Beethoven v záhrade Domu Albrechtovcov v podaní Schöllnast Consort

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Festival Dni starej hudby 2021 pokračoval 26. júna 2021 vystúpením súboru Schöllnast Consort, v ktorého podaní zaznel koncert venovaný vlaňajšiemu 250. výročiu narodenia skladateľa Ludwiga van Beethovena. Na programe bolo Septeto Es dur op. 20.

V krásnej záhrade Domu Albrechtovcov sa cítite ako v Provensálsku. Znie hudba, do nej sem-tam zaspieva vtáčik či zaznejú zvony z neďalekej katedrály. Kapitulská ulica má to najkrajšie genius loci, aké sa dá v starej Bratislave zažiť. A oživenie Domu Albrechtovcov je významný kultúrny čin.

Prečítajte si tiež:
Dni starej hudby 2021. Ludwig van Beethoven v súvislostiach času a priestoru
Musica aeterna otvorila festival Dni starej hudby 2021

Keďže sa vlani festival musel kvôli pandémii zrušiť, dostal jubilujúci Beethoven priestor na uvedenie svojho zaujímavého diela tento rok. Keby som nezdôraznila výnimočnosť chvíle – 250 rokov od jeho narodenia, ktoré uplynuli minulý rok – nebolo by na takejto dramaturgii nič zvláštne. Veď velikán hudobného klasicizmu, ohlasujúci už nástup romantizmu, sa hráva nepretržite vo všetkých súvislostiach a geometrických súradniciach.

Že práve v sobotu 26. júna 2021 podvečer znel priam mozartovsky, neprekvapilo tých, ktorí Septeto Es dur op. 20 pre klarinet, invenčný roh, fagot, husle, violu, violončelo a kontrabas poznajú. Podľa výskumov zakladateľa a umeleckého vedúceho súboru Schöllnast Consort, klarinetistu Róberta Šebestu, ktorý koncert uviedol, to bolo v Beethovenových časoch najhrávanejšie dielo.

Schöllnast Consort, Dni starej hudby 2021, foto: Martin Hruboš

Vzniklo v rokoch 1799 – 1800, je venované cisárovnej Márii Terézii a existuje v rôznych úpravách. Sobotné uvedenie bolo unikátne, pretože súbor hrá na dobových nástrojoch. Medzinárodné zoskupenie súboru Schöllnast Consort, ktoré pred 5 rokmi založil Róbert Šebesta, si kladie za cieľ spropagovať významného bratislavského nástrojára Franza Schöllnasta (1775 – 1844) tak, ako to dnes už plne etablované Lotz trio robí na počesť prešporského výrobcu basetového rohu Theodora Lotza. Za obomi súbormi je nadšenie a vysoká profesionalita bratov Šebestovcov – Róberta a Ronalda.

Ako uvádza Róbert Šebesta „firma Schöllnast vyrábala dychové nástroje v Prešporku od roku 1807 do roku 1882. Viedli ju Franz Schöllnast a od roku 1844 jeho syn Johann. Sídlila na Zámočníckej ulici blízko Michalskej brány. Franz Schöllnast bol členom Kirchenmusikvereinu a podľa dobovej tlače mal aj vlastný dychový orchester (Harmoniemusik). Sám bol vynikajúcim hráčom na flaute a klarinete a jeho syn Johann tiež skvelým interpretom v hre na hoboji.“

A o čo ide súboru? Róbert Šebesta uvádza ďalej, že „Schöllnast Consort sa snaží rozvíjať hudobný odkaz tejto mimoriadne úspešnej nástrojárskej firmy, ktorá počas svojej existencie dodala stovky dychových nástrojov sólistom, milovníkom hudby aj vojenským kapelám nielen po celej rakúsko-uhorskej monarchii, ale aj do zahraničia“.

Róbert Šebesta, Schöllnast Consort, Dni starej hudby 2021, foto: Martin Hruboš

Na festivalovom koncerte hralo sedem hudobníkov – Fritz Kircher, husle, Martin Ruman, viola, Róbert Šebesta, klarinet a umelecký vedúci, Juraj Ofúkaný, invenčný roh, Katherine Mandl, fagot, Lucia Krommer, violončelo a Metod Podolský, kontrabas.

Už Harnoncourt uvádzal do života Beethovena v interpretácii na dobových nástrojoch. Určite znel ináč, komornejšie, možno aj menej búrlivejšie. Naše ucho je však zvyknuté na sýtejší zvuk, preto jemnosť interpretácie (historicky poučenej alebo, ako sa v dnešnej dobe uvádza – historicky informovanej) priam lahodila uchu. Hrať na dobových nástrojoch prináša so sebou mnoho úskalí. Nástroje sa skôr rozladia, treba sa im aj medzi časťami venovať viac ako moderným. A počasie hrá do karát alebo hru komplikuje. V našom prípade bolo sucho a veterno. Myslím, že optimálne podmienky.

Prečítajte si tiež:
Ludwig van Beethoven (seriál)

Šebesta vysvetlil publiku, že pôjde o dlhé dielo, takrečeno celovečerné a zdá sa, že by publikum pristalo aj na reprízu či prídavok. Zo záhrady Domu Albrechtovcov sa nikomu nechcelo odísť. Beethoven znel kultivovane, distingvovane, v tempách svižne, v pomalých častiach lahodne a všetky nástroje vyznievali priam ako sólové. Dalo sa s ľahkosťou započúvať do zvuku fagota, invenčného rohu, klarinetu i sláčikov – v podaní napospol vysokých profesionálov. Ako príklad vyzdvihnem aspoň dobové violončelo (Lucia Krommer hráva aj na viole da gamba), ktoré znelo zamatovo a pôvabne.

Schöllnast Consort, Dni starej hudby 2021, foto: Martin Hruboš

Beethovenovo Septeto odznelo na autorovom prvom veľkom koncerte v roku 1800 spolu s jeho Symfóniou č. 1 C dur op. 21 v Burgtheatri vo Viedni. Bol to prelom v jeho živote, začal byť uznávaným majstrom. Svojou formou pripomína Mozarta, je atraktívne mimoriadnou rolou klarinetu a husľovou kadenciou na záver skladby. Bol to naozaj vydarený príspevok do rámca festivalu Dni starej hudby, do pretrvávajúcich pripomienkových osláv Beethoven 250, ale najmä do rámca krásnej hudobnej Bratislavy, v ktorej ožíva Prešporok, Pressburg, Pozsony či Presbourg.

Autor: Viera Polakovičová

písané z koncertu 26. 6. 2021

Dni starej hudby 2021
Beethoven 250
záhrada Domu Albrechtovcov
26. júna 2021

Schöllnast Consort
Fritz Kircher – husle
Martin Ruman – viola
umelecký vedúci Róbert Šebesta – klarinet,
Juraj Ofúkaný – invenčný roh
Katherine Mandl – fagot
Lucia Krommer – violončelo
Metod Podolský – kontrabas

Ludwig van Beethoven: Septeto Es dur op. 20 pre husle, violu, klarinet, invenčný roh, fagot, violončelo a kontrabas

https://hc.sk/dni-starej-hudby | www.earlymusic.sk

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár