Donizettiho Nápoj lásky ako z amerického seriálu pre násťročných

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Maastrichtská Opera Zuid uviedla 23. mája 2021 online premiéru Donizettiho komickej opery Nápoj lásky. Komorná inscenácia s mladým medzinárodným obsadením, ktorá pracuje s témou študentského života, je výborným prostriedkom pre uvedenie nových mladých divákov do sveta opery. Inscenácia vznikla v rámci koprodukčného projektu zameraného na rozvoj mladých talentov a jej záznam je dostupný na webe Opery Zuid a OperaVision do 23. augusta 2021.

Opera Zuid sídliaca v holandskom Maastrichte, sa vo svojej umeleckej tvorbe snaží hľadať prieniky medzi klasickými opernými príbehmi a dnešným svetom. Aj vďaka tomu sa jej darí prinášať operu medzi ľudí, ktorí sa s ňou bežne nestretávajú. Patrí k nim, samozrejme, i mládež v stredoškolskom veku, pre ktorú je nové naštudovanie Nápoja lásky ako stvorené.

Inscenácia vznikla v koprodukcii Opery Zuid s Holandskou národnou operou a Holandskou putovnou operou (National Touring Opera). Tieto tri operné inštitúcie považujú za dôležitú súčasť svojho poslania umožniť ďalší rozvoj mladého operného talentu, a tak v tomto roku podpísali zmluvnú dohodu o spolupráci. Spojili svoje sily a chcú využiť svoje zdroje a skúsenosti v rámci programu dlhodobej spolupráce zameraného na rozvoj talentov v holandskom opernom a hudobnom divadle. Výsledkom spolupráce bude každoročná koprodukcia, ktorú plánujú predstaviť na národnej úrovni prostredníctvom turné.

G. Donizetti: Nápoj lásky, Opera Zuid, 2021, José Romero (Nemorino), Julietta Aleksanyan (Adina), foto: Bjorn Frins

Veľmi jednoduchý a prehľadný dej príbehu, v ktorom Nemorino túži po nápoji lásky, aby si získal Adininu priazeň, zasadil režisér Marcos Darbyshire na párty (slangovo tzv. hausku), ktorú zorganizovala Adina pre priateľov zo školy. Inšpiráciu našiel v stále populárnych amerických tínedžerských seriáloch. Tradičné charakterové typy z commedie dell’arte sa naoko menia na postavy známe z televíznych obrazoviek. Adina je najkrajším dievčaťom školy, Nemorino tentokrát nie zaostalým dedinčanom, ale skôr dobrým študentom s nesmelou, introvertnou povahou, Belcore pohľadným športovcom s vlastnosťami egoistického veliteľa a Dulcamara flegmatickým špecialistom na alkohol i drogy všetkého druhu. Jedine na Gianettu akoby režisér zabudol, zostáva obyčajným dievčaťom v minisukni, ktoré nehrá žiadnu dôležitejšiu úlohu.

Prečítajte si tiež:
Skladateľ z pivnice Gaetano Donizetti

Z dokomponovanej nemej scénky zasadenej pred ouvertúru sa dozvedáme o čisto kamarátskom vzťahu Nemorina a Adiny. Sedia spolu pri stole v Adininej obývačke s bohato vybaveným barom, cez terasové dvere vidieť žiariace veľkomesto (scéna Amber Vandenhoeck). Viac než domáce úlohy Nemorina zaujíma pekná spolužiačka. Nesústredí sa, pokukuje po nej, prisadá si bližšie a možno by sa aj osmelil k nejakému prejavu lásky, no pripomienka v mobile ohlasuje prichádzajúcich hostí. Adina rýchlo schováva chudáka Nemorina na terase, aby ju jej prominentní kamaráti nevideli s týmto čudákom.

G. Donizetti: Nápoj lásky, Opera Zuid, 2021, Martin Mkhize (Belcore), foto: Bjorn Frins

Zdá sa, že všetko pôjde tak, ako obvykle, no Nemorino vstúpi do izby a začína sa boj o Adininu lásku. Belcore, tentokrát bez podpory vojska, je mu svojím vekom i vzhľadom serióznym súperom. Popri posmeškoch, ktorými v inscenáciách Donizettiho opery bežne častujú hlavného hrdinu, tentoraz nechýba ani šikana. Aktualizovaný je i samotný nápoj lásky. Priznajme si, že víno by dnes asi úplne neobstálo, a tak Dulcamara vyťahuje biely prášok. Za tlmeného smiechu si Nemorino šňupne draho kúpené placebo. Dulcamara naďalej mieša kokteily. Na všetkých doliehajú omamné účinky alkoholu a drog. Zaspávajú. Na obrazovke vidíme zaujímavé obrazy, ktoré sa im prehrávajú v hlave.

Počas noci Belcore podplatí Nemorina, no netuší, že bdie aj ich spoločný objekt záujmu. Po populárnej árii Una furtiva lagrima si Adina s Nemorinom osamote vyznajú lásku. Koniec však zostáva otvorený. Adina sa ocitá bez objatia a vášnivých bozkov medzi odchádzajúcim Nemorinom a priateľmi. Pre koho sa rozhodne, to sa už nedozvieme.

Online premiéra sa natáčala live v priestoroch štúdia. Odstránenie bariéry v podobe orchestrálnej jamy prispelo k výrazne lepšej spolupráci kameramanov i účinkujúcich. Živý obraz bol vhodne popretkávaný počítačovými projekciami i dopredu natočenými scénami.

G. Donizetti: Nápoj lásky, Opera Zuid, 2021, Sam Carl (Dulcamara), Bibi Ortjens (Giannetta), foto: Bjorn Frins
G. Donizetti: Nápoj lásky, Opera Zuid, 2021, Julietta Aleksanyan (Adina), Sam Carl (Dulcamara), Bibi Ortjens (Giannetta), foto: Bjorn Frins

Operu hudobne naštudoval holandský dirigent, rodák z Wiesbadenu, Enrico Delamboye. Orchester Juhoholandskej filharmónie znel v komornom zložení s pridaným klavírom a xylofónom príjemne sviežo, dynamicky vyvážene, rešpektoval možnosti sólistov a bol im skvelým partnerom.

Vo všetkých rolách sa predstavili mladí perspektívni speváci, niekoľkí z Národného operného štúdia. Adinu spievala arménska sopranistka, víťazka viacerých medzinárodných speváckych súťaží, Julietta Aleksanyan. Predviedla celkovo kompaktný a ľahký, v koloratúrach plastický lyrický soprán i prirodzene pôsobiace herectvo s primeranou dávkou flirtu. Zvučnému, bohatému, skôr tmavšie zafarbenému hlasu argentínsko-španielsko-amerického tenoristu Joseho Romera s vycibreným štýlom a žiarivými výškami sadol Nemorino ako uliaty. Svetlý barytón Juhoafričana Martina Mkhizeho s nádherným leskom a širokým rozsahom robil Belcoreho ešte príťažlivejším nápadníkom. Dulcamaru spieval s istou rezervou v hornom registri, no veľmi uvoľnene britský basbarytonista Sam Carl, Gianettu stvárnila holandská sopranistka Bibi Ortjens. Úlohu zboru zastupovali samotní sólisti, čo pomohlo udržať komorný charakter inscenácie, no nijako jej to neuškodilo.

G. Donizetti: Nápoj lásky, Opera Zuid, 2021, Julietta Aleksanyan (Adina), Bibi Ortjens (Giannetta), foto: Bjorn Frins

Výrazné skrátenie, vynechanie zboru, minimálne klišé (hoci peniaze ukryté v topánke si inscenátori mohli odpustiť), no hlavne moderné činoherné herectvo sa pričinili o umelecky kvalitnú, príťažlivú inscenáciu, ku ktorej sa divák rád znovu vráti. Jediné, čo by sa jej dalo vytknúť, je občasná absencia logickej súvislosti medzi spievaným textom a dianím na javisku.

Práve tento typ inscenácií, je dôležitou súčasťou dramaturgie, ktorá nezabúda na diváka, čo už vyrástol z detských predstavení, a pokúša sa hľadať niť vedúcu k „dospelému“ opernému repertoáru.

Autor: Daniel Ševčík
(účastník projektu Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT) SMARTheatre)

písané zo záznamu online premiéry

G. Donizetti: Nápoj lásky (v origináli L’elisir d’amore)
Opera Zuid | Dutch National Touring Opera | Dutch National Opera
online premiéra 23. mája 2021 na OperaVision

Hudobné naštudovanie a dirigent: Enrico Delamboye
Réžia: Marcos Darbyshire
Scéna: Amber Vandenhoeck
Kostýmy: Luis F. Carvalho
Svetlo: Glen D’haenens

Nemorino: José Romero
Adina: Julietta Aleksanyan
Belcore: Martin Mkhize
Dulcamara: Sam Carl
Giannetta: Bibi Ortjens
Orchester Juhoholandskej filharmónie

videozáznam online premiéry (dostupný do 23. augusta 2021)

z prípravy inscenácie

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Daniel Ševčík, študent Gymnázia Ľ. Štúra v Trenčíne, účastník projektu Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT) SMARTheatre

Zanechajte komentár