Emmanuel Villaume s ohňostrojom farieb v Slovenskej filharmónii

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V rámci abonentného cyklu Hudba troch storočí ostatná dvojica koncertov Slovenskej filharmónie (28. a 29. apríla 2022) zakotvila v inštitúciou obľúbenom období romantizmu. Zazneli diela troch rovesníkov, ktoré uzreli svetlo sveta v rozpätí rokov 1830 až 1854.

Richard Wagner, Franz LisztHector Berlioz – to sú traja velikáni, ktorí majú vo svojich rukopisoch veľa podobného, ale aj odlíšiteľného. Z ich odkazu zahrala Slovenská filharmónia pod taktovkou bývalého šéfdirigenta Emmanuela Villaumea (na čele orchestra stál v rokoch 2009 – 2016) predohru k opere Rienzi od Richarda Wagnera, symfonickú báseň Les Préludes z pera Franza Liszta a v druhej časti koncertu Fantastickú symfóniu Hectora Berlioza.

Emmanuel Villaume, Slovenská filharmónia, 2022, foto: Alexander Trizuljak / SF

Bola to programová stavba nesporne efektná, zároveň interpretačne náročná a navyše aj troška zradná z hľadiska príbuzného dobového začlenenia skladieb. Na druhej strane nie je nutnosť zakaždým hľadať počas jedného večera len dramaturgické kontrasty. Aj keď – ale to je otázka vkusu adresáta – ani tie nemusia byť na škodu. A odhalia interpretačný potenciál v širšom rozsahu.

Romantizmus je nesporne jednou z domén bohatého koncertného a operného repertoáru, ktorým Emmanuel Villaume dobíja najrešpektovanejšie pódiá na celom svete. V plnej miere to potvrdil aj na bratislavskom koncerte, poukazujúc na veľký zmysel pre farebnosť partitúr, pre zvukovú opulentnosť orchestrálneho aparátu, ale aj hľadanie a nachádzanie výrazových point.

Otváracím číslom koncertu bola predohra k Rienzimu, tretej dokončenej opere Richarda Wagnera, skladateľa voči ktorému majú slovenské hudobné inštitúcie až priveľký rešpekt. Konkrétne Rienzi, štrukturálne inšpirovaný grand operou meyerbeerovského typu a na druhej strane vzdialený neskorším skladateľovým kánonom, sa hral na Slovensku iba v roku 1967 v inscenácii Opery SND.

Emmanuel Villaume, Slovenská filharmónia, 2022, foto: Alexander Trizuljak / SF

Emmanuel Villaume, dirigujúci striedavo s taktovkou v ruke, alebo bez nej, z predohry vytiahol jej efektný, vojenským pochodom korunovaný celok. V rámci diela pracoval s témami, strážil precíznosť chúlostivých trúbok a vniesol číslu náležitú energiu. Poznáme ho ako mimoriadne inšpiratívneho umelca, dirigenta skôr „atletického“ typu, ktorý svojimi gestami dokáže vyťažiť skryté rezervy orchestra.

Je len škoda, že v čase Villaumovho interného úväzku v Slovenskej filharmónii ho vedenie neprehovorilo na koncertné naštudovanie akejkoľvek opery. Jeho aktivity v oblasti hudobného divadla sú rovnocenné so symfonickými a nezriedka diriguje v najslávnejších operných domoch sveta. Dobrou správou na druhej strane je, že do budúcej sezóny plánuje nové vedenie (podľa informácie z tlačovej konferencie k verejnému odpočtu za rok 2021) uviesť 2.dejstvo Wagnerovho Tristana a Izoldy pod taktovkou Juraja Valčuhu.

Prečítajte si tiež:
Slovenský filharmonický zbor sa po boku Berlínskej filharmónie predstavil v Baden-Badene a v Berlíne

S menom Franza Liszta je nerozlučne spätá jeho nie rozsiahla, ale do prelínajúcich sa tém a nálad skoncentrovaná symfonická báseň Les Préludes. Je dôkazom majstrovskej inštrumentácie autora, jeho schopnosti vynaliezavo, plynule a kontrastne prechádzať náladami. Podobne do partitúry vnikol Emmanuel Villaume, ktorý so Slovenskou filharmóniou oživoval pocity skladateľa s dôrazom na ich emotívnu naliehavosť a zvukovo farebnú sýtosť.

Emmanuel Villaume, Slovenská filharmónia, 2022, foto: Alexander Trizuljak / SF

V druhej polovici večera sa Slovenská filharmónia, hrajúca aktuálne vo výbornej forme, predstavila na parkete rozsiahlej päťvetovej Fantastickej symfónie, op. 14 od Hectora Berlioza. Je to vďačná príležitosť pre každý disponovaný orchester a invenciou oplývajúceho dirigenta. Táto partitúra nielenže zrkadlí príbeh, hoci aj bez textu, ale prináša ohňostroj kontrastov, farieb a filigránskych nuáns. Medzi Emanuellom Villaumom a Slovenskou filharmóniou funguje zjavná „chémia“, takže jednotlivé časti dostávali charakteristickú náplň.

Úvodné Sny a vášne kreslili autobiografické ľúbostné opojenie s vlnami kolísavých citov, Na plese (2. veta) vládla zábavná atmosféra v obklopení prírodou, ktorá v nasledujúcej časti (Scéna na vidieku) nadobúdala vo Villaumovom poňatí rafinované odtiene lyrického večera s tklivým dialógom pastierov. Paleta farieb a dynamických kontrastov gradovala v dvoch posledných častiach (Cesta na popravisko, Sabat čarodejníc), kde sa vrstvili kontrastné nálady v nadväznosti na obsahovú stránku hudby.

Dirigent s veľkou energiou a rozmachom presných gest vydoloval z orchestra široké spektrum inštrumentácie, rytmiky, dynamiky, šokujúcich kombinácií nástrojov. Gradácia v diabolských orgiách čarodejníc bola úchvatná. Slovenská filharmónia preukázala kvalitu rovnako v inštrumentálnych sólach (klarinet), v majstrovstve bicej sekcie, ale najmä ako kompaktný kolektív. Odovzdala Fantastickej symfónii to, čo do nej Hector Berlioz vložil.

Emmanuel Villaume, Slovenská filharmónia, 2022, foto: Alexander Trizuljak / SF

Abonentné koncerty Slovenskej filharmónie majú svojich verných stálych návštevníkov. Hoci podľa aktuálnych informácií počet abonentiek v dôsledku pandémie klesol, vysokou úrovňou večerov ich určite nielenže získa späť ale prídu i ďalší. To, čo publikum priťahuje, je kvalita. Tá je zárukou značky reprezentatívnej inštitúcie a najspoľahlivejším barometrom pre publikum.

Autor: Pavel Unger

písané z koncertu 29. 4. 2022

záznam koncertu je k dispozícii v online archíve SF TU…

Wagner / Liszt / Berlioz
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
28. a 29. apríla 2022
Slovenská filharmónia
Emmanuel Villaume, dirigent

Richard Wagner: Rienzi, predohra k opere
Franz Liszt: Les Préludes, symfonická báseň, S. 97
Hector Berlioz: Fantastická symfónia, op. 14

www.filharmonia.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár