Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

27. septembra 2022 Pavel Unger Sezóna 2022/2023

BHS 2022: Prvý zahraničný orchester prišiel z Prahy, prvý vrchol pripravilo Monte Carlo

Bratislavské hudobné slávnosti, 2022, Kazuki Yamada, Filharmonický orchester Monte Carlo, foto: Ján Lukáš / SF
Veľkosť písma
A
A
A
Prvé dva zo šestice tohtoročných zahraničných orchestrov, ktoré bývajú jednak „korením“ festivalu, ale zároveň slúžia ako možnosť porovnávania, sledovania medzinárodných trendov a napokon i kritérium pre slovenské telesá, majú už vystúpenia na Bratislavských hudobných slávnostiach za sebou. 25. septembra 2022 pricestovala PKF – Prague Philharmonia, o deň neskôr Filharmonický orchester Monte Carlo.

Nie sú žiadnymi nováčikmi v bratislavskom festivalovom prostredí (takých sa, žiaľ, v tomto ročníku v kategórii orchestrov nedočkáme), no s oboma sa náš divák stretá opätovne rád, lebo nesú punc kvality. PKF – Prague Philharmonia, ktorá je dieťaťom nezabudnuteľného Jiřího Bělohlávka (pod pôvodným názvom Pražská komorní filharmonie ju založil v roku 1994 a v sezóne 2003/2004 bol aj umeleckým riaditeľom Slovenskej filharmónie), sa na pódium Reduty postavila už po piatykrát. V súčasnosti stojí na jej čele takisto bývalý šéfdirigent SF Emmanuel Villaume. Na bratislavskom koncerte držal taktovku v rukách tridsaťročný Poliak Dawid Runtz, v súčasnosti šéfdirigent Záhrebskej filharmónie.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2022, Dawid Runtz, PKF – Prague Philharmonia, foto: Alexander Trizuljak / SF

Sympatickým gestom hosťov bolo naštudovanie skladby Allegro sinfonico od slovenského dirigenta, skladateľa a pedagóga Ľudovíta Rajtera. Približne šesťminútové dielo skomponoval ako osemdesiatročný na objednávku žilinského Štátneho komorného orchestra, takže komornejšie obsadená Pražská filharmónia nielenže mala všetky predpoklady oživiť kultivovanú a formovo prehľadnú poetiku diela, ale v opojnom toku dominujúcich sláčikov a precíznej hre ostatných sekcií učiniť zadosť elegantnosti opusu s prekvapivo úsečným záverom.

Prečítajte si tiež:
Recenzie BHS 2022

Francúzsko-belgická violončelistka Camille Thomas, okrem iných ocenení víťazka bratislavského, resp. medzinárodného New talentu z roku 2014, sa predstavila v Koncerte pre violončelo a orchester a mol, op. 129 od Roberta Schumanna. V tejto kompozícii nemá sólista „oddychové“ miesto, violončelo kreslí neustále dominantné melodické linky, dialogicky komunikuje s orchestrom, pričom schumannovskú romantiku dopĺňajú náročné technické finesy. Camille Thomas je vysoko emotívnou umelkyňou, čo popri farbení tónu a precíznom vyhraní všetkých ozdôb partu, dáva najavo aj mimickou výpoveďou.

Pripravila si dokonca až dva prídavky. Ešte predtým ako sa rozlúčila sólovo, akousi modlitbou za mier (autora sa mi z jej príhovoru nepodarilo zachytiť), pripravila si s orchestrom temperamentnú a virtuózne koncipovanú Hungarian Rhapsody, op. 69 od pražského rodáka Davida Poppera. Téma mu bola blízka, lebo vyučoval a umelecky pôsobil aj v Budapešti.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2022, Camille Thomas, Dawid Runtz, PKF – Prague Philharmonia, foto: Alexander Trizuljak / SF

Dirigent Dawid Runtz ukázal svoj talent tiež v druhej polovici večera, zameranej na tvorivý odkaz Felixa Mendelssohna Bartholdyho. V koncertnej predohre Hebridy, podnietenej skladateľovým pobytom v Škótsku, vyzdvihol pre ňu typickú zvukomalebnosť a odraz tajomnosti prírody.

Symfónii č.4 A dur, op. 90 Talianskej vtisol už v úvodných taktoch pravú južanskú atmosféru. V koncepcii sa mohol oprieť o technickú vyspelosť a výrazovú mnohotvárnosť orchestra (vrátane výborne disponovaných hráčov na drevené dychové nástroje), takže dielo ako celok obsiahlo partitúrou daný kolorit, melodiku u rytmiku. Dawid Runtz vo svojom veku stojí stále ešte na prahu kariéry, no jeho talent a muzikálnosť mu budú aj naďalej otvárať brány koncertných a operných domov.

Po siedmich rokoch od strhujúceho predvedenia Rossiniho Stabat Mater, s medzičasom zosnulým Gianluigim Gelmettim, zavítal do Bratislavy opäť Filharmonický orchester Monte Carlo. Od roku 2016 stojí na jeho čele japonský dirigent Kazuki Yamada, ktorý sa so svojím telesom a ukrajinským huslistom Valeriym Sokolovom predstavil na BHS dramaturgicky tradičným, no strhujúco interpretovaným programom.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2022, Kazuki Yamada, Filharmonický orchester Monte Carlo, foto: Ján Lukáš / SF

Už koncertná predohra Rímsky karneval, op. 9 od Hectora Berlioza nenechala nikoho na pochybách, že z Monackého kniežatstva prichádzajúce teleso je v každej nástrojovej sekcii príkladne vybavené. Z hry pod Yamadovou taktovkou sálal zvukový lesk, strhujúca rytmika a plné výrazové nasadenie.

Lahôdkou večera sa stal populárny Koncert pre husle a orchester D dur, op.35 od Piotra Iľjiča Čajkovského v podaní charkovského rodáka a vo svetových metropolách vyškoleného Valeriya Sokolova. Navonok skôr introvertne pôsobiaci umelec rozohral obrovskú paletu svojich daností či už vo fenomenálnej technike (bravúra v najrýchlejších pasážach), presnej intonácii, alebo v dynamickej výstavbe, nadväzujúcej na plastickosť orchestra v najnižších, priam pavučinových zvukových hladinách.

V rovnocennom tvorivom partnerstve s filharmonikmi a dirigentom Kazukim Yamadom dostávala každá z troch viet pravú esenciu virtuozity každého druhu. V optimálnej rovnováhe s tokom lyrických melodických liniek (fascinujúce pianissimá sólistu i orchestra najmä v 2. vete Canzonetta – andante) sa Sokolov stotožňoval s každým taktom partu, aby vo finále Allegro vivacissimo priam explodoval kombináciou technickej bravúry s originálnym koloritom diela. Bol to romantik Čajkovskij bez zrnka „cukru“ navyše. Zhodne u sólistu i v orchestri.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2022, Kazuki Yamada, Filharmonický orchester Monte Carlo, Valeriy Sokolov, foto: Ján Lukáš / SF

Filharmonický orchester Monte Carlo po prestávke uviedol Symfóniu č. 9 e mol, op. 95 Z nového sveta od Antonína Dvořáka. Pravdepodobne medzinárodné obsadenie ansámblu, plus japonský dirigent, odpovedali na zaujímavú tému, naznačenú autorom textu Andrejom Šubom v bulletine, či nesie hudobná poetika „Novosvetskej“ zreteľnejšie americké črty. Dali za pravdu úsudku Leonarda Bernsteina, že Dvořákova hudba je vo svojej podstate česká. Žiada sa azda dodať – a obľúbenosť kompozície po celom svete to potvrdzuje – že česká a kozmopolitná zároveň.

Kazuki Yamada má so svojím telesom vybudovaný úzky vzťah, takže štyri vety symfónie tiekli vo svojej diferencovanosti motívov a tém akoby samozrejme. Ten navonok klamlivý pocit samozrejmosti je však výsadou mravčej práce a dôvery medzi dirigentom s orchestrom. V kreovaní základnej koncepcie i v detailoch. Dosiahnuteľný je vďaka vysokým kvalitám telesa vo všetkých nástrojových skupinách (a pochopiteľne individuálnych schopnostiach hráčov), kde nezaznelo jediné zaváhanie v technike, intonácii, či súhre.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2022, Kazuki Yamada, Filharmonický orchester Monte Carlo, foto: Ján Lukáš / SF

Tak ako s impozantným kovovým leskom zneli fanfáry, rovnako tklivo sa niesol jemný zvuk sláčikov a rozvíjala sa rytmika v premennej atmosfére jednotlivých viet. Po doznení skladby Kazuki Yamada akoby na desať sekúnd skamenel. A publikum s ním. Až potom zaznela búrka plne oprávnených ovácií. Prvý vrchol aktuálneho ročníka máme teda za sebou.

Malá poznámka pod čiarou. Týka sa životopisnej časti bulletinov. Asi málokto má k dispozícii reprezentatívnu publikáciu, vydanú k 55. výročiu Bratislavských hudobných slávností, kde sa nachádza tiež súpis všetkých do roku 2019 účinkujúcich telies i sólistov. Preto by nebolo od veci, pod curriculum vitae na danom koncerte vystupujúcich umelcov (telies), pridať minimálne informáciu či ide o festivalový debut. Ešte lepšie, v ktorých rokoch sme dotyčné subjekty v Bratislave privítali. Je to ozaj len maličká práce navyše.

Autor: Pavel Unger

písané z koncertu 25. a 26. 9. 2022

PKF – Prague Philharmonia
Bratislavské hudobné slávnosti 2022
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
25. septembra 2022

PKF – Prague Philharmonia
Dawid Runtz
, dirigent
Camille Thomas, violončelo

Ľudovít Rajter: Allegro sinfonico
Robert Schumann: Koncert pre violončelo a orchester a mol, op. 129
Felix Mendelssohn Bartholdy: Hebridy, koncertná predohra, op. 26
Felix Mendelssohn Bartholdy: Symfónia č. 4, op. 90 Talianska

Filharmonický orchester Monte Carlo
Bratislavské hudobné slávnosti 2022
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
26. septembra 2022

Filharmonický orchester Monte Carlo
Kazuki Yamada
, dirigent
Valeriy Sokolov, husle

Hector Berlioz: Rímsky karneval, koncertná predohra, op. 9
Piotr Iľjič Čajkovskij: Koncert pre husle a orchester D dur, op. 35
Antonín Dvořák: Symfónia č. 9 e mol, op. 95 Z nového sveta

www.bhsfestival.sk

Archív Bratislavské hudobné slávnosti

Recenzie BHS 2022

Zdieľať:

O autorovi

Pavel Unger
operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.

Videozáznam tlačovej konferencie Národného divadla Košice k sezóne 2023/2024