Dnes je: sobota, 22. 9. 2018, meniny má: Móric, zajtra: Zdenka

Bezprostrednosť a radosť z hudby – to sú Konvergencie 2018

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Dobrodružné hudobné putovanie po Taliansku a Anglicku v časoch renesancie a baroka so súbormi Oni Wytars a Barokksolistene, pripomenutie vzniku Československej republiky, premiéry skladieb Martina Burlasa (Black Swan) a Ľuboša Bernátha (Večný tmel bytia) na pamiatku Jána a Martiny a – samozrejme – veľké diela komornej hudby, akými sú Schönbergova Zjasnená noc alebo Čajkovského Suvenír z Florencie. Pozvanie na 19. ročník festivalu prijali svetoznámy britský violončelista Robert Cohen, charizmatická Iva Bittová, vynikajúce české Eben trio a dvaja najvýraznejší slovenskí huslisti svojej generácie – Milan Paľa a Dalibor Karvay. To všetko budú Konvergencie 2018, ktoré začnú 17. septembra.

(reklamný text článku dodali organizátori festivalu Konvergencie)

Z ďalších hostí pozvanie na festival prijal vynikajúci kanadský violista Juan-Miguel Hernandez, profesor na londýnskej Royal Academy of Music. Okrem atraktívnych komorných programov s renomovanými slovenskými umelcami (Dalibor Karvay, husle; Jozef Lupták, violončelo; Milan Paľa, husle; Martin Ruman, viola; Branislav Dugovič, klarinet; Eva Šušková, spev; Jordana Palovičová, klavír a i.) a koncertu pre deti ponúkne dramaturgia Konvergencií aj projekty a dramaturgické spojenia, ktoré festivalové publikum určite prekvapia.

Konvergencie,
foto: Martina Šimkovičová

Hudba a poézia

Hovorí sa, že najdokonalejším nástrojom je ľudský hlas. Presvedčiť sa o tom bude možné na otváracom koncerte (17. 9., Veľký evanjelický kostol), na ktorom zaznejú piesne bigbítového klasika Mariána Vargu (1947 – 2017) v úpravách Vladislava Šarišského a cyklus úprav ľudových piesní Folk Songs klasika talianskej povojnovej hudobnej moderny Luciana Beria (1925 – 2003). Tieto dva svety spolu s poprednými slovenskými hudobníkmi prepojí charizmatická moravská diva Iva Bittová, ktorá s ľahkosťou prekračuje hranice žánrov i štýlov a jej koncert vo Veľkom evanjelickom kostole sľubuje výnimočný „neklasický“ zážitok. Tešiť sa možno aj na premiéru skladby Solo Cello for Jozef Lupták od Mariána Vargu. Aktuálny ročník festivalu však svojim hlasom ozdobia aj ďalšie dve speváčky – Eva Šušková, ktorá počas Bratislavskej noci komornej hudby (20. 9., design factory) uvedie premiéru skladby Ľuboša Bernátha Večný tmel bytia na texty Milana Rúfusa (in memoriam Ján Kuciak a Martina Kušnírová) a v programe Souvenir (23. 9., Veľký evanjelický kostol) sa predstaví v kvartete Il tramonto (Svitanie) od talianskeho skladateľa Ottorina Respighiho na poéziu veľkého anglického básnika Percyho Byssheho Shelleyho. Po prvýkrát na festivale vystúpi talentovaná mezzosopranistka Alena Kropáčková, laureátka prestížnej medzinárodnej súťaže Hans Gabor Belvedere, ktorá uvedie Dve piesne op. 91 Johannesa Brahmsa so sprievodom renomovaného kanadského violistu Juana-Miguela Hernandeza.

Povinné čítanie ako rock & roll

Dotora NvotováJakub Ursiny nezdedili po ich otcoch len muzikantský talent, ale aj magnetofónovú pásku a na nej sedemnásť skladieb inšpirovaných slávnym románom Romaina Rollanda. Nespravodlivo zabudnutá hudba nedokončeného muzikálu Peter a Lucia (libreto: Alta Vášová, texty piesní: Ján Štrasser) z pera Deža Ursinyho a Jara Filipa ožije na Konvergenciách 18. 9. v Novej Cvernovke vďaka Dorote Nvotovej, Jakubovi Ursinymu a skupine Talent Transport. Koncert bude spojený aj s krstom albumu.

Dotora Nvotová a Jakub Ursiny,
foto: Waldemar Švábenský

Tajné dejiny hudby: Oni Wytars a Barokksolistene

Nielen veľké mená tvoria dejiny hudby, ale tiež hudba a piesne neznámych autorov, o ktorej vieme len veľmi málo. Hudba existujúca na periférii, hraná v súkromí, zakázaná hudba. Hudba, na oživenie ktorej nestačia alebo nie sú noty. Súbor Oni Wytars, s repertoárom siahajúcim od stredoveku po raný barok, je zložený z virtuóznych hráčov starej i tradičnej hudby. Práve stretnutia rafinovanej sofistikovanosti, autentickosti, ale tiež zemitosti, temperamentu a improvizácií robia z koncertov Oni Wytars výnimočný zážitok. Na Konvergenciách zaznie program Cantar d´amore (19. 9. Klarisky) s talianskymi ľúbostnými piesňami zo 16. storočia aj s vynikajúcou speváčkou Gabriellou Aiello. Vypočuť si bude možné i magickú melódiu, ktorá údajne liečila uštipnutie tarantuly. Neodporúčame skúšať, rozhodne však odporúčame prísť, bude to magický zážitok. Členom súboru je i všestranný taliansky hudobník Marco Ambrosini, ktorého si konvergenčné publikum môže pamätať z koncertu so Susannou Wallumrød alebo z vystúpenia s akordeónovým virtuózom Jeanom-Louisom Matinierom.

Hudba, jedlo, pitie, ženy, bitky, hazard, krik, smiech, tanec – takto opisuje nórsky huslista Bjarte Eike atmosféru anglických pubov, taverien a hostincov v 17. storočí. Hudbu, tanec a dobrú náladu ponúkne úspešný projekt súboru Barokksolistene The Alehouse Sessions (21. 9. design factory), ktorý sa snaží oživiť atmosféru miest a stretnutí, kam sa „zakázaná hudba“ uchýlila (nielen) v dobách občianskej vojny. Konvergencie pozývajú na fascinujúcu cestu do Anglicka 17. storočí – v žiadnom prípade však nepôjde o prechádzku múzeom: zaznejú námornícke pesničky, ľudové melódie, temperamentné tance, clivé balady i „nevážne“ predvedenia diel „vážnych majstrov“. Súbor tvoria hudobníci so skúsenosťami s rôznych žánrov – od jazzu po starú hudbu (preto tam nemôže chýbať slovenský huslista Miloš Valent). Britský hudobný časopis BBC Music Magazine napísal, že CD The Alehouse Sessions (Rubicon, 2017) má atmosféru s bezprostrednosťou „neskorej nočnej jamm session“.

The Alehouse Sessions,
foto: Knut Utler

Bez komornej hudby nemožno byť

Jeden z najvýznamnejších violončelistov druhej polovice 20. storočia a tohtoročný hosť Konvergencií Robert Cohen povedal, že skutočný hudobník nemôže byť bez komornej hudby. Veľké diela i repertoárové rarity sú už tradične esenciou festivalu, počas aktuálneho ročníka si ich bude možné vypočuť v rámci trojice programov – Bratislavská noc komornej hudby (Bella, Dvořák, Suchoň, Martinů, Bernáth), Zjasnená noc (Beethoven, Brahms, Schönberg) a Souvenir (Glière, Respighi, Čajkovskij). Program Zjasnená noc (22. 9. design factory), ktorý voľne nadväzuje na úspešné februárové predvedenie Beethovenových neskorých kvartet súborom Brodsky Quartet, predstaví v rámci jedného programu diela dvoch radikálnych hudobných inovátorov, ktorí tvorili vo Viedni. Beethovenovo Klavírne trio D dur op. 70/1 patrí k jeho najznámejším komorným skladbám. Prezývku „Geistertrio“ získalo podľa mysterióznej pomalej časti, ktorú údajne inšpirovala scéna s duchom zo Shakespearovho Hamleta. Noc a jej tajomstvá sú tiež témou sláčikového sexteta Zjasnená noc op. 4 od Arnolda Schönberga, ktoré inšpirovala báseň Richarda Dehmela. Koncert, na ktorom budú so slovenskými umelcami účinkovať svetoznámy britský violončelista Robert Cohen a vynikajúci kanadský violista Juan-Miguel Hernandez, doplnia Dve piesne op. 91 pre mezzosoprán, violu a klavír Johannesa Brahmsa. Vedeli ste, že Beethoven koncertoval v dnešnej Bratislave, že Schönbergovi rodičia sa z Bratislavy odsťahovali do Viedne a že na premiére Zjasnenej noci hral na violončele bratislavský rodák, skladateľ Franz Schmidt? A že zábavné Dueto pre violu, violončelo a okuliare Beethoven venoval svojmu priateľovi, oravskému rodákovi Mikulášovi Zmeškalovi? Aj preto, no najmä kvôli hudbe, sa oplatí na tento koncert prísť.

Robert Cohen,
foto zdroj: robertcohen.info

Strhujúce sexteto Souvenir de Florence patrí spolu so sláčikovými sextetami Brahmsa a Dvořáka k majstrovským kompozíciám pre toto obsadenie. Ďalším „suvenírom“, ktorý Konvergencie na záverečnom koncerte ponúknu publiku, bude skladba Il tramonto (Západ slnka). Skladba vyniká poetickosťou hudobného jazyka, intenzitou emócií, farebnosťou inštrumentácie a delikátnosťou harmónií. Na záverečnom koncerte sa spolu s poprednými slovenskými umelcami (Eva Šušková, Milan Paľa, Jozef Lupták, Martin Ruman a ď.) predstaví aj violončelista Robert Cohen a vynikajúci violista Juan-Miguel Hernandez, ktorý uvedie Stravinského Elégiu pre sólovú violu – pozvánku na zimnú edíciu Konvergencií venovanú hudbe tohto skladateľa vo februári 2019.

Teším sa, že na festivale po prvýkrát privítame Ivu Bittovú, jej cesty a cesty Konvergencií sa jedného dňa museli stretnúť. Teším sa aj na konvergenčný debut vynikajúceho huslistu Dalibora Karvaya v Beethovenovom klavírnom trio, na Bjarteho Eikeho so zaujímavým projektom Alehouse Sessions. Mne osobne veľmi milými hosťami sú i Robert Cohen a Juan-Miguel Hernandez. S Robertom máme dlhodobý a výnimočný vzťah, ktorý sa vyvíjal od vzťahu učiteľ – žiak až po vzťah blízkych priateľov a kolegov. Každé spoločné hranie s ním je pre mňa sviatkom. Tieto spojenia, ktorých je na Konvergenciách veľa, robia spoločný čas tvorenia hudby, stretnutí a vzťahov unikátnym a verím, že aj tento rok sa táto mágia prenesie z pódia na publikum, ktoré je súčasťou festivalu a opäť spoločne zažijeme niečo neopakovateľné,“ povedal o aktuálnom ročníku umelecký riaditeľ a zakladateľ festivalu, popredný slovenský violončelista Jozef Lupták.

viac info a kompletný program na www.konvergencie.sk

PR článok

video

Podporte časopis Opera Slovakia a získajte vstupenky do Opery SND alebo knihu
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

redakcia

Zanechajte komentár