Bernstein, Copland a Stravinskij na prvom decembrovom koncerte Štátnej filharmónie Košice

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Návštevníci koncertu Štátnej filharmónie v Košiciach si naozaj nemohli priať lepší vstup do posledného mesiaca roka, ako exkluzívny koncert 1. decembra 2022. Odzneli na ňom publikom nadšene prijaté diela dvoch amerických skladateľov – Leonarda Bersnsteina a Aarona Coplanda a jedno, korunované priam burácajúcim potleskom a výkrikmi nadšenia, ktorým bolo Svätenie jari kozmopolitu Igora Stravinského. Koncertný večer, ktorý bol súčasťou Festivalu súčasného umenia Ars nova, zaznel pod taktovkou Tomáša Braunera, sólistom bol klarinetista Jonathan Leibovitz.

V úvodnej skladbe Divertimento, pozostávajúcej z ôsmich drobných častí, bol ozaj čitateľne zakódovaný rukopis Leonarda Bernsteina. Kompozícia, venovaná Bostonskému symfonickému orchestru pri príležitosti jeho stého výročia, je skutočným zrkadlom oslavnej skladby, dá sa povedať, typickej pre americký hudobný svet, prinášajúcej v rámci panujúcej atmosféry veľký zvuk plechových dychových nástrojov, samozrejme zakomponovaný do rámca ostatných nástrojov symfonického orchestra. Ak sa Bernstein vyjadril, že skladba patrí do žánru „zábavnej“ hudby, mal pravdu najmä v tom, že naozaj pri počúvaní prináša úsmevnú pohodu.

Tomáš Brauner, Štátna filharmónia Košice, 2022, foto: Jakub Šimoňák / ŠFK

Český dirigent Tomáš Brauner poskytol v úvode koncertu akoby ochutnávku „dychovej hudby“, obľúbenej v Čechách i na Slovensku, umne ukrytú v skladateľovej práci aj s ďalšími nástrojmi, ktorým dirigent dával dostatočný zvukový priestor na uplatnenie.

Aaron Copland, zriedkavý hudobný hosť na slovenských koncertoch, sa dal tentoraz spoznať v hudobnej forme a obsahu veľmi zaujímavo modifikovaného dvojčasťového Koncertu pre klarinet, sláčikový orchester, harfu a klavír. Modifikácia sa netýkala len formy, ale aj spôsobu prezentácie klarinetu ako dominujúceho sólového nástroja v uvedenom zoskupení. Prekvapením celej skladby, poznačenej aj vplyvmi páčivej ľudovej melodiky brazílskeho folklóru a napísanej pre džezmena a klarinetistu Bennyho Goodmana, bol jej interpret – izraelský klarinetista Jonathan Leibovitz, víťaz viacerých súťaží. Poslednou trofejou bola tohtoročná prestížna cena Arthura Wassera. Tá ho oprávňuje vystúpiť na koncerte s Luzernským Symfonickým orchestrom.

Jonathan Leibovitz, Tomáš Brauner, Štátna filharmónia Košice, 2022, foto: Jakub Šimoňák / ŠFK

Jonathan Leibovitz predstavil klarinet ako nástroj, na ktorom dokázal priam „vydolovať“ všetky jeho zvukové zákutia. Nádherné lahodné tóny, ktoré sa rinuli v plynulom prúde interpretácie pomalej prvej časti (Slowly and expressively) boli ukážkou kultivovaného a mladým umelcom kontrolovaného klarinetového zvuku. Obdivuhodne zvládnutá virtuozita kadencie poskytla absolútny prienik do takmer už akoby neexistujúcich výšok a hĺbok v štruktúre tónového rozsahu nástroja. Aj vďaka dirigentovi sa uskutočňovala príkladná hudobná integrácia a skvelá spolupráca sólistu s orchestrom, klavírom a harfou.

Som vynálezcom hudby.“ Tento zvláštny, či úsmev vzbudzujúci výrok si napísal ešte mladý Igor Stravinskij do rubriky „Povolanie“ svojho prvého cestovného pasu. Ani v neskoršom veku ho veľmi nezmenil, len ho máličko transformoval v zmysle svojej hudobnej estetiky: „Máme pred hudbou jedinú povinnosť – povinnosť vynachádzať ju.“ (Robert Craft: Igor Stravinskij. Deník ze společných cest. Supraphon Praha – Bratislava, 1968).

Tomáš Brauner, Štátna filharmónia Košice, 2022, foto: Jakub Šimoňák / ŠFK

Kozmopolitného, pôvodom ruského skladateľa I. Stravinského po mimoriadne úspešnom, predchádzajúcom prijatí jeho dvoch baletov Vták OhnivákPetruška v Paríži zaskočil obrovský škandál, ktorý pripravili v Théâtre des Champs-Elysées diváci na premiére (1913) jeho nového baletu Le Sacre du Printemps – Svätenie jari (Obrazy z pohanskej Rusi). Pozoruhodný je fakt, že rok na túto udalosť, keď hudbu z baletu uviedli v dvoch častiach na koncerte bez tanca, bol úspech veľký, až s nadmerne jasajúcimi poslucháčmi.

Svätenie jari má v súčasnosti po 100 rokoch svojich hudobných fanúšikov po celom svete. V Košiciach sa zaradenie diela do abonentného cyklu stretlo s neobyčajným nadšením. Dirigent Tomáš Brauner posunul toto polymodálne a polytonálne dielo do hudobne pozoruhodného sútoku s vyskytujúcimi sa chromatickými „strapcami“. V konečnom dôsledku sme v dirigentovej interpretácii spolu s orchestrom Štátnej filharmónie Košice dostali do poslucháčskeho vienka dôsledne vybudovanú ucelenú hudobnú formu, pozostávajúcu z komplexu krátkych motívov. (Stravinskij tu takmer vôbec nepoužíva ľudovú melodiku okrem známej litovskej melódie vo fagotovom úvode 1. časti).

Tomáš Brauner, Štátna filharmónia Košice, 2022, foto: Jakub Šimoňák / ŠFK

Interpretácia dôsledne zvládala nielen komplex krátkych motívov, ale aj rytmicky náročné plochy, náhle a nečakane sa striedajúce rytmické modely. Cez náročnú dynamiku dirigent celkom prirodzene previedol orchester až k zdolaniu vrcholov zvukovej intenzity tohto neobyčajného diela v záveroch 1. a 2. časti. Náročné sólové pasáže fagotu, lesných rohov, anglického rohu, pikoly, klarinetov a plechových dychových nástrojov sa v rámci symfonického prúdu dali vychutnať a jedinečnú úlohu v rámci diela zohrávajú aj bicie nástroje.

Autor: Dita Marenčinová

písané z koncertu 1. 12. 2022

Bernstein / Copland / Stravinskij
Dom umenia Košice
1. decembra 2022
Koncert bol súčasťou Festivalu súčasného umenia ARS NOVA

Tomáš Brauner, dirigent
Jonathan Leibovitz, klarinet
Štátna filharmónia Košice

Leonard Bernstein: Divertimento
Aaron Copland: Koncert pre klarinet, sláčikový orchester, harfu a klavír
Igor Stravinskij: Svätenie jari

www.sfk.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, pedagogička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár