Callas mala pred ňou strach. Kráľovná vlkov Virginia Zeani

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Tón je vlas na parochni menom hudba. S veľkou úctou ju prečesávala italo-rumunská diva Virginia Zeani, ktorá 21. októbra 2020 sfúkne na pomyselnej torte života 95 sviečok. Hrebeňom v jej rukách bol skvostný soprán atakujúci mladodramatické krupobitie. Kedy ju sprevádzali vlky a prečo sa v detstve bála činžiakov?

Podeliť sa o dobrú myšlienku, to je ako rozdávať chlieb. Pravdaže, duchovný. Z rímskych zvitkov sa nám zachovalo aj toto: Etiam capillus unus habet umbram suam. Jediný vlas má svoj tieň. Každá, i najmenšia banalita, má svoju príčinu a následok. Keď Stvoriteľ daroval tieň obyčajnému chĺpku, znamená to, že naň myslel. Boh je detailista. A vesmír je perfekcia.

Z transylvánskej dedinky Solovăstru, v minulosti známej náleziskami soli, Virginia Zeani prišla osoliť veľa operných gurmánskych chodov vrátane tých v La Scale. Kde táto deväťdesiatpäťročná brunetka s črtami tváre evokujúcimi Caballé a z profilu dokonca aj Callas, čerpá recept na belcanto?

Virginiu Zeani omladzuje hudba. Zdroj: wikipedia.org

Smaragdový soprán

„Keď fajčíš cigaretu, dym vychádza z tvojich úst a každý fajčiar vie, ako z neho vyrobiť dymové krúžky. Spievajte s týmto pocitom. Cigaretový dym kreslí slová, ktoré môžete čítať vo vzduchu.“ zdôverila sa pre portál Despre Opera a hlavou sa jej možno premietal kaleidoskop spomienok na takmer tridsaťročnú pedagogickú kariéru na americkej Indiana University. Aj tieto nekonvenčné slová o opernej cigaretke si z úst Virginie Zeani vypočuli jej zverenkyne Vivica Genaux, Elīna Garanča či Sylvia McNair, ktoré v opernom rybníku plávajú relatívne bezpečne.

„Taká škoda, že ťa nemôžem poriadne objať! Mám o štyridsať kíl a štyridsať rokov viac, než ty.“ vzdychol si viac než šesťdesiatročný tenorový trubadúr Beniamino Gigli, keď sa po jeho boku ocitla neznáma dvadsaťštyriročná Rumunka s gaštanovými očami a smaragdovým sopránom.

Nad ich hlavami držali symbolickú ochrannú ruku, „zamarovsky“ povedané, ich veličenstvá pyramídy. V Káhire sa v roku 1950 Virginia prevtelila do Donizettiho Adiny v Nápoji lásky. Jej Nemorino, legendárny Gigli, mohol byť jej dedkom. Po umeleckej stránke aj bol.

Verdiho Traviata bola výkladnou skriňou Virginie Zeani. Zdroj: pinterest.com

Dáma s kaméliami na ilegálnom pohrebe

Vari štyristopäťdesiatkrát voňala kamélie v opernom portréte Dámy s kaméliami. Virginia Zeani, ktorej rodné meno znelo Zehan, zakliala Verdiho Violettu do drážok štúdiového gramokompletu rumunského fonografického leva Electrecord, na ktorom participuje jej nemenej známy krajan barytonista Nicolae Herlea.

Obaja kultúrni potomkovia starovekých Dákov a Rimanov si znova podali ruky pri realizácii štúdiového pásu Toscy, opäť pod krídlami Electrecordu. Len škoda, že oba fonodokumenty konzervujú hlas Zeani trochu neskoro, v čase, keď štetec v jej hrdle inklinoval k matnejším, pastóznejším farbám.

Svetlo dáva zmysel existencii tieňa. Aj utrpenie farbí plátno – životné, i to vokálne – nie práve svetlými odtieňmi. Šesť rokov pred nahrávacími sessiami Toscy z bukurešťského Electrecordu sa Virginia Zeani ocitla pod ideologickou paľbou rumunskej komunistickej polície Securitate, pretože sa v roku 1971 zúčastnila „nelegálneho“ pohrebu svojho strýka Ioana Zehana. Do dedinky Solovăstru mimo hlavného spoločenského pulzu, v ktorej bolo bežné vidieť v snehu stopy vlčích láb, zlietli stovky ľudských krídel.

Čierna a biela, svetlo a tma. Otello Dimiter Uzunov berie život Virginii Zeani v koži Desdemony. Zdroj: pinterest.com

Pohreb s hojnou účasťou odporcov režimu celebroval Alexandru Todea, tajný biskup gréckokatolíckej cirkvi, ktorú komunisti postavili extra legem. A Virginia bola pri tom.

Bála sa panelákov

Solovăstru bolo až do deviatich rokov veku jej mikrokozmom. Keď otca budúcej primadony pracovne preložili do skoro dvojmiliónovej Bukurešti, najväčším šokom pre utiahnutú vidiečanku boli poschodové domy. Veď sú to škatule! Ako môžu ľudia bývať nad sebou? Umelkyňa, ktorá vystriedala domovy v Miláne a v Ríme, aby nakoniec zakotvila na slnečnej Floride, si na prahu puberty kládla aj takéto otázky.

Vedeli ste, že latinské floridus, ktoré americkej Floride darovalo meno, znamená zakvitnutý kvetmi? Tí, ktorým nie je cudzie substantívum flos a z neho zrodené anglické flower, to určite vedia. Lotosový kvet Pucciniho Butterfly omámil deväťročnú Virginiu natoľko, že sa hneď videla v pseudojaponskom kostýme hlavnej hrdinky.

Žiadny zlomený motýľ, ale zrelá žena. Madama Butterfly očami a hlasom Virginie Zeani. Zdroj: pinterest.com

Nadšenie zvykne vyprchať ako bublinky z minerálky. Lenže Virginia pila priamo z prameňa. Áriu Un bel dì vedremo z Madama Butterfly mala v repertoári už ako trinásťročná. Duet s tenorom si chodievala zaspievať pod strechu doktora Grigoresca (jeho dcéra Adriana Lăzărescu je v Rumunsku uznávanou prekladateľkou z taliančiny a autorkou učebníc), ktorý jej zasuploval Pinkertona. Ona mala trinásť, on okolo štyridsať, ale predčasná mentálna i vokálna zrelosť Virginie rýchlo zmyla pochybnosti skeptikov, prečo spieva s dieťaťom.

Callasová, tras sa! Odsúdená na spev

„Najdôležitejšie pre dušu je vzdelanie,“ vyznala sa Zeani pred reportérmi z Despre Opera. „aby duša mohla komunikovať.“ Vzdelanie je pre dušu estéta tým, čím je jazyk pre ústa. Ústa bez jazyka sú odsúdené na mlčanie – ale Zeani bola odsúdená na spev.

Na jej stole sa filozofické knižky miešali s notami. Na konzervatórium sa nikdy nedostala. Mamka bola proti. Dospievajúca Virginia si na hodiny spevu u Lucie Anghel zarábala účinkovaním v cirkevnom zbore, pretože mama jej odmietla financovať vokálne lekcie. Neverila jej.

Virginia Zeani, zdroj foto: gramilano.com

Paradoxne, ani učiteľka v nej nevycítila eleganciu budúcej sopránovej levice, diagnostikovala ju ako mezzosoprán. Pokiaľ Callas bola tigricou, Zeani je lev.

„Virginia, ste jedným z mála sopránov, pred ktorým má moja polovička strach.“ Tieto slová patria Battistovi Meneghinimu, pragmatickému obchodníkovi, ktorý aj vo vlastnej manželke Marii Callas videl dobre zobchodovateľnú fľašu luxusného alkoholu.

Oči gréckej sopránovej amazonky sa s Rumunkou zo Solovăstru skrížili v roku 1947. Obe speváčky pricestovali do rodnej zeme opery v rovnakom roku. Vlny lomcovali parníkom smerujúcim z Ameriky do Talianska, na palube ktorého Virginii priplávala láska.

Virginia Zeani a Nicola Rossi-Lemeni v opernom sci-fi Hofmannove poviedky. Zdroj: pinterest.com

Perokresba slovami

Nie je to rétorická kudrlinka. Na palube sa prechádza bas Nicola Rossi-Lemeni, ktorý bude účinkovať vo florentskej produkcii Puritánov. Do tohto istého predstavenia dirigent Tullio Serafin obsadil Virginiu čoby alternantku za Callas – a stretnutie ohňa s vodou bolo na svete. Lemeni a Zeani, soprán a bas. Freni a Gjaurov, či na Slovensku Adriana Kohútková a Ján Galla, sú príkladmi takejto nevšednej partnersko-umeleckej konjunktúry.

Rodinný klavír vo vile Zeani na Floride, kde si Virginia od roku 2002 užíva slniečko zrelých rokov, stráži portrét jej manžela Rossi-Lemeniho s cárskou korunou Borisa Godunova. Do Ruska predsa siahali rodové korene tohto duchovného vnuka veľkého Šaľapina.

V domácej galérii dostal čestné miesto Toscaniniho obľúbený tenor z éry starých šelakových platní Aureliano Pertile. Skvelý Radamès či Cavaradossi, ktorý mal krstné meno orosené zlatom (Aurelius súvisí s adjektívom aureus) zohral v živote Virginie Zeani úlohu takmer otcovskú.

Sto plus jedna tvár Virginie Zeani v londýnskej opere Covent Garden. Zdroj: wikipedia.org

Aké posolstvo odovzdal tenorový veterán vtedy mladučkej elévke z krajiny Draculu či (neskôr) Nadie Comăneci? Pripili si z básnickej čaše talianskej dikcie. Vokálne dobre stabilizovaná Zeani si potrebovala osvojiť fraseggio – schopnosť modelovania slov z plastelíny belcanta. Odkliať kľúče od Valhally, do ktorej je dovolené vstúpiť len tým, na ktorých žmurklo nebo.

Tvár a tvar

Mravenisko diftongov, zdvojených hlások a konsonánt. Je známe, že Benátčania nemajú duplikáciu hlások príliš v krvi. Aj niektorí rodáci z talianskej Čižmy sa musia priučiť puritas dantesca, nieto ešte cudzinci. Everest frázovania Zeani pokorila s Pertileho operným horolezeckým lanom, ale šálkou inšpirácie ju pohostila aj veľká veristická spolupútnička Magda Olivero. Podľa Zeani bola špecialistkou „nie na projekciu zvuku, ale na projekciu slov“. Kadidlový dym drámy, ktorým sa opájala už francúzska tragédka Sarah Bernhardt.

Spev je čiastočne podobný ikonopisectvu. Vokálny umelec odhaľuje a zhmotňuje obraz žijúci na nebesiach, imortalizuje tvár a tvar. Obraz Traviaty, ktorý kreovala počas debutového večera v máji 1948 v Bologni, stojí na prahu umeleckých zásnub Zeani s Verdiho hudbou.

Umenie deklamácie – povinná výbava umeleckého vena Zeani. Zdroj: gramilano.com

Bolo priam neuveriteľné, že debutantka, ktorá na poslednú chvíľu vhupla do kostýmu po indisponovanej Margherite Carosio, nemala za sebou ani jednu orchestrálnu skúšku! Úlohu mala naštudovanú iba s klavírom. Dejiny v ten večer narysovali ďalší priesečník: tenorovým kolegom Virginie nebol nik iný, než Arrigo Pola. Že vám toto meno v pamäti nebliká? Aliis verbis, bol to Pavarottiho učiteľ.

Večera s veľvyslancom

Ako sa táto incognita, ktorej v rumunskom pase „kričal“ dátum narodenia 21. október 1925, ocitla pod mediteránnym nebom? Jej kroky viedol „bábkoherec čas“ (trochu zamotaný v špagátoch diplomacie).

Lebo Virginino vystúpenie na koncertíku pre Taliansku kultúrnu spoločnosť v Bukurešti nezostalo bez následkov. Cinkanie starožitným príborom a prosit s vybrúsenými pohármi bolo druhým dejstvom. Sugestívna sopranistka natoľko upútala miestneho talianskeho ambasádora, že ju pozval na večeru.

„Mami Virginia“ prezýva svoju predchodkyňu jej kompatriotka Angela Gheorghiu. Zdroj: pinterest.com

Zostať v Rumunsku bol plán A, ktorý sa vďaka intervencii diplomatov z pravlasti opery zmenil na plán B. Emigrovať neplánovala. Červenú vlajku, ktorá sa zdvíhala nad malým Parížom alias Bukurešťou, nik nebral vážne. V politickej peci to začalo nebezpečne dymiť – ale to je už alia res et alia fabula. Iný príbeh.

Láska k vlasti je prikrývkou, bez ktorej by nám bolo zima. Na Balkáne, kde sa všetky emócie znásobujú pod mikroskopom miestnej horúcej povahy, to platí do bodky. „Máme veľmi lucídny jazyk latinského pôvodu,“ poznamenáva sopranistka na adresu pre západné ucho stále neznámej rumunčiny, „a to nám pomáha generovať zvuk ľahšie, než povedzme, v nemčine.“ Zeani bola obrazom vsadeným do masívneho talianskeho (či v širšom zmysle slova, románskeho) rámu.

Tosca v zelenom. Zdroj: pinterest.com

Les nôt zo Zálesia

Z mystického Wagnera si zmerala sily s Elsou a Sentou, ako štyridsiatnička sa pod vedením Zubina Mehtu ocitla v starom Egypte s Verdiho Aidou. Vokálnu signatúru Virginie Zeani však nájdeme aj na partitúrach Verdiho rarít Alziry a Stiffelia, v ktorom „ozvučila“ postavu Liny. Najmä živý záznam z predstavenia Alziry patrí medzi desiderata diskofilov, pretože ponuka záznamov tejto z hľadiska minutáže najkratšie trvajúcej Verdiho tragédie s indiánskym nádychom je aj v dnešnej dobe riedka.

A riedke sú aj encyklopedické záznamy o pôvodom ruskej sopranistke Lýdii Lipkowskej. Práve ona roztvorila ako vejár speváčkin rozsah ešte pred jej tovaryšskou vandrovkou do Talianska.

Lýdia Lipkowska (niekedy uvádzaná s priezviskom Lipowska) (1884 – 1958) učila Virginiu Zeani aj Zenaidu Pally, zdroj: internet

Rodná Transylvánia Virginie Zeani v preklade z latinčiny znamená Zálesie. S Lipowskou sa úspešne predierala lesom nôt, ktoré Verdi a Puccini vložili do hrdla svojej Violette a Mimì. Postavám, s ktorými Zeani v roku 1953 absolvovala prvé veľké zahraničné turné po britských ostrovoch očarených z pompéznej korunovácie Alžbety II.

Vlčie hrdlá

Kde sú tie časy, keď ako dievča peši kráčala s otcom skoro tri kilometre z vlakovej stanice do rodnej dediny! Otcovi nechýbali vo vačku zápalky a sviečky, aby nimi odplašil v diaľke kňučiace vlky. Prapravnukov kapitolskej vlčice, ktorá v mytologických časoch nadájala Romula a Rema.

Balustrády antiky vítali Virginiu Zeani aj v La Scale, kde jej v roku 1956 dal zelenú Händlov Giulio Cesare. Na opernom javisku stála s kapacitami, akými boli Franco Corelli a Giulietta Simionato. Vavrín titulného héroa pripadol sólistkinej budúcej žviotnej opore Nicolovi Rossi-Lemenimu.

Zeani účinkovala s veľkými hlasmi z Pandorinej skrinky talianskej opery, medzi ktorými nemohol chýbať Giuseppe Di Stefano. Zdroj: despreopera.wordpress.com

Do roka sa mešec času naplnil. Virginia bola ozdobou svetovej premiéry Poulencovej opery Dialógy karmelitánok. Do úlohy Blanche si ju vybral sám skladateľ. Existuje pre lyrickú umelkyňu väčšia pocta? Existuje – a volá sa pamäť. Ak divák či poslucháč nezabudne na „svojho“ umelca, veští to len jedno: byť súčasťou kolektívnej spomienky nemá ďaleko k nesmrteľnosti.

Autor: Lucia Laudoniu

video

Do vašich domovov zaletí lastovička. Z rovnomennej Pucciniho opery pochádza ária o Dorettinom sne v podaní jednej z imperátoriek opery Virginie Zeani.

Úroda spoločných scénických príležitostí pre tenor a bas nie je (v porovnaní s plnými stránkami partitúr v obsadení tenor-soprán) príliš bohatá. Duet mastičkára Dulcamaru a bohatej statkárky Adiny z vidieckej komédie Nápoj lásky patrí k belcantovým šperkom. V ukážke počujeme hlasy manželského páru Virginia Zeani a Nicola Rossi-Lemeni.

Zeani je nositeľkou vysokého rumunského vyznamenania Nihil sine Deo a v rodnej krajine má aj svoj operný festival (Festivalul regal de operă Virginia Zeani). Štúdiová Traviata s rumunským obsadením “od vrchu po spodok” poteší hľadačov rarít.

Belliniovsko-donizettiovská dievčina dospela až k tejto Tosce. Štúdiová snímka z roku 1977 dokumentuje sopranistku v rokoch zrelosti spolu s veľkými rumunskými hlasmi svojej epochy.

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Lucia Laudoniu

slovenská historička, muzikologička, publicistka a výtvarníčka rumunsko-talianskeho pôvodu

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku