Duo Slávka Zámečníková – Peter Kellner, veľké slovenské hlasy a pomaly i svetové hviezdy

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Nie je to po prvýkrát, keď protagonisti koncertov súkromnej agentúry Kapos pod hlavičkou Veľké slovenské hlasy sa začínajú prelínať s paralelne rozvíjaným cyklom Svetové operné hviezdy. Veľmi blízko do tohto štádia dospieva dvojica mladých sólistov Viedenskej štátnej opery, sopranistka Slávka Zámečníková a basbarytonista Peter Kellner.

Obaja sa predstavili 20. júna 2022 v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie na večere operných árií a duet, sprevádzaní americkým klaviristom a ich kolegom z Viedenskej štátnej opery Stephenom Hopkinsom. Dramaturgicky výborne zostavený program, obsahujúci v oficiálnej časti až päť dvojspevov, bol v prvej polovici zameraný na ukážky z Mozartových opier a v druhej na talianske belcanto.

Peter Kellner, Slávka Zámečníková, Koncert agentúry Kapos, 2022, foto: PANER

Z odkazu Wolfganga Amadea Mozarta zazneli árie a duetá z dvoch opier, ktoré spája autor geniálnych libriet Lorenzo Da Ponte. Obe sú teda písané na taliansky text. Večer otvorilo v priestore vtipne a spontánne rozohrané dueto Cinque, dieci, venti, kde Zuzanka a Figaro z Figarovej svadby si vymeriavajú priestor pre svoju spálňu. Po ňom nasledovala ária Figara Non più andrai, ďalší dvojspev, tento raz Zuzanky a Almavivu, Crudel perche finora z 3. dejstva a napokon Zuzankina ária zo 4. dejtva Deh vieni non tardar.

V tomto bloku sa ukázala obrovská výrazová tvárnosť oboch mladých umelcov, pričom z javiska má jedine Peter Kellner overeného Figara. Netuším, či Slávka Zámečníková celú Zuzanku na profesionálnych doskách spievala (už sa predstavila na festivale vo Wiesbadene v kostýme Grófky), ale vo svojich troch vstupoch sa v nej cítila úplne doma. Bola trefne prefíkanou komornou, ktorá má popri Figarovi slovo, vie sa rafinovane zaliečať Grófovi a ponúknuť svojím vrúcnym timbrom pôvabné a štýlové legatové oblúky v árii.

Peter Kellner nielenže ukázal, že Mozart je jeho živel a Figaro preňho ako stvorený, no keď prišiel na javisko ako gróf Almaviva, razom sa z plebejca stal pán. Neverný záletník, vedomý si svojho postavenia, ale aj povahy komornej, ktorá si s ním vie zašpásovať. Kellnerovmu basbarytónu vyhovuje poloha oboch partov, hlas znie mäkko, frázy sú plastické, tón má zakaždým kovové jadro.

Pred druhým mozartovským blokom sa klavirista Stephen Hopkins predstavil aj ako výborne disponovaný sólista. Étude op. 10 č. 3 Tristesse od Frédérica Chopina znela v jeho podaní básnicky, technicky perlivo, dynamicky tvárne.

Stephen Hopkins, Koncert agentúry Kapos, 2022, foto: PANER

Nasledovali tri ukážky z Dona Giovanniho od Wolfganga Amadea Mozarta. Peter Kellner má v repertoári Leporella (jeho Madamina, il catalogo è questo bola bravúrna) i Masetta a v duete Giovanniho a Zerliny ukázal, že onedlho určite dostane ponuku aj na titulného hrdinu. Má preňho všetky hlasové i herecké predpoklady. Dueto Là ci darem la mano spieval poddajne, so štipkou mezza voce a v maximálnej výrazovej zhode s Zerlinou Slávky Zámečníkovej. Ani ona Zerlinu nespieva, zato v náročnej Donne Anne, ktorú stvárnila v tejto sezóne v berlínskej Štátnej opere, preukázala áriou Non mi dir sýte, objemné tóny a zároveň precíznosť v koloratúrach.

Obaja mladí umelci jednoznačne dokázali, že nielenže dôkladne ovládajú mozartovský štýl (napokon sú odchovaní akadémiami v Berlíne – Zámečníková a Salzburgu – Kellner), no navyše vedia, kde sa dá part prizdobiť, kde čarovať s uvoľneným tempom a dynamikou.

Tak ako Mozart je pre hlasivky „liekom“, podobne blahodarne na ne pôsobia správne zvolené úlohy z diel talianskeho belcanta. K slovu sa dostali obe najznámejšie buffy Gaetana Donizettiho, Don PasqualeNápoj lásky. Z prvej z nich otvorilo druhú polovicu koncertu dueto Noriny a Pasqualeho Signorina in tanta fretta, do ktorého obaja vložili popri bravúre technickej aj herecký šarm. Vlastne každé dueto rozohrali tak, že ani kulisy a divadelné kostýmy neboli potrebné, aby sa divák ocitol uprostred javiskovej situácie.

S Norinou Slávka Zámečníková už excelovala vo Viedenskej štátnej opere a teraz potvrdila, že belcantový terén je pre ňu nemenej blízky ako Mozart. Pre Petra Kellnera je Pasquale skôr koncertným číslom, no hoci je od postavy  o generáciu či dve mladší, vedel sa vtipne vteliť do jeho ošemetnej situácie.

Stephen Hopkins, Slávka Zámečníková, Peter Kellner, Koncert agentúry Kapos, 2022, foto: PANER
Stephen Hopkins, Peter Kellner, Koncert agentúry Kapos, 2022, foto: PANER

Výber árie Assura Deh, ti ferma… zo Semiramide, jednej z najfascinujúcejších opier Gioachina Rossiniho, je hodný osobitej pozornosti. Nie je vylúčené, že toto číslo ešte na Slovensku nezaznelo. Peter Kellner ukázal, že jeho basbarytón znie voľne, rezonančne, má veľký rozsah a v každej polohe pôsobí vyvážene. Jeden háčik tu predsa len bol. Assur nie je Don Basilio, jeho part je v istých úsekoch vyzdobený koloratúrami, ktoré je potrebné detailne vyspievať. Vyžaduje špecifickú techniku, pre ktorú má umelec potenciál, no zatiaľ ju nemá vybrúsenú.

Klavirista Stephen Hopkins, ktorý sólistom vytvoril inšpiratívne zázemie a až za nepatrné rytmické nezhody v rýchlych úsekoch mali v ňom pevnú oporu, sa opäť predstavil sólisticky. Druhý predel vyplnila skladba Liebestraum č. 3, As dur od Franza Liszta, svojou hudobnou poetikou plne kompatibilná s operným repertoárom a opäť majstrovsky interpretovaná.

Dve posledné čísla oficiálnej časti pochádzali z Donizettiho populárnej komickej opery Nápoj lásky. Slávku Zámečníkovú čaká debut v Adine vo Viedenskej štátnej opere v októbri, no už dnes, vďaka árii Prendi, per me sei libero vieme, že do nej vloží vrúcnosť timbru a všetky nevyhnutné finesy belcantovej techniky. V duete Quanto amore… s Dulcamarom Petra Kellnera si opäť na pódiu zašantili, nielenže spievali s chuťou, adekvátnym štýlom, ale s nákazlivým humorom vniesli do scénky pravú javiskovú atmosféru.

Stephen Hopkins, Slávka Zámečníková, Koncert agentúry Kapos, 2022, foto: PANER
Slávka Zámečníková, Peter Kellner, Koncert agentúry Kapos, 2022, foto: PANER

Nemohli nenasledovať prídavky. Najprv spoločný. Pa-pa-ge-na! Pa-pa-ge-no! je pôvabné dueto z Mozartovej Čarovnej flauty, kde Slávka Zámečníková podnikla vkusný krok späť k subretnej postave (tou nikdy nebola, no je obdivuhodné, ako striktne sa snaží čo najdlhšie držať lyrického repertoáru) a Peter Kellner ukázal, že je doslova vokálno-hereckým ideálom Papagena. Dávam do zátvorky: nie v hlbokej polohe zakotveného Sarastra, s ktorým by podľa avíza z Opery SND mal v budúcej sezóne v Bratislave hosťovať.

S publikom sa Slávka Zámečníková rozlúčila piesňou Les filles de Cadix od Léa Delibesa, do ktorej vložila opojný hlas, jeho širokú dynamickú dimenziu a virtuóznu techniku. Peter Kellner uzavrel krásny večer áriou Dona Basilia La calunnia è un venticelloRossiniho Barbiera zo Sevilly. Perfektne postavené číslo (je úplne iného charakteru ako Assur), kde umelec ukázal volumen, unikátne ušľachtilý timbre, frázovanie. Skrátka, takto sa spieva (nielen vo Viedenskej štátnej opere, kde ho nedávno stvárnil) Don Basilio.

Stephen Hopkins, Slávka Zámečníková, Peter Kellner, Koncert agentúry Kapos, 2022, foto: PANER

Zažili sme opäť jeden z nezabudnuteľných večerov cyklu Veľké slovenské hlasy. Na javisku stáli dva momentálne najväčšie talenty v kategórii čerstvých tridsiatnikov, ktoré aj vďaka ich disciplíne a inteligencii (o umeleckých kritériách vypovedá recenzia) majú veľkú budúcnosť pred sebou. Už dnes im otvárajú brány najväčšie operné domy sveta. Sme na oboch právom hrdí.

Autor: Pavel Unger

písaní z koncertu 20. 6. 2022

Slávka Zámečníková, Peter Kellner

Koncert agentúry Kapos
v rámci cyklu Veľké slovenské hlasy
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
20. júna 2022

Slávka Zámečníková, soprán
Peter Kellner, basbarytón
Stephen Hopkins, klavír

W. A. Mozart: Figarova svadba

Cinque, dieci, venti, dueto Figara a Zuzany
Non più andrai, ária Figara
Crudel perche finora, dueto Zuzany a Grófa Almaviva
Giunse alfin il momento…Deh vieni non tardar, ária Zuzany

F. Chopin: Etude op. 10 č. 3 Tristesse

W. A. Mozart: Don Giovanni

Madamina, il catalogo è questo, Leporello
Non mi dir bell’idol mio, Donna Anna
La Ci Darem La Mano, dueto Zerlina a Don Giovanni

prestávka

G. Donizetti: Signorina in tanta fretta, dueto Dona Pasquala a Noriny z opery Don Pasquale

G. Rossini: Deh, ti ferma…Quei numi furenti, ária Assura z opery Semiramide

F. Liszt: Liebestraum č. 3, As-dur

Gaetano Donizetti: Nápoj lásky

Prendi per me sei libero, ária Adiny
Quanto amore ed io spietata, dueto Adiny a Dulcamaru

www.kapos.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár