Druhé tohtoročné výročie Juraja Hrubanta

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Pre tromi mesiacmi si v Opera Slovakia pripomenul 85. výročie narodenia Juraja Hrubanta Pavel Unger. Teraz, pri desiatom výročí jeho skonu (11. októbra 2011), by som si rád na neho zaspomínal aj ja.

Juraj Hrubant bol príslušníkom silnej prvej generácie absolventov spevu na Vysokej škole múzických umení, ktorá opúšťala brány školy koncom 50. a začiatkom 60. rokov minulého storočia. Pri vstupe medzi sólistov Slovenského národného divadla ho o pár rokov predbehli Andrej Kucharský, Juraj Oniščenko, Pavol Gábor, Anna Peňašková i Ľuba Baricová.

J. Cikker: Vzkriesenie, Opera SND, 1976, Juraj Hrubant (Nechľudov), foto: Jozef Vavro/Archív SND

S jeho basbarytónom som sa však zoznámil ešte počas jeho štúdií v absolventských predstaveniach jednotlivých ročníkov operného spevu. Najradšej spomínam na prvé stretnutie, keď v inscenácii Smetanovej Hubičky, v ktorej hlavné úlohy kreovali Mária Morozová / Mária Murgašová, Pavol Gábor, Pavol Mauréry a Juraj Šomorjai, sa v druhom dejstve spoza scény ozval jeho krásny hlasovým materiál interpretujúc postavu Matúša (Len vdiaľ…). Potom som ho na malom javištiatku operného štúdia VŠMU (dnes Malá sála Slovenskej filharmónie) videl a počul ešte päťkrát.

Prečítajte si tiež:
Juraj Hrubant, bývalý sólista i riaditeľ Opery SND, by slávil 85. narodeniny

V inscenácii Thomasovej Mignon zostal jeho Lothario v tieni šokujúco kvalitnej Philiny Lucie Poppovej, z Ostrčilovej opery Poupě si spomínam na jeho viackrát opakované zvolanie Sakramentská láska, v Únose zo serailu sa mu ušla iba hovorená úloha pašu Selima, v ktorej jeho hlboký hlas nádherne „rupčal“ a v malej úlohe barona Douphola z Verdiho Traviaty mi zostali v pamäti jeho v krásnom forte zaspievané noty pred známym prípitkom (Čujme pieseň, vďaka vám!). Vysokoškolské štúdiá ukončil úlohou Dona Alfonsa v spevácky vyváženom naštudovaní rokokovej Mozartovej opery Così fan tutte.

B. Urbanec: Tanec nad plačom, Opera SND, 1979, Juraj Hrubant (Gróf Alfrédo), Nina Hazuchová (Grófka Anna), foto: Jozef Vavro / Archív SND

Z jeho prvých vstupov na javisko opery SND si pamätám, najviac ten najmenej významný, keď v Hoffmannových poviedkach sa predstavil ako Hermann v prológu opery. Do jeho odchodu do Lipska (trvalejšie angažovanie v zahraničí vtedy vďaka politickému odmäku využili aj jeho kolegovia Bohuš Hanák, František Livora, Ondrej Malachovský a Ľuba Baricová) v roku 1965 v barytónovom odbore stvárnil jednu z mála verdiovských postáv písaných pre vyšší barytón, a to Dona Carlosa zo Sily osudu (zato v Lipsku spieval markíza Posu v Donovi Carlosovi), no oveľa viac sa mi páčil ako Gašpar vo Weberovom Čarostrelcovi a ako Tomskij v Čajkovského Pikovej dáme, kde po tom, čo v poslednom dejstve dospieval kuplet Keby dievky vtákmi boli, pridal sa k dvom tanečníkom a spolu sa zvŕtali v kozáckom tanci.

Prečítajte si tiež:
Jubilejné sezóny Opery SND v retrospektíve (seriál)
Takí sme (v Opere SND) boli…
Takí sme (v Opere SND) boli…, (pokračovanie)

Z postáv basového charakteru mu výborne sedel Ferrando z vychýrenej inscenácie Verdiho Trubadúra a v nasledujúcom Maškarnom bále vytvoril spolu s Ondrejom Malachovským unikátne duo sprisahancov Samuela a Toma, ktorých farebné hlasy len tak perlily. Po návrate do SND sa v jedinom predstavení pokúsil zachrániť kvalitnú Kriškovu inscenáciu Pucciniho Plášťa a miesto do emigrácie odídeného Bohuša Hanáka naštudoval si part Micheleho a pridal sa k Jurajovi Martvoňovi ako Nabucco v tak často reprízovanej Gyermekovej inscenácii.

G. Gershwin: Porgy a Bess, Opera SND, 1974, Juraj Hrubant (Porgy), foto: Archív SND

Najväčší počet úloh vytvoril azda v tzv. Košlerovej ére (prvá polovica 70. rokov), kedy takmer nebolo inscenácie, v ktorej by chýbal. Vtedy si tiež zopakoval úlohu naštudovanú ešte v Lipsku a s tými istými inscenátormi vytvoril vari svoju životnú kreáciu dobráka Porgyho v mimoriadne dobre navštevovanej inscenácii Gershwinovej opery Porgy a Bess. V tej, ale aj v niektorých ďalších úlohách k celkovému dojmu prispieval aj jeho sympaticky mužný fyzický zjav, ktorý azda len v Pucciniho Scarpiovi nekorešpondoval so stvárňovaným charakterom. Výborne však potom interpretoval aj negatívnu postavu Nicka v Stravinského Osude zhýralca, ktorú viacerí označovali za mimoriadne vydarenú.

Prečítajte si tiež:
O zabudnutých a neznámych osobnostiach Slovenského národného divadla (seriál)

V búrlivých časoch, v ktorých sa menil politický systém, prevzal Juraj Hrubant funkciu šéfa operného súboru SND, ktorý kreoval s pomocou dramaturga Júliusa Gyermeka. Ako si to žiadal kapitalizmus, repertoár vystavali pomerne konzervatívne, takže nestratili toľko návštevníkov ako činohra. Jeho šéfovanie (s pauzou necelých dvoch sezón) trvalo do roku 2002 a malo nasledovné znaky. Prevaha taliansko-francúzskeho repertoáru vyvažovaná takými titulmi ako boli diela Monteverdiho, Debussyho či Boita, pokračovanie spolupráce s avantgardným režisérom Bednárikom (päť z jeho celkovo deviatich inscenácii v SND), v druhej polovici obdobia neobsadenosť postu interného režiséra a častá fluktuácia na poste šéfdirigenta.

Juraj Hrubant, (1936 – 2011), foto: K. Marenčinová/Archív SND

Ku cti mu slúži, že s divadlom neprerušili styky naše medzinárodné spevácke hviezdy a postupný nástup novej generácie spevákov, dirigentov, režisérov. Z hľadiska širších relácií sa na jeho obdobie šéfovania pozerá ako na obdobie relatívneho pokojného fungovania súboru. Veď aj Juraj Hrubant ako človek pôsobil nesmierne vyrovnane a sympaticky Pripomeňme si teda, že už desať rokov nám chýba.

Autor: Vladimír Blaho

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár