Dôstojná oslava štyridsiatky

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Slovenské národné divadlo poskytlo priestor na prezentáciu žiakov a študentov rôznych medzinárodných škôl vrátane domácej. Pri príležitosti 40. výročia založenia Tanečného konzervatória Evy Jaczovej sa uskutočnil v Balete SND 12. novembra 2019 v historickej budove SND „Medzinárodný koncert baletných škôl a Baletu SND“, na ktorom sa predstavili interpreti mladej generácie zo Slovenska, ako aj z partnerských tanečných škôl zo zahraničia.

Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej v Bratislave je jedinou osemročnou štátnou školou na Slovensku zameranou na výchovu profesionálnych tanečných umelcov. V školskom roku 2019/2020 oslávi 40. výročie svojho založenia a pokračuje tak v tradícii výchovy profesionálnych tanečných umelcov v troch študijných odboroch – klasický tanec, ľudový tanec a moderný tanec. Dôležitou súčasťou štúdia je účinkovanie žiakov v baletných a operných predstaveniach Slovenského národného divadla, v predstaveniach SĽUK-u, Bratislavského bábkového divadla a muzikálových divadiel.

Medzinárodný koncert baletných škôl a Baletu SND, 2019, foto: Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej

Žiaci školy pravidelne reprezentujú školu a Slovenskú republiku na medzinárodných baletných súťažiach, domácich a zahraničných koncertoch, ako informuje zdroj SND. „Medzinárodný koncert baletných škôl a Baletu SND“ predstavil študentov zo škôl ako Butler University Indianapolis, Konservatorium Wien Privatuniversität, Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej Poznaň, Győri Tánc- és Képzőművészeti Általános Iskola és Szakközépiskola, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, Taneční konzervatoř Brno, okrem toho sólistov Ballett Stuttgart a sólistov Baletu Slovenského národného divadla.

Večer sa niesol vskutku vo veľkorysom znení a poskytol dvadsaťosem vystúpení, gro ktorých rámcovala produkcia bratislavského Tanečného konzervatória Evy Jaczovej. Škola odprezentovala svojich žiakov prostredníctvom skupinových, ale aj sólových čísiel v kombinácií rôznych ročníkov a ponúkla tak prehľad tanečnej zdatnosti a úrovne svojich zverencov. Rovnako zodpovedne pristúpili k výberu aj hosťujúce školy, ktoré s vysokou pravdepodobnosťou logicky vyslali svojich najlepších študentov.

Medzinárodný koncert baletných škôl a Baletu SND, 2019, foto: Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej

Choreografie predstavili v rovnovážnej miere klasický tanec, moderný aj ľudový, skupinové aj sólové čísla, jeden duet. Vizuálna stránka bola limitovaná na svietenie (adekvátne a príjemné v jednotlivých choreografiách) a kostým (dostupný z možných zdrojov), dôležitý tu však bol predovšetkým tanec, čo vyprofilovalo v konečnom dôsledku výtvarnú čistotu a eleganciu bez rušivých vizuálnych momentov. Aj táto skutočnosť evokovala akési školské Gala, ktoré malo svoju reprezentatívnu atmosféru hodnú jubilea.

Dramaturgicky bol večer vystavaný s citom tak, aby nielen striedal žánre, ale aby vnímanie za sebou radených vystúpení bolo prirodzené, plynulé, svieže a neskĺzalo do monotónnosti, ktorá pri počte dvadsiatichôsmich vystúpení často hrozí. Treba konštatovať, že napriek hutnému programu predstavenie plynulo kontinuálne a nestihlo diváka obťažovať, k čomu prispela aj primeraná dĺžka samotných choreografií. Toto je pomerne dôležitý moment, ktorý vždy večery takéhoto typu razantne ovplyvňuje, preto považujem za potrebné na tento fakt upozorniť, odhliadnuc od skutočnosti, že v hľadisku sedeli prevažne pedagógovia škôl, rodičia, rodinní príslušníci a spolužiaci žiakov, ktorí by „vydržali“ v danom kontexte čokoľvek.

Nebolo by celkom korektné komparovať jednotlivých tanečníkov oddiferencovaných stupňami absolvovaných ročníkov, resp. porovnávať neporovnateľné, evidentne pedagógovia aj žiaci vložili do príprav veľa energie, úsilia a nasadenia, aby večer odrážal kvalitatívne rozpätie individuálnych interpretov aj škôl. Akokoľvek, pozrime sa postupne na choreografie a ich náladu i prevedenie.

Medzinárodný koncert baletných škôl a Baletu SND, 2019, foto: Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej

Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej v Bratislave sa predstavilo hneď štrnástimi choreografiami. Večer začal klasikou a uzavrel ho folklór. Nocturno F – Dur zo Chopiniany (hudba F. Chopin, choreografia Fokin, naštudovanie Marina Častková-Zhelezniaková) zatancovali žiačky a žiaci 3. – 8. ročníka v éterickej elegancii romantizmu. Hodinový valčík z baletu Coppélia (hudba L. Delibes, naštudovanie Marina Častková-Zheleniaková) zatancovali žiačky 6. a 7. ročníka v nadýchnutých ružových kostýmoch.

Krehké skupinové choreografie vystriedala razantnejšia Variácia z baletu Bachčisarajská fontána (hudba B. Asafiev, naštudovanie Marina Častková-Zheleniaková) v interpretácii P. Andela, žiaka 6. ročníka, za ktorým nasledovala Variácia z baletu Paquita (hudba L. Minkus, naštudovanie Marina Častková-Zheleniaková) žiačky 5. ročníka L. Laiferovej, vysokej subtílnej tanečnice v oranžovej tutu s profesionálnym nasadením. Prvú časť večera uzavrela Rumba Gitana (hudba J. Cook v choreografii a naštudovaní Kataríny Zacharovej), ktorú tancovali žiaci 7. a 8. ročníka vo flamenco kostýmkoch trochu bez temperamentu vzhľadom na absentujúcu životnú skúsenosť, ale našli sa ojedinele tanečníci, ktorí sa snažili dravý hudobný motív pretransformovať do pohybu a výrazu.

Druhá časť večera začala optimisticky a hravo Pozdravom z Fínska (hudba E. Porvali, choreografia a naštudovanie Juraj Jurík) žiakov 2., 3. a 4. ročníka, ktorí túto takmer mechanickú choreografiu zatancovali so sviežim elánom. Nehu do dramaturgie opäť vrátilo Scherzo screziato (W. A. Mozart, choreografia a naštudovanie Matina Častková-Zheleniaková) zatancované žiakmi 6. ročníka v šedých transparentných tunikách s diadémami v účesoch. Fragmentálnu príbehovosť priniesli na javisko Grófky z baletu Cipollino tancované žiačkami 7. ročníka (hudba K. Chačaturjan, naštudovanie Gabriela Béderová) vo výrazne farebných kostýmoch fialových a ružových tónov s rekvizitou cvikrov v ruke.

Medzinárodný koncert baletných škôl a Baletu SND, 2019, Filip Manca, foto: Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej

Vcelku technicky vydarený a herecky obsiahnutý tanec Zlatého bôžika z baletu Bajadéra (hudba L. Minkus, naštudovanie Miklós Vojtek, Elena Chetvernya) zatancoval žiak 8. ročníka F. Manca, ktorý svojím nasadením „trčal“ už v predchádzajúcej skupinovej choreografii Rumba Gitana. Sólovo a elegantne sa predstavil ešte P. Andel, žiak 6. ročníka v čiernobielom kostýme v Mazurke C – Dur zo Chopiniany (hudba F. Chopin, choreografia M. Fokin, naštudovanie Marina Častková-Zheleniaková).

Ľudový tanec zastúpili dynamické choreografie Karička (hudba Š. Molota, choreografia Ervín Varga, naštudovanie Táňa Lapinová) žiačok 7. a 8. ročníka, Goralská trojka z tanca Tatranskí orli (hudba S. Stračina, choreografia Juraj Kubánka, naštudovanie Táňa Lapinová) žiačok 8. ročníka, sólistu Srbského národného súboru v Bautzene P. Rakytu a bývalých tanečníkov Sľuk-u, Čičnianka (hudba S. Stračina, choreografia Štefan Nosáľ, naštudovanie Táňa Lapinová) žiačok 7. a 8. ročníka. Záver večera poeticky a tradične uzavrel folklórny „obrázok“ Vitaj jar! (hudba S. Stračina, choreografia Štefan Nosáľ, naštudovanie Táňa Lapinová) žiačok 4. – 8. ročníka, ktorý zapôsobil vizuálne, tancom, výrazom, ale aj spevom vskutku monumentálne.

Medzinárodný koncert baletných škôl a Baletu SND, 2019, foto: Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej

Českú republiku zastúpili dve školy – Taneční konzervatoř hl.m. PrahyTaneční konzervatoř Brno. Profesionálny výkon takmer hotovej tanečnice predviedla M. Vorochobina, žiačka 8. ročníka z pražského konzervatória vo Variácii z baletu Paquita (hudba L. Minkus, naštudovanie Anna Ščekaleva), ktorá sa predstavila aj vo Variácii z baletu Don Quijote (hudba L. Minkus, naštudovanie Anna Ščekaleva). Variáciu Flauty zo Suite en blanc (hudba E Lalo, choreografia Serge Lifar, naštudovanie Hana Vláčilová) pôsobivo zatancovala I. Gracíková, žiačka 7. ročníka z tej istej školy v čistej bieloskvúcej sa tutu evokujúc figúrku z hracej skrinky.  Táto tanečnica sa na javisko vrátila aj v modernom žánri choreografie Hidden in shadows (hudobná koláž, choreografia Martin Šinták) v démonickom čiernom trikote v dynamike, razantnosti a elegancii pohybu vo fialovom scénickom svietení.

Brno vsadilo na sólové party. Variáciu Amorka z baletu Don Quijote (hudba L. Minkus, naštudovanie Iva Musilová) zatancovala briskná, hravá, svieža a zároveň mimoriadne drobunká subtílna E. Bílková, žiačka 4. ročníka. Variáciu z baletu Plamene Paríža (hudba B. Asafiev, naštudovanie Boris Hanák, Petr Přibyl) zatancoval žiak 6. ročníka F. Šourek. Súčasnú choreografiu Vzdor (hudba V. Vysockij, choreografia Vladimíra Kartousová, Alžbeta Janíčková) zatancovala A. Janíčková, žiačka 8. ročníka v chlapčenskom odeve s revolučnou dynamikou a razantnosťou rebélie, ktorú dostala do pohybu. Dielko Il Padrino (hudba N. Rota, choreografia Jan Fousek) zatancocal A. Baštař , žiak 7. ročníka v elegancii čierneho kostýmu na pozadí červeného svetla.

Ostatné zahraničné školy priniesli na javisko SND súčasnosť v scénickom tancovaní. Poľská Melancholie (hudba F. Chopina, choreografia Krystyna Frackowiak, naštudovanie K. Frackowiak, M. Rózalski) zatancovaná žiačkami 6. – 9. ročníka v čiernych trikotoch v kuželi svetla predviedla tvárnosť skupiny s dôrazom na mäkkosť a kreácie paží, rúk a pohybu v skupine aj jednotlivo mimo nej. Poetiku intímneho svetla a skupinovej formácie udržala aj škola z Viedne v choreografii Reel and Reeling (hudba T. Shapiro, C. Begley, choreografia Esther Balfe s poďakovaním Andrejovi Petrovičovi). Bieločierny civilný kostým, dámska skupina doplnená jedným mužským tanečníkom, opäť kužeľ svetla a princíp spoločnej choreografie, z ktorej „vypadávajú“ jednotlivci, väčšia dynamika, pružnosť aj mäkkosť v pohybe.

Medzinárodný koncert baletných škôl a Baletu SND, 2019, foto: Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej

Najviac zapôsobila choreografia z Györu Lélekkarc (Soulscratch), ktorá potvrdila tradičnú kvalitu maďarského tancovania (Hudba E. Bosso, choreografia a naštudovanie Timea Pintér). Žiaci 8. ročníka predviedli emočný príbeh založený na skupine a dvojici tanečníkov, ktorý mal svoju poetiku, logiku aj výrazovú a pohybovú estetiku. Choreografia v interpretácii maďarských žiakov bola malým umeleckým zážitkom. Zahraničné zastúpenie dopĺňal jediný moderný duet večera univerzity Indianapolis (hudba L. Attaway, A. Piroue, C. Maggiore, choreografia Marek Cholewa) dvojice A.N. PiroueC.C. Maggiore. Kombinácia šedého obleku s bordovými krátkymi šatami tanečnice v temnom svietení vizuálne „zasvietili“, choreografia pôsobila v technických tónoch hudby abstraktne s absenciou emócie.

Vrcholom medzinárodného koncertu boli hostia M. Káčerová a M. F. PaixaBallett Stuttgart s balkónovým Pas de deux z Romea a Júlie (hudba S. Prokofiev, choreografia John Cranko) s bravúrnym tanečným aj výrazovým prevedením. Dynamika a temperament ešte odzneli v Bolere z baletu Don Quijote (hudba L. Minkus, choreografia Vasilij Medvedev, Stanislav Fečo), ktoré zatancovali sólistka baletu V. Mariner a vedúci sólista baletu SND A. Szabo ako „ochutnávku“ pred premiérou baletu Don Quijote, ktorá bude 22. novembra v Slovenskom národnom divadle.

Medzinárodný koncert baletných škôl a Baletu SND, 2019, Viola Mariner, Andrej Szabo, foto: Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej

Medzinárodný koncert baletných škôl a Baletu SND dôstojne oslávil štyridsiatku bratislavského tanečného konzervatória, poskytol náhľad na úroveň jednotlivých škôl aj ich žiakov v zmysle prirodzeného komparovania aj zdravej konkurencie a zároveň potvrdil spoluprácu so SND. Tanec dokáže byť esperantom príbehov a emócií. Aj preto bol koncert  motivovaný ušľachtilou myšlienkou univerzálnosti tanca ako najzrozumiteľnejšieho umenia bez bariér v medzinárodných kontextoch a súvislostiach.

Autor: Barbara Brathová

písané z predstavenia 12. 11. 2019

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Barbara Brathová

baletná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku