Ďalší mladí umelci na festivale Allegretto Žilina

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Dej 29. ročníka stredoeurópskeho festivalu koncertného umenia Allegretto Žilina sa s istotou odvíja. Dramaturgické obrysy podujatia sú už roky ustálené a tak v programe v spoľahlivo koncipovanej zostave nachádzame vždy okrem komorných aj koncerty s orchestrami vo vyrovnanom počte. Po otváracom večere 8. apríla, ktorý patril popri ukrajinskom sólistovi D. Udovychenkovi nemeckému dirigentovi N. B. Hoffmannovi so Štátnym komorným orchestrom Žilina (písali sme o tom TU…), sled koncertov zákonite vystriedali komorné podujatia.

Náš gitarista Karol Samuelčík (1991) už niekoľko rokov potvrdzuje neustály umelecký rast. Odchovanec z triedy prof. Zsapku na Vysokej škole m§múzických umení svoju umeleckú cestu smeruje veľmi cieľavedome a jednoznačne. Štúdiá obohatené opakovanými exkurzmi do Španielska evidentne blahodárne ovplyvnili aj jeho estetiku, postupne sa začal orientovať prevažne na hispánsku, špeciálne katalánsku hudobnú literatúru. Aj polrecitál (9. 4.) sa niesol v tomto duchu. Okrem skladby L’Aube slovenského autora Lukáša Borzíka hral gitarista skladby I. Albéniza, E. Pujola, E. Granadosa a M. Llobeta a príkladne predviedol umenie, na aké sme uňho už zvyknutí.

Allegretto Žilina, 2019, Karol Samuelčík,
foto: Roderik Kučavík

Jeho interpretácia je okrem onej ,,exteriérovej” technickej vybavenosti osobitá aj tým, že každú skladbu s hĺbavou sústredenosťou podrobuje dôkladnej expertíze, ktorej výsledkom sú vždy nové, neopozerané pohľady. Je v nich rozvaha, aj argument v symbióze kultúr, relatívne vzdialených, no pod dotykom kultivovaného gitaristu zjednocujúcich sa v originálnom hudobnom novotvare. Aj v tom je Samuelčíkova interpretácia jedinečná až neopakovateľná.

V druhej časti koncertu vhodne kontrastne zapôsobila produkcia maďarských umelcov cimbalistky Eszter Farkas (1993) s klavíristom Aporom Szütsom (1993). Táto nástrojová kombinácia je pomerne nevšedná, no započúvajúc sa do virtuóznych kreácií a miestami až úhrančivého zvuku, skonštatovala som – nie je to márne… Najmä, keď skvelá mladá interpretka postupne a s istotou ,,rozbaľovala” svoje interpretačné tromfy. Programová konštelácia bola uspôsobená zvuku a farbám nástrojového dua a to oscilujúc medzi ľahšími formuláciami, lyrickými kúskami či prskavkami exhibičného charakteru. Skladby H. Prevosta, G. Allagu, P. de Sarasateho, N. Paganiniho, no najmä (pre mňa) B. Bartóka stvorili skvelo trblietavu, tempom, lyrikou, ale aj temperamentom príslovečných bodkovaných rytmov rozvírenú múzickú féeriu.

Allegretto Žilina, 2019, Eszter Farkas,
foto: Roderik Kučavík

Nebolo by spravodlivé obísť aj jeden festivalový segment, ktorý síce nepatrí priamo do primárneho režimu podujatia, no jeho prítomnosť v dramaturgii treba kvitovať a vysoko oceniť. Bolo potešením na Koncerte víťazov súťaží študentov konzervatórií Slovenskej republiky za rok 2019 aplaudovať ich najčerstvejším laureátom. Postupne sa predstavili cimbalistka Paulína Škodová, huslista Ivan Virág, bicista Mattia Müller – všetci z bratislavského Konzervatória a aj už dobre známy klavirista, frekventant Konzervatória v Žiline Martin Chudada.

Allegretto Žilina, 2019,
Glória Nováková, Ivan Virág, Mattia Müller, Martin Chudada,
foto: Roderik Kučavík

Allegretto Žilina, 2019, Paulína Škodová,
foto: Roderik Kučavík

Súčasťou festivalu je vždy udeľovanie cien, ktorých je dovedna päť (priebežne sa k ním vrátime). Cena festivalu sa udeľuje za najvýraznejší interpretačný výkon a jej súčasťou je pre držiteľa ponuka účinkovať na podujatí v nasledujúcom roku (o udelení festivalovej ceny za rok 2018 sme písali TU…). To bol zrejmý prioritný dôvod na návrat minuloročného laureáta francúzskeho violončelistu Bruna Philippea (1993), ktorý do Žiliny prišiel s klaviristom Tanguy de Williencourtom (1990). Obaja patria do extraelitného rangu hudobníkov, striedajú sa na prestížnych pódiách, obaja spolupracujú ako v orchestrálnej, tak v komornej oblasti s výnimočnými osobnosťami, nahrávajú…, nielen to hovorí za všetky superlatívy.

Žilinským koncertom pridali do svojej výbavy (10. 2.) ďalší – mimoriadne náročný veľkolepý program pozostávajúci z troch veľkých sonát. Najskôr to bol Francis Poulenc a jeho opus so širokospektrálnou škálou výrazových okruhov, od nervných fragmentárnych motívov, cez nadľahčené úsmevné epizódy, lyriku až k delte katarzie. Sonáta aj pre komplexné interpretačné nároky nefiguruje často na koncertných pódiách. Francúzski umelci však po nej siahli a jej kreáciou vzbudili u publika záujem a vlnu uznaní.

Allegretto Žilina, 2019, Tanguy de Williencourt, Bruno Philippe,
foto: Roderik Kučavík

Ďalšia sonáta, iná poetika – Chopin a jeho typická romantika vo violončelovom teréne. Nájdeme v ňom všetko, čo aj v čisto klavírnej časti tvorby skladateľa. Imponoval mi prístup (oboch) interpretov, bol znalý, zainteresovaný a aj keď nasýtený typickou chopinovsky krehkou lyrikou, referoval o interpretácii aktuálnej, posvätenej názorom. A napokon Rachmaninov a jeho Sonáta g mol pre violončelo a klavír, čo bol jasný kompozičný aj interpretačný klimax večera.

Veľkolepá hudba doslova elektrizovala a dojímala v stvárnení mladých Francúzov: Bruno Philippe prekrásne držal vládu nad melodickými líniami, dávkoval a čaroval s frázami, s reliéfom častí, Tanguy de Williencourt rozprestrel svoj viac než emancipovaný klavírny part do nevídaných, priam orchestrálne veľkoryso rozkošatených šírav. Bola to vskutku majestátna hudobná krása.

Autor: Lýdia Dohnalová

písané z koncertu 9. 4. 2019 a 10. 4. 2019

O programe 29. ročníka festivalu Allegretto Žilina sme informovali v článku Allegretto Žilina 2019 – Energia a nadšenie mladých hudobníkov z celého sveta

Koncert víťazov súťaží slovenských konzervatórií za rok 2019
Dom umenia Fatra
9. apríla 2019 o 16:00

Paulína Škodová – cimbal
Ivan Virág – husle
Mattia Muller – bicie nástroje
Glória Nováková – spev
Martin Chudada – klavír

program koncertu

H. W. Ernst: The last rose of summer pre cimbal sólo
G. B. Viotti: Koncert č. 22 a mol
G. Rzajev: Concertino pre xylofón klavír
G. B. Pergolesi: ária Serpiny „Stizzoso, mio stizzoso“ z opery La Serva padrona
J. Rodrigo: De donde venis, amore
F. Liszt: La Campanella
I. Stravinskij: Petruška 1. a 2. časť

Komorný koncert
Dom umenia Fatra
9. apríla 2019 o 19:00

Karol Samuelčík, gitara (SK)
Eszter Farkas, cimbal (HU)
Apor Szüts, klavír (HU)

program koncertu

I. Albéniz: Rumores de la caleta op. 71 č. 6 (1887)
E. Pujol: Seguidilla
L. Borzík: L’Aube
E. Granados Campiña: Poetické valčíky (Valses poéticos) (1894)
M. Llobet: Variaciones Sobre un Tema de Sor op.15
H. Provost: Souvenir de Vienne, intermezzo
B. Bartók: Rumunské tance, Sz. 56, BB 68
(Jocul cu bâtă, Brâul. Pe loc. Buciumeana, Poarga Românească, Mărunțel)
G. Allaga: Koncertná etuda d mol
P. de Sarasate: Introduction et Tarantelle op. 43 (1899)
F. von Vecsey: Valse Triste c mol
G. Allaga: Búrka
N. Paganini: La Campanella op.7

Komorný koncert
Dom umenia Fatra
10. 4. 2019

Bruno Philippe – Violončelo (FR)
Tanguy de Williencourt – klavír (FR)

program koncertu

Francis Poulenc: Sonáta pre violončelo a klavír, FP 143 (1948)
Fryderyk Chopin: Sonáta pre violončelo a klavír op. 65 (1846 – 1847)
Sergej Vasilievič Rachmaninov: Sonáta g mol pre violončelo a klavír op. 19 (1901)

Viac informácií o programe na www.allegretto.sk

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Avatar

muzikologička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár