S veľkým očakávaním sa v piatok 30. septembra 2022 otvorili brány bratislavskej Reduty, aby na pódiu Slovenskej filharmónie privítali slávnu Českú filharmóniu s jej šéfdirigentom Semoynom Bychkovom a huslistkou Lisou Batiashvili. Na programe boli ťažiskové diela svetovej literatúry Ludwiga van Beethovena a Richarda Straussa.
Podľa komentára organizátora koncertu sa účinkovanie Českej filharmónie na festivale Bratislavské hudobné slávnosti zapisuje do radu slávnostných podujatí Českej republiky v rámci predsedníctva v Rade Európy v 2. polroku 2022. Aj keď Čechov, ich kultúru a historické reálie poznáme (alebo si myslíme, že poznáme) a sme si aj po 30 rokoch veľmi blízki, vysoko oceňujem skutočnosť, že naši susedia zaradili Slovensko medzi najdôležitejších adresátov podujatí v rámci ich predsedníctva a návštevníci festivalu mohli zažiť jeden z najlepších orchestrov Európy. Naposledy tu hosťovali v roku 2018.

Na čele Českej filharmónie stál svetoznámy Semyon Bychkov, rodák z Leningradu (1952), ktorý ako 23-ročný emigroval do USA a od polovice 80. rokov žije v Európe. Dnes je už piatu sezónu šéfdirigentom Českej filharmónie, ktorá v týchto dňoch oznámila, že s Bychkovom predĺžila zmluvu do roku 2028. Podľa jeho vlastných slov je to veľmi plodné a obohacujúce partnerstvo.
Prečítajte si tiež:
• Bratislavské hudobné slávnosti 2022 bravúrne otvorila Slovenská filharmónia s Danielom Raiskinom
• Slovenské piesne na BHS boli výborným nápadom dramaturgie
• BHS 2022: Prvý zahraničný orchester prišiel z Prahy, prvý vrchol pripravilo Monte Carlo
• Recenzie BHS 2022
Na tento koncert BHS som sa úprimne tešila, pretože Bychkov bol jedným z dirigentov, ktorých som mala možnosť dlhý čas sledovať zblízka. V čase, keď som študovala a pôsobila v Paríži, bol totiž osem umeleckých sezón na čele Orchestre de Paris so sídlom v parížskej Salle Pleyel (1989 – 1998). Osud mi doprial zažiť tu opakovane basistu Petra Mikuláša, a to so špičkovými dirigentmi sveta, ako Giulini či Solti a účinkoval tam aj s Bychkovom – v Janáčkovej Glagolskej omši (1993), v koncertnej verzii Stravinského opery-oratória Oidipus Rex (1994) a v Berliozovom Faustovom prekliatí (1995). Nedávno spolupracovali aj v opere Rusalka. Bychkov sa zapísal aj do histórie Slovenskej filharmónie, keď vo Viedenskej štátnej opere dirigoval Musorgského Chovančinu (2014), kde spoluúčinkoval Slovenský filharmonický zbor. Dirigoval už aj na BHS, a to Concertgebouw Orchestra Amsterdam v roku 2016.
Prvá polovica koncertu patrila Koncertu pre husle a orchester D dur, op. 61 Ludwiga van Beethovena a nemeckej sólistke, narodenej v Gruzínsku, Lise Batiashvili. Toto dielo zaznieva z koncertných pódií i rozhlasov takmer neustále. Zažiť ho však na pódiu naživo a doslova v unikátnej, priam ojedinelej interpretácii, je festivalovým zážitkom.

Lisa Batiashvili vypracovala svoju koncepciu s romantickým nádychom bez toho, aby narušila štýlovosť, aká sa zaužívala v európskej tradícii. Pri Beethovenovi to znamená celkom konkrétny, zreteľný tón a udržanie diela v tempových a dynamických konštantách. Batiashvili však zachádzala s pianissimami, ba aj s tempom až do extrémov a vyspievala dobre známe témy tak, že priam opájala krásou hudby. Nešlo však o romantické preháňanie, ani afekt, ale o citom nabitý spev na husliach, o virtuóznej technike ani nehovoriac.
Tón jej vzácneho nástroja je jemný a husle pochádzajú z dielne Josepha Guarneriho z roku 1739. Málokedy zažívame s Beethovenom toľko jemnosti. Batiashvili sa síce nechala trochu dlhšie prosiť (našťastie, aby dozneli tóny Beethovena) a potom sa s chuťou pustila do prídavku – skladby gruzínskeho skladateľa Aleksi Mach’avarianiho.

Richard Strauss a jeho Alpská symfónia, op. 64 boli na programe koncertu Českej filharmónie v druhej polovici. Päťdesiat minút symfonickej básne, v ktorej skladateľ opisuje stretnutie človeka s horami a jeho osud, defilovalo takmer ako obraz, namaľovaný na plátne. Aj umenie vyše 100-členného telesa bolo priam výtvarné a tak, ako pred pár dňami Ondrej Lenárd so SOČR, aj Bychkov odčlenil od Českej filharmónie skupinu plechových dychových nástrojov, aby zneli z foyer ako ozvena a z diaľky dokresľovali zvuk telesa.
Prečítajte si tiež:
• Symfonický orchester Slovenského rozhlasu s dirigentom Ondrejom Lenárdom a huslistom Jurajom Čižmarovičom na BHS 2022
• Budapeštiansky festivalový orchester šokoval na BHS pikantnými prekvapeniami
• Recenzie BHS 2022
S majstrom Bychkovom som sa rozprávala o tom, ako vyjadriť emóciu, ktorú poslucháč, ale aj kritik zažíva, keď dielo počuje po x-tý raz. Ako popísať koncerty, keď je každý jeden výnimočný, krásny a dojímavý. Ak má byť kľúčom pokúsiť sa identifikovať špecifickosť telesa, je to v dnešných globalizovaných časoch veľmi ťažká úloha. Trh je otvorený a orchestre, najmä tie svetové, sú plné medzinárodných umelcov.
Mohlo by sa zdať, že všetky hrajú rovnako, Česká filharmónia sa však dá charakterizovať úplne jednoznačne. Jej zvuk je – a aj pod taktovkou Bychkova – jemnejší ako zvuk iných orchestrov, a to aj vtedy, keď hrá vo fortissime! Povestné dychové nástroje, ktorých zvuk je plastický, zaokrúhlený a vláčny, nebol agresívny ani v okázalých fortissimách.

Alpská symfónia má autobiografický obsah, je nabitá emóciami aj vidinami a poslucháč prežíva výstup na horu i prírodné úkazy, akoby bol sám v Alpách. Bychkov vie veľmi dobre stupňovať výraz a jeho údernosť docieľuje v dotykoch s prírodou i s inou dimenziou. Bolo počuť duť víchor, ale aj padať ľadovec a kamene, z hudby sa týči hora a jej majestát, ale aj odovzdanie sa prírode či vyššej moci. Zvuk orchestra bol rôznorodý, najmä obdivuhodné dychové nástroje s nádherným legatom (lesné rohy, hoboj) zvýraznili farebnosť. Ďalší festivalový zážitok!
Autor: Viera Polakovičová
písané z koncertu 30. 9. 2022
Česká filharmónia
Bratislavské hudobné slávnosti 2022
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
30. septembra 2022
Česká filharmónia
Semyon Bychkov, dirigent
Lisa Batiashvili, husle
Ludwig van Beethoven: Koncert pre husle a orchester D dur, op. 61
Richard Strauss: Alpská symfónia, op. 64
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.