Bratislavský organový festival prebieha v piatom roku existencie (28. júna – 10. júla), uprostred teplého leta a ukončenia presýtenej koncertnej sezóny. V jeho rámci už boli dva koncerty v Bratislave, jeden (po prvý raz) dokonca v Pezinku (3. júla), v Kapucínskom kostole Najsvätejšej Trojice. Je to prvý raz ponuka festivalu i za hranice hlavného mesta, prípadne pozvánka pre mimobratislavských záujemcov na návštevu ďalších koncertov festivalu.
Čaká nás totiž ešte záverečný koncert, ktorý – kvôli zasadnutiam Rady Európskej únie – sa nekoná v Redute: nuž, úvodný bol v Hudobnej sieni Bratislavského hradu (28. júna), ďalší vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu (5. júna), tretí koncert sa konal vo Veľkom evanjelickom kostole (7. júna) a napokon záverečný bude v Katedrále sv. Martina (10. júla).
Hlavným organizátorom Bratislavského organového festivalu je Občianske združenie ORGANYzácia, spoluorganizátormi sú Slovenské národné múzeum – Historické múzeum, Rozhlas a televízia Slovenska i Kláštor kapucínov v Pezinku. Dramaturgom podujatia je popredný slovenský organista Marek Vrábel. (pozn. red.: o programe Bratislavského organového festivalu sme písali TU…)
Z doposiaľ realizovaných koncertov vyberám druhý, ktorý sa konal pod lákavým heslom „Organ Goes Pop“ (čiastočne nazvaný podľa slov piesne Hugha Granta, čiastočne vyjadrujúci zámer interpretky – virtuózky Kateřiny Chrobokovej, ktorá spája vo svojom repertoári klasickú organovú interpretáciu s vlastnou tvorbou). Kompozično-vokálnu tvár predstavila mladá, pôvabná, zjavom extravagantná organistka z Brna už pod menom KATT.

Kateřina Chroboková / KATT,
foto: Michal Lukáč
Ako organistka a čembalistka je však Kateřina Chroboková absolventkou organovej hry a čembala na ostravskom konzervatóriu a JAMU v Brne, na holandskej Škole umenia v Utrechte, inštitútu v belgickom Leuvene a Schole cantorum v Basileji. Jej veľkému hudobnému talentu však nestačí len tradičný klasický organový repertoár. Túži sa vyjadriť interpretáciou nielen na veľkom klasickom organe (vo Veľkom koncertnom štúdiu SR je štvormanuálový), ale autorsky (a vokálne) aj prostredníctvom vlastného digitálneho „bieleho“ organu, ktorý priviezla kvôli festivalu z Čiech do Bratislavy. Svoj autorský projekt predstavila údajne prvýkrát práve v Bratislave. (Mladá organistka nahrala debutové CD v Belgicku, za čembalové CD získala najvyššie ocenenie časopisu Diapason a najaktuálnejšie CD vydala – aj s vlastnými duchovnými skladbami – pod názvom Veni Sancte Spiritus v Supraphone).
Kateřina – KATT – okrem nepochybnej virtuozity v „klasickom“ repertoári (Bach, Pärt, Messiaen) prekvapila divákov a poslucháčov už pri príchode na pódium efektným zjavom, oblečením, sviežosťou – a následne tým, že po nástupe na scénu odhodila vysoké lodičky a celý koncert odohrala bosými nohami. V prípade organových pedálov a ich ovládania to zaiste nie je maličkosť. V druhej polovici programu vyžila bosé nohy zasa na manipuláciu s perkusiami – v danom prípade sadou strieborných omšových zvončekov, ktoré ovládala pravou nohou.

Kateřina Chroboková / KATT,
foto: Michal Lukáč
Kateřina Chroboková v úvode koncertu sa najprv predstavila ako organová virtuózka. Vynikajúcim spôsobom zahrala známu, mimoriadne efektnú, ale aj náročnú Bachovu Toccatu a fúgu d mol BWV 565. V priam „diabolskom“ tempe zaznelo toto známe, pritom mimoriadne náročné Bachovo dielo, čím Chroboková naznačila veľa zo svojho nespútaného temperamentu, ktorý akoby nepoznal oddych (predsa len trochu žiaduci medzi jednotlivými cezúrami a témami Bachovho veľkolepého opusu). Napriek allegrovemu tempu a demonštratívne virtuóznemu podaniu Bacha, „nepadol“ Chrobokovej ani jeden tón pod hrací „pult“, ale každý zaznel individuálne a čisto. Podobne jasne vyzneli aj všetky témy Bachovej nádherne logicky vystavanej skladby. Nasledujúca kompozícia – „Pari Intervallo“ bola od súčasného „guru“ hudby 20. storočia: Arvo Pärta. Vyznela v úplne odlišnej, rozjímavej, meditatívnej nálade, predelenej kompozičnými nádychmi a výdychmi, jasne naznačenými už taktovými „čiarami“.

Kateřina Chroboková / KATT,
foto: Michal Lukáč
Blok vlastných skladieb otvorila KATT veľmi vkusne nadväzujúcou vlastnou duchovnou skladbou na starosloviensky text „Bogorodice Djevo“. Bola to quasi konkluzíva hudobnej atmosféry prvej časti programu. Tu sa KATT prejavila aj ako speváčka. Svoj hlas neštylizuje do umelého prejavu. Vokálny tón tvorí prsným registrom. Hlasom i hudbou tak postupne prešla do sveta popu – aj keď nie mainstreamového, ale „industriálneho“ (ako sa o. i. píše v jej profile). Po staroslovienskom textovom úvode však využívala najmä angličtinu. V závere autorského bloku sa vrátila k staročeskému chorálu – hudobnou i textovou variáciou.
Je to aj autorsky a vokálne neobyčajne dynamická umelkyňa, ktorú temperament niekedy zvádza dokonca na pohybové variácie – akoby modlitbu so spätými rukami. Hrá celým telom a pritom je svojou dušou, celým hudobným prejavom (i moderným zjavom) predstaviteľkou mladej ženy 21. storočia. Nakoľko jej biely organ má nasamplované zvuky organov z celého sveta i vlastné špecifické elektroakustické záznamy a efekty, mohli sme v autorských skladbách počuť aspoň rytmicky znejúce strieborne údery na kovadlinu (z kováčskej dielne), ktoré si sama nahrala pri svojich potulkách prírodou. Zrejme je očarená celým zvučiacim farebno-zázračným svetom, ktorý ju obklopuje, bez nánosov rokov a ich ťažoby. Všetko krásne zo života sa snaží vložiť do hudby, ktorá však neznie sentimentálne, ale citlivo.

Kateřina Chroboková / KATT,
foto: Michal Lukáč
Blízkosť k svetu prírody a oduševnenosti demonštrovala Kateřina Chroboková ako organistka aj v ďalšej časti koncertu – ukážkou z hudby francúzskeho organového skladateľa, ospevovateľa spevu vtákov i zázraku viery – Oliviera Messiaena. Zahrala jeho „Priére aprés la Communion“, skladbu, zaobalenú do impresionistického svetla a menlivosti nálad. Interpretovala ju na veľkom organe rozhlasového štúdia, pričom mala precízne a efektne rozozvučané registre, náležiace francúzskej hudbe 20. storočia (a špecificky O. Messiaenovi).
Výber z vlastnej kompozície KATT zaznel ešte raz pod názvom „Inside the Apple“, kde boli aj zvlášť krásne úseky, venované matke, moravskej krajine, jej histórii (Slavkov) a Duchu Svätému (Veni Sancte Spiritus). V tomto výbere z vlastného cyklu sa v minimalistickom kompozičnom štýle autorkina expresivita zjemnila, očistila, zjednodušila a dostala „na dreň, dovnútra“ podstaty. Slovne i hudobne demonštrovala zvlášť náklonnosť k viere. Na záver opäť zazneli strieborné perkusie – zvončeky, ako jemný odkaz na omšový svet.

Koncert Kateřiny Chrobokovej / KATT, organ KATT,
foto: Michal Lukáč

Kateřina Chroboková / KATT,
foto: Michal Lukáč
Nad hudbou KATT netreba veľmi teoretizovať: iba sa jej oddať počúvaním a vnímať zázračný talent mnohostrannej osobnosti. Okrem prídavku na malom bielom organe – vlastnej skladbičky na detskú modlitbu, ktorú sa, vraj, modlievala s babičkou („Anjeličku, môj strážničku…“), zaznela vo finále koncertu hudba veľká ako baroková katedrála: Bachova Tocca d mol „Dorická“ BWB 538. V nej demonštrovala už nie KATT, ale Kateřina Chroboková opäť nadvládu nad veľkým koncertným organom, ktorý jej svojou náročnosťou, zložitosťou i možnosťou farebných a dynamických efektov nerobí žiadne problémy (ani pri hre „naboso“). Je to vskutku „organová primadona assoluta“.
Autor: Terézia Ursínyová
recenzia z koncertu 5. júla 2016 v rámci festivalu Bratislavské organové dni 2016
ORGAN GOES POP
Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu
5. júla 2016
Kateřina Chroboková / KATT – elektronický organ a spev (ČR)
program koncertu
Johann Sebastian Bach (1685–1750): Tokáta a fúga d mol BWV 565
Arvo Pärt (1935): Pari Intervallo
KATT (1977): Bogorodice Djevo
Olivier Messiaen (1908–1992): Prière après la Communion
KATT: Inside the Apple (výber)
Earth – This Day – My Mother – Faraway – Slavkof – Veni Sancte Spiritus
Johann Sebastian Bach: Tokáta d mol „Dórická“ BWV 538
fotogaléria
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.