Bulhari to vedia

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Veľvyslanectvo Bulharskej republiky a Bulharský kultúrny inštitút zorganizovali (4. 4. 2017) podujatie, ktorým oslovili priaznivcov opery. Konalo sa vo Dvorane Ministerstva kultúry SR na počesť 45. výročia založenia Bulharského kultúrneho inštitútu v Bratislave a 10. výročia vstupu Bulharskej republiky do Európskej únie.

Po prejavoch riaditeľky inštitútu, zástupcu BR v EÚ, bulharskej veľvyslankyne na Slovensku a ministra kultúry BR nasledoval kultúrny program venovaný pamiatke veľkej bulharskej sopranistky Geny Dimitrovovej (1941 – 2005). Na paneloch sme si mohli prezrieť 22 veľkých fotografií dokumentujúcich jej medzinárodnú kariéru, ktorá vrcholila v 80. a 90. rokoch minulého storočia.

Gena Dimitrova, (1941 – 2005)

Najviac fotiek patrilo jej vychytenej úlohy princeznej Turandot z rovnomennej Pucciniho opery, fotografie ju snímali z veľkých festivalových podujatí (Verona, Salzburg, Macerata) i najvýznamnejších operných domov a na niektorých ju sprevádzali ozajstné osobnosti operného sveta (Boris Christov, Luciano Pavarotti, Franco Zeffirelli). Speváčku sme mali možnosť počuť v SND pri zájazde Sofijskej národnej opery v roku 1978 (ako Elizabettu v Donovi Carlosovi)  a pri jednej z mojich posledných návštev Viedenskej štátnej opery som sa kochal jej predvedením Turandot (po boku Franca Bonisolliho). Dimitrova sa venovala aj pedagogickej činnosti.

V časoch kedy k nám chodievali operní speváci takmer výlučne na základe kultúrnych dohôd medzi socialistickými krajinami, sme sa vždy tešili na bulharských operných umelcov, ktorí (hoci s istými špecifikami, napríklad väčšou expresivitou prejavu) pre nás predstavovali vzorový interpretačný štýl talianskej opery. V spomienkach mi zostávajú ako hostia v SND Galina Savova, Stevka Evstatieva, Anna Tomova-Sintow, mezzosopranistky Margarita Lilova, Alexandrina Milčeva, tenoristi Dimiter Uzunov a Nikola Nikolov, basisti Nikola Gjaurov a Nikola Gjuzelev. Ak by sme išli ďalej do histórie, ukázalo by sa, že aj náš prvý slovenský tenor Janko Blaho sa školil u Bulharky (Kristiny Morfovej). Na trestuhodne zaniknutom festivale Zvolenské hry zámocké boli najmä v ich prvom desaťročí existencie ozdobou tiež bulharskí umelci (Angelakova, Mazdrakova, Trojeva, Popov). Teraz sme si na koncerte vypočuli troch nasledovníkov veľkých bulharských operných umelcov zo strednej a mladej generácie. Repertoár potvrdil orientáciu Bulharov na taliansky repertoár, keď z deviatich čísel iba Glinkova ária Susanina narúšala homogenitu. Počuli sme päť ukážok z Verdiho opier, áriu z Belliniho Námesačnej a dve veristické čísla (Cilea, Mascagni).

Operný koncert pri príležitosti 10. výročia vstupu Bulharskej republiky do Európskej únie, 2017,
Bayasgalan Dashnyam,
foto: Dimitar Sotirov

Operný koncert pri príležitosti 10. výročia vstupu Bulharskej republiky do Európskej únie, 2017,
Bozhidar Bozhkilov,
foto: Dimitar Sotirov

K verizmu aj interpretačne mala blízo v Bulharsku naturalizovaná Mongolka Bayasgalan Dashnyam, čo dokázala v árii Santuzzy i vo vstupnej árii Adriany Lecouvreur. Kým prvú z nich interpretovala čisto veristicky a expresívne, v jemnom pradive Cileovej hudby sa pokúšala o dynamicky nuansované spievanie. Už tu sa vo výškach jej objemný tón javil ako príliš široký, spievaný vo fortissime a pri interpretácii Odabelly z Verdiho Attilu aj nie celkom intonačne čistý. Gestikou pripomínala ozajstnú divu parížskej Comedie Francaise spred pár storočí. Len 23-ročný basista Božidar Božkilov je len sa samom prahu svojej umeleckej dráhy, ktorá môže byť sľubná. Jeho hlas má vo farbe čosi bližšie ku Christovovi než ku Gjaurovovi, no ešte mu chýba plynulosť spevu prvého z jeho vzorov. Výkon však treba hodnotiť pozitívne, a to najmä v troch „talianskych“ číslach – precítene zaspievanej árii Fiesca, v cavatíne i cabalette Rodolfa z Belliniho Námesačnej i vo veľkom duete Guardiana a Leonóry zo Sily osudu, kde už sem-tam bolo cítiť únavu. Trocha menej pôsobivo vyznela ária Susanina „Čuju pravdu“, ktorú aj klavirista hnal v príliš rýchlom tempe. Nesporným esom v trojici účinkujúcich bola sopranistka Gabriela Georgieva v troch ukážkach Verdiho diel. Je to vyzretá umelkyňa spievajúca suverénne a schopná si poradiť s každým náročným miestom speváckych partov. Hoci je v podstate dramatickým sopránom, dokáže spievať aj lyricky, ovláda nuanse interpretácie napríklad narábaním s crescendom a decrescendom (najviac z známom Pace, pace zo Sily osudu). Namiesto ohlasovanej árie Abigail odspievala krkolomnú vstupnú áriu Lady Macbet, pri ktorej dokázala, že dramatickosť prejavu je jej takisto blízka ako lyrickosť v predtým spomínanom hudobnom čísle. Ataky na vražednú vysokú polohu jej nerobia problém a ani nepôsobia forsírovane.

Operný koncert pri príležitosti 10. výročia vstupu Bulharskej republiky do Európskej únie, 2017,
Gabriela Georgieva,
foto: Dimitar Sotirov

Operný koncert pri príležitosti 10. výročia vstupu Bulharskej republiky do Európskej únie, 2017,
foto: Dimitar Sotirov

Celkovo mal koncert veľmi dobrú úroveň. Jedinou otázkou je, ako by zneli hlasy v prostredí, na aké sme sluchovo naladení. Umenie účinkujúcich to však nijako neznižuje.

Autor: Vladimír Blaho

písané z koncertu 4. apríla 2017

Koncert pri príležitosti 10. výročia vstupu Bulharskej republiky do Európskej únie
Dvorana, Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
4. apríla 2017
Bayasgalan Dashnyam, soprán
Gabriela Georgieva, soprán
Bozhidar Bozhkilov, bas

program koncertu

Francesco Cilea: ária Adriany z opery Adriana Lecouvreur
Bayasgalan Dashnyam
Giuseppe Verdi: ária Leonory z opery Sila osudu
Gabriela Georgieva
Giuseppe Verdi: ária Fiesca z opery Simon Boccanegra
Bozhidar Bozhkilov
Pietro Mascagni: ária Santuzzy z opery Cavalleria Rusticana
Bayasgalan Dashnyam
Vincenzo Bellini: ária Rudolfa z opery Námesačná
Bozhidar Bozhkilov
Giuseppe Verdi: ária Lady Macbeth z opery Macbeth
Gabriela Georgieva
Michail Glinka: ária Susanina z opery Ivan Susanin
Bozhidar Bozhkilov
Giuseppe Verdi: ária Odabelly z opery Attila
Bayasgalan Dashnyam
Giuseppe Verdi: duet Padre Guardiana a Leonory z opery Sila osudu
Gabriela Georgieva, Bozhidar Bozhkilov

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár