Bratislava – Symfonický orchester Slovenského rozhlasu uvedie v piatok 25. októbra 2019 o 19:00 h druhý abonentný koncert sezóny 2019/2020. Program zostavený z diel Ludwiga van Beethovena, Jána Cikkera a Jeana Sibelia, predstaví klaviristka Jordana Palovičová a dirigent Ondrej Olos.
(reklamný článok, SOSR)
Na úvod druhého koncertu 91. sezóny Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu zaznie slávna orchestrálna Predohra opus 62 Coriolan skladateľa a predstaviteľa vrcholného klasicizmu, Ludwiga van Beethovena. Skladbu skomponoval v roku 1807 k hre viedenského dramatika Heinricha Josepha von Collina.
Nasledovať bude brilantné Concertino pre klavír a orchester opus 20 z roku 1942 od jedného zo zakladateľov slovenskej hudobnej moderny Jána Cikkera. Sólový part, plný náročných rytmických pasáží i tém inšpirovaných slovenským folklórom, prednesie naša popredná klaviristka Jordana Palovičová.
Večer vyvrcholí prevedením Symfónie č. 7 C dur, op. 105 z roku 1924 od najvýznamnejšieho fínskeho národného skladateľa Jeana Sibeliusa, považovaného za jedného z posledných hudobných romantikov. Symfonický orchester Slovenského rozhlasu v Bratislave bude dirigovať Ondrej Olos.
Vstupenky na koncertyrtvs.sk.
Jordana Palovičová
Jordana Palovičová študovala na Konzervatóriu v Bratislave (Juraj Mašinda), na VŠMU (Daniela Varínska), Royal College of Music v Londýne (Yonty Solomon) a na Musikhochschule Lübeck v Nemecku (James Tocco). V rámci medzinárodných majstrovských kurzov spolupracovala s ďalšími významnými pedagógmi (Lazar Berman, Györgyi Sándor, Eugéne Indjić, Jan Wijn, Aci Bertoncelj, Marián Lapšanský, Peter Toperczer). Je držiteľkou domácich i zahraničných cien vrátane Ceny Jána Cikkera za aktívne šírenie tvorby skladateľa. Realizovala nahrávky pre vydavateľstvo MUSICA, Hudobný fond, Hudobné centrum, Pavlík Records, Experimentálne štúdio VŠMU, Slávik Slovenska, RTVS, Český rozhlas, ČT, Norddeutscher Rundfunk. Pri príležitosti 100. výročia narodenia Jána Cikkera nahrala jeho sólovú a koncertantnú tvorbu.

V roku 2014 vydal jej CD Ján Cikker. Piano Works londýnsky label Toccata Classics. Participovala aj na nahrávke 4CD Eugen Suchoň: Klavírne dielo 1928 – 1984 (2018). Aktuálne vydala spolu s Ivanom Palovičom CD Bowen / Reger / Machajdík / Brahms venované tvorbe pre violu a klavír. Sólisticky, aj ako komorná hráčka sa predstavila na pódiách doma i v zahraničí (o. i. festivaly BHS, Mozartov týždeň, Melos-Étos, Nová slovenská hudba, Stredoeurópsky festival koncertného umenia Žilina, Košická hudobná jar, Prešovská hudobná jeseň, Festival peknej hudby, Večery Rádia Devín, SPACE, Hammerklavier festival, Konvergencie, Levočské babie leto, Viva Musica!, Dni hudby Felixa Mendelssohna-Bartholdyho, Harmonie Starego Miasta, Cambra de Música, Pulse Festival, Cheltenham International Festival of Music, Sibelius Week, ARMONIE DELLA SERA, cykly Albrechtina. (Ne)známa hudba, Hudba u Fullu, Vent d´Est – Vent d´Ouest).
V oblasti komornej hry spolupracuje so širokým spektrom partnerov – Moyzesovo kvarteto, Solamente Naturali, Juan-Miguel Hernandez, Garth Knox, Vladimir Mendelssohn, Ivan Palovič, Maxim Rysanov, Robert Cohen, Jozef Lupták, Eugen Prochác, Igor Karško, Dalibor Karvay, Isabelle van Keulen, Milan Paľa, Juraj Tomka, Eva Šušková, Petra Noskaiová, Daniel Buranovský, Zuzana Biščáková, Jakub Čižmarovič a iní.
Pravidelne sólisticky účinkuje s poprednými slovenskými a zahraničnými orchestrami (o. i. Slovenská filharmónia, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Cappella Istropolitana, Štátny komorný orchester Žilina, Štátna filharmónia Košice, VŠMU Modern Orchestra, Moravská filharmonie Olomouc, Pražská komorní filharmonie, Lambeth Orchestra, RCM Sinfonietta Orchestra, či Lübecker Philharmoniker) pod taktovkou Ondreja Lenárda, Olivera Dohnányiho, Róberta Stankovského, Lubomíra Mátla, Mária Košika, Rastislava Štúra, Martina Leginusa, Mariána Lejavu, Konstantina Ilievskeho, Vladimíra Válka, Petra Vronského, Ondřeja Kukala, Stanislava Macuru, Zbyňka Müllera, Jaroslava Kyzlinka, Leoša Svárovského, Christophera Fifielda, Kirka Trevora, Cornelia Meistera, Neila Thomsona, Charlesa Olivieri-Munroea a Paula McCreesha. Pôsobí ako docentka na Katedre klávesových nástrojov a cirkevnej hudby HTF VŠMU v Bratislave.
Ondrej Olos
Absolvoval štúdium dirigovania na Konzervatóriu v Žiline u Milana Seidla a na brnianskej Janáčkovej akadémii múzických umení u Emila Skotáka. Roku 2006 získal Cenu Leoša Janáčka za naštudovanie komornej verzie opery Príhody líšky Bystroušky v Komornej opere JAMU. V rámci festivalu Janáček Brno 2008 naštudoval dielo Jej pastorkyňa v pôvodnej verzii z roku 1904.

V súčasnosti pôsobí v Národnom divadle Brno a v Slovenskom národnom divadle, kde dirigoval napr. Čajkovského Eugena Onegina, Pikovú dámu, Verdiho Macbetha, Don Carla, Sicílske nešpory, Janáčkove Príhody líšky Bystroušky, Káťu Kabanovú, Šárku, Jenůfa, Věc Makropulos, Straussovho Netopiera, Leoncavallových Komediantov, či Pucciniho opery Gianni Schicchi, Il Tabarro, Turandot, Tosca, Nedbalovu Poľskú krv, Rossiniho Barbiera zo Sevilly, Hodvábny rebrík, Straussovu Salome, Smetanovu Predanú nevestu, Mozartovho Don Giovanniho či Così fan tutte.
Dirigoval taktiež v operných divadlách Greek national opera Athens (Příhody lišky Bystroušky 2015, Věc Makropulos 2018), Den Jyske Opera Aarhus (Káťa Kabanová 2013), Opera de Rennes, Opera de Limoges a Opera de Reims (Jenůfa, 2011), ND Praha (koncert ,,Mozartove narozeniny” ,Slavnostní koncert k 100. výročí vzniku ČSR), SND Bratislava (Sadko, Predaná nevesta, Věc Makropulos, Don Giovanni), v Plzni (Cavalleria rusticana) a v Košiciach (Gianni Schicchi, Il Tabarro, Dialógy karmelitánok či Samson a Dalila).
Pravidelne spolupracuje so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu, Štátnou filharmóniou Košice, ŠKO Žilina, Pražskou komornou filharmóniou, s Filharmóniou Brno, Moravskou filharmóniou Olomouc, Filharmóniou Bohuslava Martinů Zlín, filharmóniou Hradec Králové a s ďalšími telesami. Je tiež vyhľadávaným klaviristom a komorným hráčom.
Viac info o koncertoch SOSR na www.sosr.sk
Informoval: Richard Bednár manažér SOSR