Letný hudobný festival Viva Musica! je osobitým fenoménom, ktorý v letných mesiacoch prináša do Bratislavy špičkových hudobníkov v originálnej dramaturgii prostredníctvom vynikajúceho marketingu. Okrem slávnych mien z oblasti klasickej hudby, world music a crossoveru sa v hlavnom programe festivalu tentoraz ocitol aj svetoznámy francúzsky súbor súčasnej hudby Ensemble intercontemporain, ktorý sa predstavil so svojim projektom Dronocracy.
Festival Viva Musica! vznikol v roku 2005 a jeho krédo znie: „klasika inak“. Napĺňa ho tým, že dáva priestor hudbe v letnom meste na tradičných i neobvyklých miestach, v bežných i neobyčajných súvislostiach. Ideálne prostredie pre francúzsky súbor Ensemble intercontemporain, ktorý založil v roku 1976 významný skladateľ a dirigent Pierre Boulez. Od počiatku sa združenie, ktorého obsadenie sa mohlo flexibilne meniť podľa druhu interpretovaných diel, špecializovalo na hudbu súčasnosti, teda diela 20. a 21. storočia. V tejto oblasti patrí aj dnes k svetovej špičke. Súbor má na svojom konte množstvo zásadných nahrávok, koncertuje po celom svete, propaguje súčasnú hudbu, je iniciátorom vzniku nových diel, podporuje hudobné vzdelávanie a je držiteľom viacerých prestížnych ocenení. Pravidelne pozýva do svojich projektov aj umelcov z iných médií, spolupracuje s divadelníkmi, tanečníkmi, filmármi a vizuálnymi umelcami. Členom súboru je aj slovenský klarinetista Martin Adámek. Pre svoje bratislavské vystúpenie si Ensemble intercontemporain vybral jeden zo svojich najnovších projektov Dronocracy, ktorý spája hudbu, video a divadlo. Svetová premiéra sa uskutočnila 29. mája 2018 v divadle Comédie de Reims, centre dramatického umenia vo francúzskom meste Remeš; v Bratislave ho uviedli vo veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu.

Viva Musica! 2018, Ensemble intercontemporain,
foto: Zdenko Hanout
Dronocracy je typom produkcie, ktorý sa zvykne nazývať aj performance a objavuje sa často na prehliadkach súčasného vizuálneho umenia. Aj to, rovnako ako súčasná vážna hudba, sa snaží komunikovať s inými oblasťami, inými médiami a v zásade zrejme smeruje k vytvoreniu akéhosi univerzálneho súčasného umeleckého jazyka s možnou dominanciou toho-ktorého média. V tomto smere je nový projekt Dronocracy pomerne vyvážený, žiadna jeho zložka výrazne nevyčnieva, tvoria pozoruhodne kompaktný celok. Tvorcov zaujala téma dronov, čo sú diaľkovo riadené malé bezpilotné lietajúce stroje. Vznikli pôvodne na vojenské účely, no dnes sú takmer bežnou súčasťou života ako hračky alebo pomocníci pre tvorbu efektných fotografií a filmov z vtáčej perspektívy. Ich vojenské využitie je však stále aktuálne, sú obávanými nositeľmi zbraní. Spoločnosť ich vníma kontroverzne, pri ich využití je hrozbou strata súkromia, nelegálny prenos informácií i zneužitie na vojenské účely. Táto téma zaujala súbor Ensemble intercontemporain aj v kontexte so zaujímavým zvukovým prejavom dronov, ktorý svojim súvislým bzučivým zvukom evokuje ambientnú hudbu. Rozpor v podobe užitočného pomocníka, reálnej možnosti jeho zneužitia, pravdepodobná neodvratnosť jeho masového rozšírenia, v kontraste s meditatívnym zvukom, ktorý dron vydáva, zaujala tvorcov. Aj samotný názov Dronocracy (Dronokracia) odkazuje na fiktívnu možnosť nadvlády tohto malého lietajúceho stroja, či potenciálnej závislosti na ňom.

Viva Musica! 2018, Ensemble intercontemporain,
foto: Zdenko Hanout
Autorom hudby a konceptu celého projektu je Laurent Durupt, scénu, svetelný dizajn a videoprojekcie pripravil Hicham Berrada a režisérom bol Ferdinand Barbet. Dielo má niekoľko rovín, kombinuje pôvodnú hudbu, excelentne interpretovanú štyrmi hudobníkmi (Éric-Maria Couturier – violončelo, Clément Saunier – trúbka, Samuel Favre – perkusie a Nicolas Crosse – konrabas), elekroniku, videoprojekcie a poloscénicky interpretovaný text v podaní hercov Salima-Érica Abdejlalila a Lucasa Gentila. Stavba projektu je veľmi prehľadná, pôsobí priam ako klasická dráma a akcentuje sympatickú pacifistickú rovinu. Hudba živá i elektronická a video sprevádza diváka počas celej performance.
Dlhý meditatívny úvod s projekciami pravidelne sa pohybujúcich modrých bodov má k hypnotizujúcemu zvuku dronov najbližšie a pripravuje pôdu pre vstup hercov, ktorí interpretujú v prvom vstupe poetický text inšpirovaný esejou Théorie du drone (2013) francúzskeho filozofa Grégoira Chamayouna vo viacerých repetíciách. Nasledujú kontrastné hudobné zmeny, ambientná hudba sa strieda s elektronickými plochami. Poetický text striedajú citáty biblických žalmov v pôsobivej slovnej koláži. Hudba nadobúda znepokojujúce rozmery a dovtedy poetické texty i videoprojekcie sa náhle naturalisticky zmenia na citáty z rozhovorov bývalého prezidenta USA Baracka Obamu k téme použita dronov vo vojne v Iraku a Afganistane.

Viva Musica! 2018, Ensemble intercontemporain,
foto: Zdenko Hanout
Scénu ilustrujú autentické videozáznamy. Cynická politická obhajoba nezmyselnej vojny je mimoriadne sugestívnym a naturalistickým momentom v kontraste s následným populistickým tancom prezidenta so svojou manželkou, ktorého groteskný pandant duplikujú aj dvaja herci na javisku, sprevádzaní vlezlým džezom. Hudba potom graduje v nekompromisnej expresivite a hereckom kontraste statickej masky a extatického tanca. Z dramatického vrcholu nasleduje pomyselný návrat k meditatívnemu úvodu. Všetko sa tvári ako na začiatku: hudba ambientne pradie, texty sú opäť poetické a hypnoticky sa opakujú, no intonácia hercov je iná. Napriek zdanlivej idyle prezrádza napätie, obavy a zreteľnú nervozitu. Modré body sa opäť pomaly pohybujú, ale chýba im dokonalá súhra zo začiatku a v úplnom závere sa ich pohyb zasekne. Dokonale pretlmočené posolstvo, mimoriadne sugestívny hudobný a vizuálny zážitok. A veľké bravo pre festival Viva Musica! za dramaturgickú odvahu!
Autor: Jozef Červenka
písané z koncertu 16. 8. 2018
Koncert v rámci festivalu Viva Musica! 2018
Slovenský rozhlas, veľké koncertné štúdio, 16. augusta 2018
Ensemble intercontemporain: Dronocracy
Koncept, hudba – Laurent Durupt
réžia – Ferdinand Barbet
scéna, video, svetelný dizajn – Hicham Berrada
Ensemble intercontemporain:
Éric-Maria Couturier – violončelo
Clément Saunier – trúbka
Samuel Favre – perkusie
Nicolas Crosse – konrabas
herci:
Salim-Éric Abdejlalil
Lucas Gentil