Viedeň/St. Petersburg – Musorgského opera Chovančina znie tento víkend naraz v dvoch významných operných domoch – vo Viedenskej štátnej opere a v Mariinskom teatri v St. Petersburgu. Vo Viedni, kde účinkuje aj Slovenský filharmonický zbor (SFZ), zaznie v aktuálnej sérii predstavení 4 krát. To dnešné – nedeľné (27.9.) bude možné sledovať aj prostredníctvom internetového prenosu, aj formou premietania na námestí Herberta von Krajana vo Viedni. V St. Petersburgu v predstavení pod taktovkou Valerija Gergijeva sa v úlohe Marfy predstaví ruská mezzosopranistka Olga Borodina, ktorá v piatok 25. septembra 2015 svojim koncertom v Redute otvorila Bratislavské hudobné slávnosti.
Najzaujímavejšia zmena vo viedenskej produkcii v porovnaní s premiérovým obsadením z novembra 2014 sa udiala na dirigentskom poste. Ruského dirigenta Semyona Bychkova, ktorý Chovančinu naštudoval 25 rokov po Claudiovi Abbadovi, strieda v orchestrálnej jame americký dirigent James Conlon. Tento aktuálny riaditeľ opery v Los Angeles debutuje vo Viedni po tom, ako v Metropolitnej opere oddirigoval viac ako 270 predstavení a je pravidelným hosťom v La Scale, Covent Garden, či parížskej opere, kde pôsobil 9 sezón ako hlavný hosťujúci dirigent. Od roku 2016 ho čaká pôsobenie na poste riaditeľa Orchestra sinfonica della RAI v Turíne.
James Conlon má zaujímavú hudobnú históriu aj smerom k Slovensku. V októbri roku 1982 k nám na pozvanie Slovenskej filharmónie prišiel dirigovať Dvořákovo Requiem, pričom išlo o jeho historicky prvú cestu za železnú oponu. Druhú cestu na Slovensko absolvoval v roku 1987, kedy – podľa pamätníkov – uviedol nezabudnuteľný koncert Verdiho Requiem so strhujúcim výkonom Ľubice Rybárskej. So SFZ Conlon spolupracoval aj v Holandsku, kde spolu uviedli Lisztovu Faustovskú symfóniu (v roku 1983).
James Conlon je v hudobnom svete známy celoživotným zanietením pre hudbu autorov tvoriacich v období holokaustu (Korngold, Zemlinski, Kurt Weil,…), ktorú vyučuje, diriguje, často koncertne uvádza a aktívne propaguje. O to väčším paradoxom je, že sa teraz vo Viedni v jednej produkcii stretáva s ,,enfant terrible“ opernej scény – s ruským barytonistom Jevgenijom Nikitinom (predstaví sa v úlohe Šaklovitého). Operná verejnosť si možno spomenie na škandál z roku 2012, keď novinári doslova pár hodín pred premiérou Bludného Holanďana na festivale v Bayreuthe prišli s video nahrávkou, na ktorej Nikitin od pása hore nahý hrá so svojou kapelou na bicie, pričom na jeho tele bolo zreteľne vidieť, že má na hrudi vytetovaný hákový kríž. To, zdá sa – bolo veľa aj na rodinu Wagnerovcov, pre ktorých je nacistická minulosť veľmi citlivou témou a Nikitin, ktorý mohol byť prvý mimonemecký spevák obsadený do titulnej úlohy v Bayreuthe, ,,po dohode“ so sestrami Wagnerovými produkciu okamžite opustil.
Nikitin sa však od hákového kríža v poslednom období verejne dištancoval, čo jasne rezonovalo vo viacerých rozhovoroch, ktoré poskytol tlači. Kontrast, keď sa v tej istej produkcii stretáva spevák s imidžom pravicového radikála práve s ambasádorom hudby autorov prenasledovaných v Tretej ríši, môže tak byť aj zámerom, respektíve gestom smerom k polepšenému Nikitinovi.
Interview s Jamesom Conlonom si môžete prečítať aj v aktuálnom blogu a mesačníku Prolog, ktorý vydáva Viedenská štátna opera: Auf der Suche nach einem Ganzen

Titulnú úlohu Ivana Chovanského spieva Dmitrij Beloselskij,
ktorý svojim presvedčivým výkonom vystriedal Feruccia Furlanetta.
Chovančina v Mariinskom divadle
Chovančinu vo svojej 233. opernej sezóne zažije aj St. Petersburg, kde na rozdiel od režijne a scénicky strohej viedenskej produkcie Leva Dodina sa ruské publikum dočká kostýmovo a výtvarne pútavej pôvodnej produkcie z roku 1960. Tá sa dočkala svojej obnovenej premiéry v roku 2000. Rovnako ako vo Viedni, ide o verziu so Šostakovičovou orchestráciou. Marfu v nej zaspieva Oľga Borodina, ktorá v piatok svojim prednesom Musorgského Piesní a tancov smrti pod taktovkou Emanuela Villauma doslova uchvátila slovenské publikum na otváracom koncerte Bratislavských hudobných slávností 2015.
- Modest Petrovič Musorgskij Chovančina, Mariinske divadlo St. Petersburg, Oľga Borodina (Marfa), Vladimír Vanejev (Dosifej)
- Modest Petrovič Musorgskij: Chovančina, Mariinske divadlo St. Petersburg
- Modest Petrovič Musorgskij: Chovančina, Mariinske divadlo St. Petersburg
- Modest Petrovič Musorgskij: Chovančina, Mariinske divadlo St. Petersburg
- Modest Petrovič Musorgskij: Chovančina, Mariinske divadlo St. Petersburg
Video: Trailer ku Chovančine z Mariinskeho teatra
Internetový prenos Chovančiny z Viedne
Internetový prenos v HD kvalite môžete sledovať na stránke www.staatsoperlive.com, jeho začiatok je naplánovaný na 18h. V prípade záujmu o sledovanie odporúčame novým užívateľom si na registráciu a nastavenie vyčleniť aspoň 20 minút. Cena za zakúpenie sledovania je 14€.
Video trailer:
Chovančiny v rámci ,,Oper live am Platz“
Predstavenia 20., 27. a 30. septembra 2015 sú premietané aj do exteriéru opery na námestí Herberta von Karajana v rámci programu .,,Oper live am Platz“
Modest Mussorgski Chovančina
Viedenská štátna opera
James Conlon | Dirigent
Lev Dodin | Réžia
Dmitry Beloselskij | Ivan Chovanský
Christopher Ventris | Andrej Chovanský
Herbert Lippert | Golicin
Jevgenij Nikitin | Šaklovitý
Ain Anger | Dosifej
Elena Maximova | Marfa
Norbert Ernst | Pisár
Caroline Wenborne | Emma
Pripravila: Natália Dadíková