Bratislava – Baletný repertoár SND obohatí v stredu 9. novembra 2016 v historickej budove SND hosťovanie Pražského komorného baletu. Večer budú tvoriť diela troch choreografov rôznych generácií na hudbu významných českých skladateľov. Na programe sú „3 české kvartety“
Je to jedinečná príležitosť vypočuť si tri náladou rozdielne kvartetá Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetanu a Vladimíra Sommera v choreografií vekovo i poetikou tvorby rozdielnych tvorcov Pavla Šmoka, Mária Radačovského a najmladšej z trojice Hany Polanskej Turečkovej. Hudobný sprievod zabezpečí na scéne Zemlinského kvarteto.
V programe ako prvé zaznie Dvořákovo Slovanské kvarteto, jedno z najosobitejších skladateľových diel. Komponoval ho v čase životnej radosti a umeleckého sebavedomia inšpirovaný ľudovou hudbou, ktorej dal nevšednú vysoko štylizovanú podobu. Napríklad záverečná 4. časť kvarteta je uchváti melódiou českého ľudového tanca skočná. Oficiálna premiéra diela bola 10. novembra 1879 v Magdeburgu, vyvolala nevšedný záujem a v krátkom čase kvarteto uvádzali prestížne súbory na významných koncertných pódiách. Ústrednou témou choreografie Mária Radačovského na hudbu Slovanského kvarteta Antonína Dvořáka je žena. „Snažím sa nahliadnuť do najvnútornejších pocitov ženy, či už ide o radosť zo života, lásku, smútok, či hnev,“ hovorí Mário Radačovský.
Odlišnú náladu hudby i charakter tanečného prejavu predstavuje existenciálne kvarteto Vladimíra Sommera. Oslovilo Hanu Polanskú Turečkovú, výraznú choreografku a etablovanú tvorivú osobnosť, ktorú k vyjadreniu hudby inšpiroval rovnomenný obraz Vladimíra Houdka Čierne zrkadlo. Abstraktný balet je metaforou nepoznaného tajomstva života a sveta. Choreografia je štruktúrovaná do troch tanečných častí: Cesta zákona – Splynutie – Transcendencie. „Moja nová choreografia sa dá opísať ako javisková koláž tanca a maľby, hľadajúca definíciu vzťahu medzi jazykom tela a obrazovým stvárnením. Je silne inšpirovaná modernizmom,“ hovorí choreografka.
Večer uzavrie jedno z vrcholných diel komornej hudby – geniálne kvarteto Z môjho života, ktoré skomponoval Bedřich Smetana dva roky po tom, čo ohluchol. Kvarteto má autobiografické prvky a už jeho prvá hudobná téma zasiahne poslucháča silnou emóciou. V ďalšej časti sa skladateľ vracia do mladosti reminiscenciou rytmu polky, v tretej časti spomína na svoju prvú lásku, ktorá sa stala jeho manželkou, záver je poznačený žiaľom z jej odchodu a samotou. Najvnútornejšiu hudobnú spoveď Bedřicha Smetanu v tomto kvartete vynikajúcu tanečne stvárnil vo svojej úspešnej a nestarnúcej choreografii Pavel Šmok, mimoriadne výrazná osobnosť, ikona tanečného umenia.
3 České kvartety, Pražský komorní balet
hosťovanie v HB SND, 9. novembra 2016
Antonín Dvořák: SLOVANSKÝ KVARTET / 31´
choreografia: Mário Radačovský
Vladimír SOMMER: ČERNÉ ZRCADLO / 25´
choreografia: Hana Polanská Turečková
Bedřich Smetana: Z MÉHO ŽIVOTA / 28´
choreografia: Pavel Šmok
Účinkujú: sólisti Pražského komorního baletu
Hudobný sprievod: Zemlinského kvarteto
Informovala: Izabela Pažítková, SND
PR článok
fotogaléria
- 3 České kvartety, Slovanský kvartet, Pražský komorný balet, foto: Martin Macoun
- 3 České kvartety, Slovanský kvartet, Pražský komorný balet, foto: Martin Macoun
- 3 České kvartety, Pražský komorný balet, foto: Martin Macoun
- 3 České kvartety, Pražský komorný balet, foto: Martin Macoun
- 3 České kvartety, Pražský komorný balet, foto: Martin Macoun
- 3 České kvartety, Pražský komorný balet, foto: Martin Macoun
- 3 České kvartety, Čierne zrkadlo, Pražský komorný balet, foto: Martin Macoun
video