Dnes je: streda, 15. 8. 2018, meniny má: Marcela, zajtra: Leonard

Dirigent Zdeněk Košler v Slovenskom národnom divadle

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Zdeněk Košler pôsobil na našej prvej opernej scéne v rokoch 1971 – 1976. V divadle bolo stále cítiť napätú atmosféru, ktorá pretrvávala od roku 1968. Ako sa so situáciou vyrovnal? Vedeli ste, že po rekonštrukcii historickej budovy SND v rokoch 1968 – 1972 sa významne zmenili akustické pomery v sále? Ako sa s problémom popasoval Košler? Prečítajte si nasledujúce riadky o pozoruhodnom pôsobení Zdeňka Košlera v SND.

Dirigent Zdeněk Košler patrí k tým vynikajúcim dirigentom, ktorí našu opernú scénu posúvali k najvyšším métam. Počas svojej kariéry spolupracoval s viac ako 60 orchestrami z celého sveta, viac ako 30 krát navštívil Japonsko a intenzívne pracoval so všetkými najvýznamnejšími orchestrálnymi telesami bývalého Československa.

Pred nástupom Zdeňka Košlera do SND sa nachádzala prvá slovenská scéna v komplikovanej situácii. Táto súvisela s veľkými personálnymi zmenami po roku 1968,  ako aj s rekonštrukciou historickej budovy SND. Na stave umeleckého súboru sa podpísal značný rozpad umeleckého telesa. Ten súvisel s tým, že niektorí sólisti emigrovali, ďalší odišli do zahraničného angažmá. Zároveň v tom čase ukončila činnosť v divadle výrazná generácia slovenských sólistov (Margita Česányová, Mária Kišonová-Hubová, Gustáv Papp…). V súvislosti s rekonštrukciou budovy sa súbor presunul do sídla činohry, Divadla Pavla Országha – Hviezdoslava (dnes sídlo Mestského divadla). Priestory činohernej scény boli menšie a teda nebolo možné hrať veľké romantické opery, ktoré boli až do začiatku rekonštrukcie ťažiskovou súčasťou repertoáru. Aktuálne teda mala opera na programe 7 inscenácií, navyše sa mohli uvádzať len v dňoch, keď nehrala činohra. Sólisti neboli vyťažení. V tejto situácii prichádza v roku 1971 do opery SND dirigent Zdeněk Košler.

Zdeněk Košler v SND

Zdeněk Košler v SND

Košler začína budovať súbor takmer od nuly. O vtedajších okolnostiach som sa zhováral s divadelným historikom PhDr. Jaroslavom Blahom, ktorý v rozhovore spomína, že pre kreovanie nového súboru boli zásadné dva zdroje: „Jeden zdroj boli čerství absolventi VŠMU – Peter Dvorský, Magdaléna Hajóssyová, Juraj Hurný, Ružena Štúrová… Druhým zdrojom boli sólisti, ktorí sa vrátili z cudziny – Juraj Hrubant, František Livora.“ Po znovuotvorení historickej budovy Opery SND, v septembri 1972, bolo nutné vyriešiť aj ďalší výrazný problém. V dôsledku renovácie divadla došlo k úplnej zmene akustických parametrov v sále. Kým pred rekonštrukciou bol spodný parter väčší, predĺžením javiska a teda nutným predsunutím orchestrišťa do priestoru, došlo k jeho zmenšeniu a narušeniu akustických pomerov. Spomína Marta Braunsteinerová, flautistka orchestra SND a rodinná priateľka Košlerovcov: „Dirigent Košler si počas skúšky sadol na každú stoličku v divadle a počúval. Na základe výsledkov potom vymyslel model usadenia orchestra, ktorý najlepšie vyhovoval tamojším podmienkam.“ Dirigent Košler tiež zmenil ladenie orchestra. Z pôvodných 438 ho zdvihol na 444.

Prvou operou Zdeňka Košlera v Bratislave bola Mozartova opera Cosi fan tutte (r. Karel Jernek, premiéra 18.12.1971). Uvedenie Mozartovej buffy bolo veľmi očakávané aj preto, že sólistické miesta boli obsadené prevažne mladými debutantmi. Omladený bol aj operný orchester. Ako píšu Hudební rozhledy III / 1972 v článku „Košlerův nástup v Bratislavě“, premiéra sa naplno vydarila. Napriek tomu kritika upozorňuje, že času predsa len nebolo až tak veľa, aby mohli ustúpiť všetky technické nedostatky na strane sólistov.

Slovenské národné divadlo, historická budova

Slovenské národné divadlo,
historická budova

Po Cosi fan tutte nasledovala v roku 1972 rezervovanejšie prijatá premiéra Rusalky. Už v druhej polovici sezóny 1972/1973 bola následovaná operou Leoša Janáčka – Věc Makropulos, v réžii Branislava Krišku. Režisér Kriška zotrval v divadle ako jeden z mála z predchádzajúcej garnitúry. Bol nekonfliktný a ústretový typ režiséra, čo dávalo dobré východiská pre spoluprácu so Zdeňkom Košlerom – napokon Kriška sa podieľal skoro na všetkých premiérach, ktoré Košler pripravil v našom divadle. Umelecký vklad Zdeňka Košlera je opäť prijatý s veľkým nadšením. Kritika však vyzýva ľudí na väčšiu návštevnosť predstavenia.

Premiéra Mozartovej opery Don Giovanni v októbri roku 1975 bola už 82. predstavením dirigenta Košlera na doskách SND a uvedená bola v rámci Bratislavských hudobných slávností. Zverená bola osvedčenej štvorici spolupracovníkov – dirigentovi Zdeňkovi Košlerovi, režisérovi Branislavovi Kriškovi, scénografovi Ladislavovi Vychodilovi a kostýmovej návrhárke Helene Bezákovej. Dobová kritika spomína nepriaznivé podmienky pri realizácii tejto premiéry, keďže množstvo sólistov v tom období ochorelo. Navyše sa skúšalo bez alternácií. Zároveň však spomína presvedčivé naštudovanie diela pod Košlerovou taktovkou, ktorým poukazuje na ďalší umelecký rast orchestrálneho ansámblu.

Zdeněk Košler v našej opere úspešne uviedol premiéry opier Jána Cikkera: Hru o Láske a smrti a Vzkriesenie. Práve k Suchoňovej i Cikkerovej hudbe sa vyjadril Zdeněk Košler takto: „Suchoňova hudba je velice osobitá. Už po několika taktech se pozná autor, což je ve 20. století jev vzácný. Je to hudba samonosná, dramatická, byť zatížená tradičním hudebním myšlením i obdivem k Vítězslavu Novákovi, autorovu učiteli. I Ján Cikker byl Novákovým žákem. Jeho hudba je modernejší, ale v operách méně samostatná. Je účinná právě ve spojení s libretem, jemuž je nutno ji přispúsobit, coby nositeli atmosféry. Pak drama nejen obdivuhodně unese, ale i umocní.“

Zdeněk Košler s Jánom Cikkerom v SND

Zdeněk Košler s Jánom Cikkerom v SND

Premiérou opery Vzkriesenie bola otvorená operná časť Bratislavských hudobných slávností v roku 1977 a zároveň zavŕšená éra Zdeňka Košlera na poste šéfa Opery Slovenského národného divadla.

Zdeněk Košler priniesol v ťažších časoch do opery SND konsolidáciu, prepotrebnú autoritu, prácu s mladými spevákmi, kultivovanosť hudobného prednesu, ako aj dôslednosť a detailnú prácu do orchestra. Ukončením postu šéfa Opery SND sa však Košlerova spolupráca s prvou slovenskou scénou neskončila a sporadicky pokračovala ďalej, aj keď už nie v podobe premiérového naštudovania operného diela.

Zoznam premiérových hudobných naštudovaní Zdeňka Košlera v Opere SND

W. A. Mozart – Cosi fan tutte, r. Karel Jernek, pr. 18. decembra 1971
A. Dvořák – Rusalka, r. Miroslav Fischer, pr. 16. decembra 1972
L. Janáček – Věc Makropulos, r. Branislav Kriška, pr. 7. apríla 1973
J. Cikker – Hra o láske a smrti, r. Branislav Kriška, pr. 30. septembra 1973
B. Bartók – Hrad kniežaťa modrofúza, r. Branislav Kriška, pr. 3. februára 1974
L. van Beetnoven – Fidelio, r. Branislav Kriška, pr. 6. a 7. októbra 1974
W. A. Mozart – Don Giovanni, r. Branislav Kriška, pr. 5. októbra 1975
J. Cikker – Vzkriesenie, r. Branislav Kriška, pr. 9. a 15. októbra 1976
Matiné z tvorby B. Smetanu, 3. marca 1974

Autor: Gabriel Rovňák

Podrobné informácie o osobnom i profesnom živote tejto osobnosti nájdete na webovej stránke, ktorá je určená na prezentáciu odkazu dirigenta Košlera. Košlerova osobnosť je témou dizertačnej práce MgA. Gabriela Rovňáka – doktoranda JAMU v Brne a zbormajstra Bratislavského chlapčenského zboru. Webová stránka vznikla v súvislosti s jeho dizertačnou prácou.

www.zdenek-kosler.cz

Slovenské národné divadlo si prostredníctvom atraktívnej interaktívnej výstavy autora Gabriela Rovňáka, doktoranda Janáčkovej akadémie múzických umení v Brne a zbormajstra Bratislavského chlapčenského zboru, pripomína pôsobenie dirigenta Košlera v SND. Výstava, ktorú si v novej budove SND môžete pozrieť od 19. marca do 31. mája 2015, je súčasťou projektu špecifického výskumu Janáčkovej akadémie múzických umení v Brne. Viac o výstave si prečítate TU…

Plagát k výstave Zdeněk Košler - život a dielo dirigenta

Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Gabriel Rovňák

dirigent, pedagóg a zbormajster Bratislavského chlapčenského zboru

Zanechajte komentár