Čo vie Slovák o opere

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Pred niekoľkými rokmi manažment Opery SND vykonal medzi jej návštevníkmi (pravda, na úplne nedostatočnej vzorke) prieskum, ktorý len potvrdili, ako málo sa Bratislavčania orientujú v opernej problematike. A ešte väčšmi to platí v celoštátnom meradle. Hoci som sa dvanásť rokov venoval sociologickým výskumom umeleckého publika a kultúrnych záujmov, práve preto som dnes mimoriadne skeptický voči rôznym empiricky získaným „rebríčkom“ či poradiam, a to nielen v oblasti kultúry.

Isteže nereprezentatívnym, no veľmi pravdivým ukazovateľom záujmu širšej verejnosti o operu, bol údaj v zábavnej televíznej relácie RTVS Päť proti piatim. V nej sa odpovede súťažiacich hodnotia podľa toho, ako sa ich odpovede zhodujú s odpoveďami vzorky stovky televíziou oslovených občanov. Podobne ako v oveľa hodnotnejšej televíznej súťažnej relácii Duel, kde vedomosti súťažiacich z oblasti umenia sú niekedy až frapantne slabé, sa aj tu často stretávame s odpoveďami, ktoré „vyrážajú dych“.

Päť proti piatim, ilustračné foto zdroj: internet

V jednej z posledných relácií Päť proti piatim súťažiaci mali uhádnuť päť najznámejších operných speváčok. Nepočítal som, že si azda spomenú na naše operné hviezdy vzdialenejšej minulosti (Česányiovú, Kišonovú-Hubovú), no v kútiku duše som aspoň dúfal, že medzi prvú päťku sa dostane Montserrat Caballé vďaka tomu, že v roku 1992 nahrala k olympijským hrám v Barcelone pieseň s Freddiem Mercurym. Jeden zo súťažiaci si síce na ňu spomenul, no nie tak stovka Slovákov určujúca poradie. A tak sa v tabuľke našli nasledovné štyri mená: Adriana Kučerová, Maria Callas, Blahová (pravdepodobne Eva) a Silvia Sklovská. Ozaj reprezentatívne poradie (!?).

Pravda nedalo sa čakať nič podstatne lepšie. Veď už v poslednom mne známom výskume vzťahu našej populácie k umeniam (z roku 2003) síce osem percent respondentov uviedlo v rámci divadelných druhov preferenciu opery, no medzi predstavenia, ktoré navštívili niekoľko mesiacov pred zberom informácií, respondenti neuviedli jedinú operu, ba aj činoherných predstavení bolo medzi odpoveďami minimum a väčšina ostatných navštívila a preferovala muzikál.

Keď sa vrátime k štyrom menám z televíznej zábavnej súťaže, tak okrem Marie Callasovej, ktorej meno je v širšej verejnosti známe skôr pre jej aféry a súkromný život než pre jej unikátny spev, potom v podstate naši občania (okrem úzkeho kruhu priaznivcov) sa v opernom živote Slovenska neorientujú. Adriana Kučerová v posledných dvanástich rokoch vystúpila v Opere Slovenského národného divadla len niekoľkokrát, no v tom čase sa jej podarilo vďaka našim médiám vytvoriť mýtus o jej kariére a kvalitách. Eva Blahová je v médiách známa vokálna pedagogička, ktorá predtým pôsobila aj ako koncertná speváčka, no z opery ju nemáme ako poznať. A Silvia Sklovská spievala na začiatku svojej umeleckej dráhy malú úlohu v Čajkovského Eugenovi Oneginovi či v Monteverdiho Korunovácii Poppey, no potom úplne prepadla kúzlu muzikálu.

Štátne divadlo Košice, ilustračné foto

Takže mená tých dám, ktoré určujú v posledných dvadsiatich rokoch profil slovenskej opernej interpretácie náš bežný občan nepozná. Nerobím si ilúzie, že vie, kto boli Cikker, Bizet, alebo Botticelli, Bergmann, Arthur Miller, Musorgskij alebo Muti, veď tieto znalosti mu nepomôžu zamestnať sa v niektorej automobilke či v banke.

V niektorých „západných“ štátoch si inžinieri zapisujú aj prednášky z dejín umenia, hudby či literatúry, čo im údajne pomáha tvorivo riešiť problémy v ich hlavnej profesii. Pravda, my si vieme brať za svoje len negatívne príklady. Možno sa v súvislosti s pandémiou koronavírusu stretneme aj s názormi, že nič strašné by sa nestalo, keby si slovenské operné domy dopriali trocha oddychu, kým sa naša ekonomika nespamätá. Na Slovensku je možné všetko!

Autor: Vladimír Blaho

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku