Bratislava – V piatok 27. októbra o 19.00 zaznie v Hudobnej sieni Bratislavského hradu zásadné dielo duchovnej literatúry, 10-časťový cyklus Biblické piesne op. 99 od Antonína Dvořáka, v interpretácii jednej z najuznávanejších česko-slovenských špecialistiek na piesňový repertoár. Mezzosopranistka Eva Garajová a organista Marek Vrábel uvedú dielo vo verzii pre spev a organ. Koncert je súčasťou turné, ktoré následne pokračuje v Limbachu a v Skalici.
Dvořákovo vrcholné dielo z roku 1894 na starozákonné texty z Knihy žalmov prekvapuje intimitou, prostotou, no zachováva si pre skladateľa typický melodický pôvab vokálneho materiálu. Krátko po svojom vzniku sa stalo stálicou v komornom vokálnom repertoári i v žánri duchovnej hudby. Zvukovo subtílna pôvodná verzia pre alt a klavír má svoj protipól v autorskej verzii piatich piesní pre spev a orchester a o popularite diela svedčí aj viacero ďalších verzií, napr. pre zbor či pre spev a organ. Autorom organovej transkripcie klavírneho sprievodu, ktorá zaznie na Bratislavskom hrade, je organista Marek Vrábel.
V prvej polovici koncertu uvedú obaja interpreti diela pre organ a pre spev a organ od J. S. Bacha, F. X. Brixiho, G. F. Händla, A. Scarlattiho, A. P. F. Boëlyho a premiéru skladby Pater noster od českého skladateľa Michala Müllera.
Koncert je súčasťou turné, ktoré pokračuje 28. októbra v Evanjelickom kostole v Limbachu a 29. októbra v Jezuitskom kostole v Skalici.
Mezzosopranistka Eva Garajová patrí k najuznávanejším česko-slovenským interpretom piesňového repertoáru. Absolventka bratislavského Konzervatória (R. Illenbergerová) a Vysokej školy múzických umení (H. Štolfová-Bandová) pokračovala v štúdiách v talianskom Osime na Accademia d´Arte Lirica (M. Melani) a u G. Burgessa v americkom Buffale. Zúčastnila sa na majstrovských kurzoch J. Hamariovej a Ch. Ludwigovej.

Eva Garajová
Už ako poslucháčka VŠMU sa stala členkou Komornej opery a r. 1995 debutovala ako Oľga v Eugenovi Oneginovi v banskobystrickej Štátnej opere. V tom istom roku začala spolupracovať s pražskou Štátnou operou, kde naštudovala viac než 20 postáv operného repertoáru. R. 2000 získala Cenu Masarykovej akadémie umení a Cenu Gustava Mahlera Európskej únie. R. 2006 sa predstavila ako hosť bratislavského galakoncertu J. Carrerasa. Spolupracovala na filmovej podobe opery Líška Bystrouška s K. Naganom a Deutsches Symphonie-Orchester Berlin a na nahrávke tejto opery pre BBC v spolupráci s Českou televíziou. Na Pražskom jare r. 2007 sa predstavila v Janáčkovej Glagolskej omši s Pražskými symfonikmi. Pravidelne účinkuje so Slovenskou filharmóniou, Českou filharmóniou, Symfonickým orchestrom Českého rozhlasu, Štátnym komorným orchestrom Žilina, Pražskou komornou filharmóniou a spolupracovala s významnými dirigentmi – s V. Válkom, P. Altrichtrom, J. Bělohlávkom. K jej stálym komorným partnerom patrí klavirista M. Lapšanský. Nahráva pre vydavateľstvo Arco Diva. R. 2014 iniciovala založenie festivalu Karlova Studánka a založila komorný cyklus Pražské múzy a Nadačný fond Evy Garajovej pre komornú hudbu.
Organista Marek Vrábel je jedným z najvýraznejších slovenských interpretov strednej generácie. Je absolventom košického Konzervatória, kde v rokoch 1987-1993 paralelne vyštudoval dva hlavné odbory – hru na organe a hru na klavíri. Na VŠMU v Bratislave absolvoval v roku 1998 hru na organe u J. V. Michalka.

Marek Vrábel
Vzdelanie si rozširoval na majstrovských kurzoch u J. Guilloua, S. Landalovej a R. Smitsa. Je držiteľom niekoľkých národných i medzinárodných cien a diplomov z rôznych prehliadok a súťaží. Ako sólista vystúpil so Štátnou filharmóniou Košice pod taktovkou B. Režuchu, P. Macuru a M. Vacha, so Štátnym komorným orchestrom v Žiline s D. Stankovským, so Slovenskou filharmóniou pod vedením O. Lenárda, V. Válka, P. Feranca, E. Villauma a P. Altrichtera. Na Slovensku a v zahraničí úspešne uskutočnil vyše 150 samostatných recitálov a na svojom konte má viac než 61 zahraničných koncertných ciest v 17 európskych a ázijských štátoch. Je vyhľadávaným komorným hráčom a spolupracuje s mnohými významnými slovenskými aj zahraničnými umelcami. Nahral 8 CD. Je umeleckým riaditeľom Bratislavského organového festivalu. Na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave vyučuje organovú hru od roku 1997, kde je zároveň od roku 2000 vedúcim odboru Cirkevnej a organovej hudby. Externe pôsobí aj na VŠMU v Bratislave. Zasadá v porotách medzinárodných organových súťaží.
zdroj: ORGANYzácia