Bratislava – Slovenská filharmónia sa v decembri predstaví s výnimočnými dirigentmi – 3. a 4. pod taktovkou Kanaďanky Keri-Lynn Wilson, 10. a 11. s významným nemeckým dirigentom Junom Märklom a 17. a 18. so slovenským svetobežníkom Jurajom Valčuhom, ktorý sa čoraz výraznejšie presadzuje za pultom vrcholných európskych a amerických telies.
Pod taktovkou Keri-Lynn Wilson
Slovenská filharmónia počas prvého decembrového týždňa uvedie štvrtkové a piatkové symfonické koncerty. Tento týždeň bude viesť orchester (3. a 4.12.) dirigentka Keri-Lynn Wilson. Študovala flautu, klavír, husle a dirigovanie na Juliard School of Music v New Yorku. Ešte počas štúdia bola asistentkou Claudia Abbada na Salzburskom festivale. V súčasnosti je Keri Lynn Wilsson hosťujúcou dirigentkou popredných koncertných a operných domov. Spolupracovala s orchestrami v Paríži, Los Angeles, Mníchove, Montreale, Toronte, Lipsku, Moskve, St Peterburgu…

foto: Courtesy
Program bratislavských koncertov je zostavený z diel dvoch ruských velikánov – Piotra Iľjiča Čajkovského a Dmitrija Šostakoviča. Na úvod zaznie symfonická fantázia Búrka P. I. Čajkovského, ktorú vystriedajú Variácie na rokokovú tému, obľúbený titul návštevníkov a zároveň dielo, ktoré patrí k základnému repertoáru každého violončelistu. Dielo Čajkovskij po premiére prepracoval. Zmenil sled variácii, v ktorom sa hrajú dodnes. V Slovenskej filharmónii zaznejú v interpretácii rodáka z Turína Umberta Clericiho. Umelec odštartoval svoju sólistickú dráhu ako 17 ročný. Je víťazom viacerých medzinárodných interpretačných súťaží, jediným talianskym čelistom, ktorý zvíťazil na slávnej Medzinárodnej Čajkovského súťaži v Moskve. Predstavil sa po boku svetových orchestrov – Ruského štátneho orchestra Moskva, Filharmónie v St. Peterburgu, či Brihgtonskej filharmónie, hrá v prestížnych koncertných sálach. Pôsobí aj ako pedagóg v Sydney. Hrá na nástroji Carla Antonia Testoreho z roku 1758. V druhej polovici koncertu je na programe Symfónia č. 1 f mol Dmitrija Šostakoviča, ktorá zaznela v premiére roku 1926 a zožala obrovský úspech. Šostakovič ju skomponoval ako svoju absolventskú prácu po šesťročnom štúdiu kompozície. Uviedla ju vtedajšia Leningradská filharmónia. V tom čase ju vysoko ocenili aj dirigenti Arturo Toscanini či Bruno Walter. Koncerty pod taktovkou šarmantnej Keri-Lynn Wilson začnú o 19.00h.
Pod taktovkou svetoznámeho Juna Märkla
Za dirigentským pultom Slovenskej filharmónie sa v tejto koncertnej sezóne vystrieda zopár významných osobností. Mnohé z nich zavítajú do Reduty vôbec po prvýkrát. Jednou z nich je svetový nemecký dirigent Jun Märkl, ktorý spolupracuje ako hosť s významnými orchestrami v USA, Japonsku a Európe, dirigoval v Metropolitan opera, Covent Garden, Viedenskej štátnej opere, Berlíne, Mníchove, Drážďanoch, Českej filharmónii, či Tonhalle Orchester Zürich. Od sezóny 2014/2015 zastáva post šéfdirigenta Baskického národného orchestra a šéfdirigenta japonského festivalu Pacific Music Festival. Roku 2012 bol vyznamenaný Rádom umenia a literatúry Ministerstva kultúry Francúzska.

So Slovenskou filharmóniou sa predstaví vo štvrtok a piatok 10. a 11. decembra. Do programu bratislavských koncertov zaradil populárny titul koncertných domov – dielo francúzskeho skladateľa Claude Debussyho More, „impresionistickú symfóniu“ v troch častiach. Skladateľ more miloval od detstva, keď ho v Cannes k nemu zaviedla jeho teta. Táto spomienka ho sprevádzala celý život. Tretia časť Rozhovor vetra s morom vznikla na brehu skutočného oceánu v čase, keď Debussy žil v malej dedinke na ostrove Jersey. Toto skvelé dielo Claude Debussyho ostalo po prvom uvedení roku 1905 nepochopené, o veľkoleposti skladby presvedčil verejnosť až svetoznámy dirigent Arturo Toscanini.
Program doplní predohra k opere Nížina op. 34 nemeckého skladateľa a klaviristu Eugena d’Alberta, žiaka Franza Liszta. Komponoval hudbu orchestrálnu, vokálnu, komornú klavírnu i opernú. Roku 1885 koncertoval v Prešporku. Na úvod symfonickej dvojice koncertov zaznie Beethovenova Symfónia č. 4. Koncerty začnú o 19-tej.
Pod taktovkou svetobežníka Juraja Valčuhu
Tri dvojice symfonických koncertov (17. a 18. 12. 2015, 10. a 11. 3., 2. a 3. 6. 2016) tejto sezóny budú patriť slovenskému svetobežníkovi Jurajovi Valčuhovi, ktorý sa čoraz výraznejšie presadzuje za pultom vrcholných európskych a amerických telies. Na prvé z nich pozýva Slovenská filharmóna počas Adventu – vo štvrtok a piatok 17. a 18. decembra.

Mladý mimoriadne talentovaný dirigent naposledy zahviezdil v Bratislave na tohtoročnom festivale Bratislavské hudobné slávnosti, kde sa predstavil so zahraničným telesom – NDR Sinfonieorchester Hamburg. „Juraj Valčuha bol vo všetkých skladbách večera kráľom pred vyše 80-timi hudobníkmi… Má v sebe mladistvú energiu a osobitú vášnivosť prežívania každého tónu, frázy, zadania presných rúk, pritom je to už skúsený majster dirigovania, ktorý v mladom veku prešiel všetkými významnými svetovými orchestrami (dokonca opernými domami), aby dokázal, že patrí k najvyhľadávanejším dirigentom súčasnosti.“ napísala po koncerte v recenzii pre Opera Slovakia Terézia Ursínyová. Celú recenziu koncertu si prečítate TU…
Juraj Valčuha, dnes medzinárodne uznávaný a renomovaný dirigent študoval kompozíciu a dirigovanie v Bratislave, v Petrohrade u Ilju Musina a neskôr odišiel do Paríža, kde študoval u Jánosa Fürsta.
V súčasnosti je šéfdirigentom Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI Torino, čakajú ho spolupráce v Európe, Amerike, opätovné hosťovanie v Newyorskej filharmónii, spolupráca so San Francisco Symphony, Orchestre de Paris, Orchestre National de France, v Mníchovskej filharmónii, Českej filharmónii, predstaví sa so Švédskym rozhlasovým orchestrom, s orchestrom Santa Cecilia v Ríme, Maggio Musicale vo Florencii, absolvuje turné s Bamberskými symfonikmi, uvedenie operu Parsifal Richarda Wagnera v Budapeštianskej opere …
Na decembrových koncertoch v bratislavskej Redute zahrajú filharmonici pod jeho vedením dve diela – Symfóniu č. 3 D dur op. 64 Franza Schuberta a Alpskú symfóniu op. 64 Richarda Straussa, dielo, ktoré fascinuje celé generácie poslucháčov. Richard Strauss toto symfonické dielo pre viac ako 100 členný orchester dokončil a v premiére uviedol roku 1915 v Berlíne s členmi drážďanského orchestra. Dielo neskôr upadlo do zabudnutia. Po Alpskej symfónii Strauss komponoval opery, k orchestru sa vrátil až v závere svojho života.
Informovala: Martina Tolstová, SF
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.