Dalibor Jenis očaril Košičanov

0

Odber týždenného newslettera

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
„Verdi gala“ nazvali organizátori koncert Štátnej filharmónie 13. 2. 2020, na ktorom sa predstavil, v Košiciach po dlhšej dobe, náš popredný barytonista Dalibor Jenis. V rámci cyklov orchestra Štátnej filharmónie išlo o celkom neobvyklý večer, na ktorom pod taktovkou dirigenta Martina Leginusa, zaznel výhradne operný program Giuseppe Verdiho.

Dalibor Jenis, rodák z Bratislavy, je výnimočný umelec svetového rangu, ktorý nás mimoriadne úspešne reprezentuje na medzinárodnej opernej scéne. Je hosťujúcim sólistom Opery Sydney, La scaly, Opery Los Angels, Royal Opera House v Londýne, Las Palmas, Teatro la Fenice v Benátkach, Opery v Paríži, Berlíne, Hamburgu, Lipsku, Štuttgarte či Areny di Verona a iných, ale hosťuje aj v slovenských divadlách na javisku Opery Slovenského národného divadla v Bratislave či banskobystrickej Štátnej opery.

Po vypredanom košickom koncerte odcestuje v marci do Štátnej opery v Štuttgarte, kde v sérii repríz stvárni titulnú postavu Verdiho Rigoletta a v máji sa v tejto postave po prvýkrát predstaví aj divákom Opery Slovenského národného divadla. Následne, v priebehu mája a júna, stvárni Germonta v McVicarovej inscenácii Verdiho La traviaty v Teatro de la Maestranza v juhošpanielskej Seville. V aktuálnej sezóne vystúpi aj na koncertnom pódiu rímskej koncertnej siene Santa Cecilia (Carmina Burana) a v Londýne bude jedným z účinkujúcich koncertného uvedenia Donizettiho opery Il furioso all’isola di San Domingo, pod taktovkou Carla Rizziho, z ktorého vznikne nahrávka.

Dalibor Jenis, Martin Leginus, Štátna filharmónia Košice, 2020, foto: Jaroslav Ľaš

Interpretačné umenie Dalibora Jenisa si mohli vypočuť aj návštevníci galakoncertu Štátnej filharmónie Košice, na ktorom striedavo zazneli predohry z opier Sila osudu, Nabucco, La traviata, Sicílske nešpory, Luisa Miller a baletná scéna „Ballabile“ z finále 2. dejstva opery Aida, ktoré navodzovali atmosféru a náladu k operám, v ktorých zazneli árie barytónových postáv z opier Maškarný bál, Don Carlo, Nabucco a po prestávke La traviata, Macbeth a Otello, ako prídavky Rigoletto a Macbeth.

Dalibor Jenis dosiahol koncertom v Košiciach absolútny úspech. Svojím impozantným zjavom, precíteným a výrazovo až neopísateľným výkonom si získal nadšenie obecenstva. Výnimočná farba jeho hlasu, suverénna spevácka technika, dynamické rozpätie, sila a krása, akú dokázal vniesť do každej témy a frázy hudobnej myšlienky, dramatického napätia či snivého obrazu, očarili a vytvárali nebývalý umelecký zážitok. Obdivovali sme každú áriu, jej obsahové vyjadrenie, súlad s orchestrom, silu a pravdivosť jej výpovede. Spoločne s orchestrom a nádherou Verdiho melodiky vytvárali asociácie, predstavy slnečného Talianska, vášne i lásky dramatických vzťahov, a najmä hĺbku citov.

Dalibor Jenis, Štátna filharmónia Košice, 2020, foto: Jaroslav Ľaš

Artikulácia Dalibora Jenisa svojou jedinečnosťou prispieva k dokonalosti jeho prejavu. Dokázal zapôsobiť na zmysly publika od prvého tónu, keď vstúpil pred orchester s áriou Renata Alzati! Là tuo figlio… Eri tu che macchiavi quell’anima z opery Maškarný bál, alebo áriou Rodriga Per me giunto… O Carlo, ascolta z 3. dejstva Don Carla. Každý jeho tón, spojený s orchestrálnymi partami, plynul bezchybne zásluhou skvelého výkonu dirigenta Martina Leginusa a hráčov jednotlivých skupín.

Súlad sólistu a orchestrálnych partov bol zjavný pri každom nástupe, tematickej alebo nástrojovej zmene či v rozdielnych dynamických rovinách. Plastický a hlboko pôsobivý obraz zaznel v náročnej a dramatickej árii Perfidi!… Pieta, rispetto, amore zo 4. dejstva opery Macbeth. Jeho „pieta..“ sa niesla akusticky skvelým priestorom sály košického Domu umenia veľkým hlasom so všetkými znakmi nádhery a ľútosti.

Dalibor Jenis, Štátna filharmónia Košice, 2020, foto: Jaroslav Ľaš

Aj prídavok na konci večera umelec vybral z tejto opery a zaspieval Macbethovu áriu Mal per me che maffidai, ktorú Verdi prikomponoval dodatočne pre parížsku operu, ale v súčasnosti sa hráva zriedka. Na Slovensku zaznela po prvý raz práve v podaní Dalibora Jenisa. Vyniká bolestnými pocitmi žiaľu z rozlúčky. Celkom iný obsahový rozmer sólista dodal áriám „otcovského“ typu v árii Germonta Di provenza il mar z 2. dejstva La traviaty, kde sa udržiaval výrazovo mierne na vecnej úrovni, keď žiadal Violettu, aby svoj vzťah s Alfrédom prerušila.

Prídavok, v ktorom barytonista stvárnil Rigolettov žiaľ a naplno rozvinul svoj lyrický hĺbavý výraz v dokonalej súhre s orchestrom, vyvolal burácajúci ohlas publika. V osobe Dalibora Jenisa sme spoznali mimoriadnu osobnosť, inteligentného, citlivého a rozhľadeného umelca, a preto by sme radi jeho výkon privítali aj na doskách opernej scény v Košiciach.

Martin Leginus, Štátna filharmónia Košice, 2020, foto: Jaroslav Ľaš

Dirigent Martin Leginus má v Košiciach za sebou úspešné hudobné naštudovanie Verdiho Falstaffa, je dirigentom Opery SND, bol hudobným riaditeľom Štátnej opery v Prahe, predstavil sa v ďalekom Japonsku a pod. Spolupracoval s veľkými osobnosťami operného života ako sú Leo Nucci, Simon Keenlyside, José Cura, Jana Kurucová, Eva Urbanová, Peter Mikuláš, Adriana Kučerová, Dalibor Jenis a i. Je dirigentom CD novinky Jany Kurucovej s názvom Mozart.

Martin Leginus, Dalibor Jenis, Štátna filharmónia Košice, 2020, foto: Jaroslav Ľaš

Martin Leginus patrí k častým hosťujúcim dirigentom Štátneho komorného orchestra v Žiline, Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu a Štátnej filharmónie Košice, v ktorej aj tentokrát dokázal svoju pohotovosť, profesionalitu, rozhľad a znalosti zo sveta opernej kultúry. Okrem toho, že je presný, pohotový a vždy sústredený, dokázal štýlovo usmerniť každú z orchestrálnych skladieb koncertu.

Jeho pohľad na interpretované diela bol štýlovo premyslený, zvukovo i dynamicky vhodný a premyslene diferencoval znenie operného diela v koncertnom priestore. Jeho spolupráca s Daliborom Jenisom bola ideálna, uspokojila všetkých účinkujúcich a získala obdiv prítomných poslucháčov.

Autor: Lýdia Urbančíková

písané z koncertu 13. 2. 2020

Verdi gala, Dalibor Jenis
Dom umenia Košice, 13. februára 2020
Štátna filharmónia Košice

Štátna filharmónia Košice
Martin Leginus, dirigent
Dalibor Jenis, barytón

Program:

Giuseppe Verdi (1813 – 1901)
Predohra z opery Sila osudu
Ária Renata z opery Maškarný bál: ,,Alzati! Là tuo figlio… Eri tu che macchiavi quell’anima”
Baletná scéna „Ballabile” z finále 2. dejstva opery Aida
Ária Rodriga z 3. dejstva opery Don Carlo „Per me giunto… O Carlo, ascolta“
Predohra z opery Nabucco
Ária Nabuchodonozora zo 4. dejstva opery Nabucco „Dio di Giuda!“
Predohra k 3. dejstvu opery La traviata
Ária Germonta z 2.dejstva opery La traviata „Di provenza il mar“
Predohra z opery Sicílske nešpory
Ária Macbetha zo 4. dejstva opery Macbeth „Perfidi!… Pieta, rispetto, amore“
Predohra z opery Luisa Miller
Ária Jaga z 2. dejstva opery Otello „Credo in un Dio crudel“

www.sfk.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Lýdia Urbančíková

muzikologička, dramaturgička, hudobná kritička, hudobná historička a publicistika

Zanechajte komentár