Dalibor Jenis stvárnil svojho prvého Scarpiu z Pucciniho Toscy v Bologni

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Teatro Comunale di Bologna uviedlo 29. januára 2022 premiéru novej inscenácie Pucciniho opernej kriminálky o zneužití moci Tosca. Dielo zaznelo v hudobnom naštudovaní Daniela Orena a inscenačnú podobu mu dal Hugo De Ana. V postave policajného šéfa baróna Scapriu sa predstavil aj medzinárodne etablovaný slovenský barytonista Dalibor Jenis, ktorý túto postavu stvárnil po prvýkrát. 

Teatro Comunale v talianskej Bologni je divadlo s takmer 260-ročnou históriou. Jeho súčasná budova bola postavená po požiari, ktorý v roku 1745 kompletne zničil drevené divadlo Teatro Malvezzi. Nová divadelná budova v barokovom štýle bola inaugurovaná 14. mája 1763 a počas svojej histórie zažila množstvo významných udalostí.

Svoje diela tu vo svetových premiérach uvádzali viacerí významní autori, napríklad Gregorio Sciroli, Tommaso Traetta, Antonio Maria Mazzoni, Josef Mysliveček, Pietro Generali, Saverio Mercadante, Gioachino Rossini, Fabio Campana, Emanuele Muzio, Giovanni Pacini, Carlo Pedrotti, Franco Alfano a ďalší.

Teatro Comunale di Bologna, foto: Rocco Casaluci / TCBO
Teatro Comunale di Bologna, zdroj foto: wikipédia

Z významných udalostí divadla spomeňme napríklad prvé talianske uvedenie Verdiho Dona Carlosa (svetová premiéra bola v Paríži) a bolo tiež prvým talianskym divadlom, ktoré uviedlo Wagnerovho Lohengrina, Tannhäusera, Blúdiaceho Holanďana, Tristana a Izoldu či Parsifala, a tak Bologna získala aj povesť „wagnerovského“ mesta. Známa je aj historka, že počas prvého talianskeho predstavenia Lohengrina sedel Verdi v lóži a čítal partitúru diela.

V divadle odjakživa účinkovali tí najlepší umelci (vrátane slovenských) a tvorcovia z celého sveta, a tak je to aj dnes. V súčasnosti má takmer stočlenný orchester, 70 členný zbor a v každej sezóne uvádza okrem operných aj baletné predstavenia či symfonické koncerty.

Do roku 2022 vstúpilo Teatro Comunale di Bologna s novou hudobnou riaditeľkou. Je ňou ukrajinská dirigentka Oksana Lyniv. Okrem toho, že je prvou ženou, ktorá dirigovala na známom bayreutskom wagnerovskom festivale, teraz je aj prvou ženou vymenovanou do vedenia talianskej operno-symfonickej inštitúcie.

Oksana Lyniv, zdroj foto: Teatro Comunale di Bologna

V sobotu 29. januára 2022 divadlo uviedlo svoju prvú novú inscenáciu aktuálnej sezóny, operu Tosca. Predstavenie bolo zároveň otváracím predstavením sezóny, ktoré sa v Bologni tradične začínajú začiatkom kalendárneho roka.

Toto Pucciniho dielo tu po prvýkrát zaznelo 30. novembra 1916 pod taktovkou Leopolda Mugnoneho, ktorý dirigoval aj jeho svetovú premiéru 14. januára 1900 v Teatro Costanzi v Ríme (viac o ňom sme nedávno písali TU…). V prvom bolonskom uvedení sa predstavili Tina Poli Randaccio (Tosca), Aureliano Pertile / Amedeo Bassi (Mario Cavaradossi), José Segura Tallien / Eugenio Giraldoni (Scarpia), Carlo Scatola (Angelotti), Gaetano Azzolini (Kostolník) či E. Orlandi (Spoletta).

Prečítajte si tiež:
K výročiu úmrtia dirigenta Leopolda Mugnoneho
Zrod nesmrteľnej Toscy
Hudobný atentát – Pucciniho Tosca
Z potlesku zostal prach. Prvá Tosca Hariclea Darclée

Nové hudobné naštudovanie zverilo vedenie Teatro Comunale di Bologna izraelskému dirigentovi Danielovi Orenovi, ktorý tu naposledy operné dielo dirigoval v roku 1996, a to Giordanovu Fedoru s Mirellou Freni. Počas pandémie roku 2021 tu dirigoval aj symfonický koncert bez prítomnosti divákov vysielaný online.

Inscenačný tvar novej Tosce dal Argentínčan Hugo De Ana. Zároveň je aj autorom scény a kostýmov. Tento renomovaný režisér debutoval v Teatro Comunale v roku 1991, kedy uviedol Rossiniho operu Mojžiš v Egypte a v tom istom roku tu zinscenoval aj Massenetovho Werthera. V roku 1997 pre Bolognu vytvoril Pucciniho Turandot.

G. Puccini: Tosca, Teatro Comunale di Bologna, 2022, Svetlana Kasyan (Tosca), foto: Andrea Ranzi
G. Puccini: Tosca, Teatro Comunale di Bologna, 2022, Svetlana Kasyan (Tosca), Dalibor Jenis (Scarpia), foto: Andrea Ranzi

V trojici hlavných postáv sa predstavil umelecký tím zložený z medzinárodne etablovaných osobností. Titulnú postavu speváčky Toscy v alternáciách stvárnili sopranistky María José Siri a Svetlana Kasyan, ktorá sa predstavila aj na Slovensku na koncerte agentúry Kapos Tutto Verdi v roku 2016 po boku Dalibora Jenisa (písali sme o tom TU…). Predstaviteľmi maliara Maria Cavaradossiho boli tenoristi Roberto Aronica a Mikheil Sheshaberidze. Do roly obávaného policajného šéfa, baróna Vitellia Scarpiu divadlo angažovalo trojicu barytonistov Claudia Sguru, Erwina Schrotta a nášho Dalibora Jenisa, ktorý túto postavu stvárnil po prvýkrát. Do repertoáru mu tak pribudla po naposledy naštudovanom Rigolettovi v roku 2018 ďalšia výrazná rola.

,,Napriek tomu, že mi už túto postavu ponúkali viaceré divadlá, rozhodol som sa ju naštudovať až v tomto období svojej umeleckej dráhy. Scarpia je vo veľkej miere charakterová rola, ale aj spevácky náročná, najmä v druhom dejstve. Až teraz, kedy svoj repertoár postupne mením za dramatickejší, cítil som sa na ňu hlasovo pripravený.“ uviedol pre Opera Slovakia Dalibor Jenis, pre ktorého bol ďalším dôležitým podnetom na naštudovanie postavy aj inscenačný tím.

Scarpiu som chcel naštudovať s dirigentom Danielom Orenom, pretože má s týmto dielom bohaté dlhoročné skúsenosti. Spomeniem, že často spolupracoval s Rainou Kabaivanskou, jednou z najlepších svetových predstaviteliek Toscy. Pozná detaily diela a vie ho fantasticky hudobne vybudovať, cíti so spevákmi, je mimoriadne pozorný, dokáže v hudbe vytvoriť jedinečnú atmosféru… To je pre mňa pri naštudovaní novej postavy veľmi dôležité. Potešilo ma, keď sa vyjadril, že by ma rád videl v obsadení novej Toscy v Bologni. S Danielom Orenom sa poznáme z viacerých produkcií či už vo Verone, Paríži a ďalších miest, takže na ďalšiu spoluprácu, a k tomu ešte na Tosce, som sa mimoriadne tešil. Tento dirigent je spolu s režisérom Hugom De Ana konštelácia, ktorá sa neodmieta.“ dodal Dalibor Jenis, ktorý Slovensko reprezentuje na renomovaných operných scénach sveta.

G. Puccini: Tosca, Teatro Comunale di Bologna, 2022, Dalibor Jenis (Scarpia), foto: Andrea Ranzi

S režisérom Hugom De Ana Dalibor Jenis spolupracoval vo viacerých inscenáciách napríklad v Palerme na opere Senso od Marca Tutina, vo Verone na Verdiho La traviate a Rossiniho Barbierovi zo Sevilly či v Torine na Verdiho Donovi Carlovi a teraz v Bologni ako Scarpia na Pucciniho Tosce.

„Táto postava sa dá vnímať niekoľkými spôsobmi a veľmi ma potešilo, že dirigentova aj režisérova predstava o Scarpiovi sa spájala s mojim videním. Scarpia je barón, Sicílčan a silne veriaci človek, avšak napriek tomu sa nedokáže ubrániť pudovosti a v mnohých inscenáciách je tento charakter v popredí. V jednom momente napríklad Tosce vyčíta, že si ho nikdy bližšie nevšimla, čo napovedá, že túžil po láske, takže v tomto okamihu sa na neho pozerám aj ako na opovrhnutého romantika. Ľudia ho nemali v láske, pretože bol ako policajný šéf postrachom celého Ríma. Puccini túto postavu napísal geniálne, dobre sa mi spieva aj hrá.“ opísal Scarpiu Dalibor Jenis a k samotnej produkcii dodáva: „Inscenácia je vybudovaná predovšetkým na herectve rešpektujúcom hudbu. Na scéne sú fragmenty a náznaky či už nábytku alebo priestoru, prvky charakterizujúce jednotlivé postavy a symboly – veľký kríž znázorňujúci religióznosť a veľká ruka ako symbol Scarpiovej moci.“

„Do repertoáru mi pribudla ďalšia dôležitá rola – hoci nie kladná – ktorá mi rozšírila nielen nové obzory, ale poskytuje aj nové spevácke a herecké možnosti. Keďže je Tosca jednou z najhrávanejších opier, ponuky na Scarpiu som dostával často. Preto verím, že budem mať príležitosť predstaviť sa s ňou na viacerých javiskách.“ vyjadril sa pre Opera Slovakia Dalibor Jenis, ktorý už stvárnil viaceré Pucciniho postavy – Lescaut (Manon Lescaut), Marcello (Bohéma) či Edgar (Edgar).

G. Puccini: Tosca, Teatro Comunale di Bologna, 2022, Dalibor Jenis (Scarpia), foto: Andrea Ranzi

Výkon Dalibora Jenisa v role Scarpiu pozitívne zhodnotila aj operná kritika, napríklad Filippo Antichi v článku portálu connessiallopera.it napísal: ,,Dalibor Jenis sa v prvom dejstve prejavuje ako zákerný Scarpia s vysokou sebakontrolou prepožičiavajuci svojim činom patinu vznešenosti, aby sa neskôr stal surovým, ale nikdy nie neviazaným, keď musí ubližovať. Hlas sa dobre rozlieha po sále Bibieny, spolu so starostlivo vypracovaným frázovaním je vo svojej koži v celej tessiture, a zároveň v súlade s réžiou. Jenis je azda zo všetkých troch protagonistov najvernejší režijným zámerom a najväčšmi sa pričiňuje o dosiahnutie hereckej uveriteľnosti.

Postavu Scarpiu v histórii bolonského Teatro Comunale stvárnilo viacero osobností, napríklad José Segura Tallien, Eugenio Giraldoni, Luigi Montesanto, Afro Poli, Giangiacomo Guelfi, Cesare Bardelli, Anselmo Colzani, Garbis Boyagian, Franco Giovine, Silvano Carroli, Ruggero Raimondi, Alan Titus, Lucio Gallo, Raymond Aceto, Angelo Veccia, Thomas Hall a ďalší. V roku 2022 štafetu prebrali Claudio Sgura, Erwin Schrott a slovenský barytonista Dalibor Jenis.

G. Puccini: Tosca, Teatro Comunale di Bologna, 2022, Mikheil Sheshaberidze (Mario Cavaradossi), Dalibor Jenis (Scarpia), foto: Andrea Ranzi

Dalibor Jenis v Bologni debutoval v roku 1999, kedy tu po prvýkrát stvárnil Danila v Lehárovej operete Veselá vdova po boku legendárnej Rainy Kabaivanskej. Následne sa tu predstavil ako Marcello v Pucciniho Bohéme, Gulgielmo Mozartovej opere Così fan tutte, Giorgio Germont vo Verdiho La traviate, Alfio v Mascagniho Sedliackej cti či Silvio a aj Tonio v Leoncavallových Komediantoch. V roku 2000 tu účinkoval aj so svojou manželkou Evou Jenisovou v Brahmsovom Nemeckom Requiem pod taktovkou Daniela Gattiho. V roku 2005 reprezentoval značku Teatro Comunale di Bologna na Rossinho opernom festivale v Pesare ako Figaro v Barbierovi zo Sevilly po boku Juana Diega Floreza či Joyce Di Donato.

Prečítajte si tiež:
Dalibor Jenis: Vôľa byť lepším je pre speváka hnacím motorom
Dalibor Jenis: Operná rola je ako dobré víno – časom dozrie…
Dalibor Jenis: V Rigolettovi môžem zúročiť všetko, čo som sa doposiaľ naučil
Dalibor Jenis: Verdi vo mne stále dozrieva

Séria ôsmich predstavení novej Toscy sa v Bologni konala od 29. januára do 6. februára 2022. Premiéru v priamom prenose odvysielal aj taliansky rozhlas na stanici Radio3 Rai. Pred začiatkom predstavenia sa v Rossiniho foyer konal dramaturgický úvod.

Premiére predchádzalo stretnutie s názvom ZÁHADA TOSKY. Konfrontácia ženy a moci v súčasnej spoločnosti (L’ENIGMA DI TOSCA. Rapporto tra donne e potere nella società contemporanea). Jeho cieľom bolo analyzovať Pucciniho majstrovské dielo doteraz nevídaným spôsobom očami predstaviteľky hlavnej hrdinky Marie José Siri a právničky Cathy La Torre. Stretnutie moderoval Luca Baccolini ako podnetnú a zaujímavú diskusiu na témy rodového násilia resp. problematiky ženského výzoru v Pucciniho diele a aktuálnosti tejto opery. Záznam je k dispozícii TU….

G. Puccini: Tosca, Teatro Comunale di Bologna, 2022, Dalibor Jenis (Scarpia), Svetlana Kasyan (Tosca), foto: Andrea Ranzi

Dalibor Jenis účinkoval v trojici predstavení aktuálnej série (30. januára, 3. a 5. februára 2022). Z Bologne odlieta do Francúzska, kde na javisku Opéra de Lyon stvárni v sérii predstavení titulnú postavu Verdiho Rigoletta. V koprodukčnej inscenácii sa v aprílovej sérii predstaví aj slovenský bas Šfefan Kocán (Sparafucile). Následne Jenisa čaká Jago v novej inscenácii Verdiho Otella v Brne a v júli odcestuje do Španielska, kde bude hosťovať ako Giorgio Germont vo Verdiho La traviate.

Pre Opera Slovakia prezradil, že do jeho repertoáru by mohli pribudnúť ďalšie nové postavy – uvažuje o Simonovi Boccanegrovi z Verdiho rovnomennej opery či Jackovi Rancem z Pucciniho westernu La fanciulla del West (Dievča zo západu).

Dalibor Jenis, foto: Zdenko Hanout

Po Tosce Teatro Comunale di Bologna uvedie v roku 2022 ďalších deväť nových operných produkcií: Il signor Bruschino (G. Rossini), Ariadna na Naxe (R. Strauss) pod taktovkou slovenského dirigenta Juraja Vačuhu, ktorý s týmto divadlom spolupracuje od roku 2006 (titul v Teatro Comunale uvedú po prvýkrát). G. Verdi: Luisa Miller, Otello, La traviata, U. Giordano: Andrea Chénier a R. Wagner: Lohengrin. Prvé dejstvo Wagnerovej Valkýry a Čajkovského Jolantu uvedú Bolončania v koncertnej verzii. Nebudú chýbať ani symfonické koncerty či baletné predstavenia vrátane troch svetových premiér nových diel.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár