Edita Gruberová sa v Mníchove rozlúčila s operným javiskom

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Mníchov – Koniec jednej éry. Primadonna assoluta či kráľovná koloratúr – tieto prívlastky právom patrili a dodnes patria slávnej slovenskej sopranistke Edite Gruberovej. Tá sa pred niekoľkými dňami obsypaná kvetmi a za neutíchajúceho potlesku rozlúčila s operným javiskom. Stalo sa tak na dvoch reprízach Donizettiho opery Roberto Devereux v mníchovskej Štátnej opere 23. a 27. marca 2019, v divadle, na ktorého javisku stála 308 krát.

Nie náhodou si na rozlúčku s opernou kariérou vybrala Edita Gruberová Mníchov a nie náhodou práve túto operu. Javisko Bavorskej štátnej opery bolo za posledné roky jediné, kam sa pravidelne vracala, hoci ťažisko svojich vystúpení preniesla vo väčšine na koncertné pódiá. Mníchovská opera však patrila k jej srdcovým záležitostiam, rovnako ako diela Donizzetiho či Belliniho. A neraz sa vyjadrila, že práve Roberto Devereux patrí medzi jej najobľúbenejšie diela. „V tejto opere je všetko koncentrované – emócie, dej, konanie postáv. Navyše je to geniálne stvárnené v muzike – ani jedna nota v celej opere nie je navyše,“ prezradila Edita Gruberová pre Opera Slovakia pred štyrmi rokmi, keď sme sa stretli na krátkom rozhovore práve v šatni v budove mníchovskej opery po skončení Roberta Devereux. „Samozrejme, tak ako vo väčšine opier, ide o lásku, ale tu je tých emócií veľa. Kráľovná Alžbeta na začiatku cíti veľkú túžbu po Robertovi, no tuší, že má v láske sokyňu. Tá neistota ju privádza do zúfalstva. Napokon sa jej obavy potvrdia a zistí, že Roberto jej klamal. A čo môže byť horšie ako podvedená žena? Navyše, ak má v rukách moc? dodala Edita Gruberová.

Edita Gruberová sa v Mníchove rozlúčila s operným javiskom, 2019,
foto: Wilfried Hösl

Premiéra spomínanej inscenácie režiséra Chistofa Loya pod dirigentskou taktovkou Friedricha Haidera (mimochodom exmanžela Edity Gruberovej) sa uskutočnila už v roku 2004. Po celých 15 rokov sa slovenská sopranistka vracala do Nemecka k tejto postave, ťažko si teda predstaviť, že by našla výstižnejšie okolnosti na ukončenie svojej opernej kariéry. Kde inde a ako inak ako práve postavou kráľovnej Alžbety v jej milovanom Mníchove?

Editu Gruberovú čakalo beznádejne vypredané hľadisko, ktoré ju aplauzom postojačky odmenilo už pri jej prvom sólovom výstupe na javisku. Po skončení posledného predstavenia ju skalní fanúšikovia nepustili do šatne viac ako 50 minút! Vyvolávali svoju obľúbenú umelkyňu pred oponu znovu a znovu. Atmosféra v opere pripomínala skôr atmosféru rokového koncertu a skandovanie divákov pripomínalo futbalový zápas! Nebýva zvykom, aby sa v hľadisku operného domu objavili transparenty, tých však tentoraz bolo medzi divákmi viac než dosť a vo viacerých rečiach vyjadrovali jediné – Edita, vďaka! „Cítim nostalgiu a hlbokú vďačnosť,“ odkázala sopranistka fanúšikom. „Prišiel však čas odísť. Je to pre mňa ako opustiť veľkú rodinu. Bolo to úžasné, no stačilo.“

Edita Gruberová sa v Mníchove rozlúčila s operným javiskom, 2019,
foto: Wilfried Hösl

Zasypaná kvetmi prijala od intendanta Bavorskej štátnej opery Nikolausa Bachlera kráľovskú korunu, ktorú ako Alžbeta nosila na hlave počas predstavenia. „V opere je nespočetné množstvo skvelých momentov, ale iba niekoľko historických. A práve taký dnes zažívame,“ vyjadril sa v príhovore Nikolaus Bachler a dodal „Edita Gruberová si pred 45 rokmi vybrala práve našu operu ako svoj umelecký domov a na jej javisku stála 308 krát. Je to obrovské šťastie, ktoré sa dostalo tejto opere a tomuto mestu.“

Edita Gruberová sa v Mníchove rozlúčila s operným javiskom, 2019,
foto: Wilfried Hösl

Oficiálne aj neoficiálne stránky jej fanúšikov z celého sveta na všetkých sociálnych sieťach sa pretekajú v množstve uverejnených príspevkov, spravodajské portály nemeckých, rakúskych ale aj švajčiarskych médií ponúkajú články o triumfálnom poslednom opernom predstavení slovenskej sopranistky… Výnimočná bodka za výnimočnou kariérou.

Edita Gruberová sa v Mníchove rozlúčila s operným javiskom, 2019,
foto: internet

Treba však podotknúť, že spevu sa Edita Gruberová v žiadnom prípade nechce ani vo svojich 72 rokoch vzdať. Už 7. apríla sa znovu predstaví mníchovskému publiku. Tentoraz na recitáli v sprievode slovenského klaviristu a dirigenta Petra Valentoviča v Herkulessaal. Nasledovať bude 23. apríla recitál vo Frankfurte, 15. mája v Regensburgu a v júli majstrovské kurzy počas festivalu v rakúskom Bad Häring. Práve spolupráca s mladými talentovanými spevákmi je to, čomu chce Edita Gruberová od teraz venovať čo najviac svojho času, talentu a skúseností.

Pripravila: Dáša Juhanová

Edita Gruberová vstúpila na operné javisko ako Rosina v Rossiniho Barbierovi zo Sevilly v Opere SND (1968), kde ju však do stáleho operného súboru divadla neprijali a tak určitú dobu pôsobila v banskobystrickej Štátnej opere. Medzinárodnú kariéru odštartovala vo Viedenskej štátnej opere ako Zerbinetta (Ariadna na Naxe) pod taktovkou K. Böhma. Okrem tejto postavy sa predstavila ako Konstanze, Donna Anna, Rosina, Gilda, Violetta a Lucia di Lammermoor na prestížnych operných javiskách po celom svete (Teatro alla Scala v Miláne, Royal Opera House Covent Garden v Londýne, Metropolitná opera v New Yorku, opery v Mníchove, Viedni, Hamburgu, Ženeve, Zürichu, Florencii, Neapole, Paríži, Berlíne, Madride a Barcelone, v rámci operného festivalu v Bregenz a ďalších). V roku 2003 debutovala ako Norma v Tokiu. Túto rolu si neskôr zaspievala aj v Baden-Badene, vo Viedenskej štátnej opere (2005), rámci Salzburského festivalu a v Bavorskej štátnej opere Mníchov. V roku 2004 debutovala ako Elisabetta v novej produkcii opery Roberto Devereux (Donizetti) v Mníchove a v sezóne 2007/2008 ako Lucrezia Borgia v Barcelone, ktorú v nasledujúcej sezóne spievala v Mníchove. V roku 2013 debutovala ako Alaide v opere La Straniera (Bellini) v Zürichu a o rok neskôr túto rolu spievala v Theater an der Wien. Edita Gruberová pravidelne vystupuje na prestížnych operných festivaloch v Mníchove a v Salzburgu a spolupracovala s najvýznamnejšími svetovými dirigentmi a orchestrami. Realizovala viacero nahrávok pre značky Deutsche Grammophon, Philips, Teldec, EMI, Decca a Nightingale Classics. Pravidelne vystupuje aj v rámci sólových recitálov s klavírom. Je držiteľkou titulu rakúskej a bavorskej „Kammersängerin“ a viacerých významných ocenení a vyznamenaní, napríklad Sir Lawrence Olivier Award, Franco Abbiati Price za najlepšiu interpretáciu talianskej opernej postavy (Lucia di Lammermoor), Bellini d’Oro za vynikajúce operné predstavenia a Rádu za zásluhy Rakúskej republiky. Je čestnou členkou Viedenskej štátnej opery a držiteľkou ocenenia Herbert von Karajan Musikpreis. Edita Gruberová je nositeľkou štátneho vyznamenania, ktoré udeľuje prezident SR, Rádu bieleho dvojkríža II. st. a má aj čestný doktorát z VŠMU.

video

Rede von Direktor Bachler 27.3.2019 anläßlich des Bühnenabschieds

Uverejnil používateľ Reinhard Pinter Pondelok 1. apríla 2019

Abschiedsrede Edita Gruberova 27.3.2019

Uverejnil používateľ Reinhard Pinter Pondelok 1. apríla 2019

https://www.facebook.com/torsten.westphal.1/videos/10216581395981041/?t=4

Uverejnil používateľ Frank Breit Štvrtok 28. marca 2019

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Dáša Juhanová

spravodajkyňa a publicistka, členka redakčnej rady Opera Slovakia

Zanechajte komentár