Caruso, Corelli, Di Stefano – tenorový trojlístok spoločne koncertuje v La Scale

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Milánske srdce opery Teatro alla Scala opäť pumpuje krv nadšenia do žíl operných priaznivcov z celého sveta. Zlatým klincom virtuálnej výstavy Caruso, Corelli, Di Stefano – Miti del canto italiano je spoločné vystúpenie tenorových kráľov, ktoré rúca hradbu času.

V roku 2021 sa s výročiami slávnych tenorov roztrhlo vrece. V apríli si milovníci belcanta pripomenuli sto rokov od narodenia tenora s violou v hrdle Franca Corelliho, máj patril storočnici jeho menej známeho spolupútnika na opernej orbite Giuseppe Zampieriho, ktorému sme venovali profilový medailón.

V júli kraľovalo tenorovej ríši centenárium sicílskeho slávika Giuseppe Di Stefana. Zlaté jablko opernej úrody, spomienková črta k stému výročiu úmrtia neapolského imperátora tenorov Enrica Carusa, spadlo na našu publicistickú pôdu začiatkom augusta.

Reťaz centénií nezostala nepovšimnutá ani v rodnej zemi mágov lyrického divadla. La Scala venovala tenorovej trojruži Caruso – Di Stefano – Corelli unikátnu virtuálnu výstavu, ktorá prináša hneď niekoľko prekvapení.

Caruso, Corelli, Di Stefano – Miti del canto italiano (Mýty talianskeho vokálneho umenia), virtuálna výstava, Teatro alla Scala, screen: Opera Slovakia

Stroj času

Pod elektronické podujatie s podtitulom Mýty talianskeho vokálneho umenia (Miti del canto italiano) sa podpísal kurátor Mattia Palma, inak tiež koordinátor magazínu La Scaly. Jeho alter ego je pozícia stredoškolského učiteľa matematiky a fyziky. Na klávesnici popredného hudobného publicistu si podávajú ruky čísla a tóny: dve ingrediencie mens musicae.

Kyberpocta trojici tenoristov dostala kontúry pod strechou Punto Rec Studio. Turínske multimediálne štúdio pripravilo virtuálny priestor, ktorý reprodukuje reálne interiéry La Scaly. Kliknutie na príslušné hotspoty je bránou, ktorá návštevníka zavedie do povestnej zamatovo-zlato-červenej divadelnej podkovy.

Caruso, Corelli, Di Stefano – Miti del canto italiano (Mýty talianskeho vokálneho umenia), virtuálna výstava, Teatro alla Scala, kurátor výstavy Mattia Palma, screen: Opera Slovakia

Priamo z kráľovskej lóže môžeme sledovať introduktívne video, v ktorom kurátor in breve rozmotáva klbko talianskeho tenorového majstrovstva (il tenorismo italiano) od osobnosti Rossiniho dvorného tenora Rubiniho cez Verdiho prvého Otella Francesca Tamagna až po neapolského divissima Carusa. V Carusovi vidí splynutie rubiniovskej romantickej nehy a Tamagnovho oloveného dela v hrdle. S latkou nastavenou Carusom si najmä na magickom solárnom kotúči gramofónu neskôr merajú sily Gigli aj Pavarotti.

Komplexný zážitok

Jazykom výstavy je taliančina, ale projekt má aj svoju anglickú mutáciu v podobe popiskov a titulkov k početným videám. Elegantným a zároveň vtipným riešením je postava čiernobieleho sprievodcu, ktorá dobre korešponduje s dobou monochromatických fotografií a nemých filmov.

Caruso, Corelli, Di Stefano – Miti del canto italiano (Mýty talianskeho vokálneho umenia), virtuálna výstava, Teatro alla Scala, screen: Opera Slovakia

Ruku k dielu úspešne priložili archívy talianskej verejnoprávnej televízie Rai Teche a fonografický gigant Warner Classics. Z dramaturgického hľadiska sa výstava člení na virtuálne sály, z ktorých každá je samostatnou prechádzkou kariérami každého z trojice umelcov spojených spoločným centenáriom. Dôraz sa kladie na účinkovanie „trojzubca“ tenorov na doskách Scaly. Návštevník sa postupne zoznamuje s ich najväčšími úlohami. Pred očami nám defilujú archívne fotografie so zvukovou ukážkou obohatené krátkou anotáciou.

Zasvätený videokomentár nie je kompilátom biografických dát. Narácia miestami zostupuje do polemickej, ba až jemne filozofickej roviny. V prípade Enrica Carusa si kurátor napríklad kladie otázku, či bol tenorom alebo barytónom. Otázkou, ktorá je a bude enigmou.

Caruso, Corelli, Di Stefano – Miti del canto italiano (Mýty talianskeho vokálneho umenia), virtuálna výstava, Teatro alla Scala, screen: Opera Slovakia

Vietor vo vreciach času

Internetového návštevníka zo slovenských a českých hudobných vôd zaujme, že Giuseppe Di Stefano spieval aj v Smetanovej Predanej neveste (pravdaže in lingua italiana) a postaral sa o úspech viacerých málo známych lyrických diel, z ktorých prvé miesto sine ulla dubitatione patrí Mascagniho orientálnej selanke Iris.

Aj Franco Corelli popri svojej životnej kreácii Calafa z Pucciniho Turandot zažiaril v polozabudnutých hrdinských opusoch, akými boli Händelov Giulio Cesare, Meyerbeerovi Hugenoti či Verdiho operné responsum na bubnovanie vojsk Risorgimenta Bitka pri Legnane.

Caruso, Corelli, Di Stefano – Miti del canto italiano (Mýty talianskeho vokálneho umenia), virtuálna výstava, Teatro alla Scala, screen: Opera Slovakia

Sprievodca ďalej podčiarkuje Corelliho koncentráciu na opery spojené s históriou starého Ríma Norma, Poliuto či Vestálka. Latinské virtus (cnosť) sa etymologicky odvodzuje od substantíva vir (muž) a Corelliho prejav bol commixtio týchto hodnôt.

Kto nemá v láske chronologické prehľady premiérových večerov jednotlivých tenorov na pôde Scaly či informácie o ich debutovej scritture, si určite príde na svoje pri kliknutí na ikonky starého televízora, kamery a gramofónu. Výstava sprístupňuje sekvencie z Carusovho nemého filmu My cousin Caruso z roku 1918, ktorý dlhodobo nie je súčasťou komerčnej distribúcie.

Caruso, Corelli, Di Stefano – Miti del canto italiano (Mýty talianskeho vokálneho umenia), virtuálna výstava, Teatro alla Scala, screen: Opera Slovakia

Caruso hrá dvojrolu amerických bratrancov talianskeho pôvodu. Prvý je oslavovaným operným sólistom, druhý neúspešným výtvarníkom. Film zachytáva legendárneho Neapolitánca v kostýme Cania vrátane jeho mimiky a gestikulácie trochu skreslenej dobovým médiom. Vzácna snímka rozhodne vyvracia mýtus o Carusovom plochom či málo plastickom herectve a patrí k tomu najlepšiemu, čo výstava ponúka.

Stretnutie bez bariér

Medzi rarity patrí aj fragmentárny záznam zo skúšky Mascagniho Cavallerie rusticany s Giuliettou Simionato z roku 1963 opäť z La Scaly. Do roly Turidda sa prevtelil Franco Corelli, Giuseppeho Di Stefana zasa sprítomňuje „strieborný kotúč“ s áriou z Pucciniho Bohémy.

Caruso, Corelli, Di Stefano – Miti del canto italiano (Mýty talianskeho vokálneho umenia), virtuálna výstava, Teatro alla Scala, kurátor výstavy Mattia Palma, screen: Opera Slovakia

Emblematické virtuálne zátišie je venované nahrávkam neapolitán, z ktorých vari každý spozná obohranú, a predsa geniálnu tému O sole mio. Vizuálny dojem zvyšujú Carusove karikatúry. Skutočný talent nikdy nie je jednostranný.

Na záver res magni momenti. „Otcovia“ výstavy talianske Ministerstvo zahraničných vecí a medzinárodnej spolupráce a Divadelné múzeum La Scaly sa postarali o technický zázrak, keď pod „hlavičkou“ Nepredstaviteľný koncert (il Concerto impossibile) zmixovali video a audiostopy tak, aby sa traja tenoroví oslávenci spoločne stretli akoby na jednom javisku. Z historického hľadiska je to nemožné, veď Di Stefano a Corelli prišli na svet v roku, v ktorom Caruso zomiera. Organizátori upravili áriu Cania z Komediantov tak, aby sekvencie každého z triády tenorov pôsobili plynulo.

Caruso, Corelli, Di Stefano – Miti del canto italiano (Mýty talianskeho vokálneho umenia), virtuálna výstava, Teatro alla Scala, screen: Opera Slovakia

Čo majú spoločné?

Technický žart je príležitosťou ad comparandum. Existuje myšlienkové cingulum, ktoré by Carusa, Di Stefana a Corelliho navždy zviazalo v mene belcanta? Majú vôbec niečo spoločné?

V prípade Carusa a Corelliho by sme našli styčné body v bronzovej vokálnej robustnosti. Di Stefanov medový a lucídny timbre však s menovanými kontrastuje ako deň a noc. Corelliho a Di Stefana spája istá hektickosť a dážď nekontrolovateľných emócií, ktorý bol technicky subtílnejšiemu Carusovi cudzí. Trojicu talianskych umelcov spája dar čistého frázovania, láska ku kráse a umelecká pokora – faktory, ktoré nie sú ničím merateľné.

Caruso, Corelli, Di Stefano – Miti del canto italiano (Mýty talianskeho vokálneho umenia), virtuálna výstava, Teatro alla Scala, screen: Opera Slovakia

Organizátori v novom projekte vidia „aktualizáciu inovatívneho ducha Enrica Carusa“, ktorý by sa ako fonografický priekopník pravdepodobne nebránil najmodernejším komunikačným platformám.

Výstava je od 2. augusta 2021 dostupná v internetovom domove La Scaly. Navštíviť ju možno online do 31. júla 2022. Vstup na elektronické podujatie pod strechou renomovaných talianskych inštitúcií je zdarma.

Pripravila: Lucia Laudoniu

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

slovenská historička, muzikologička, publicistka a výtvarníčka rumunsko-talianskeho pôvodu

Zanechajte komentár