Claudia Muzio – Onassisova prvá trofej

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Šíp bulváru zamieril na gréckeho obchodníka Onassisa kvôli jeho kontroverznému pomeru s prvou dámou dramatického sopránu Mariou Callas. Cisárovná belcanta však nebola prvou opernou rybou zamotanou v magnátovej sieti. Kto bola Claudia Muzio – operná heroína, ktorá začínajúcemu podnikateľovi pomohla zarobiť milióny?

Počúvať operu, to je ako počúvať dvoch talianskych kuchárov, ktorí sa bijú o recept. Tieto jemne ironické slová vraj na adresu opery, pravnučky antickej drámy v tóge z nôt, vyslovil lodiarsky magnát Aristoteles Onassis.

Negotiator nie je len také obyčajné latinské podstatné meno. Je to slovná práčka, v ktorej sa perie nepokoj. Otium znamená pokoj a nego je záporka. Podľa latinskej etymológie je negotiator, v modernom slovníku biznismen, mužom, ktorý nemá pokoja.

Maria Callas nebola jediným operným veslom na Onassisovej lodi. Zdroj: pinterest.com

Hral sa na špióna

Aristoteles Onassis mal na chrbte ešte len dva krížiky a už mu chýbal pokojný spánok. Predstava, ako čo najrýchlejšie zarobiť veľké peniaze, ho doslova mučila. V Buenos Aires začal pracovať pre miestnu telefónnu spoločnosť a nemal vôbec žiadne výčitky svedomia, keď sa zahral na tretie ucho a odpočúval cudzie hovory.

Šanca, že sa dopočuje o niečom, čo by v starom Ríme nazvali occasio unica, čiže jedinečná príležitosť, nedala na seba dlho čakať. Zavesil sa na drôt a odpočúval telefonát, v ktorom sa hovorilo o filme s protagonistom neustále fajčiacim cigary. Negotiatorovi v hlave blikla žiarovka: film spomienok na nie veľmi šťastné obchodovanie s cigaretami v Turecku. Čo takto vrátiť sa k dávnemu biznis plánu?

Ale chcelo by to zmenu. Ingressus, vstup novodobého víťazného Spartaka na ženský trh s tabakovými produktami však bolo potrebné odštartovať poriadnou reklamou. Ľudová etymológia nesprávne vidí v substantíve reklama verbum klamať. Clamare po latinsky značí nahlas volať, zvyšovať hlas, možno až kričať a re– je predponou opakovania či zdôraznenia dramatického účinku deja. Volanie skryté v slove reklama je náruživým, občas dotieravým krikom stredovekého predavača, ktorý túži, aby sa práve k jeho stánku zbehlo celé námestie.

Za obrovskou kyticou ruží bolo sotva vidieť tvár prefíkaného obchodníka. Len dve oči ako gombíky. Tie živé gombíky si nepriali nič iné, než ocitnúť sa na šatách Claudie Muzio.

Herecká mimika Claudii Muzio v súkromnom živote nepomohla. Zdroj: pinterest.com

Grék obliehal šatňu jednej z najväčších sopranistiek svojej doby ako pikador, ktorý už-už svojmu býkovi zasadil smrteľný úder.

(Ne)fajčím, teda som

Rok 1919 voňal pikantnou tlačiarenskou čerňou. Novinárom neuniklo, že operná stálica bola od Ariho o jedenásť rokov staršia. Komplimenty od mladšieho muža jej zrejme lichotili a s ponukou propagovať novú tabakovú slasť nemala problém, hoci sama fajčiarkou nebola. Dvadsaťpäťročný Onassis zarobil na cigaretách s charizmou Claudie Muzio milióny – a potom ju odhodil ako obnosené topánky.

V duchu bozkával bankovky ako ikonu Krista, keď si uvedomil, že prepravné spoločnosti zarobili na doprave jeho cigariet viac, ako on sám na ich predaji. Dal sa preto na lodiarstvo. Románik s Claudiou Muzio Arimu vyfučal z hlavy a vášeň spľasla ako balón, no čierne pero začalo in libro vitae písať novú, ešte čiernejšiu kapitolu. Na rade bol ďalší soprán – Maria Callas – a ďalšie zlomené srdce do zbierky trofejí.

Dáma s kaméliami Claudia Muzio. Zdroj: greatsingersofthepast.wordpress.com

Claudia Muzio a Maria Callas mali spoločné ledačo: havranie vlasy, oči orlice a pery herečky. Obe boli sopranistkami schopnými zaspievať všetko od Aminy po Wally, a pre obe bola Verdiho kajúcna kurtizána Violetta jednou z najkrajších hudobných náušníc v ich školených ušiach.

Osudné lieky na spanie

Bola Claudia Muzio staršou duchovnou sestrou Callas? Je to jedna z mála otázok, na ktoré sa dá rovnako dobre odpovedať áno, ale aj pokrútiť hlavou na znak nesúhlasu.

La divina Claudia na rozdiel od gréckeho uragánu Callas disponovala relatívne útlym, málo objemným materiálom. Čo mu chýbalo na decibeloch, to vyvážila dynamická tieňohra. Kritici jej vyčítali, že reťazami pianissím v Norme iba maskuje vokálnu únavu. Pri jej dlhých pianissimách by možno zbledla závisťou aj regina silentii, kráľovná ticha Montserrat Caballé, ktorá na oblúkoch pianissím postavila celú architektúru árie.

Chargé d’affaires talianskeho tenorového spevu a veľký vociológ (znalec hlasov) Giacomo Lauri-Volpi o Claudii Muzio napísal, že látka jej hlasu bola utkaná z nití sĺz, vzdychov a zdržanlivého vnútorného ohňa. Čo môže zadržať jazyky ohňa oblizujúce sa v túžbe všetko spáliť? Iba voda pokory. 

Claudiu Muzio často prirovnávali k talianskej herečke Eleonore Duse, ktorá sa v roku 1923 objavila na titulke časopisu Time. Čo je na tom zvláštne? Duse bola prvou Taliankou (a prvou ženou vôbec), ktorej sa dostalo tejto cti. Zdroj: pinterest.com / time.com

Lapidibus pluit. A pršia kamene. V neskorších rokoch sa sopranistka dostala do nemalých finančných problémov kvôli romániku s vlastným manažérom, ktorý tancoval na vulkáne riskantných investícií a po páde domčeka z karát menom Wall Street na neho číhala sieť biedy.

Ďalšou (azda ešte horšou) sieťou bola závislosť od liekov na spanie. Insomnia sa zrejme podpísala pod Claudiinu srdcovú únavu. Iba štyridsaťsedemročná Muzio zomrela pred 85 rokmi 24. mája 1936 v rímskom hoteli Excelsior. Oficiálna správa referovala o zlyhaní srdca, špekulácie sa ale vynorili ako dážďovky po letnej búrke. Povrávalo sa, že opernú amazonku zniesol zo sveta jed…

S dáždnikom belcanta v meste dažďa

Poďme a morte ad vitam – od smrti k životu. Narodila sa v mesiaci, ktorí dedičia rímskej vlčice považovali za mesiac očisty. 7. februára 1889 pribudol do rodiny operného impresária a zborovej speváčky uplakaný batôžok s menom Claudina Emilia Marta Muzzio. Rodičia však neboli zosobášení, dievčatko sa preto muselo pretĺkať životom s fiktívnym priezviskom. Carlo Muzio a Giovanna Garivati si povedali áno až v roku 1908.

Claudia Muzio so psím spoločníkom. Zdroj: amazon.ca

Speváčkiným rodiskom bola severotalianska Pavia, srdce bývalého kráľovstva barbarskej formácie Longobardov. Keď mala dva roky, jej otec Carlo podpísal zmluvu s operou Covent Garden a talianska rodinka sa ocitla v hlavnom meste dažďa. Claudia žila v Londýne až do svojich šestnástin a ešte netušila, že dar fluencie v anglickom jazyku jej bude užitočný po celý život.

Do krajiny svojich rodičov sa dcéra operného manažéra vrátila kvôli štúdiu hudby. Spev to prekvapivo nebol. Do Talianska sa prišla zdokonaľovať v klavírnej hre a predovšetkým v hre na harfu, ktorej tónomaľbu akoby preniesla na svoje hlasivky.

Hrnčiarsku hlinu v podobe vokálneho talentu v Claudiinom hrdle usilovne hnetala altová primadona Annetta Cassaloni, prvá Maddalena vo Verdiho Rigolettovi a tiež výborná klaviristka. Na bránici Claudie Muzio by sme však našli aj pedagogické odtlačky Antonia Fugazzolu či milánskej profesorky Elettry Callery-Viviani.

Necelých desať rokov pred kruciálnym stretnutím s Arim Onassisom debutovala na opernom javiskom v Arezze v kostýme Massenetovej Manon. Mesto Arezzo je mimochodom údajným rodiskom mnícha Quida, ktorý svojím konceptom notového záznamu spôsobil (bez toho, aby si to uvedomoval) nemalú hudobnú revolúciu.

Verili by ste, že Claudiu Muzio s Enricom Carusom spájala aj časť repertoára? Zdroj: scoopnest.com

Spievala aj Carusove piesne

Ruky Claudie Muzio sa do lana kariéry poriadne zadrapili. Už v roku 1911 nahrala päť šelakových platní s jednostranným záznamom, ale nie všetky sa dostali do distribúcie. Prešli dva roky a mladej sopranistke žijúcej v Pucciniho ére sa s postavou Desdemony z Otella otvorili dvere La Scaly.

Claudiino operné cestovateľské menu ďalej tvorili Paríž a starý známy Londýn, kde sa po prvý raz stretáva so svetoznámym Neapolitáncom Carusom. Pucciniho Floria Tosca v roku 1916 v Met bola pre spinto sopranistku z Pavie vstupenkou do klubu primadon, ale detronizovať miláčika amerického publika Lucreziu Bori sa jej nie vždy darilo.

Deväť sezón bola doma v Chicagu, najchutnejšie jablká zo stromu operných úspechov však oberala v Buenos Aires, kde do roku 1934 odspievala a odohrala dvadsaťtri rôznych partií. Diskografia Claudie Muzio na značke Pathé je žiaľ zadymeným zrkadlom.

Antický look Claudie Muzio. Zdroj: pinterest.de

Technici z Pathé najskôr urobili nahrávku na voskový valček a vzniknutý záznam pantograficky skopírovali na platňu. S transferom z cylindra na disk ruka v ruke kráčalo frekvenčné skreslenie. Napriek technickému mínusu sa nahrávky Claudie Muzio predávali ako teplé rožky, veď mala v repertoári aj hudbu, ktorú soprány bežne nespievali. Neapolské canzonetty bývajú zlatým klincom tenorových koncertov, no s obľubou po nich siahala aj Claudia Muzio.

Zbohom jej dala aj kráľovná

Hudobné slovníky si ju pamätajú ako prvú Giorgettu na svetovej premiére Pucciniho jednoaktovky Plášť. Do plášťa sakrality speváčku zahalil aj Licinio Refice. Veristický antiverista pre ňu napísal postavu svätej Cecílie v rovnomennej duchovnej dráme. Muzio prepožičala hlas patrónke hudby v roku 1934 v Ríme a toto vystúpenie bolo jej labuťou piesňou.

Rok pred smrťou Claudia Muzio kypela životom. Zdroj: ebay.com

Na dne sladkého kalicha cti číha blen. Medzi smútočnými hosťami na pohrebe Claudie Muzio nechýbala talianska kráľovná Elena a pomník z dláta sochára a hudobníka v jednej osobe Pietra Canonicu mal byť bombastický, ale…

Kamenný memoriál napokon museli financovať súkromné osoby. Divadlá, v ktorých Muzio kedysi opájala belcantové uši drogou slávy, do zbierky na jej pomník prispieť odmietli…

Autor: Lucia Laudoniu

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

video

Mala zmysel pre humor, nežná benátska pieseň o Kolombíne a Harlekýnovi je toho dôkazom.

K hudobnému svetu veľkých tenorov mala blízko. Patriotickú pieseň Inno di Garibaldi, ktorú rád spieval aj veľký Caruso, nahrala v roku 1917.

Reficeho skladbu Ombra di nube v našej dobe spopularizovala Angela Gheorghiu, no v roku 1935 bola hitom v podaní Claudie Muzio.

Gavota z Manon, ktorá harfistke s londýnskou minulosťou otvorila dvere opery.

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

slovenská historička, muzikologička, publicistka a výtvarníčka rumunsko-talianskeho pôvodu

Zanechajte komentár