BHS 2022: Slovenská filharmónia s lesným rohom v hlavnej úlohe

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Dostať sa v priebehu dvoch týždňov Bratislavských hudobných slávností do priamej umeleckej konfrontácie s poprednými zahraničnými orchestrami až trikrát, je pre Slovenskú filharmóniu výzvou i motiváciou. Náplň a obsadenie druhého z trojice koncertov rezidenčného festivalového telesa sa zrodila s istým časovým odstupom od zverejnenia programu.

Dôvodom bola, v súvislosti s ruským vojenským útokom na ukrajinskú suverenitu, potrebná zmena dirigenta a pravdepodobne zároveň aj dramaturgie. Voľba napokon padla na šéfdirigenta Brucknerovho orchestra z rakúskeho Linzu (ansámbel poznáme z mnohých hosťovaní na BHS, aj pod taktovkou bývalého dlhoročného šéfdirigenta Dennisa Russella Daviesa, momentálne stojaceho na čele Brnianskej filharmónie) Mníchovčana Markusa Poschnera. Išlo o debut na bratislavskom festivale. Poschner je medzinárodne uznávanou osobnosťou, rozdeľujúcou svoju činnosť medzi koncertné sály a operné domy. Veľkú priazeň kritiky si vyslúžil pohotovým záskokom vo Wagnerovom Tristanovi a Izolde na otváracej premiére tohtoročného Bayreuthského festivalu.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2022, Markus Poschner, Slovenská filharmónia, foto: Alexander Trizuljak / SF

Na nemeckej vlne sa niesol aj program nedeľného koncertu (2. 10. 2022), akoby šitý na mieru dirigenta. Zároveň otvoril priestor fenomenálnemu českému sólistovi, hráčovi na lesnom rohu, Radkovi Baborákovi. Večer otvorila predohra Egmont, op.84 od Ludwiga van Beethovena. Zatiaľ čo scénická hudba ku Goetheho dráme z pera majstra viedenského klasicizmu sa neujala, jej impozantne skomponované prvé číslo otvára na relatívne malej ploche schopnosť v tónoch namaľovať obsažný obraz. V štýlovom duchu, s náležitými akcentmi na drámu, vášeň a apoteózu v závere, ho oživil s našimi filharmonikmi Markus Poschner.

Prečítajte si tiež:
Bratislavské hudobné slávnosti 2022 bravúrne otvorila Slovenská filharmónia s Danielom Raiskinom
Slovenské piesne na BHS boli výborným nápadom dramaturgie
BHS 2022: Prvý zahraničný orchester prišiel z Prahy, prvý vrchol pripravilo Monte Carlo
Recenzie BHS 2022

Inštrumentálnych koncertov, napísaných pre lesný roh ako sólový nástroj, nenachádzame v hudobnej literatúre príliš veľa (Mozart ich zanechal viacero, písal ich Weber, Glièr, Hindemith, Richard Strauss dva, Robert Schumann dokonca pre štyri horny, Britten ho používa v Serenáde pre tenor, lesný roh a sláčikový orchester), takže z toho hľadiska je aj zastúpenie sólových hornistov v histórii BHS skromnejšie. No týka sa to len kvantity.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2022, Radek Baborák, Markus Poschner, Slovenská filharmónia, foto: Alexander Trizuljak / SF

Radek Baborák je dnes medzinárodnou kapacitou a za pozornosť stojí (žiaľ, v bulletine to nenájdeme), že na začiatku jeho kariéry bol zisk laureátskeho titulu na Medzinárodnej tribúne mladých interpretov 1993 (neskôr New Talent), ktoré si vydobyl v sedemnástich rokoch. Vtedy hral tiež Richarda Straussa, avšak jeho 1.koncert pre lesný roh a orchester. Teraz, už nie ako šokujúci talent z konzervatória, ale z pozície svetovej osobnosti (stále skromnej a sympatickej), odhalil virtuózne, výrazové, farebné a dynamické možnosti nástroja v Koncerte pre lesný roh a orchester č.2 Es dur od Richarda Straussa.

Ide o dielo azda nie celkom typické straussovsky rafinovanou farebnosťou inštrumentácie, vzniklo keď mal autor 79 rokov na pamiatku otcovi, no so znalosťou majstra umožňujúce sólistovi odhaliť všetko, čo tóny lesného rohu vedia vyčariť. A Radek Baborák ho predniesol tak, že Richard Strauss, alebo Karl Böhm, ktorý v roku 1943 dirigoval na Salzburskom festivale premiéru, by boli nemenej nadšení ako bratislavské publikum.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2022, Markus Poschner, Slovenská filharmónia, foto: Alexander Trizuljak / SF

Ako prídavok predniesol sólista modlitbu Kaddish od Leva Kogana a venoval ju Ukrajine. Jej meditatívna atmosféra a jemné dynamické nuansy (aj pavučinové pianissimá vie vymodelovať lesný roh) zatajovali dych návštevníkov koncertu.

Prečítajte si tiež:
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu s dirigentom Ondrejom Lenárdom a huslistom Jurajom Čižmarovičom na BHS 2022
Budapeštiansky festivalový orchester šokoval na BHS pikantnými prekvapeniami
Česká filharmónia so šéfdirigentom Semyonom Bychkovom a huslistkou Lisou Batiashvili na BHS
Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia s dirigentom Jurajom Valčuhom a klaviristom Behzodom Abduraimovom na BHS
Recenzie BHS 2022

V druhej časti večera sa Slovenská filharmónia predstavila v Symfónii č. 4 e mol, op. 98 od Johannesa Brahmsa. Markus Poschner ju vystaval na základe dôslednej a nespochybniteľnej analýzy (dirigoval bez partitúry, čo však nie je podstatné), rešpektujúcej mohutnosť diela ako celku, ale aj náladové vlnenia jednotlivých viet. V Allegro non troppo 1. vety rozvinul široký tok baladickej melodiky v kontraste s fanfárovou témou. Andante moderato malo vrúcnosť a farebnosť, sláčikové a drevené dychové nástroje (aj plechové, hoci chúlostivá pasáž lesných rohov mala isté rezervy) rozvíjali hru s výrazovým nasadením.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2022, Markus Poschner, Slovenská filharmónia, foto: Alexander Trizuljak / SF

Po energickom scherze Allegro giocoso nastalo vyvrcholenie v záverečnej štvrtej vete Allegro energico e passionato. Samotný jej názov evokuje náladovú rovinu rozsiahleho finále, ktoré skrýva skladateľovo majstrovské narábanie s témou a jej početnými variáciami. Hoci na počutie môže vyvolať dojem, že hudobný prúd sa valí akosi „samozrejme“, v zápise je zašifrovaných toľko zmysluplných, na seba nadväzujúcich a zároveň inštrumentačne kontrastných postupov, že zosúladiť nástrojové skupiny do uceleného gradačného tvaru je ozaj náročnou previerkou interpretov.

Markus Poschner so Slovenskou filharmóniou si porozumeli, dirigent ju podnietil ku koncentrovanej, technicky kvalitnej, v dynamike a tempách diferencovanej hre. Bratislavské hudobné slávnosti sa prehupli do druhej polovice. Zatiaľ svoje poslanie vyvolať v slovenskej metropole dva sviatočné týždne  57. ročník bezpochyby napĺňa. Navyše, účinkujúci sa stretávajú s vyspelým publikom, ktoré vie náležite oceniť špičkové výkony a (nerád by som to predčasne zakríkol) nestrápňuje sa potleskami po jednotlivých vetách.

Autor: Pavel Unger

písané z koncertu 2. 10. 2022

Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor
Bratislavské hudobné slávnosti 2022
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
2. októbra 2022

Slovenská filharmónia
Markus Poschner, dirigent
Radek Baborák, lesný roh

Ludwig van Beethoven: Egmont, predohra, op. 84
Richard Strauss: Koncert pre lesný roh a orchester č. 2 Es dur
Johannes Brahms: Symfónia č. 4 e mol, op. 98

www.bhsfestival.sk

Archív Bratislavské hudobné slávnosti

Recenzie BHS 2022

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár