dirigentom a hráčmi orchestra, ktorá zvykne byť inšpirujúca, sa akosi nedostavila, čo malo vplyv na substanciu zvukovej intenzity, ale aj iných drobností ako ozdôb, riešení záverov častí a pod.
Naopak, vstup sólistu Daniela Hrindu do Vivaldiho Koncertu pre fagot a orchester vyvážil vyššie uvedené výhrady orchestrálnej interpretácie vlastným osobnostným prínosom. Technicky náročné pasáže koncertu zneli s ľahkosťou, najmä v krajných častiach. Náročná pomalá stredná časť bola zas kvalitným percepčným sústom distingvovaných, mäkko znejúcich tónov a fráz s jasným odlíšením sólových pasáží od „tutti“. Vypočuť si tohto Hrindovho Vivaldiho stálo za to.

Daniel Hrinda mal so svojím vystúpením presah aj do druhej polovice koncertu, v ktorej sa uplatnil vo fagotovom sóle v Suite z džezovej opery Porgy a Bess. Jej verziu pre sláčikový orchester a fagot napísal a venoval Milanovi Turkovićovi ako fagotistovi rakúsky skladateľ Heinz Czadek. D. Hrinda reflektoval úplne samozrejme rytmickú a melodickú zložku džezovej hudby a spolu s dirigentom a hráčmi orchestra sa podieľali na príjemnom zážitku a vnímaní tejto hudby, ktoré dirigent ešte predĺžil počas interpretácie symfonicko-džezovej kompozície G. Gershwina Američan v Paríži.
Autor: Dita Marenčinová
Písané z koncertu 11. 5. 2023
Barok a jazz
Košická hudobná jar 2023
Dom umenia Košice
11. mája 2023
Štátna filharmónia Košice
Milan Turković, dirigent
Daniel Hrinda, fagot
Henry Purcell: Suita zo semiopery Kráľovná víl (upravil Nicolaus Harnoncourt)
Antonio Vivaldi: Koncert pre fagot a sláčikov orchester e mol RV 484
Allegro poco – Andante – Allegro
George Gershwin: Suita z džezovej opery Porgy a Bess (pre fagot a sláčikový orchester upravil Heinz Czadek)
George Gerhswin: Američan v Paríži
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.