Exkluzívny dirigentský kurz Christiana Thielemanna vo farebných tričkách

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Edícia Lammerhuber so sídlom v rakúskom Badene ponúka svoju novú knižnú publikáciu Christian Thielemann | DIRIGIEREN s nasledovným komentárom: „Po desiatich rokoch trvania projektu vyšiel pri príležitosti 60. narodenín Christiana Thielemanna zvláštny dokument o umení dirigovania. V obraze a slove vznikli dobové dokumenty, ktoré sú plné vierohodnosti a intímnej intenzity. Sprostredkúvajú na jednej strane akríbiu, ale aj spontánnosť a vášeň počas skúšok.“

Sächsische Staatskapelle Dresden, na ktorej čele stojí od sezóny 2012/2013 Christian Thielemann ako šéfdirigent, stručne zhrnula pri príležitosti jeho okrúhlych narodenín 1. apríla t.r. jeho doterajšiu umeleckú cestu: ,,Cez zastávky v Deutsche Oper Berlin, v Gelsenkirchen, Hannoveri a Düsseldorfe sa stal v roku 1988 Generalmusikdirektorom v Norimberku. V roku 1997 sa rodený Berlínčan vrátil späť do Deutsche Oper ako Generalmusikdirektor, avšak neskôr v rokoch 2004 až 2011 pôsobil v tej istej funkcii v Mníchovskej filharmónii. Popri súčasnej vedúcej pozície v Drážďanoch je od roku 2013 umeleckým vedúcim Osterfestspiele Salzburg, ktorých rezidenčným orchestrom je Staatskapelle Dresden. Úzka spolupráca ho spája s Berlínskymi filharmonikmi a Viedenskými filharmonikmi, kde v roku 2019 dirigoval novoročný koncert (pozn. red.: písali sme o tom TU…). Po piatich rokoch činnosti ako hudobný poradca na ‚Grüner Hügel‘ bol v roku 2015 menovaný hudobným riaditeľom Bayreuther Festspiele, ktoré každoročne obohacuje svojimi mimoriadnymi interpretáciami od svojho debutu v lete 2000. Okrem toho hosťoval u veľkých orchestrov v Európe, USA, Izraeli a v Ázii. V najnovšej nahrávke pre Sony Classical poskytli Christian Thielemann a Staatskapelle nový čerstvý pohľad na symfónie Roberta Schumanna. Nahrávky vznikli počas nadšene prijatého turné v Japonsku v neskorú jeseň 2018 v akusticky perfektnej Suntory Hall v Tokyu. Predtým tento cyklus zaznel s veľkým úspechom v Drážďanoch. CD nahrávky sú v predaji od 5. apríla 2019.“

Christian Thielemann, Semperova opera Drážďany, Verdi-Rekviem, Giuseppe Verdi, skúška na koncert, Sächsische Staatskapelle Dresden, 11. február 2014,
foto: Lois Lammerhuber

Vyššie uvedené informácie som napísala počas popoludňajšieho čakania na avizovanú publikáciu. Ešte som chcela doložiť viacero zaujímavostí, ale balík s knihou som práve prevzala od doručovateľa a nevychádzam z úžasu. Na stole mi leží niekoľko kíl ťažká kniha s rozmermi 27 krát 27 centimetrov. Už jej čierna elegancia vo „French Fold“, v ochrannom obale, zaujme na prvý pohľad. A v knihe sa nachádza samý Thielemann, 258 fotografií dirigenta, ktoré vznikli počas viacerých rokov v rámci niekoľkých skúšok. Strana po strane nám poskytuje takmer live dokumenty, ktoré dirigenta predstavujú tvárou tvár k orchestru a zboru. Nejde o zábery v dirigentskej uniforme, teda vo fraku, tak ako ho pozná publikum, ale o zábery v ležérnych tričkách rôznej farby, ktoré dirigent v civilnom živote obľubuje, v ktorých je ho možné stretnúť i v hoteloch či reštauráciách.

Christian Thielemann | DIRIGIEREN, obálka knihy

Christian Thielemann, jeden z najvýznamnejších dirigentov našej súčasnosti, dovolil na hlavných miestach svojej činnosti vytvoriť zábery gest, detailov tváre, očí, dovolil objektívu fotoaparátu zachytiť bez korektúr či cenzúry to, čo vidia iba interpreti, s ktorými v pote tváre pripravuje konečný hudobný obraz. Listovať v knihe je ako dolovanie v zlatej bani hudby, čitateľ sa stáva súčasťou „deja“, hudbu vidí, ba dokonca ju – len pri troške predstavivosti – i počuje.

Už len strohý obsah publikácie budí zvedavosť: Predslov – Prológ – Verdiho Rekviem, Semperova opera – Mozartovo Rekviem, Grosses Festspielhaus Salzburg – Tristan a Isolda, Richard-Wagner-Festspielhaus Bayreuth – O dirigovaní – Silvestrovský koncert, Semperova opera Drážďany – Curriculum Vitae – Diskografia.

Thielemann sa nenechal počas vzniku diela iba fotografovať, ale diela, ktoré práve na fotografiách diriguje, opatril aj komentármi. Okrem toho sa vyjadril s úprimnosťou dieťaťa aj ku každej uverejnenej fotografii. Ako príklad si vezmime Verdiho Rekviem, aby sme mohli získať predstavu, čo sa v publikácii na 318-tich stranách nachádza: Táto kapitola sa začína fotografiou notovej ukážky hlasu 5. pultu druhých huslí zo začiatku diela. Notový materiál, z ktorého sa v Drážďanoch hrá, pochádza z predvojnových čias, pracovali s ním už Keilberth a Kempe, ako uvádza Thielemann. A potom nasledujú desiatky prevažne celostránkových farebných fotografií, ktoré dokumentujú rôzne momenty spoločného vzniku diela, ktoré sú opatrené dokonca minutážou! V tejto kapitole je okrem fotografií uverejnená aj partitúra začiatku Dies irae s týmto dirigentovým komentárom: „Veľmi efektné miesto. Ale Verdimu sa veľmi ubližuje, keď sa toto Dies irae porovnáva s operou. Je pre mňa mimoriadne dôležité ukázať: nie, to nie je obraz súdneho dňa z ‚Aidy‘ alebo negatívny triumfálny pochod. A to určuje gesto. Stále si myslím, že nesmie byť veľmi brutálne. V žiadnom prípade nechcem vydolovať vonkajší efekt. …“.

Semperova opera Drážďany, silvestrovský koncert, skúška na koncert, Sächsische Staatskapelle Dresden, 27. – 29. december 2013,
foto: Lois Lammerhuber

Thielemann v akcii, to sú nepreberné fotografie s taktovkou i bez nej, alebo iba jeho ruky, len oči, len ústa, sú to prosby o crescendo, diminuendo, o piano, o viac výrazu. V rukách i tvári vidieť a cítiť napätie alebo uvoľnenie, zodpovednosť za zrozumiteľnosť textu zboru, o balancovanie medzi intenzitou orchestra a zboru. Celkom iné gestá a iná mimika spája pochopiteľne Thielemanna pri dirigovaní Wagnera ako pri silvestrovskom koncerte s operetným repertoárom. Sú to fotografie, ktoré obnažujú dušu umelca. A Thielemann ich svojimi nemeckými a anglickými komentármi umocňuje skutočne na úroveň kurzu dirigovania. Listovať v tejto publikácii znamená okrem zvláštneho estetického a umeleckého zážitku aj vzdelať sa!

Kniha predstavuje nepochybne iba výber zo stovák fotografií… Fotograf Lois Lammerhuber, čerstvo menovaný riaditeľ festivalu La Gacilly-Baden Photo, poctený trikrát za sebou označením najlepší fotograf sveta, majster svojho remesla, ktorého fotografie je možné nájsť i v časopise GEO, dostal možnosť sedieť na skúškach v koncertnej sieni či opere medzi interpretmi. Fotoaparátom a skúseným okom pozorovateľa zvečnil jedinečne vznik hudby. Idea vzniku diela vedie ku Rudolfine Steindling, dnes už nežijúcej Viedenskej komerčnej radkyne, ktorá bola obdivovateľkou a pravidelným hosťom Thielemannových koncertov vo Viedni. Veľkorysým finančným podporovateľom sa stali jedni z najväčších rakúskych pekárskych podnikateľov, Gertrude a Gerhard Ströck. Na projekte sa podieľal autorsky i Clemens Trautmann, súčasný prezident Deutsche Grammophon, kde Thielemann publikoval množstvo nahrávok.

Christian Thielemann, Richard-Wagner-Festspielhaus Bayreuth, Tristan a Isolda, Richard Wagner, generálka, Orchester Bayreuther Festspiele, 20. júl 2015,
foto: Lois Lammerhuber

Spolu s Deutsche Grammophon sú naplánované i nasledovné tohoročné promočné termíny publikácie: 16. apríla Osterfestspiele Salzburg, 12. augusta Bayreuther Festspiele, 15. októbra Wiener Staatsoper, 10. decembra Semperoper Dresden. Stretnutie s publikáciou a jej tvorcami bude nepochybne vždy veľkým ziskom.

Autor: Agata Schindler

Christian Thielemann | DIRIGIEREN
Clemens Trautmann
Lois Lammerhuber
kniha
27 x 27 cm
318 strán
258 fotografií
nemecky, anglicky
ISBN 978-3-903101-09-8
marec 2019

knihu je možné objednať tu: https://edition.lammerhuber.at/buecher/christian-thielemann-dirigieren

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár