Dnes je: sobota, 22. 9. 2018, meniny má: Móric, zajtra: Zdenka

Exkluzívna ponuka Viedenskej štátnej opery len pre čitateľov Opera Slovakia

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Viedeň – V piatok 21. novembra o 18.30h. uvedie Štátna opera vo Viedni Musorgského operu Chovančina, ktorú bude zároveň na svojej stránke www.staatsoperlive.com vysielať v priamom prenose. Keďže v novonaštudovanom predstavení, ktoré malo premiéru v sobotu 15. novembra 2014, účinkuje pod taktovkou Semyona Bychkova aj Slovenský filharmonický zbor , budú môcť slovenskí priaznivci opery vďaka portálu Opera Slovakia ako jediní sledovať tento prenos zdarma vďaka zľavovému kódu, ktorý exkluzívne pre čitateľov Opera Slovakia poskytla Viedenská štátna opera.

Urobiť tak môže každý užívateľ s pripojením na internet, či už prostredníctvom počítača, tabletu, prípadne mobilného telefónu. Po vytvorení si užívateľského účtu na stránke www.staatsoperlive.com, je možné si v ponuke objednať sledovanie tohto priameho prenosu a v kroku vyžadujúcom platbu zadať zľavový kód CHOW#2111. Bez udania tohto kódu je prenos k dispozícii za bežnú cenu 14 Euro.

Prenos bude na stránke k dispozícii 72 hodín, čiže je možné ho sledovať buď v reálnom čase, alebo si nastaviť iný vhodnejší termín (sobota, nedeľa, pondelok). Po uplynutí tohto času nebude možné operu sledovať z archívu.

Záujemcom o sledovanie streamu odporúčame si prenos zakúpiť a všetky potrebné kroky urobiť v dostatočnom časovom predstihu ešte pred jeho začiatkom. Vytvorenie užívateľského účtu (prihlasovacie meno, heslo, potvrdenie súhlasu s obchodnými podmienkami,..), realizovanie platby prostredníctvom zľavového kódu, vzhliadnutie krátkeho testovacieho stream videa, a ešte pred začiatkom samotného predstavenia zadanie želaného času sledovania prenosu a aktuálneho časového pásma, môže zabrať 10-15 minút. K sledovaniu netreba žiaden špeciálny software, program, ani aplikáciu, stačí mať aktuálnu verziu Adobe Flash Player.

Pri sledovaní je možné prepínať medzi zábermi pokrývajúcimi celé javisko (pohľad totožný s tým, keď sedíte v hľadisku divadla) a zábermi poskytujúcimi detail, ktoré sú snímané deviatimi diaľkovo ovládanými kamerami.

5 dôvodov, prečo si pozrieť Mussorgského Chovančinu

1. Mussorgského posledná opera je svojim rozsahom, náročnosťou, počtom postáv, rozsiahlymi zbormi a často nákladnou scénickou, kostýmovou a dekoračnou výpravou titulom, ktorý sa na svetových scénach uvádza veľmi zriedkavo, dá sa povedať ,,raz za 20-30 rokov“. Viedenská štátna opera ju naposledy uvádzala v roku 1989 v hudobnom naštudovaní legendárneho Claudia Abbada s celou plejádou súdobých hviezd operného sveta (Nicolai Ghiaurov ako Ivan Chovanský, Anatoli Kotscherga ako Šaklovitý, Paata Burchuladze ako Dosifej, Wladimir Atlantov ako Andrej Chovanský). Išlo taktiež o historicky prvú spoluprácu Viedenskej štátnej opery a Slovenského filharmonického zboru, ktorá prerástla do dlhoročnej spolupráce (Chovančina 1989, Boris Godunov, Mojžiš a Áaron, Tannhäuser, Chovančina 2014) a dnes už legendárnu inscenáciu vydal v tomto obsadení na CD aj Deutsche Gramophon.

Chovančšina Viedenská štátna opera

2. V aktuálnej inscenácii spieva hlavú postavu – knieža Ivana Chovanského – taliansky spevák Ferruccio Furlanetto, držiteľ titulu ,,Österreichister Kammersänger” a čestný člen Viedenskej štátnej opery (debutoval tu v roku 1985), známy viedenskému publiku predovšetkým ako vynikajúci Boris Godunov, Filip II. (Don Carlo), vtipný Mustaffa (Talianka v Alžíri), či Jacopo Fiesco (Simon Bocccanegra). Furlanetto je jediný neruský spevák, ktorý kedy spieval Borisa Godunova v Boľšom teátri v Moskve a v Mariinskeho divadle v St. Petersburgu. Počuť jeho krásnu farbu, dokonalú techniku a sugestívne herecké stvárnenie, patrí k vrcholným zážitkom tejto produkcie.

Chovanščina, Wiener Staatsoper, Ferruccio Furlanetto (Fürst Iwan Chowanski), Foto: Michael Pöhn

Chovanščina, Wiener Staatsoper,
Ferruccio Furlanetto (Fürst Iwan Chowanski),
Foto: Michael Pöhn

3. Obrovská vlna kritiky sa vzniesla na hlavu ruského režiséra Leva Dodina a jeho tím (scéna a kostýmy Alexander Borovskyi, choreografia Juri Vasilkov) za spôsob, akým poňali výstavbu scény a v rámci jej veľmi obmedzených možností réžiu. Dva za sebou situované mohutné trojposchodové hydraulické výťahy sú miestom, v ktorom počas všetkých 5 dejstiev tejto pomerne dlhej opery (predstavenie aj s 2 prestávkami trvá takmer 4,5 hodiny) je uzavretý takmer 150 členný zbor, členovia baletu, štatisti i sólisti. Počas všetkých 5 dejstiev je jedinou zmenou pohyb výťahov hore, prípadne dole. Kritici sa jednohlasne zhodujú, že predstavenie de facto nemá réžiu, je statické, jeho prevedenie pôsobí koncertne, evokuje skôr uvedenie oratória. V tieni výťahov na spodných poschodiach zanikajú herecké výkony, jednotlivé postavy rozmiestnené počas ansámblov na rozdielnych poschodiach bez možnosti vzájomného kontaktu oslabujú možný herecký potenciál príbehu. Hľadiskom Viedenskej štátnej opery znelo počas klaňačky v premiérový večer mohutné ,,bú”, keď sa na scénu po viacerých výzvach sólistov či dirigenta konečne režisér Lev Dodin odvážil predstúpiť pred publikum a prihlásiť sa k svojej réžii. Ako uviedol denník Der Kurier – ,,k tomuto predstaveniu potrebujete hlavne 3 veci – dobré miesto na sedenie, pevné nervy a veľa fantázie. Hudobná stránka je brilantná, emócie prenikajú človeku pod kožu. Hudobne hrá Staatsoper prvú svetovú ligu, ale scénicky má čo doháňať. Réžia nič neukáže, takže si treba v hlave pustiť vlastné kino.”

Chovanščina, Wiener Staatsoper, Andrzej Dobber (Bojar Schaklowity), Norbert Ernst (Schreiber), Foto: Michael Pöhn

Chovanščina, Wiener Staatsoper,
Andrzej Dobber (Bojar Schaklowity), Norbert Ernst (Schreiber),
Foto: Michael Pöhn

4. Aj ,,vďaka” pokrivkávajúcej réžii je tohtoročná Chovanščina predovšetkým obrovským hudobným zážitkom najmä vďaka famóznemu výkonu dirigenta Semyona Bychkova. Ten z existujúcich verzií opery vybral Šostakovičovú (Musorgskij operu nedopísal, zostala z veľkej časti bez orchestrácie, ktorú neskôr dokončil Rimskij-Korsakov, po ňom Šostakovič, ale i Stravinskij s Ravelom) a svoj výber zdôvodňuje nasledovne: ,,Nemali by sme zabudnúť, že Musorgskij a Rimskij-Korsakov boli nielen skvelí priatelia, ale istý čas aj spolubývajúci. Výsledkom bolo, že svoju hudbu navzájom vynikajúco poznali. Rimskij-Korsakov skvelo cítil hudbu svojho kolegu a poznal jeho výrazové prostriedky. Aj napriek tomu som sa rozhodol nesiahnuť po jeho verzii. Prečo? Pretože Musorgskij predbehol čas a akékoľvek neortodoxné komponenty v jeho kompozíciách večne znepokojovali jeho blízkych priateľov. Tí zastávali názor, že Musorgskij orchestráciu jednoducho robiť nevedel a robil ju “zle”. Rimskij-Korsakov bol totiž profesorom kompozície a ovládal všetky jej pravidlá. Preto po jeho smrti v duchu týchto pravidiel zeditoval všetko, čo tu považoval za “zlé”. Inými slovami – zmenil tým hudobný odkaz celého diela. Akokoľvek môžeme obdivovať umenie orchestrácie Rimskeho-Korsakova, mám pocit, že celú túto operu “navoňavkoval”. Sladkým parfémom vonia kompozícia, z ktorej by mal “páchnuť” skutočný život. Chovančina nie je elegantná. Nevonia sladko. Nie je odetá v čistom oblečení. Je to život so všetkými jeho tragédiami. Inak by nepôsobila dôveryhodne:”

Semyon Bychkov

Semyon Bychkov

5. Ak ste ešte nikdy nesledovali operné predstavenie zo záznamu z pohodlia domova, máte tento víkend jedinečnú šancu to vyskúšať. Zdarma zakúsiť nový trend, ku ktorému sa vo svete prikláňa stále viac a viac operných a koncertných domov (našou slovenskou lastovičkou sú záznamy koncertov Slovenskej filharmónie).

Chovanščina, Wiener Staatsoper, Ferruccio Furlanetto (Fürst Iwan Chowanski), Foto: Michael Pöhn

Chovanščina, Wiener Staatsoper,
Ferruccio Furlanetto (Fürst Iwan Chowanski),
Foto: Michael Pöhn

Pozývame Vás teda sledovať nie veľmi často uvádzanú operu​, v hlavnej úlohe s nezabudnuteľným Ferrucciom Furlanettom, v réžii, ktorá vyvoláva mnohé otázky, v hudobnom strhujúcom naštudovaní ruského dirigenta a to všetko priamo do vás z domu.

Modest Mussorgskij​: Chovančina

live z Viedenskej štátnej opery

Národná hudobná dráma v 5 dejstvách v ruskom jazyku

Hudba a libreto: Modest Mussorgskij​

Dej sa odohráva v r. 1682 v Moskve a jej okolí

Obsadenie:

Ferruccio Furlanetto – Ivan Chovanský

Christopher Ventris – Andrej Chovanský

Herbert Lippert – Vasilij Golicyn

Andrzej Dobber – Bojar Šaklovitý

Ain Anger – Dosifej

Elena Maximova – Marfa

Norbert Ernst – Pisár

Caroline Wenborne – Emma

Lydia Rathkolb – Zuzana

Marcus Pelz – Varsonofjev

Marian Talaba – Kuzka

Wolfram Igor Derntl – Strešnev

Hans Peter Kammerer- 1. strelec

Il Hong – 2. Strelec

www.staatsoperlive.com

www.wiener-staatsoper.at

Pripravila: Natália Dadíková

Zdroj: Viedenská štátna opera

Podporte časopis Opera Slovakia a získajte vstupenky do Opery SND alebo knihu
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Natália Dadíková

spravodajkyňa a publicistka

Zanechajte komentár