Koncertné uvedenie výberu scén z opery Antonína Dvořáka Rusalka dňa 12. septembra 2023 v Štátnej filharmónii Košice dostalo názov Mimoriadny koncert, pretože nepatril do sezónneho cyklu, ktorý sa v Košiciach ešte oficiálne nezačal. Hlavné úlohy pod taktovkou šéfdirigenta Roberta Jindru zazneli v podaní Kateřiny Kněžíkovej, Pavla Bršlíka, Jany Kurucovej a Petra Kellnera.
Názvom „mimoriadny“ môžem zároveň vyjadriť aj postoj kritičky, keďže je vhodný aj z hľadiska umeleckého hodnotenia interpretácie sólistov, dirigenta a samozrejme orchestra. K prívlastku „mimoriadny“ patrí aj veľký záujem, ktorý prejavilo obecenstvo. Štátna filharmónia je vo všeobecnosti saturovaná veľmi dobrou návštevnosťou, tento koncert však predčil mnohé predchádzajúce s pravdepodobne stopercentnou návštevou.

Koncertným uvedením svetoznámej Dvořákovej opery dostali poslucháči príležitosť vnímať túto čarokrásnu hudbu v jej čistom priebehu, ale aj v skrátenom opernom príbehu, do ktorého režiséri divadelných inscenácií niekedy vnášajú mätúce a zavádzajúce prvky, zasahujúce do hudobnej, dejovej a myšlienkovej podstaty opery.
Prečítajte si tiež:
• Rusalka – klenot českej opernej tvorby
• Etnologička Katarína Babčáková o mýte v librete Rusalky
• Antonín Dvořák významne prispel k rozvoju svetovej hudby
Autor libreta Jaroslav Kvapil čerpal podnety z diel viacerých spisovateľov s podobnými námetmi (F. de la Motte, H. Ch. Andersen, G. Hauptmann), ale postavu Rusalky pojal celkom ako bytosť z českých rozprávok. Neodvážil sa toto libreto ukázať Dvořákovi hneď, preto ho ponúkal J. B. Foersterovi, K. Kovařovicovi i J. Sukovi. Všetci ho odmietli. A. Dvořák však napokon v sprostredkovanom stretnutí s J. Kvapilom libreto s radosťou prijal a po siedmich mesiacoch práce operu odovzdal Národnému divadlu v Prahe.

Je určite na škodu, že bulletin košickej filharmónie neponúkol obecenstvu informáciu, že túto „zostrihovú“ verziu pripravil do hudobne obdivuhodne jednoliatej koncertnej podoby šéfdirigent orchestra ŠF Robert Jindra, hoci to patrí k samozrejmostiam. Do svojej úpravy začlenil okrem ľudských postáv Princa a Cudzej kňažnej už len rozprávkové bytosti: Rusalku, Vodníka a Ježibabu.
Pozoruhodná bola dramaturgická línia a hudobne plynulé prechody z obrazov, jednotlivých scén a árií do ich ďalšieho, plynule nadväzujúceho sledu v opernej štruktúre. Celková hudobno-dramaturgická koncepcia tejto koncertnej podoby opery, rozdelená do dvoch častí, bola absolútne prijateľná aj bez možností potleskov po skvele interpretovaných áriách štyrmi sólistami, čo bolo obzvlášť výborné riešenie dirigenta ako autora úpravy.

R. Jindra s orchestrom Štátnej filharmónie Košice vyčaril celú paletu Dvořákových inštrumentačne pozoruhodných celkov, nástrojových jednotlivostí a farebne diferencovaných detailov so znalosťou a dôrazom na jedinečnú zvukovú príťažlivosť Dvořákovej hudby.
Keďže humorne ladené scénky s ľudovými postavičkami (Hájnik, Kuchtík) zo svojej hudobnej koncepcie vyradil, poslucháč dostal k dispozícii prevažne hudbu lyrickú, no Dvořákovým skladateľským majstrovstvom i zázračne dramatizovanú. Okrem inštrumentálnej predohry zaznela aj orchestrálna polonéza (Druhé dejstvo). Známa a obľúbená ária Ježibaby (Prvé dejstvo) Čury mury fuk do koncepcie nezaradil.

Sólistami večera boli renomovaní umelci: sopranistka Kateřina Kněžíková ako Rusalka, tenorista Pavol Bršlík ako Princ, mezzosopranistka Jana Kurucová ako Ježibaba a Cudzia kňažná a Peter Kellner ako Vodník. Do koncertnej Rusalky prišlo spievať silné spevácke kvarteto s krásnymi hlasovými danosťami. K jeho prednostiam patrila farebná príťažlivosť hlasov, spôsob formovania tónov, práca s melodickým materiálom, frázovanie a vysoko kvalitný hudobný výraz.
Sopranistka Kateřina Kněžíková patrí v súčasnosti k speváckym špičkám v Čechách. Svoju kvalitu potvrdila v každej árii. Jej Rusalka bola hlasovo príjemne mäkká, vierohodná v lyrike i citovo vypätých polohách.


Tenorista Pavol Bršlík sa košickému obecenstvu predstavil po prvýkrát v košickom Národnom divadle, keď tu r. 2021 vystupoval na poloscénickom koncerte s piesňovým cyklom F. Schuberta Zimná cesta. Tentoraz sa predstavil obecenstvu na koncerte filharmónie ako Princ, ktorého v Košiciach spieval po prvý raz. Pavol Bršlík postavu Princa uchopil naozaj senzibilne a v prizme svojho jasne vyformovaného hlasového prejavu s dostatočným emočným výrazom odviedol vynikajúcu interpretáciu.
Mezzosopranistka Jana Kurucová interpretovala dve postavy, Ježibabu aj Cudziu kňažnú. Napriek tomu, že Cudzia kňažná v opere patrí sopránu, sólistka bez ťažkostí zvládla aj túto hlasovú polohu. So svojím prierazným mezzosopránom, hlasovým potenciálom a výrazom dokázala interpretáciou oboch postáv vytvoriť ilúziu dvoch svetov – rozprávkového aj ľudského.


Basista Petr Kellner, v súčasnosti sólista Viedenskej štátnej opery, patrí medzi inými aj k odchovancom košického Konzervatória. Pred štúdiami v zahraničí absolvoval v triede pedagóga Michala Adamenka, niekdajšieho sólistu prešovskej Spevohry a neskoršie sólistu košickej opery. Svojím zvučným, ohybným a príťažlivým hlasovým fondom zvýšil hlasovú príťažlivosť speváckeho kvarteta sólistov. V jeho speve part Vodníka zaznieval v obdivuhodnej priezračnosti hlasovej kultúry, ktorou disponuje bez problémov.
Koncertné uvedenie opery Rusalka bolo vizitkou vysokého štandardu orchestra Štátnej filharmónie Košice a jeho citlivosti na gestá dirigenta a sólistov.

Prienik šéfdirigenta orchestra Roberta Jindru do partitúry Dvořákovej opery bol priam ukážkový v inštrumentačných aj motivických a harmonických hudobných súvislostiach, ba aj v detailoch, podobne ako v celkovej zvukovej koncepcii. Koncertná Rusalka na začiatku ešte nerozbehnutej oficiálnej sezóny 2023/2024 nastavila interpretačnú latku vysoko.
Autor: Dita Marenčinová
písané z koncertu 12. 9. 2023
Antonín Dvořák: Rusalka
Koncertné uvedenie výberu scén z opery
Štátna filharmónia Košice
Dom umenia Košice
12. septembra 2023
Dirigent: Robert Jindra
Rusalka: Kateřina Kněžíková, soprán
Princ: Pavol Bršlík, tenor
Ježibaba/Cudzia kňažná: Jana Kurucová, mezzosoprán
Vodník: Peter Kellner, bas
Štátna filharmónia Košice
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.